menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke vleestomaat en saustomaat

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik heb dit jaar een beetje geëxperimenteerd met tomaten en het is me een beetje misvallen. Op het einde hadden ze last van 'de ziekte' oftewel.

Bijna iedereen hier heeft (waarschijnlijk) tomaten gezet en zijn voorkeuren bij de smaak. Daarom wou ik weten welke jullie verkiezen van:

-Vleestomaat
-Tomaat om saus van de maken
-Aperitief tomaat
woensdag 21 september 2011 - 09:58
Limoncello

Limoncello

Ja tuurlijk, wie niet

Voor saus zou de variëteit 'Roma' voldoen? Van vleestomaat ken ik de coeur de boeuf maar is dat een gekende, gemakkelijke soort?
woensdag 21 september 2011 - 12:32
Rita1960

Rita1960

De keuze van tomatensoorten is sterk afhankelijk van wat je wilt.. kleur, smaak,
snoeptomaten, tom voor puree, grotere tomaten enz enz..

ze hebben hier ook allemaal de ziekte gehad in meer of mindere mate..
en als je weet wat je wilt, kun je selecteren.. maar dat kost dan wel een paar jaar..

en de Roma is een bepaalde varieteit,.. die zijn er ook in verschillende soorten en dikten.
en bij mij heeft de C.deBoeuff afgedaan... die doet het hier niet goed in de openlucht..

woensdag 21 september 2011 - 19:04
Limoncello

Limoncello

Dank je Rita voor de uitleg. Kan je misschien zeggen welke jou voorkeuren zijn? Het is wel persoonlijk want ieders smaak is verschillend maar ik ben wel curieus.
woensdag 21 september 2011 - 19:20
Rita1960

Rita1960

oef, mijn voorkeuren...

tiny tim, kleine tom. redelijk resistent.. niet meelderig.
cherry falls, klein tom. hanger, redelijk resisten, mooie tros vorming
wilde tomaat, erg klein, erg zoet en goed resistent.
red pear en de yello pear beide rassen iets grotere tom. redelijk resistent
ildi geel, mooie kleine tom. dubbele trossen. redelijk resistent.
orange berry, middenslag tom. iets meelderig.. red. resistent..

en de rest gaat eruit.. en volgend jaar komen er een paar andere soorten bij om te proberen..

persoonlijk vind ik de lekkerste de wilde tomaat, echt zoet en niet meelderig..
dan de cherry falls, de ildi, de tiny tim en de de pear's..

woensdag 21 september 2011 - 20:08
Limoncello

Limoncello

Ja ok, het is dus met vallen en opstaan dat je een tomaat plant. Zal nog wat tijd nodig hebben ... en plaats
woensdag 21 september 2011 - 20:24
Mandy

Mandy

Ik denk dat het heel persoonlijk is welke tomaten je graag wilt kweken.....

Niet alleen maar of de een goed is voor de saus en de ander voor zo op te eten of voor de sap.... het is puur een kwestie van SMAAK, denk ik...

Bij heeft Coeur de boeuf het heel erg goed gedaan en de smaak vind ik meer dan uitstekend..... Ook Voyage is erg smakelijk..... Marmande deed het ook erg goed en zo kan ik nog wel even doorgaan.... maar wat ik lekker vind hoeft een ander nog niet lekker te vinden.......


Gewoon gaan kweken en proeven en dan elk jaar een paar nieuwe soorten erbij nemen en dan kom je op een gegeven moment wel tot een aantal toms die je graag elk jaar wilt hebben........
woensdag 21 september 2011 - 21:11
Borsalino

Borsalino

Dit jaar buiten de Coeur de Boeuf ook tros en vleestomaten gezet.
Wel enkel in serre.

Voor moeder de vrouw volgend jaar nog enkel Coeur de Boeuf.

Deze gebruikt ze voor alles, en ze pellen zeer gemakkelijk en weinig tot geen pitten

Heb de Riviera F1 en de Borsalina F1, ze zijn evengoed van uitzicht en groei en opbrengst.
Groei is zelfde als gewone tomaat, en niet zoals de normale Coeur de Boeuf, die er in feite als een ziekelijke plant uitziet, geen zicht in feite.

Maar zet volgend jaar enkel nog de Riviera F1, zaad is goekoper en er zitten 3 keer zoveel zaadjes in pakje.
donderdag 22 september 2011 - 07:25
depauws

Depauws

De Riviera valt hier het best in de smaak, geen F1 maar de zoveelste maal dat ikzelf het zaad oogst, de kwaliteit blijft goed.
Voor buiten heb ik een olijftomaatje ( Santella?) die behoorlijk resistent is tegen "de ziekte" (Phytophtora infestans).
Ook de Resistar is mij als tomaat meegevallen, dus laten groeien zonder om te enten, deze is resistent tegen kurkwortel.
Barrao Geel en Money Maker leveren de meeste opbrengst.
Groeten
Silvain
vrijdag 23 september 2011 - 09:35
Limoncello

Limoncello

Ziet er goed uit depauws. Zal deze zeker overwegen voor volgend jaar. Dank je voor de info!

Santella
vrijdag 23 september 2011 - 09:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon