menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Smaak ge-ente tomaten

Ga naar meest recente reactie

Ward

Ward

Ik heb een vraagje over ge-ente tomaten. In de professionele tomatenteelt worden meer en meer tomaten ge-ent op een resistente onderstam die tevens meer groeikracht geeft aan de plant. Ik heb nu gehoord van een tuinder in Frankrijk die een 30-tal oude rassen professioneel teelt dat het enten van oude smaakvolle rassen niet aan te raden is omwille van verlies van smaak. Ik ent mijn tomaten de laatste 3 jaar op Maxifort met de japanse methode daar de grond in de serre teveel tomaten heeft gezien en ik anders maar 2 trosjes heb. Ge-ent gaan ze gemakkelijk door tot 7 trossen. Ik weet dat ik ook de grond kan uitgraven, maar dit is iets meer werk dan mijn tomaten enten.

Heeft hier iemand ervaring met de invloed van enten op smaak?

Alvast bedankt.

Groeten,

Ward
vrijdag 19 januari 2007 - 23:02
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Dag Ward, welkom hier!!!

Een geente tomatenplant brengt inderdaad zoals u al zei heel veel op, zowaar het dubbele van een gewone plant.
Ze groeien heel goed en zijn als het ware bij bepaalde factoren ziekteresistent.
Ik teel nu jaarlijks 230 verschillende oude tomatenrassen en moet zeggen dat ik nog nooit een oud tomatenras geent heb op een f1 onderstam.
Maar inderdaad hou er rekening mee dat de soms speciale smaak van de oude rassen kan afnemen door de f1 onderstam.
Al ben ik daar niet zo zeker van, de onderstam is belangrijk voor de groei en ziekteresistentie maar wat smaak betreft zal de oude varieteit zijn smaak toch min of meer behouden.
Daarom is het beter om de geente tomaten in het begin van de teelt niet veel water te geven, omdat je dan de groei bevorderd en zo de bloemzetting hinderd.
...gewoon even proberen.

vriendelijke groeten
Angelo
zaterdag 20 januari 2007 - 18:25
Ward

Tekst aangepast

Ward

zaterdag 20 januari 2007 - 20:29
Ward

Ward

Dag Angelo,

Ik veronderstel dat je dan genoeg plaats hebt om de tomaten elk jaar ergens anders te planten om problemen zoals aaltjes en de verschillende bodemziektes te vermijden.

Hoeveel trossen en kg haal je eigenlijk van je planten? Ik heb een kleine hobbyserre en wil eigenlijk tomaten van begin juli tot aan de vorst (dit jaar de laatste tomaten geplukt in november).

Ik geef zowiezo mijn tomaten heel weinig water. Na planten een paar maal tot ze ingeworteld zijn en dan moeten ze het zelf maar redden, enkel in de droge juli maand van vorige zomer kregen ze af en toe nog wat water.

Ik ga wel de geente planten dit jaar met 2 koppen kweken om de groeikracht wat af te remmen en de planten generatiever te maken.

Ik heb al verschillende soorten geent en de ene soort reageert er natuurlijk beter op dan andere, een Marmande groeit slecht op een Maxifort. IK heb een japanse soort (Haru urara, roze vleestomaat) die op eigen wortels maar 1 - 2 trosjes geeft maar geent blijft die maar doorgaan. Ook mijn coeur de boeuf gaf geent veel meer en grotere tomaten.

Groeten,

Ward
zaterdag 20 januari 2007 - 20:30
Tomateboer

Tomateboer

Dag Ward,

Ik zorg er elk jaar voor dat ik gedurende de winter en in het voorjaar een teeltafwisseling heb.
Of een zogenaamde tussenteelt.
In de winter zaai ik een groenbemester in en in het voorjaar plant ik erwtjes,vroege sla en dergelijke meer onder vliesdoek.
Zodra de tomaten geplant moeten worden, zijn die teelten voorbij en dan ook een soort van vruchtafwisseling.
Heb nog geen last gehad met aaltjes,...een echte vruchtafwisseling van 4 jaar kan ik niet maar wel een tussenteelt, de stikstof die de erwtjes afscheiden via hun wortels is ook zeer goed voor de bodem.
Hoeveel ik per plant afhaal?
Dat is zeer moeilijk te zeggen,...aangezien je struikjes hebt die nog geen 20-30 cm hoog zijn.
Ik teel bijna alles in open lucht(daar komt dit jaar verandering in)en dan moet je rekening houden met de regenmaanden he.
Ik ga normaal gezien, bij een gewone klimmer tot 5 trossen buiten.
Maar enkele uitschieters dit jaar kreeg ik bij een russische tomaat(vroege soort) die mij 15 trossen opgaf.
Ongeloofelijk, maar dit is dan ook heel uitzonderlijk voor een teelt buiten.
Wat water betreft moet je toch opletten.
Ik geef ook niet veel water maar doe dit dan met verstand.
Wat wil ik daar mee zeggen,...je doet er inderdaad goed aan om niet veel water te geven om de smaak van de tomaat in zijn oorspronkelijke te laten.
Maar wanneer je een lange tijd wacht met water geven en plots overweldig je de plant met een grote hoeveelheid aan water, dan heb je bijna in de vele gevallen neusrot.
Neusrot word veroorzaakt door onder andere een onregelmatige watergift.
Mijn laatste tomaat werd nog geplukt begin december en geloof het of niet,...een buitentomaat.
(terug die russische soort)
vriendelijke groeten
Angelo
zondag 21 januari 2007 - 10:29
Ward

Ward

Angelo,

Ik weet niet hoeveel jaar je zo al bezig bent maar ik vrees dat je na nog een paar jaar elke zomer tomaten op dezelfde grond kweekt je minder goede resultaten zal hebben. De grond wordt uitgeput en je riskeert een opbouw van ziektes. Je kan dit enigzins vertragen door stinkertjes tussen je tomaten te zetten. Het is bewezen door verschillende proeven dat deze de aaltjes ten minste even effectief kunnen bestrijden dan grondontsmetting.

Van neusrot heb ik nog nooit last gehad. Het is kwestie van je plant diep genoeg te laten inwortelen zodat het niet enkel afhangt van de bovenste 30 cm grond. Ik heb 1 keer een paar jaar terug de planten enkel 1 keer water gegeven bij het planten en dan niks meer (er lag wel witte folie op de grond) en ik had prima resultaten. Het is wel een goede grond.

Groeten,

Ward
zondag 21 januari 2007 - 17:44
patrickmic16

Patrickmic16

Mijn tomaten platen waren verleden jaar fantastisch, smaakvol en had een maximum van 122 tomaten aan 1 plant. Doch meer dan 30 nog groen die niet kunnen gerijpt hebben.

Ik doe studies en experimenten voor tuin bevorderingen: veel groenten op weinig grond. en beperkt water.
3 jaar geleden heb ik een systeem gemaakt, een sensor die aanvoelt wanneer de planten water vragen. Ik bespaar meer dan 10 X de water hoeveelheid. De dag van vandaag werkt dit prachtig. In men kleine serre heb ik in het voorjaar al een oogst van >40 sla, andijvie, witloof enz.

Misschien moeten jullie ook zich daar op toeleggen.

Ik wil altijd mijn ervaringen gratis delen. [email protected]
Zo kan ik aan jullie ook info vragen.
Groetjes Patrick Michiels.
zaterdag 21 maart 2020 - 10:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon