menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prei onder anti-insectengaas

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

De prei staat lekker te groeien onder anti-insectengaas. Niks door de grond niks te spuiten. Dit gaat al een paar jaar goed. Dit houden we erin.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 2 augustus 2011 - 11:57
garfield

Garfield

Dat ziet er goed uit. Zelf heb ik weinig uitval in de prei, dus dat is voor mij niet nodig. Voor de wortelen en de uien is het insectennet wel nodig. Heb je ook nog een foto van ietsje verderaf, zodat ik de constructie kan zien. Ik zie wel palen met een kunststof bloempot erop, maar meer zie ik niet.
dinsdag 2 augustus 2011 - 17:13
Pieter2

Pieter2

Hier nooit last van vlieg, slakken,... of whatever. Alles staat open en bloot, nooit schade.

dinsdag 2 augustus 2011 - 19:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij de prei staan alleen maar palen met een potje erop. Later houdt de prei het net zelf wel naar boven. In oktober gaat het net eraf, want dan vliegt de preivlieg niet meer.
dinsdag 2 augustus 2011 - 19:33
Patattenriek

Patattenriek

Bij mij zit de prei ook onder een anti-insectengaas en inderdaad de prei wordt zo op een biologische manier gevrijwaard van de preivlieg en/of de preimot die aanzienlijke schade aan de preiplanten kunnen toebrengen.

Wat mij wel stoort is dat er zo vlug onkruid tussen de rijen preiplanten komt, dat is bij mij best vervelend en een arbeidsintensief werkje om dat te verwijderen omdat de onderlinge afstand tussen de rijen bij mij wegens plaatsgebrek op 30 cm.liggen.
Dus moeilijk aan te aarden ook.
Bestaat er geen biologische manier (buiten schoffelen of aanaarden) om het onkruid tussen de rijen en planten zo miniem mogelijk te houden?
Om aan te aarden is het nog te vroeg hier omdat het riscico te groot is dat het hart van de plantjes kunnen overdekt worden met die aarde, iets wat een preiplantje absoluut niet moet hebben.

Mvg.
dinsdag 2 augustus 2011 - 20:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Daarom heb ik er nu geen touwen meer ter ondersteuning van het gaas, maar alleen paaltjes. Als er 30 cm tussen de planten is kun je toch wel schoffelen? Onder het gaas groeit het sneller, maar onkruid ook. Een paar keer schoffelen met mooi weer en het is weer schoon. Heeft iemand een beter idee?
dinsdag 2 augustus 2011 - 21:23
Pieter2

Pieter2

Mario, je kunt een mulchlaagje van pas afgemaaid gras tussen de rijen gooien (nadat het onkruidvrij gemaakt is natuurlijk).
Dat mulchlaagje heeft hetzelfde effect als een laag schors tegen onkruid in de siertuin. Een aanrader
dinsdag 2 augustus 2011 - 21:24
Patattenriek

Patattenriek

Bedankt voor de tips, maar zal het mulchlaagje van bv. afgemaaid gras later voor geen problemen kunnen zorgen indien de planten moeten worden aangeaard?

Bestaat de kans dan niet dat de preiplanten gaan rotten omdat het composteringsproces van die mulchlaag van afgemaaid gras waarschijnlijk nog niet is beeindigd?

Bij mij is het anti- insectengaas wel ondersteund met touwen die aan de palen zijn bevestigd, ben dan ook in overweging om dat weg te neme dat zou inderdaad het schoffelen aanzienlijk veréénvoudigen want dat lijkt me wel de enige optie.


Mvg.
dinsdag 2 augustus 2011 - 21:29
JovanDreumel

JovanDreumel

En mocht er nog onkruid doorkomen, dan wordt schoffelen moeilijk. Ook vraagt een muchlaag extra stikstof, want anders komt prei dat tekort.
dinsdag 2 augustus 2011 - 21:37
Patattenriek

Patattenriek

Ga jouw raad opvolgen Jo dat lijkt me wel het beste.
Touwen verwijderen zodat het schoffelen en wieden alvast makkelijker wordt..

Ik had van buur nog een andere tip gekregen maar dat leek me zeker geen goed idee.
Kalkcyanamide tussen de planten strooien zou het onkruid ook tegenhouden???
Denk dat de tere jonge preiplantjes dan wel zouden verbranden?
Wat denk jij daarvan Jo?
dinsdag 2 augustus 2011 - 21:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik gebruik ook kalkstikstof (kalkcyanamide). Dat gaat kiemend onkruid tegen. Maar je kunt er ook fouten meemaken, b.v. Op zaaibedjes. Ik meng dat bij prei met patentkali. Het houdt niet alle onkruid tegen.
dinsdag 2 augustus 2011 - 21:53
garfield

Garfield

Je gebruikt dus alleen maar paaltjes en bloempotten. Hoe voorkom je dat het hele net wegwaait of voor een deel opwaait? Ik ben inderdaad op zoek naar een minder bewerkelijke manier van bescherming. Hoe breed heb jij dat gaas, want ik heb 6,5 bij 2,1 meter. Dat vind ik wat smalletjes en ik ben op zoek naar wat breder.
donderdag 4 augustus 2011 - 17:03
JovanDreumel

JovanDreumel

De zijkanten worden op de grond gehouden met stenen. In het begin moeten er wat stokken tussengezet worden. Afmetingen 4m x 3.60m .
vrijdag 5 augustus 2011 - 20:11
garfield

Garfield

Dank voor jouw antwoord. Stenen of houten balken gebruik ik ook. Maar insectengaas wat gewoon wat breder is lijkt mij wel gemakkelijker. Nu gebruik ik er nog wat touw bij en voor de zijkanten andere stukken gaas. Ik zal toch eens gaan experimenteren of het simpeler kan.
vrijdag 5 augustus 2011 - 22:07
JovanDreumel
zaterdag 6 augustus 2011 - 12:07
garfield

Garfield

Daar koop ik ook altijd en als ik wat meer geld uitgeef heb ik 6 x 3.66 meter breed. Lijkt mij wel makkelijker werken.
zaterdag 6 augustus 2011 - 13:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon