menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paardenmest

Ga naar meest recente reactie

Ogee

Ogee

Hallo allemaal,
er is eventueel paardenmest te verkrijgen van een manege in mijn buurt. Zou dit bruikbaar zijn voor de moestuin of is er gevaar dat er medicijnen of dergelijke in zitten? Ik ben graag heel voorzichtig want de groenten worden ook gebruikt voor onze kleinkinderen.
Dank!
zondag 15 januari 2012 - 17:41
garfield

Garfield

Het is zeer goed te gebruiken. Zelfs als je bang bent dat er medicijnen, hormonen of antibiotica inzitten is dit de meest geschikte mest. Want paarden zijn hobbydieren die niet volzitten met medicijnen ed. Kippen, varkens, koeien zijn productiedieren die snel moeten groeien en produceren. In de mest van die dieren zit veel meer rotzooi.
Die mest kun je gerust gebruiken in jouw moestuin. Jouw kleinkinderen krijgen dan veel schonere voeding binnen. Zeker in verhouding met wat er normaal in de supermarkt ligt. Zelfs als er biologisch op staat.
zondag 15 januari 2012 - 18:33
minouke

Minouke

Ik weet nu wel niet of dit ook geldt voor moestuinen maar ik laat de paardenmest een jaar liggen voor ik het in de siertuin gebruikt.
Verse mest zou de planten verbranden.
zondag 15 januari 2012 - 19:31
Lino

Lino

Dat wil ik ook wel weten. Of het nu nog niet te laat is om paardenmest in de moestuin onder te werken?
woensdag 18 januari 2012 - 08:11
Kriskras

Kriskras

Ogee schreef:

verkrijgen van een manege in mijn buurt.

"Verse" paardenmest zomaar in de tuin verwerken is sterk af te raden, tenzij men liefhebber zou zijn van een vliegeninvasie.

Wie zegt paarden zegt mest. Wie zegt mest zegt vliegen. Paardenmest is een paradijs voor vliegenlarven, en de vliegen volgen daarom getrouw overal "hun" paard. Hoe snel het paard zich ook moge voortbewegen. Hoezeer de staljongens en -meiden ook mogen schrobben.

Dus, inderdaad, zoals Minouke het reeds aangaf, ofwel wordt het zaakje eerst verbrand, ofwel laat men het "materiaal" op een afgesloten plaats een jaartje volledig uitdrogen.

Een wijsheid waar onze voorouders zich maar al te goed van bewust waren.
donderdag 19 januari 2012 - 10:56
Lino

Lino

Dus als je nu paardenmest op de kop kan tikken, leg je die dit jaar ergens te rusten om hem volgend jaar onder te werken ?
donderdag 19 januari 2012 - 16:59
Ogee

Ogee

Dat is ook mijn conclusie: nu paardenmest halen en een jaartje laten rusten.
Bedankt !
donderdag 19 januari 2012 - 18:36
depauws

Depauws

Ogee
Ik gebruik al jaren paardenmest zonder ooit enige verbranding of vergiftiging gezien te hebben.
Enkele malen per jaar wordt een hoeveelheid verse paardenmest vermengd met snoeisel, houthaksel en groenafval om een composthoop op te zetten.
In het vroege voorjaar gaat een grotere hoeveelheid over de moestuin en rond de frutiboompjes.
In de moestuin wordt alles ingefreesd.
Zoals gezegd : nooit verbranding.
Let op kippemest is veel gevaarlijker voor verbranding.
Groeten
Silvain
dinsdag 24 januari 2012 - 17:28
gvdwiele

Gvdwiele

Heb zelf ook nog nooit verbranding gezien met paardenmest. Maar natuurlijk is verteerde mest beter dan verse mest (teveel stro). Dus om die reden laat je hem idd. best een aantal maanden liggen...
woensdag 25 januari 2012 - 11:03
saraswinnen

Saraswinnen

Moest iemand interesse hebben... ik kan nog mest aanbieden. Zowel verse als wat ouder. Af te halen in 2450 Meerhout. Voor meer info, graag een telefoontje: 0476 41 31 78
donderdag 15 maart 2012 - 15:13
BOSVROUW

BOSVROUW

Verbranding gebeurt alleen bij verse mest die de wortels raakt; bovenop de grond kan het geen kwaad!
zaterdag 31 maart 2012 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon