menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wegsnijden van courgette bladeren

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Gegroet.

Ik heb de oppervlakte voor mijn courgettes veel te krap gemaakt en de (grote) courgette bladeren groeien over de percelen van rode bieten en prei.

Ik heb geprobeerd ze om te plooien, maar dat lukt niet zo goed.

Wat is het gevolg als ik wat van de meest storende bladeren wegsnijd ? Stopt of vertraagt dit de groei van de vrucht ? Ik zou natuurlijk het grootste deel van de vrucht intact laten.

En hoe lang duuert het produceren van nieuwe vruchten nog (ik ben hier erg tevreden over)

Hartelijk dank op voorhand voor elke reactie.

PS Pluk ik best de vrucht zodra de bloem weg is m.a.w bewaart ze beter in de koelkast ? Of laat ik ze op de plant tot ik ze wens op te eten ?
donderdag 21 juli 2011 - 10:36
garfield

Garfield

Je zou de plant nog kunnen opbinden aan een aantal stokken, zodat hij alleen naar boven kan groeien. Bladeren die nu in de weg zitten gewoon wegsnijden. De plant maakt wel weer nieuwe. De vruchten oogsten op het moment dat ze 20 a 25 cm lang zijn. Niet eraan laten zitten, want dan worden ze te groot, niet lekker en de plant maakt geen nieuwe vruchten meer aan, omdat de voeding naar de grote vruchten gaat. Een courgette heeft een kleine vierkante meter nodig als ruimte.
donderdag 21 juli 2011 - 12:29
daggie01

Daggie01

hier laten we maar 4 a 5 bladeren aan de plant zitten en we halen de vruchten eraf als ze 10 a 15 cm lang zijn
als je ze wil bewaren in plakjes snijden en in de vriezer
donderdag 21 juli 2011 - 12:54
jozefleon

Jozefleon

Bedankt voor alle reacties.

Het was dringend nodig zoals blijkt uit bijgaade foto.
Ik had ook reeds een courgette van 40 cm ...

Nogmaal dank.

Groenten

zaterdag 23 juli 2011 - 11:09
Lily Purple

Lily Purple

Hallo beste moes-tuinierders,

ik heb ook een vraagje over de courgetteplant, ik heb één gele (zaailing van vorig jaar) en 2 groene (nieuw gekocht).
De gele is precies geëxplodeerd en maakt lange, dikke stengels met heel grote bladeren. Er komen veel bloemen aan, maar de vruchten zijn quasi nihil.
ik vermoed dat het komt door overbemesting, door compost achteraf nog eens- en te snel-bemest te hebben, weliswaar met een traagwerkende organische meststof .
ik heb al meerdere stengels en bladeren weggesneden maar de plant blijft maar groeien en bloeien, zonder echt vruchten te maken, tenzij piepklein.
Wat kan ik doen? Dank alvast voor jullie advies!
Groeten van een beginnende (2e jaar) moestuinierster
Lily Purple
donderdag 9 juli 2020 - 13:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon