menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplanten hebben schimmelziekte

Ga naar meest recente reactie

spicegirl

Spicegirl

Op mijn tomatenplanten heb ik de eerste aantasting gevonden van de schimmelziekte. Nu zijn er alleen nog maar wat bladeren aangetast, maar ik weet dat dit zal gaan verergeren. Heeft er iemand tips om de nu nog groene trossen tomaten te redden? Kan ik ze bv alvast plukken en ergens anders laten rijpen?

Alvast hartelijk dank!
maandag 1 augustus 2011 - 21:16
guy_fruit

Guy_fruit

Mogelijk is het één van de drie belangrijkste schimmelziekten:
- bladvlekkenziekte
- tomatenplaag (Phytophtora)
- meeldauw

Enkel de tomatenplaag kan de vruchten ook aantasten.
Mogelijk is het de bladvlekkenziekte (Fulvia fulva).
Een foto kan zekerheid geven....
Aangetaste bladeren regelmatig verwijderen. Indien de stengel (stam) aangetast is dan de volledige plant opruimen.
Groene (gezonde) tomaten kan je plukken en binnen laten narijpen. Dat is enkel nodig als het aantasting is van Phytophtora infestans.

Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/07/geelbruine-bladvlekken-en.html
maandag 1 augustus 2011 - 22:12
spicegirl

Spicegirl

hallo Guy,

Ik ben er vrij zeker van dat het Phytophtora is. Als ik gezonde tomaten wil laten narijpen, hoe kan ik ze dan het beste bewaren? Koel en donker of warm en zon? Ik zal een foto maken als ik op de moestuin ben
dinsdag 2 augustus 2011 - 16:54
JovanDreumel

JovanDreumel

Als het nog maar het begin van de aantasting is, dan moet je zo vlug mogelijk alle verkeerde bladeren verwijderen. Het trekt van het blad naar de vrucht als het Phytophtora is. Heeft bijna de hele struik het dan helpt er niks meer aan en gaat de aantasting door.
dinsdag 2 augustus 2011 - 17:17
guy_fruit

Guy_fruit

Als ik gezonde tomaten wil laten narijpen, hoe kan ik ze dan het beste bewaren? Koel en donker of warm en zon?
Knip met een snoeischaar de volledige tros af en leg de trossen in bijvoorbeeld houten kistjes. (Je mag de vruchten ook 1 per 1 plukken).
Probeer slechts één laag tomaten te leggen in die kistjes, zodat je regelmatig de slechte vruchten kan verwijderen.
De groen geplukte tomaten mogen redelijk warm of eerder koel (kelder) bewaard worden, maar NIET in de zon. Indien ze voor een raam staan dan bescherm je ze met een krantenblad tegen de zon.
Trosstelen waar aantasting van Phytophtora zichtbaar is worden geven waarschijnlijk allemaal zieke vruchten na het rijpen.
Hopelijk valt het toch nog wat mee en kan je een groot deel van de tomaten zo nog redden!

Pas bij een lichte aantasting de tips van Jo toe!

Guy
dinsdag 2 augustus 2011 - 19:45
spicegirl

Spicegirl

gisteravond op de moestuin geweest, een foto maken heb ik niet gedaan. Het is zeker phytophtora. Van de 11 struiken heb ik er 8 uitgetrokken. De stam had al zwarte plekken. Van de 3 overgebleven struiken heb ik de aangtaste bladeren verwijderd. Van de rest heb ik de onrijpe tomaten geplukt. Die liggen nu op een houten dienblad. Nu nog een goed plekje zoeken. Ik denk in de bijkeuken, daar kan ik direct zonlicht vermijden.
Bedankt voor de tips. Ik hou jullie op de hoogte van het rijpingsproces. Hoe lang zal dat ongeveer duren?
woensdag 3 augustus 2011 - 10:01
JovanDreumel

JovanDreumel

De oogst loopt van begin augustus tot in oktober. Het ligt er maar net aan welke vruchten je geplukt hebt. Bij mij komen vandaag de eerste vruchten er van af.

Kijk even bij Www.jovandreumel.info
En let er op, dat ze bij mij in 1 rij staan en dat ik de onderste kaderen verwijderd heb. Ook werk ik nooit in de tomaten als het gewas nat is. Ze moeten snel kunnen opdrogen.
woensdag 3 augustus 2011 - 10:18
Dietmar

Dietmar

Bij mij juist van hetzelfde spijtig genoeg in mijn plastieken serre.
Door het slechte weer is er door de naden van het gestikte deel altijd water op de bladeren gedrupt. Mogelijk heeft dit de ziekte in de hand geholpen.
Heb nog veel planten & vruchten proberen te redden maar ter vergeefs.
Nu liggen al men planten op de mesthoop.
donderdag 4 augustus 2011 - 21:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon