menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen geoogst

Ga naar meest recente reactie

Prinske

Prinske

Gisteren was het droog weer dus dan maar de aardappelen geoogst. Voor mij een primeur, heb nog nooit aardappelen geoogst. De opbrengst was zeer mooi voor zo'n klein perceeltje. Het gaat om de soorten Pink Fir en Vitelotte Noir.

Toch nog een vraagje, kan ik de kleine aardappeltjes bewaren voor het volgend jaar? Hoe moet ik ze dan bewaren? Of kan ik beter nieuw pootgoed aanschaffen?

Heb geen last gehad van ziektes bij de aardappelen maar wel bij de tomaten in de serre. Kan dit?
vrijdag 2 september 2011 - 10:10
garfield

Garfield

Het is beter om ieder jaar nieuw goedgekeurd pootgoed te kopen. Het zal best goed gaan met eigen pootgoed, maar de kans op ziektes wordt wel steeds groter. Ik ken wel mensen die dat deden, maar ik hoop dat op het volkstuincomplex dat niemand doet.
vrijdag 2 september 2011 - 15:43
Borsalino

Borsalino

Bij ons heeft 1 persoon zich eraan vergrepen eigen pootgoed gebruikt.

Was ziekelijk triestig om te zien, en de aardappelplanten ernaast met gekocht plantgoed werden mee ziek.

Zal die persoon nooit meer doen
vrijdag 2 september 2011 - 18:54
powerlite

Powerlite

welke ziekte hadden ze dan ?

En had die persoon voldoende gesproeid tegen de plaag ? want er is enorm veel plaag geweest in augustus , er zijn veel mensen die hun planten niet behandeld hebben zoals het verplicht is .
zaterdag 3 september 2011 - 13:00
Pieter2

Pieter2

Planten behandelen zoals verplicht?

Als je pesticidevrij wilt kweken doe je dat toch...
zaterdag 3 september 2011 - 15:50
powerlite

Powerlite

Je hebt helemaal geen pesticides nodig om de aardappelplaag te voorkomen.
Dat wordt gedaan met fungicides.
Of voor de Bio's onder ons , koper is toegestaan in de bioteelt.
Maar des te belangrijker als je bio wilt telen is de juiste keuze van rassen.

Als je bvb bintjes zet , dan weet je dat je niet moet afkomen met "ik wil nie sproeien". dan moet je geen bintjes zetten. Rassenkeuze is heel belangrijk , en vroeg en ruim planten helpt ook.

Hoeverre de verplichting gaat weet ik niet juist , ik weet dat je van europa de plaag moet bestrijden. Maar misschien is het wel voldoende om alles te vernietigen zodra de plaag zijn kop op steekt.
zaterdag 3 september 2011 - 16:03
Vic55

Vic55

Beste Powerlite,

Ik denk wel dat er heel wat mensen zijn die, je algemene opmerkingen al wel kennen. Maar zou het niet intressanter zijn mocht je iets meer concrete tips geven. Zoiets als welke fungicides gebruik je dan en in welke verhouding en volgens welke frekwentie? En bijvoorbeeld welke rassen zijn minder gevoeliger?

Dank bij voorbaat.
Mvg, Vic
zondag 4 september 2011 - 12:34
powerlite

Powerlite

Vic,
Ik ging er inderdaad ook van uit dat de meeste mensen hier wel weten hoe ze hun aardappelen moeten behandelen.
Mijn eerste antwoord sloeg eigenlijk vooral op de reactie van borsalino , welke ik nogal verkeerd overkwam in mijn ogen .
Eigen plantgoed overhouden van je gezonde oogst is best te doen.
Het is wel zo dat je inderdaad best regelmatig eens nieuw virusvrij plantgoed aankoopt. Maar om nu te beweren dat het ziekelijk is , en dat de buren hun aardappelen er ook aan ten onder gaan , das niet juist. Die persoon ging met gekocht goed net hetzelfde voorhebben. Het gaat er om je planten correct te behandelen.

Mijn 2e antwoord was vooral gericht op de reactie van iemand die zijn planten niet wilde behandelen met pesticiden. Je hebt helemaal geen pesticiden nodig op aardappelen.

En nu om op uw vraag te antwoorden. Het beste behandel je afwisselend , niet steeds met dezelfde fungicide. Een zeer goed product is bvb Redomil , het is preventief , maar ook curatief. Als je je planten goed in de gaten houdt , en je merkt een beginnende aantasting van de plaag , dan kan je met redomil behandelen en de planten gaan zich herstellen.
Over de frequentie. hangt af van de soort.
Neem je bvb bintjes , een zeer gevoelig ras , dan mag je rekenen op een sproeibeurt elke 7 a 10 dagen.
Ik sproei echter niet volgens een vast schema. Als het mooi droog weer is , zoals ons voorjaar 2011 dan sproei je nooit.
Als ze warm vochtig weer voorspellen , dan is het het moment om te sproeien.

Kies voor rassen die het minst gevoelig zijn voor de plaag.
De meeste vroege rassen zijn dat , ikzelf ben enorm te vinden voor fresco. Die bewaren vrij lang , grote mooie aardappelen , vlakliggende ogen ...
Voor late aardappelen , kies ik momenteel voor agra.
Wie het minst risico wilt nemen , plant best zo vroeg mogelijk.
Mijn vroege aardappelen zaten 15 februari in de grond buiten , afgedekt met folie. Ik geef toe , beetje een risico , maar dit jaar hadden we enorm geluk met het weer. 15 mei aten wij onze eerste nieuwe aardappelen. Opbrengt van fresco was 50kg per kilo plantgoed.

Hopelijk heb je hier wel wat aan

groetjes
zondag 4 september 2011 - 13:01
FransNL

FransNL

Als ik even op die fungicides mag inhaken , ik heb bijzonder goede ervaringen met Unikat Pro. Behalve dat het goed werkt is het ook nog eens zeer regenvast en houdt het ook de alternaria schimmel tegen die nog wel eens in aardappels voor komt.

Unikat Pro is in Nederland alleen voor de professionele teelt en in grootverpakking verkrijgbaar. In Belgie is hij ook in kleinverpakking voor particulieren verkrijgbaar o.a. bij de Aveve.
zondag 4 september 2011 - 13:11
Borsalino

Borsalino

Was geen aardappelziekte maar iets anders.
Daar de 3 rijen met overgehouden pootgoed van oogst van vorig jaar zegt genoeg dat het aan het pootgoed lag.

De rijen ernaast met gekocht pootgoed waren eerst mooie gezonde planten, doch kregen het later ook zoals de ziekelijke planten.

Na rooien ziekelijke planten zijn de rijen die verder weglagen goedgebleven.

Dit alles was nog in een vroeg stadium, toen het nog een warm voorjaar was en de planten kregen het als ze ongeveer 15 cm hoog waren.

Die persoon gebruikt nooit meer eigen pootgoed, heeft der les geleerd.
zondag 4 september 2011 - 14:06
garfield

Garfield

@powerlite

Met wat jij schrijft ben ik het niet mee eens. Er zijn heel veel meer aardappelziekten dan alleen de plaag, zoals jullie die omschrijven. Van ogenschijnlijk gezonde planten pootgoed aanhouden kan heel gevaarlijk zijn. Je loopt zo tegen een gevaarlijke ziekte op, zodat je 10 jaar of langer geen aardappelen meer kunt verbouwen. Dat zou jij ook niet willen.

Daarna heb je het over niet spuiten, maar je spuit wel met een fungicide. Voor de biologische kweek zal dat ook niet toegestaan zijn. Zeker velen willen deze stoffen helemaal niet gebruiken. Zeker op ons volkstuincomplex. En dat zijn nog niet eens biologische kwekers, maar ze verrekken gewoon om iets op hun aardappel te spuiten, of iets anders uit een potje te gebruiken.

Je opmerking om verschillende fungiciden te gebruiken vind ik wel weer heel goed. Alleen de door jou genoemde Redomil lijkt mij wat exotisch. Daar vind je op Google bijna niets over. En zeker niet in het Nederlands of iets met het gebruik voor aardappelen.

Zelf gebruik ik meestal Cymaxamil van Luxan en soms infinito van Bayer. De laatste is maar zeer beperkt te gebruiken, maar wel regenvast.

Je hebt het ook over ongevoelige soorten. Ik snap ook wel dat je geen bintje moet gebruiken, maar wat gebruik jij dan wel om niet te hoeven spuiten?
Dit jaar heb ik Texla gepoot, maar die moest ik ook spuiten. Er moet ook zoiets als bionica zijn, maar daar heb ik nog geen verkoopadres van. (nog steeds geen tip gekregen)
zondag 4 september 2011 - 16:15
powerlite

Powerlite

sorry , tis ridomil special, niet redomil.
Is vlot verkrijgbaar in de kleinhandel , in belgie . Het product wordt onmiddelijk opgenomen door de bladeren , een uur of 4 max droog weer is voldoende.

Ik denk niet dat ik ergens zei dat ik niet sproei ?
Ik heb niet moeten sproeien op mijn vroege aardappelen , wel op mijn late

Voor de BIO teelt mogen fungiciden niet , maar je mag bvb wel spuiten met cuprex of cuperit. Dat heb ik nagevraagd aan een bio-boer.

"Ongevoelig" is misschien niet het juiste woord. Had misschien beter "weinig" gevoelig moeten zetten.

Uiteraard zijn er veel meer ziekten dan phytophthora , alleen zijn 95% van de klachten die ik te zien krijg deze.
Van mij hoef je geen plantgoed overhouden hoor , koop ze gerust als je niet zeker bent. Alleen , je zou die dan best ook eens laten testen in een labo , want die zijn ook niet altijd virus-vrij.

mijn rassenkeuze staat bovenaan al vermeld , dit jaar was dat fresco en agria.
Het is zeer verrassend dat jij hebt moeten sproeien op texla ! dit ras is bijzonder resistent , dat zou dan moeten betekenen dat de bacterie zich zodoende gemuteerd heeft dat texla ook onder vuur komt. Is het eerste wat ik er van hoor , maar kan zeker. Dat is al het lot geweest van vele resistente rassen.

Bionica was verkrijgbaar bij aveve dit voorjaar. ik heb zelf nog getwijfeld om ze eens te kopen , maar ben toch voor fresco gegaan omdat ik ze 15/2 al in de grond wilde om zo eind mei zeker aardappelen te hebben. Bionica was volgens de verkoper daarvoor niet geschikt.
zondag 4 september 2011 - 17:09
powerlite

Powerlite

weeweewee punt avevewinkels punt be/nl/tuin/moestuin/plant-aardappelen

onderaan midden staat bionica
zondag 4 september 2011 - 18:22
garfield

Garfield

Link die jij gaf: www.avevewinkels.be/nl/tuin/moestuin/plant-aardappelen

Het product ridomil kan ik wel vinden. Het is van die firma niet het eerste middel tegen de plaag. Dat heet Shirlan.

Ook op de site van Syngenta wordt aangeraden om gekeurd plantgoed te gebruiken. Voorkomen is beter dan genezen. (en on-topic)

http://www.syngenta.be/nl/pdf/Brochure_pdt_NL.pdf

Dat ik wel in de resistente Texla wel phytophthora heb ik dan ook alleen dankzij buurtuinders die niet spuiten en gerust de aangetaste tomaten en aardappelplanten laten afsterven.
Ik voeg een foto toe van een aangetaste Texla. De foto is van een tijdje terug.

Ik heb de bionica gevonden bij Aveve, maar die zit niet in Nederland. Ik kom nog wel eens in België, maar waarschijnlijk niet in het voorjaar. (ik was er deze week nog wel) Ik zoek dus nog een leverancier in Nederland of via een webshop. Ik heb nog even de tijd.
De bionica is van een Nederlandse licentiehouder dus het zou moeten lukken.

Voor de vroege aardappelen gebruik ik het ras Anais. Die poot ik half maart en kan hem toch ook in mei eten. En dat ondanks het veel koudere (land)klimaat.
De weken daarvoor zullen niet veel uitmaken. Een mooie dag in maart doet meer dan een week eerder poten. Zo heb ik wel eens van zeer vroeg tot half april iedere week een rijtje gepoot. Tussen de eerste 4 weken was gewoon geen verschil te zien.

Groenten

zondag 4 september 2011 - 20:34
Prinske

Prinske

De kogel is door de kerk: volgend jaar nieuw plantgoed. Ben beginnend tuinierder en wil het risico niet lopen. Heb dit jaar trouwens niet gespoten, maar de tomaten waren wel besmet! (en niets te zien op de aardappelen) Kan je de kleine aardappeltjes (ter grootte van plantgoed) trouwens opeten? Even ter info nog eens de soorten: Vitelotte Noir en Pink Fir.
maandag 5 september 2011 - 08:17
Vic55

Vic55

Vooreerst thx voor de verschillende tips.

Omdat wij liefst een hardkokende aardappel eten gebruik ik al een aantal jaren charlotte. Eerst en vooral is dit volgens jullie een gevoelig of minder gevoelig ras? Verder toch iets over dat hardkokend. Net als de vorige jaren heb ik deze dit jaar ook bij Aveve gekocht. Bij de aankoop heb ik zelf het etiket op de zak van het pootgoed gecheckt en dus daar stond zeker charlotte op vermeld. Ondanks dat zijn onze aardappelen niet zo echt 100% goed vastkokend als de vorige jaren. Als men ze even te lang laat koken worden ze langs buiten zo net lichtjes bloemerig. Andere mensen die ook charlotte geplant hebben vertellen me net hetzelfde. Iemand vertelde me dat dit te maken heeft met de droogte in het voorjaar. Nu of dit de oorzaak kan zijn weet ik niet of weet er hier soms iemand wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn.

Ook voor Powerlite toch nog een klein vraagje, je vermeld dat het product ridomil special vlot in Belgie in de kleinhandel te vinden is. Bedoel je daarmee ook Aveve of kunt u misschien even melden van welke fabrikant het product is.

Mvg, Vic
maandag 5 september 2011 - 09:56
Prinske

Prinske

Toch even m'n vraag herhalen: zijn de kleine aardappelen (die ik voor plantgoed bewaard heb) eetbaar?
dinsdag 6 september 2011 - 15:53
garfield

Garfield

Antwoord aan Vic.
Lees mijn laatste bericht even door: daar staat een link van de fabrikant. Ik noem in dat bericht nog 3 andere namen. Wat Aveve allemaal heeft weet ik niet, maar ik verwacht dat ze zeker enkele producten hebben.

Antwoord aan Prinske.
Zeker zijn de kleine aardappelen te eten, zolang ze niet groen zijn geworden. Een aardappelschrap(schil) machine is ideaal daarvoor. Zelf heb ik die nog niet.
dinsdag 6 september 2011 - 18:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon