menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuinbedden fotos gevraagd

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Hey,

ik wil dit najaar werk maken van een moestuin in bedden, al dan niet verhoogd. Ik wil de moestuin een beetje "verzorgd" laten uitzien. Soit, persoonlijke keuze.

Ik zit met een lap grond van 11 op 6 waar in de achterste hoek een kleine weide voorzien wordt voor 2 kippen (3x2m). Het wandelpad komt +/- centraal, waardoor vakken/bedden van 2 - 3m diep gemaakt kunnen worden

WIe van jullie heeft zijn moestuin opgedeeld in vakken/bedden, al dan niet verhoogd, heeft hier beeldmateriaal van en wil wat toelichting geven?

Ik ben voornamelijk benieuwd naar:
* Materiaalgebruik voor vakken/bedden en constructie
* Grootte van vakken/bedden
* Breedte van hoofdpad
* Breedte van zijpaden tussen vakken/bedden door
* Bedekkingsmateriaal van paden
* Aantal vakken/bedden
* Gemak/ongemak voor omspitten e.d.
* Indien verhoogd, waar op letten (meer bewateren dan gewoon grondniveau?)

En natuurlijk de nodige foto's

Alvast hartelijk dank
donderdag 27 oktober 2011 - 15:30
sky

Sky

Lukt maar niet om een foto te uploaden
vrijdag 28 oktober 2011 - 13:31
pthomass

Pthomass

Klik op antwoord
Klik op het knopje onder "Afbeelding"
Zoek de afbeelding op je computer
Laad op
Typ tekst en plaats bericht

Lukt dat niet?
vrijdag 28 oktober 2011 - 13:46
sky

Sky

Blijkbaar niet.
Ik kom steeds op een upload-site.
vrijdag 28 oktober 2011 - 13:48
pthomass

Pthomass

nope,
ik heb je een berichtje gestuurd met mijn emailadres. Stuur ze daar even naartoe
vrijdag 28 oktober 2011 - 13:59
pthomass

Pthomass

De foto van Sky, en een prachtige moestuin al zeg ik het zelf. Dit zou ik ook graag willen bereiken.
kan je wat toelichting geven?

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/690/tuinforum002.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
vrijdag 28 oktober 2011 - 14:43
sky

Sky

Tuurlijk,
Eerst en vooral bedankt om de foto te posten.

Ik had reeds al enkele jaren vierkante bakken van 1mx1m maar vindt het op deze manier nog praktischer.
de bakken zijn gemaakt van oude hardhouten terrasplanken afmetingen HxLxB= 28cm x 6m x 1.2m. In de helft nog een verstevigingsbalk bevestigd omdat de planken anders bol gaan staan van de druk.
De paden zijn 90 cm breed en zijn gepuzzelde leisteen in stabilise deze opgevoegd met licht vochtige mortel.
Met deze lange bakken werkt het onderhoudsvriendelijk en proper. De kippen zijn
in de buurt om het groenafval te verwerken....alle gemak.'
Op de plaats waar mijn vorige bakken stonden ga ik volgens seizoen aardappelen telen. Op het veldje erachter zie je ook nog een lange bak met mijn asperges.

Indien nog vragen ...just shoot!
Succes,
Sky
vrijdag 28 oktober 2011 - 16:25
ac

Ac

Zelf heb ik ook pas mijn bakken aangelegd. Zie: URL GEBLOKKEERD 1&sid=14&page=1&tid=43508

Er zijn ook wel wat boeken die dit onderwerp behandelen. Zoals bvb. 'Je eigen groentetuin op 1m² van Anne-Marie Nageleisen.

Op internet is ook veel informatie te vinden: zoek eens op square foot gardening, makkelijke moestuin, moestuin in verhoogde bedden, raised beds, potager...

Hieronder zal ik al je vragen even kort beantwoorden zoals ik het nu zie;


* Materiaalgebruik voor vakken/bedden en constructie

Ik heb mijn bakken uit geimpegneerd hout gemaakt. Met planken van 24cm hoog, en 2 cm dik, en gesteund met balkjes van 5x5.

* Grootte van vakken/bedden

Als je volgens de regels wil werken, is de maximummaat 120cmx120cm.
Afwijken kan, maar dat moet je zelf weten (ik heb nu 200x200cm, maar eerlijk gezegd had ik beter maximaal 180cmx180cm genomen.)

* Breedte van hoofdpad

Mijn paden tussen de bakken zijn 60cm. Voor een hoofdpad kan je misschien beter 90cm nemen, kan je er nog makkelijker tussen met een kruiwagen.

* Breedte van zijpaden tussen vakken/bedden door

Tussen vakken, 60cm zou ik zeggen. Is wel zo aangenaam en praktisch als je nog tussen je bakken wil werken.

* Bedekkingsmateriaal van paden

Ik heb gekozen voor houthaksel. Omdat het een natuurlijke uitstraling heeft, goedkoop in aanschaf, makkelijk te leggen, onkruid tegen houdt, ook in de winter toegankelijk is. Je kan ook kiezen voor gras, kiezel, klinkers,...

* Aantal vakken/bedden

Zo groot als je perceel is, teken alles even uit op papier met de tussenpaden zoals je zelf wenst, dan zal je wel zien hoe ver je komt.

* Gemak/ongemak voor omspitten e.d.

Omspitten moet eigenlijk maar 1x gebeuren, en voor de rest is het omzetten van de bovenste laag eerder van toepassing, dit kan gebeuren met een hark of tandploeg.

* Indien verhoogd, waar op letten (meer bewateren dan gewoon grondniveau?)

Kan ik niet echt op antwoorden.


Veel succes en vooral goed alles uitdenken, uittekenen, herdenken en dan kom je er wel.
maandag 31 oktober 2011 - 22:56
pthomass

Pthomass

ik ben afgelopen (verlengd) weekend begonnen met de indeling. Hieronder een plan van hoe het moet gaan uitzien

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/829/moestuin.png/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us

de constructie links gaat een vaste, open serre worden voor de tomaten e.d. Mijn grootvader had ook zoiets en dat werkt prima. De gesloten zijde is richting het westen.

De weide achterin is een kippenweide. Tegenover die weide twijfel ik nog vanwege de ondergrond. Daar ligt een rioolafvoerbuis, dus ik moet nog zien hoe diep ik kan gaan. Ik werk met betonplaten van 2mx0,4m

Het materiaal van de paden twijfel ik aan dolomiet of houtschors. Welk weert slakken beter vanwege de grove structuur?
woensdag 2 november 2011 - 12:31
Limoncello

Limoncello

Ziet er goed uit. Benieuwd naar het resultaat
zondag 6 november 2011 - 18:33
renate67

Renate67

phtomass, hoe breed worden zo de bedden?
Als je bedden niet breder dan 1,20 maakt dan hoef je er niet in te staan dan kan je alles vanaf het pad doen, bij breder zal je wrs toch het bed in moeten om in het midden te kunnen werken.
Net wat je wilt.
dinsdag 8 november 2011 - 00:10
pthomass

Pthomass

de bedden zijn 2,5m op 1,5m.
Ik wil zelf even de bemerking maken dat ikzelf richting de 2m ga qua lichaamslengte, dus die laatste 15cm aan weerskanten haal ik wel in
dinsdag 8 november 2011 - 09:08
pthomass

Pthomass

vandaag de bakken aan de rechterzijde afgewerkt, de linkse "hoek"bak gemaakt en gestart met de daaraan grenzende bak. Morgen die afwerken en daarnaast nog twee bakken maken. Moet lukken. De laatste bak links achter ga ik waarschijnlijk niet maken. Ik ga die ruimte anders gebruiken. Zodoende heb ik 6 volwaardige bakken van 1,5x2,5 voor wisselteelt en een vaste "serre"-bak voor tomaten, paprika, aubergine, etc...

Ben blij als het klaar is, maar 't is leuk als je de vorm meer en meer in orde ziet komen
vrijdag 11 november 2011 - 18:09
Limoncello

Limoncello

Ja als je op foto ziet hoe het vroeger was en nu is, dan kan je alleen maar fier zijn op jezelf
zaterdag 12 november 2011 - 11:14
renate67

Renate67

Ja die 15 cm aan ieder kant moet je makkelijk kunnen overbruggen.
Renate
maandag 14 november 2011 - 21:47
Gorre

Gorre

@sky,

heb je nog enkele detailfoto's van je constructie , ben van plan hetzelfde te doen volgend seizoen
De balken die in de grond zitten , welke diameter hebben ze , zitten ze gewoon in de grond of in stabilisé?

Komt de plank op de grond of een beetje erin ?

Met welke grond heb je de bakken gevuld ?

Kan je de foto's in een pb zetten ?
Bedankt
Sven
woensdag 16 november 2011 - 12:15
pthomass

Pthomass

ikzelf werk met betonnen platen van 200 op 40 cm. Die zitten ongeveer 25cm in de grond.
De bakken zijn gevuld met de grond die daar al lag.

de serre constructie moet nog komen, maar dat hoeft nu nog niet.

ik zal eens wat foto's online plaatsen.
woensdag 16 november 2011 - 13:20
Hilde1741

Hilde1741

Knap hoor ! Volgend voorjaar ga ik ook mijn moestuintje indelen...moet er deze winter nog een beetje over nadenken echter. Als iemand mij met raad en daad zou willen bijstaan, be my guest
Ik hoop wel verhoogde bedden van nog wat hoger te bekomen, heb makkelijk last in de rug.
zaterdag 26 november 2011 - 22:16
sky

Sky

Alvast een tip;
Als je met een langwerpige houten constructie gaat werken van bijvoorbeeld 6 meter, verstevig dan elke 2 meter.
Bij een hoge constructie komt er zoveel druk op de planken dat deze bol gaan staan indien geen versteviging.
zondag 27 november 2011 - 09:36
pthomass

Pthomass

zo, eindelijk wat foto's.
Foto's zijn al van even geleden, maar heb ze nu pas op PC gezet.Ik moet het worteldoek nog afwerken en boomschors gaan halen op 't containerpark om als paden te gebruiken. De serre moet ik nog maken, binnenkort onderdelen ophalen in Herk en Kinrooi.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 9 december 2011 - 10:29
Limoncello

Limoncello

Amai dat is wel schoon gedaan hé. Proficiat!
vrijdag 9 december 2011 - 11:28
pthomass

Pthomass

op de derde foto links onder is die L-vormige bak. Daarop wordt een vast constructie gezet voor tomaten e.d. Daar is mosterdzaad gezaaid als groenbemester. Een buurman (mijne mentor, een oudere man met veel ervaring) is dat komen doen om te zien hoe dat zou gaan. Alles is ontkiemd. Voor de rest heb ik aardbeien staan.

De andere bakken wil ik compost nog onder doen. Het is zware grond en wil die wat luchtiger krijgen.
Of kan ik misschien nu alle herfstbladeren op de bakken gooien?
vrijdag 9 december 2011 - 11:31
Limoncello

Limoncello

Zware grond in Limburg? Ik dacht dat dat daar goede grond was...

Ik heb een houten afboording was dat was sneller in plaatsing maar dat zal niet zo lang meegaan dan jouw betonnen blokken. Zijn dat blokken van 1m of zijn dat tegels?
vrijdag 9 december 2011 - 12:52
pthomass

Pthomass

dat zijn betonplaten van 2m op 40cm en 2-3cm dik. Ze zitten een goeie 20cm in de grond, waardoor ze stevig blijven zitten. Ik heb nog platen over die ik mogelijks in stukken slijp om in de paden te leggen, even breed als het pad zelf. Hierdoor gaan de platen niet naar buiten overhellen doorheen de jaren. De bakken zelf zijn 1,5 op 2,5m. De L-vorm is 2 op 2 met 1m brede zijkanten. Daar kan ik fijn wat tomaten, paprika's en aubergines in kwijt en kan ik proberen meloentjes over de grond te laten groeien.

ik zit met zware zwarte grond. Zéér voedzaam, maar echt vaste grond. Ik zit op 100 meter van de Maas en hier is vroeger landbouwgrond geweest. Hij kleeft enorm. Na een regenbui met je schoenen een half dagje werken en je zool is een centimeter dikker van de grond die blijft plakken.
vrijdag 9 december 2011 - 12:57
Boerke

Boerke

Het is heel mooi gedaan . Het is heel praktisch want je kunt het gebruiken als " broeibak". Moest je ergens aan vensters geraken die je er over kunt leggen,ideaal.
Maar voor mij persoonlijk zie ik toch één minpuntje.Veel verlies door uw wegjes . Ik zou enkel de hoofdweg aangelegd hebben.
Onze moestuin is ongeveer 2 are en bij ons ligt er gewoon rondom tegen de buren een weg waar ik met de kruiwagen goed kan rijden. Ik ga hier een foto plaatsen,deze is al in een andere topic "opleggen van de tuin"gebruikt.

Groenten

vrijdag 9 december 2011 - 20:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon