menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lente-uitjes

Ga naar meest recente reactie

Catgarden

Catgarden

Ik heb een piepkleine moestuin en ben een beginneling wat betreft groentjes kweken.
Nu probeer ik buiten mijn sla, tomaatjes, radijzen en mini-pompoensoorten (die ik laat klimmen zoals bonen om plaats uit te sparen) altijd iets nieuws uit.

Dit jaar heb ik voor het eerst stengeluitjes gezaaid, rechtstreeks in de volle grond. Op het pakje stond er vanaf begin april in volle grond maar omdat het nogal koud was heb ik gewacht tot eind april en heb ik alles bedekt met vliesdoek voor wat extra warmte. Volgens het pakje zou ik na 6 weken kunnen oogsten
Na een goeie week zijn mijn lente-uitjes uitgekomen en zijn de dunne sprietjes (1 mm) zo'n 5 cm hoog gegroeid en sinsdien gebeurt er niets meer.
Ik weet dat je ze moet aanaarden om een witte schacht te krijgen, maar zo'n dunne sprietjes moet ik toch nog niet aanaarden ?
Wat moet ik doen om mijn stengeluitjes te doen groeien en dikker worden ?
zaterdag 24 juni 2006 - 23:46
Victor44

Victor44

Voor alles is er tijd nodig!! Nog wat geduld,ze zullen wel dikken.
zondag 25 juni 2006 - 21:33
andre

Andre

Zeker weten
zondag 25 juni 2006 - 23:09
Catgarden

Catgarden

OK, bedankt !
maandag 26 juni 2006 - 11:01
Esem

Esem

Geduld een van de grootste benodigtheden van een tuinder
De nachten hebben veel te lang te koud geweest.
Je uitjes zullen nog wel dikken
Esem,
maandag 26 juni 2006 - 17:08
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

als je écht snel stengeluitjes wil moet je in het vervolg de uitgelopen uien van vorig jaar planten,dat gaat pas snel!!
natuurlijk smaakt de gezaaide weer net iets fijner,wat ik meestal doe(of deed):eerst in een potteke voorzaaien in de veranda en dan later uitplanten in de tuin,dat heeft drie voordelen:1 je kan eerder zaaien,2 je hoeft tussen die mini uitjes niet te wieden,3 alles is veel beter in de gaten te houden en je hebt vroeger je uitjes
overigens heb ik zaad gekocht van de stengelui" welsh green" das een soort die meerjarig is: dus eenmaal zaaien en verder heb je bij zachte winters zelfs in de winter stengelui en anders heel vroeg.
omdat ik ga verhuizen ga ik die ui zaaien in een pot en pas definitief uitplanten als ik verhuisd ben...
zaterdag 1 juli 2006 - 19:30
Tomateboer

Tomateboer

Dag Cetinel,
Zit je hier ook op het forum?
grt tomateboer(u kent kiekeboer )
zaterdag 1 juli 2006 - 23:01
cetinel

Cetinel

Dag Cetinel,
Zit je hier ook op het forum?
grt tomateboer(u kent kiekeboer )



kennen we mekaar???
kiekeboer hé nee nooit van gehoord!
ik zit hier sedert vandaag ja....
greetzz....
zondag 2 juli 2006 - 00:03
Tomateboer

Tomateboer

Hoe zou dat komen,....
grt
zondag 2 juli 2006 - 06:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon