menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Persblokjes maken

Ga naar meest recente reactie

natvantos

Natvantos

Heeft er iemand een goede samenstelling om persblokjes te maken ?

Ik zelf heb er gemaakt met alleen potgrond de diepte van het gat is ongeveer 1cm. Heb er 12 gemaakt met sla zaadjes en 16 met boerenkool zaadjes. is nu ongeveer 2 weken geleden en heb tot nu toe nog maar 1 plantje van de boerenkool.
Ik hou het persblokje vochtig.

Weet iemand misschien de oorzaak ervan dat de zaadjes niet schieten
zaterdag 30 juli 2011 - 21:45
Gehenna

Gehenna

Zaaigrond gebruiken.
Een flinke portie zand onder je potgrond mengen is prima.
zaterdag 30 juli 2011 - 22:03
Rita1960

Rita1960

natvantos,

ik gebruik al jaren goede potgrond en een flink deel zand (metselzand.. ) verhouding 3 delen potgrond en 1 deel zand)

gaat tot nu toe iedere keer goed.. ik maak de grond voordat ik de perspotjes maak goed vochtig.. en dan geeft ik in ieder geval twee weken geen water.. staan dan wel onder plastic totdat de zaden zijn ontkiemd.
potjes niet in de volle zon zetten..ochtendzon kan nog net voor een uurtje of 2..

oorzaak van het niet ontkiemen bij de sla.. te hoge temperaturen.. laat ze in de koelkast kiemen en dan direct na het kiemen eruit halen en warmer weg zetten.

van de boerenkool ..... te oud zaad??

diepte hier bij de perspotjes.. 4 tot 5 mm ..

groetjes,

Rita
zaterdag 30 juli 2011 - 22:37
natvantos

Natvantos

Hé rita bedankt voor de samenstelling. Mijn persblokjes waren na 2 dagen al bijna volledig uitgedroogd! Ze stonden toen onder de trampoline van de kids ( schaduw ).

Boerenkool zaad is nog tot 2012 bruikbaar!

Met sla in de koelkast kiemen bedoel je toch ze eerst kiemen voor ze in de persblokje te zetten.
zondag 31 juli 2011 - 00:01
Rita1960

Rita1960

nee,

zaadje in perspotje en dan het hele gemak in de koelkast.. totdat er kieming is en dan eruit halen.
sla kiemt n.l. niet goed bij (te) hoge temperaturen..


zondag 31 juli 2011 - 08:22
veenmol

Veenmol

Oppassen met de diepte van slazaadjes :gewoon 1mm diep is meer dan genoeg
en een weing witzand afdekken ,vochtig houden in de schaduw b.v in tuinhuis en na 3 dagen is er opkomst (bij mij toch )
zondag 31 juli 2011 - 14:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon