menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre update

Paertje

Paertje

Dag iedereen,

Hier ben ik dan toch nog eens. Het begint nu toch serieus te kriebelen hoor de laatste tijd. Mijn propagator is mij reeds volop aan het helpen. In mijn eigen elektrische propagator heb ik reeds een zestal soorten pepers geplant. Ze staan er nu een dag of 9 in en ik meen toch al hier en daar een kleine onderbreking aan het bruine oppervlak te zien bij 2 van de bakjes. Maar ik maak mij ook een klein beetje ongerust of het wel zal lukken. Nuja, we zien wel hé. Ben in ieder geval benieuwd. Soorten die ik mij voor de geest kan halen:
- thai hot culinary
- explosive ember
- Gypsy F1
- Spaanse lange rode
- Jimmy Nardello
- Numex Twilight

De kenners onder jullie zullen wel al door hebben dat ik vooral de pepers voor het decoratieve heb gekozen. Ik eet wel graag eens spicy maar zoveel pepers heb ik ook niet nodig. Een aantal zullen dus in een pot komen te staan voor op het terras.

Daarnaast heb ik nog een aantal zaden van groenten die ik zou willen kweken in de serre: prei, tomaten, torstomaten, meloenen, watermeloen, pompoen, courgette, radijs, rucola, wortelen.

Daarnaast ook een aantal zaden van kruiden: rozemarijn, bieslook, dragon.

Deze week ook doordragende aardbeien OSTARA uitgeplant en ook een appelboompje van den aldi.

Als ik het zo eens uittik, is het misschien een beetje te ambitieus om zo mijn eerste groentenseizoen in te gaan. Maar ik zie het eigenlijk wel zitten om het te proberen.

Ik heb ook reeds een teeltplan proberen uit te werken maar dat ken ik niet van buiten.

Deze middag naar de Aveve-winkel in de buurt gegaan waar er een opendeur was, op die manier geprofiteerd van een gratis bodemtest (zuurtegraad eigenlijk ok maar gewoon nog de voedingstoestand wat te verbeteren. Terwijl ik er was, wilde ik toch iets kopen, heb dan maar een paar berber pootaardappelen gekocht met wat mest daarvoor. Je zien het ik zie het zitten. Nu nog de tijd vinden ervoor.

Als er mensen zijn die raad hebben, laat gerust weten.
zaterdag 3 maart 2012 - 18:05
Ed50

Ed50

Dag Paertje,

Je pepers in je propagator zullen nu wel stilletjes aan ontkiemen.
Wat je serre betreft zie ik daar een aantal groenten opgesomd waarvan ik niet direct het nut zie om ze in de serre te planten. Tomaten en (water)-meloenen hebben natuurlijk zeker behoefte aan de warmte van een serre. Prei kan eventueel voorgezaaid worden in de serre maar uitplanten kan je die beter in de vollegrond. Pompoenen en courgetten kunnen veel beter buiten dan in de serre, zeker de pompoen want die neemt veel te veel plaats in in de serre. Radijs, rucola en wortelen kan je al heel vroeg in het seizoen (maart-april) in de serre kweken en later in de vollegrond. Je kan ook wat vroege sla kweken in de serre, net als bv. kervel en spinazie. Bedoeling is dat die groenten uit de serre zijn als je de tomaten, pepers en meloenen uitplant in de serre (begin-half mei).
Als het je eerste jaar is dat je een (groenten)-tuin hebt moet je het toch maar rustig aan doen want er komt meer werk bij kijken dan je op het eerste zicht denkt. En als je je tuin niet onder controle kan houden geef je het op den duur misschien op. Je kan beter elk jaar een beetje meer doen als je ziet dat het goed meevalt.

Groetjes,
Eddy
zondag 4 maart 2012 - 19:38
Paertje

Paertje

Bedankt voor je reactie Ed50. Kunnen die voornoemde groenten in de serre of is dat echt niet aan te raden? Ik zou het een beetje willen beperken tot de serre of eventueel een vierkante meter tuin aanleggen. Misschien is dat een beter idee dan voor die bepaalde groenten.

De pompoen zou ik wellicht bij de compostbakken zetten. Ik heb gelezen dat dit daar wel goed zou gaan.

Moet alles nog eens overdenken dus.

zondag 4 maart 2012 - 20:15
phili

Phili

hoi,
pompoen bij de compostbak is goed idee, in de serre plant ik dit jaar tomaten, kouseband, pepers, paprika, basilicum, knoflook, ananaskers.
de eerste slaplantjes staan er nu al in en op rekken alle bakjes met groentes en bloemenzaadjes voor buiten.
groetjes phili
zondag 11 maart 2012 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon