menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witloof

Ga naar meest recente reactie

robson1

Robson1

hallo, mijn witloof word zwart vanbinnen
iemand een idee hoe dit komt
mvg
zondag 21 januari 2007 - 11:49
compostmeester

Compostmeester

Hallo robso1,

Om je beter van antwoord te kunnen zijn had ik graag nog wat bijkomende inlichtingen gehad.

1 Wat is je grondsoort?
2:Wat is het ras dat je gezaait hebt?
3: Is er bijbemest of bemest voor of tijdens het zaaien of tijdens de groei,zoja met wat?
4: Heb jij bij de oogst van de wortelen de pennen laten narijpen?
5: Hoe heb jij deze wortels ingetafelt? In bloempot of kuil (volle grond,koude bak of Serre?)
6: Hoe heb jij dit witloof bewaard?
7: Wannerer treet het zwart worden van het witloof op?

Als ik zoveel mogelijk gegevens heb,kan ik beter op je vraag inspelen,en er een corecter antwoord op geven.

Groetjes,
zondag 21 januari 2007 - 15:51
Fons

Fons

Hier nog bijgevoegt
De bladeren misschien te kort afgeseden.
zondag 21 januari 2007 - 18:26
andre

Andre

Fons.

Dit zou bladvuur of bakterie - rot kunnen zijn oorzaak: Stikstofovermaat en aantasting door bladluizen vermijden. Vruchtwisseling toepassen

andre
maandag 22 januari 2007 - 16:06
robson1

Tekst aangepast

Robson1

Hallo robso1,

Om je beter van antwoord te kunnen zijn had ik graag nog wat bijkomende inlichtingen gehad.

1 Wat is je grondsoort?
2:Wat is het ras dat je gezaait hebt?
3: Is er bijbemest of bemest voor of tijdens het zaaien of tijdens de groei,zoja met wat?
4: Heb jij bij de oogst van de wortelen de pennen laten narijpen?
5: Hoe heb jij deze wortels ingetafelt? In bloempot of kuil (volle grond,koude bak of Serre?)
6: Hoe heb jij dit witloof bewaard?
7: Wannerer treet het zwart worden van het witloof op?

Als ik zoveel mogelijk gegevens heb,kan ik beter op je vraag inspelen,en er een corecter antwoord op geven.

Groetjes,

hallo, compostmeester
1-goede zandgrond
2-vintor f1 hybride--- focus f1 hybride
3-voor het zaaien en tijdens het groeien bemest met blauwe korrel
4- ja 10 dagen
5- in een plastieken bak met een weinig speciale meststof
6- afgedekt in een warme donkere kelder met zwarte plastiek
7- zwart worden als ze 5a6cm groot zijn

mvg


donderdag 25 januari 2007 - 15:58
Fons

Fons

De wortelen van witlof bevatten de nodige voedingstoffen om het lof tot voldoende ontwikkeling te laten komen, dus geen meststof toevoegen,misschien hebt ge tuingrond genomen om uw wortels in te, tafelen deze bevatten ook restmeststoffen.
De fout die ik ooit begaan heb is een zwarte plastiekzak over een emmer te plaatsen waar de ingetafelde wortels zaten,resultaat gedeeltelijk rotte witlof bij gebrek aan verluchting, nu drapeer ik de zwarte plastiek losjes over de emmers met als resultaat mooie witlof zonder rot.
Een andere mogelijkheid van rotten is een te veel aan water,bij het intafelen flink wat water toedienen en daarne niets meer tenzij de grond volledig uitgedroogt is.
Een masale aanval van bladluis kan eveneens leiden tot bladrot.
donderdag 25 januari 2007 - 21:57
andre

Andre

Nooit het perceel waar witloof gezaaid wordt bemesten zowel met kunstofmest als organische mest en ook niet bemesten tijdens de trek

andre
donderdag 25 januari 2007 - 23:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon