menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vordering Pompoen Wedstrijd Tuinadvies Deel II

Ga naar meest recente reactie

greener

Greener

Ivm de overweldigende hoeveelheid reacties en foto's van het eerste deel nu maar een deel II.
Dit ook aangezien forumgangers al moeite hadden met het laden van het hele verhaal.

Graag alleen reacties mbt de wedstrijd zodat ik alle vragen kan beantwoorden.
Uiteraard zijn gerelateerde vragen ook welkom maar mocht je twijfelen stuur even een mailtje of maak een nieuw topic aan.

Laat de reacties en foto's maar weer komen!!!

Sebas
zondag 10 juli 2011 - 12:51
spicegirl

Spicegirl

Vandaag heb ik aan de grootste plant een eerste pompoen ontdekt. ivm de beschikbare ruimte denk ik dat ik deze ga laten zitten. Ik laat de plant nog wel doorgroeien om meer voedsel te hebben voor de pompoen, dat is beter toch sebas?

Hoe kan ik trouwens de pompoen laten stoppen met groeien? Is alleen de top eruit halen voldoende? Of maakt hij dan alleen maar meer/langere zijranken?

zondag 10 juli 2011 - 18:37
FransNL

FransNL

Hartstikke mooi dat je nu ook een pompoentje aan je plant hebt Spicegirl ! Ik hoop dat je er net zoveel plezier aan beleeft als ik. Ik geniet er elke dag van als ik mijn tuin in loop , krijg steeds meer respect voor hoe zoiets kan groeien, en zo'n wedstrijd wordt daardoor maar een bijkomstigheid.

Succes gewenst, ondanks de wat beperkte ruimte die je hebt begrijp ik , maar vooral veel plezier met je plant !
zondag 10 juli 2011 - 23:02
FransNL

FransNL

@Tuinfairy
Frans heb je die holle stengel waar je dat blad afgehaald hebt, afgedekt of ergens mee dicht gemaakt?
Ik heb een 'noodreparatie' toegepast Tuinfairy door een plastic dop over de holle stengel te plaatsen. Maar ook zonder afscherming kan er eigenlijk geen regenwater de hoofdrank in omdat die van de holle stengel gescheiden wordt door een tussenschotje. Toch zal het niet goed zijn als daar water in blijft staan en als er door wat voor oorzaak dan ook een kleine beschadiging in dat schotje ontstaat dan loopt de hoofdrank alsnog vol regenwater.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 10 juli 2011 - 23:38
greener

Greener

@Spicegirl:

de hoofdrank toppen is het begin.
Als je zijranken alle beschikbare ruimte hebben ingenomen kun je deze ook toppen.
Als je alle ranken getopt hebt in de gaten houden dat er in de bladoksels geen nieuwe uitlopers komen. Komen die toch dan kun je die gewoon verwijderen.
Als alles getopt is gaat alle voeding naar je pompoen, en dat is wat we willen.

@Frans:

Dat heb je perfect opgelost met het dopje.
Ook zijn aan je foto's goed te zien hoe de vrucht groeit, super.
En ja, je kunt alleen maar respect krijgen voor de pompoen danwel de natuur als je deze jongens aan het werk ziet.
Ze zeggen wel eens dat je bamboe kunt zien groeien maar pompoenen mogen ook in dat rijtje staan.

Persoonlijke noot:
Aangezien ik persoonlijk dit jaar meer aandacht heb geschonken aan mijn wedstrijd tomaten en zonnebloemen heb ik minder tijd voor de pompoenen.
Ik heb nu reeds twee vruchten liggen aan 2 planten.
Dit zal meer voor de zaadproductie zijn dan voor het wedstrijdelement.

Ga zo door mensen!

Sebas
maandag 11 juli 2011 - 09:37
FransNL

FransNL

De oudste plant heeft aan beide zijden met de eerste ranken de maximaal voor hem beschikbare breedte bereikt en dat is in totaal 10 meter . Die eerste ranken zijn gisteren onthoofd en het uiteinde ingegraven. Een aantal andere zijranken bereikt binnen een paar dagen ook die grens en daar gaat dan hetzelfde mee gebeuren. De hoofdrank die ik achter de pompoen 90 graden heb laten afbuigen blijft maar doorgroeien. Moet die ook niet eens getopt en ingegraven worden Sebas ?

Jammer dat er een aantasting van valse meeldauw ontstaan is . Op de eerste foto is dat rechts vooral goed te zien aan een groep bladeren van de oudste plant. Ook de andere plant heeft er last van maar dat is op de foto niet te zien. Ik heb inmiddels al een paar keer met een fungicide gespoten maar de aantasting laat zich nu ze er eenmaal is moeilijk onder controle houden . Mocht ik volgend jaar weer pompoenen kweken dat heb ik in ieder geval geleerd dat ik beter preventief kan spuiten i.p.v. te wachten tot er een aantasting plaats vindt.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vooral de oudste pompoen groeit in een hoog tempo door. Ik ben benieuwd of dat tempo over enkele dagen nog toeneemt als de meeste koppen van de zijranken gehaald zijn zodat de voedingsstoffen die daar nu nog voor rankengroei gebruikt worden ook beschikbaar komen voor de pompoen.

De hoogte van deze jongen is momenteel 43 cm. Hij is wat afgeplat en niet mooi rond met diameters van 53 cm en van 57 cm. Moeilijk om te bepalen hoeveel dat moet wegen maar als ik hem denkbeeldig in een bolvorm 'samenknijp' dan zal dat een bol met een diameter van ongeveer 50 cm zijn. Dat betekent een inhoud van ongeveer 65 liter en als ik de soortelijke massa voor het gemak maar gelijk stel aan dat van water dan zal hij dus momenteel iets van 65 kg moeten wegen. Niet slecht dacht ik , van een vruchtbeginsel van enkele grammen naar een pompoen van 65 kg in 24 dagen tijd.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 14 juli 2011 - 14:27
bfunfun

Bfunfun

om het gewicht ongeveer te weten kijk dan http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&page=1&tid=42233

ik heb die tabel er opgezet zo heb je een idee van het gewicht
ook niet vergeten om de pompoen te bedek tegen de zon zodat de huid niet uitdroogt
zodat de huid kan mee rekken
dit doe je door er een parasol er naast te zetten of een laken er over te leggen
ook zorgen dat de rank kan mee omhoog gaan

zeker goed bezig nu al een mooie pompoen en toch al redelijk groot

donderdag 14 juli 2011 - 20:58
greener

Greener

@Frans,

zoals beschreven ergens onderaan in deel I moet je de hoofdrank na een meter of 2 toppen. Een metertje meer maakt echt weinig uit dus daar hoef je niet over in te zitten.

Zoals Bfunfun aangeeft (en ik ook in deel I) is het verstandig de groeiende vrucht nu uit de zon te houden. Een parasol is mijn inziens het beste.
Een doek over de pompoen hanteerd men eerder s'nachts voor het afkoelen. Overdag zou dit in een te hoge temp kunnen omslaan.
(Bovenstaande gaat een beetje diep op de materie in en is in gebruik bij de doorgedraaide pompoentelers zoals Bfunfun en ik... )
Hoe dan ook, schaduw->pompoenhuid blijft jong en rekbaar=grotere en zwaardere pompoen.

En Frans, wat heb jij 1 oktober te doen?
Er kijken momenteel wat meerdere mensen mee die niet van Tuinadvies zijn maar uit de pompoenwereld komen en die vinden je zéér goed bezig

Sebas
donderdag 14 juli 2011 - 22:42
greener

Greener

Reminder:

Als je pompoen gezet is, vergeet niet om de verdorde bloemblaadjes voorzichtig te verwijderen. Op deze plek kan rot snel optreden!

Sebas

Edit:

Frans, mbt de meeldauw.
Er zijn een paar Nederlandse wedstrijdkwekers en die boeken zeer goede resultaten met het sproeien van water met magere melk. (1/1)
In melk zitten zoals je weet ook schimmel en bacterieculturen en die zijn sterker dan de meeldauw. (misschien ook een goede tip voor andere planten?
donderdag 14 juli 2011 - 22:43
Dietmar

Dietmar

Beste pompoenkwekers,

Even mijn update plaatsen:

Enkele weken geleden zag mijn pompoen er zo uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu ziet hij er zo uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]


Een echte wildernis zoals je ziet. Mede dankzij de patissons & courgetten ) die flink zijn gegroeid. (links op de foto).


Mijn bedoeling was om met de kleine tuin die ik heb toch een grote vrucht proberen te kweken uit een compostbak.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit door de hoofdrank uit de hoofdrank uit de compostbak te laten groeien, zodat de vrucht op de lager gelegen grond kan uitgroeien en waarbij ik dan de rest van de zijranken top en ingraaf, voor meer wortelvorming.

Het loopt helaas anders

Zo slaagt de vrucht die ik graag zou willen dik mesten, wit uit.
Snap ook niet goed wat de oorzaak is? Teveel zon kan al niet want hij ligt onder de bladeren in de schaduw. Het lijkt erop of hij helemaal verschrompelt en dat de plant deze pompoen leeg trekt om de groei van de hoofdrank in stand te houden.
Maar ik weet het niet zeker. Heb het nog nooit gezien.

Kan ik deze vrucht nog laten staan of beter weg doen?

[afbeelding verwijderd niet-https]


Verder groeit er nu aan een zijrank dicht bij de hoofdwortel een dikkere vrucht.
Waarschijnlijk omdat deze dichter bij de hoofdwortel ligt en gemakkelijker voedingstoffen zal krijgen.

[afbeelding verwijderd niet-https]


Jammer genoeg hangt deze uit de compastbak en ben ik bang dat met het dikker worden deze de rank helemaal naar beneden zal sleuren.

Maarja we zullen wel zien

Zou er iemand een foto kunnen nemen van waar je het best de hoofdrank of zijrank topt en ingraaft voor meer wortelvorming.

Vriendelijke groeten,

Dieter
vrijdag 15 juli 2011 - 02:29
greener

Greener

Dieter,

Super van je aanvulling mbt je kweek.
De eerste pompoen die aan het verschrompelen is kun je afschrijven.
Verwijder deze zo snel mogelijk met een mesje/tuinschaar.

Als ik goed kijk zie ik op twee foto's kunstmest liggen, op de ene foto witte kunstmest en op de andere blauwe korrel, klopt dit?
Je kunt een pompoen zéér zwaar bemesten maar met kunstmest moet je heel erg oppassen. Mogelijk dat dit het arborteren van de afgebeelde vrucht in de hand heeft gewerkt.

De tweede pompoen op de foto hangt in de lucht als ik het goed zie?
Zo ja, als het mogelijk is deze rank naar de grond proberen te brengen.
Als deze veels te hoog boven de grond hangt is het een kwestie van tijd voor de rank zal worden afgescheurd.
Zo niet, probeer bovenstaande.
Verstandiger is misschien om alle ranken na te kijken voor een vrouwelijke bloem en die proberen te bevruchten.

Wacht daarom nog even met ranken te toppen, mogelijk dat je hier dus ergens een vrouwtje hebt zitten die je nodig hebt.

Je bent ABOSLUUT NIET te laat voor een bizar grote pompoen.
Ik heb een beetje het idee dat veel deelnemers denken dat de strijd gestreden is en dat het weinig meer zal worden.
Dit is dus niet het geval.
Gisteren heb ik nog één van de beste Nederlandse topkwekers aan de lijn gehad en die had pas een paar dagen een mini vruchtje.
Zelfs als je deze of volgende week pas zou kunnen bestuiven krijg je nog een pompoen die niet meer te tillen is!!!

Sebas
vrijdag 15 juli 2011 - 09:30
Dietmar

Dietmar

Hey Sebas,

Bedankt voor je reactie.

Zoals je al opgemerkt hebt, heb ik wat blauwe korrel en kalk gestrooid bij de ingewortelde hoodrank waar die verschrompelde vrucht aanhangt.
Mogelijk zal dit dan toch de vrucht naar de vaantjes hebben geholpen.
Komt dit door het teveel aan zouten dat er in kunstmest zit ten opzichte van organische mest dan ? Vind ik heel raar eigenlijk andere groenten zoals prei, selder enzo reageren hier juist goed op.

Ik ga proberen de rank die omhoog is gegroeid nog naar omlaag zien te krijgen ofwel de vrucht in de compostbak meer in de compostbak terugtrekken.

Er zijn nu nog 2 vruchten in ontwikkeling:
één op het eind van de hoofdrank(5m) en één op zo'n 3m van de hoofdrank aan een zijrank ( deze ga ik proberen dan te behouden).


vrijdag 15 juli 2011 - 12:12
FransNL

FransNL

@Dietmar
Mooi te zien dat ook jij nog volop met je plant bezig bent . Ik ben benieuwd hoe jij je eigen specifieke 'probleempjes' op gaat lossen.

@Sebas
De pompoenen worden al vanaf het begin tegen de zon afgeschermd door enkele lappen vitrage die er over heen liggen. Dat weegt amper iets en laat , mits in enkele lagen gebruikt , nauwelijks direct zonlicht door. Alleen voor de foto's had ik ze er vanaf gehaald.

De hoofdranken achter de pompoenen zijn vanmorgen getopt. Vooral van de jongste pompoen liep er een flinke meterslange hoofdrank door met veel goed ontwikkelde zijranken. Al dat loof had dus al veel eerder weggehaald moeten worden begrijp ik nu en ik verwacht dan ook dat deze pompoen nu ook sneller in gewicht zal toenemen.

Wat is er 1 oktober Sebas ? Gewoonlijk ben ik zo vanaf half september tot in oktober met mijn camper op pad in het 'zonnige zuiden' omdat dan het moestuinseizoen zowat voorbij is en ik daardoor eens meer tijd heb om wat langer weg te blijven.
vrijdag 15 juli 2011 - 22:58
greener

Greener

Frans,

mbt de ranken na de pompoen en toppen.
Wat jij zegt klotp niet helemaal. De hoofdrank top je na een meter of twee.
Zijranken laten we uitgroeien tot ze geen ruimte meer hebben.
Wat eerder kan ook uiteraard en dan gaat er idd meer voeding naar de vrucht.
Wel heb je dan een kleinere "fabriek" om de vrucht te voeden
Een goede middenweg is dus altijd goed om te zoeken.

1 oktober is er een officiele Nederlandse pompoenweging.
Een leuke dag met allemaal mensen die hun pompoen komen wegen.
Ik kan je vertellen dat je in de zware categorie komt te zitten met het zaad wat ik je heb verstrekt.
Kost niets, alleen moet je pompoen op plaats van bestemming krijgen maar ik kan je vertellen, het is de moeite waard.
(Dan denk je ook niet jaren later: Die reus die ik toen op de tuin had liggen, hoeveel zou die gewogen hebben...)

Sebas
zaterdag 16 juli 2011 - 10:41
bfunfun

Bfunfun

hier in België ook op 1 oktober de eerste officiële Belgische pompoenweging
kost 5 euro en je hebt altijd prijs ook kan je hier je pompoen verkopen indien je deze niet meer wenst
zaterdag 16 juli 2011 - 12:49
FransNL

FransNL

@Sebas

Dan had ik het toch helemaal verkeerd begrepen wat de hoofdrank achter de pompoen betreft door behalve te toppen ook de zijranken daar weg te nemen. Vooral bij de jongste pompoen was dat jammer genoeg echt veel materiaal maar bij de grootse pompoen was die (blijkt nu overbodige) ingreep gelukkig niet zo groot. Ik heb daar een viertal zijranken van een tot twee meter aan de hoofdrank achter de pompoen weggehaald.

Nog een vraag.

1. Meet de omtrek horizontaal tov de grond (langs het breedste punt)
2. Meet van grond tot grond over de breedte (recht naar beneden meten; niet de contouren v/d vrucht volgen)"
3. Meet van grond tot grond over de lengte (recht naar beneden meten; niet de contouren v/d vrucht volgen)" ovenzijde meet werkelijk gewicht.
4. Tel de 3 waarden op en vergelijk in de tabel. Het gevonden gewicht wijkt 5 à 10 % af van het werkelijk gewicht.


Het gaat over punt 2 en 3. Zijn dit de lijnen die je meet als je vanaf de grond loodrecht omhoog langs buitenzijde pompoen gaat tot aan de bovenzijde , vervolgens horizontaal tot andere zijde pompoen en daarvandaan langs de pompoen weer loodrecht naar beneden ? Een rechthoek dus die zijkanten en bovenzijde pompoen raakt en waarvan je de beide poten en de bovenzijde meet en bij elkaar optelt ?

In dat geval kom ik vandaag tot de volgende waardes . Met een rechthoek over de breedte heen 172 cm , zelfde manier over de lengte 162 cm en de grootste omtrek is 210 cm. Als deze manier van meten bedoeld wordt kom ik op 544 cm en volgens de tabel zou dat dan 98 kg moeten zijn. Het is wel een enorme bal maar of dit kan kloppen ?

Nog wat foto's . Zo gaan mijn pompoenen door het leven als er geen foto's genomen hoeven te worden. Geheel gehuld in burka als bescherming tegen de zon.

[afbeelding verwijderd niet-https]

En zo ziet vandaag de grootste pompoen er aan voor- en achterzijde uit zonder die burka .

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vandaag is het precies 4 weken geleden dat hij bevrucht werd.
maandag 18 juli 2011 - 22:03
Dietmar

Dietmar

Serieuze pompoen al Frans,

Komt dat door al die Heineken die hem geeft?
Want als dat het geheim is ga ik al vast morgen een bak Duvel bij de brouwer halen

Veel succes nog
dinsdag 19 juli 2011 - 00:32
passiflora

Passiflora

wow, dat is een flinke kanjer .
hoeveel kan dat zo ongeveer gaan wegen zo een reuzepompoen ?
nog veel succes en dat ze nog veel kilootjes mag aankomen


groetjes
ruben
dinsdag 19 juli 2011 - 23:58
bfunfun

Bfunfun

het wereld record staat op 821 kg vorig jaar
het Belgische vorig jaar 655 kg
woensdag 20 juli 2011 - 18:15
FransNL

FransNL

Ik heb via Google inmiddels het antwoord gevonden op mijn vraag over het meten . Dat blijkt dus niet een rechthoek te zijn waarbinnen de pompoen 'past' maar wel loodrecht langs de pompoen omhoog meten en daarna dus toch de contouren van de pompoen volgen en dan weer loodrecht omlaag.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Mijn pompoen was daardoor drie dagen geleden lichter dan wat ik met de verkeerd uitgevoerde metingen aannam. Ondanks de lage temperaturen van de laatste dagen groeit hij dapper door en dit zijn , drie dagen later dus , de momenteel juiste metingen om het gewicht te bepalen .

Over de breedte gemeten 160 cm
Over de lengte gemeten 156 cm
Omtrek 230 cm

Totaal 546 cm

Dit komt volgens de tabel uit op ruim 99 kg.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 21 juli 2011 - 15:55
greener

Greener

@Frans:

Ik zat de afeglopen 3 dagen in de Ardennen voor mijn werk, heel vervelend haha maar had daarom geen tijd om dit topic bij te houden waarvoor mijn excuses.

Mbt het weghalen van de zijranken na de pompoen, dit heb ik nergens zo neergezet?!? Is juist ook niet nodig...
Als je even kan copy pasten waar ik dit zo heb neergezet, graag.

Mbt het gewicht van de pompoen, klopt helemaal.
De vrucht zit zeer goed op schema.
Als de temp. stijgt zal de groei ook weer toenemen, hopen dus op warmer weer.
Je hebt nog aardig wat groeiweken voor de boeg dus blijf die jongen om de zoveel dagen wegen.
Dit is ook leuk om te zien dat als het warmer gaat worden de groei ook beter zal zijn.

Sebas
donderdag 21 juli 2011 - 16:27
Victor44
vrijdag 22 juli 2011 - 21:42
Victor44

Victor44

Vermits de tekst al een paar keer niet wil komen probeer ik het nog maar eens.
Ik heb de foto deze avond genomen van mijn wedstijdpompoen,en heb er een blikje cola naast gezet ter vergelijking.Hij is goed op dreef vind ik zelf.
vrijdag 22 juli 2011 - 21:52
Vennet

Vennet

Frans, mbt de meeldauw.
Er zijn een paar Nederlandse wedstrijdkwekers en die boeken zeer goede resultaten met het sproeien van water met magere melk. (1/1)
In melk zitten zoals je weet ook schimmel en bacterieculturen en die zijn sterker dan de meeldauw. (misschien ook een goede tip voor andere planten?

Ik wou hier even op inpikken... Op het net kwam ik het volgende tegen:

Uit de experimenten bleek dat een wekelijkse bespuiting met een concentratie van minstens 10% (1 deel melk, 9 delen water) de sterke van de meeldauwaantasting met 90% verminderde. Je mag de concentratie niet veel hoger nemen, want boven de 30% groeit er een schimmel op de bladeren die zijn voedingsbodem in de melk vindt.

Ook in de kwekershandleiding van Brad Wursten en op mondeling advies van Jos Ghaye, kwam ik deze concentratie tegen...

Ik wil je zeker niet tegenspreken Greener maar mss was het een typfout (1/10?)

Ik ga allesins straks voor de eerste maal bladvoeding toedienen bestaande uit:
- 0,2l magere melk
- 1,8l compostthee
- 10g lithovit

We zien wel wat het geeft
zaterdag 23 juli 2011 - 15:07
greener

Greener

Beste Vennet,

nee, dit was zeer zeker geen typefout.
Jij hebt het over melk, ik spreek over "magere" melk.
Dit is al een heel verschil.
Uiteraard ken ik de werkwijze van Brad doch na veel leeswerk is dit het gemiddelde wat men gebruikt.
Vergeet ook niet dat dit voor de buitenkweek is (iedereen hier op het tuinadviesforum)
Ga je dit in de kas toepassen zal je zeer zeker schimmelvorming krijgen.

Sebas
zondag 24 juli 2011 - 14:10
FransNL

FransNL

Ik zie dat er een concurrent is bijgekomen . Voor zover ik Victor inmiddels ken is dat ook nog eens een concurrent om goed rekening mee te houden.

Sinds vandaag ben ik nog maar met één pompoen in de race. Ik vroeg me al een hele tijd af waarom de jongste pompoen niet meer groeide terwijl de plant er gezond uit zag en nog in omvang toenam. Vanmiddag zag ik , nadat de onderkant was opengebarsten , waarom. Bij het groeien was de pompoen met 'zijn neus' , de plaats waar vroeger de stampers zaten , naar de grond gedraaid. Waarschijnlijk geholpen door het extreem natte weer van de laatste tijd is daar een schimmelaantasting ontstaan die de hele onderkant had aangetast.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

De andere pompoen doet het tot nu toe prima. Ik heb hem vandaag nog eens gemeten en ondanks het frisse weer groeit hij gestaag door.

Over de lengte 174 cm
Over de breedte 182 cm
Omtrek 261 cm

Totaal t.b.v. de tabel is dat 617 cm en dat zou dan ruim 140 kg moeten zijn. vreemd genoeg kwam ik op het internet nog een tweede tabel tegen waarbij je op dezelfde manier moet meten maar waar de waardes iets afwijken. Volgens die tabel zou het ongeveer 137 kg moeten zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Toch baart ook deze pompoen mij zorgen. Het eerste stuk van de doorlopende rank zit door het dikker worden van de pompoen nu strak gespannen tegen de pompoen aan . Ik ben bang dat binnen niet al te lange tijd , als de pompoen nog dikker wordt , de spanning in dat stuk zo hoog wordt dat de aansluiting bij de pompoen zal afscheuren.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb er daarom voor gekozen om de rank achter de pompoen helemaal te verwijderen. Dat wil ik niet radicaal in een keer doen omdat ik het effect op de pompoen niet ken ( bloeden misschien ?) en dus doe ik het in gedeeltes . Na al twee keer ingekort te hebben komt morgen een derde stuk van de rank aan de beurt en een of twee dagen later het laatste stuk bij de pompoen waar het probleem zit.

[afbeelding verwijderd niet-https]

P.S.
Ik denk dat er bij de reactie van Vennet wat fout gegaan is. Misschien kun je , door de edit funcie te gebruiken , eens kijken of je de oorzaak ziet Vennet en het dan verhelpen ?
dinsdag 26 juli 2011 - 22:50
Vennet

Vennet

Ziezo, lay-out van de site zou weer in orde moeten zijn

Jammer van je gerotte pompoen! Geen vrouwelijke bloemen meer staan op die plant? Dan kunnen we een onderling "wedstrijdje" houden aangezien ik ook nog moet bevruchten

Voor je 2de plant is het mss een idee om de eerstvolgende zijrank na de pompoen verder te gebruiken als hoofdrank?
Dus de hoofdrank afsnijden net na de eerstvolgende zijrank, de worteltjes van die zijrank doorsnijden, en de rank in een grotere bocht langs de pompoen leggen?
Zo kan je deze rank verder gebruiken als hoofdrank en de tertiare ranken als zijranken?

Is mss makkelijker gezegd in theorie, dan gedaan in praktijk maar het is maar een ideetje dat bij me opkwam

Allesins nog veel succes toegewenst!
dinsdag 26 juli 2011 - 23:36
FransNL

FransNL

Voor je 2de plant is het mss een idee om de eerstvolgende zijrank na de pompoen verder te gebruiken als hoofdrank?
Dus de hoofdrank afsnijden net na de eerstvolgende zijrank, de worteltjes van die zijrank doorsnijden, en de rank in een grotere bocht langs de pompoen leggen?
Ik wil die hele doorgaande hoofdrank verwijderd hebben Vennet . Dus zodanig dat er links naast die rode dop nog maar een stompje van ongeveer 10cm over blijft. Anders heeft het immers geen zin omdat momenteel juist dat eerste stuk enorm onder spanning staat .
woensdag 27 juli 2011 - 11:22
greener

Greener

Gaat erg goed hier, zonde van de kleine gerotte pompoen van Frans.

Verder Frans,
Ik zou zeer zeker niet de gehele hoofdrank na de pompoen verwijderen.
Zie de plant als een fabriek, hoe kleiner het oppervlak des te minder productie.
De spanning van de rank en aanhechting bij de pompoen afhalen zou het beste gaan als:

-Je de hoofdrank na de pompoen ontdoet van wortels uit de oksel, zo komt deze rank los te liggen. Herplaatsen zodat je meer spelling hebt en dan begraven. Binnen een week zit er nieuwe wortel om je pompoen te voeden.
- Hoofdrank vóór de pompoen ook voorzichtig bekijken en hier de wortels van doorsnijden. Zo kan de rank mee de hoogte in.

Sebas
donderdag 28 juli 2011 - 00:33
spicegirl

Spicegirl

Hallo,

Hier komt eindelijk de groei in de vrucht die ik heb uitgekozen als "de pompoen" Helaas heb ik op de moestuin niet veel ruimte meer over voor een pompoeplant, dus zo groot als bij Frans zal de plant in ieder geval niet worden. Wel ga ik de vrucht binnenkort goed neerleggen om problemen zoals bij Frans te voorkomen.
Ik zal binnenkort ook eens een foto plaatsen
donderdag 28 juli 2011 - 22:35
greener

Greener

Niet te lang wachten als je de vrucht verplaatst.
Ook zééééééér voorzichtig doen.
Soms is het beter om een kleine heling te maken naast de plant zodat deze zelf en langzaam naar die plek gaat.

Sebas

ps: Frans, hoe gaat ie nu? Goed voor je vrucht dat er nu beter weer aan komt!
vrijdag 29 juli 2011 - 13:23
Borsalino

Borsalino

Getver, krijg steeds meer spijt dat ik niet heb meegedaan.
In feite door teveel patatjes te zetten had ik er de plaats niet meer voor.
Als dit voor volgend jaar ook doorgaat ben ik van de partij.

Doe nu mee vanop een ander moestuinforum om de grootste radijs te kweken
Dat is natuurlijk geen vergelijk.
zaterdag 30 juli 2011 - 18:41
passiflora

Passiflora

hoe groot kan een radijs in feite worden ?
deze hier stond bij men nonkel in de tuin , ze waren op vakantie en waren deze waarschijnlijk vergeten
[afbeelding verwijderd niet-https]


groetjes
ruben
zondag 31 juli 2011 - 11:17
greener

Greener

Voor wedstrijd doeleinden gebruikt men vaak Japanse witte varianten.
Die kunnen wel meerdere kilo's per stuk worden.

Aub weer ONtopic

Sebas
zondag 31 juli 2011 - 11:49
Victor44

Victor44

Met mijn 'colapompoen 'gaat alles nar behoren,maar hoe gaat het met die van jou??????
Foto's !!

Groenten

zondag 31 juli 2011 - 16:51
spicegirl

Spicegirl

Nou, hier dan een foto van de mijne Hij groeit nu hard, hopelijk deze week helemaal, als het mooi weer gaat worden

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zondag 31 juli 2011 - 18:11
FransNL

FransNL

@Sebas

De wortels van de doorgaande hoofdrank lossnijden om de rank dan zijdelings te verplaatsen had ik al gedaan maar dat bleek geen oplossing . Ik heb inmiddels , in een paar dagen tijd en dus in fases , de doorgaande rank korter gemaakt tot het stuk dat je op de foto ziet. Dat stuk rank zit nog wel tegen de pompoen aan maar de extreme spanning is er af. Ik laat het zo tot het misschien in de toekomst , bij het dikker worden van de pompoen , misschien toch nog nodig blijkt te zijn om dat ook weg te halen .

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nog een foto van de voorkant.

[afbeelding verwijderd niet-https]

En dan de metingen van vandaag.

Omtrek 288 cm
Meting over de lengte 187 cm
Meting over de breedte 194 cm

Totaal t.b.v. de tabel is dat 669 cm

De pompoen zou volgens de tabel vandaag ongeveer 177 kg moeten wegen. Morgen is het zes weken geleden dat de bloem bevrucht werd .
zondag 31 juli 2011 - 21:51
greener

Greener

De pompoenen zien er allemaal goed uit!!!

Nu zon, zon, zon en warmte!

Sebas
maandag 1 augustus 2011 - 09:03
FransNL

FransNL

Ik zit sinds kort met een vreemde aantasting van mijn pompoenbladeren. Het begint met een soort bobbeltjes langs de nerven van het blad. Die bobbeltjes worden dorre plekjes en als het dorre materiaal verpulvert laat dat gaten in de bladeren achter. Uiteindelijk blijft er nog maar weinig van het blad over .

Wie kent deze aantasting en weet wat de oorzaak ervan is ? En nog belangrijker , hoe kan ik dit voorkomen of eventueel stopzetten. Beestjes heb ik (altans op het oog) niet kunnen vinden waardoor ik zelf aan een gebreksziekte ben gaan denken , maar of dat inderdaad zo is ?

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

De gele plekjes links op het blad van de onderste foto is een lichte aantasting van valse meeldauw die op zichzelf staat. Ook bladeren die vrij zijn van (valse)meeldauw vallen ten prooi aan deze vreemde aantasting .

P.S.
Ik post niet graag dubbel maar om meer kans op antwoord te krijgen heb ik ook een apart topic onder groenten geopend met deze vraag .
maandag 1 augustus 2011 - 23:17
greener

Greener

Frans,

goede duidelijke foto's.
Het vreemde is dat dit mij zeer bekend voorkomt.
Alleen is het te vroeg, dit is nl. precies wat er gebeurd in het najaar als de kou komt.
Erg vroeg dus als dit het geval is. Mogelijk door het vreemde weertype van de laatste tijd?

Sebas (gebrek lijkt mij sterk, dan vallen er nl. niet meteen gaten in het blad)
donderdag 4 augustus 2011 - 19:44
FransNL

FransNL

Het lijkt me toch geen natuurlijke degeneratie te zijn Sebas , ook al omdat het ook bij jonge bladeren die nog in de groei zijn voor komt. Daar lijkt het ook meer op een vraatschade zonder eerst die bobbeltjes. Het vreemde is dat ik ook na intensief zoeken geen vreemde beestjes vind. Toch begin ik meer en meer te denken aan een aantasting van insecten of andere beestjes , maar dan wel hele stiekeme.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ook zie je vaak opstaande randjes aan de randen van de gaten zoals hier bij een wat ouder blad.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ondanks dat ik geen beestjes kan ontdekken , en tegen schimmels gebruik ik al een fungicide , heb ik toch maar eens gespoten met een insecticide. Benieuwd of dat het proces stop zet of vertraagt.
zaterdag 6 augustus 2011 - 17:25
FransNL

FransNL

Vandaag ook weer eens de pompoen gemeten.

Over de lente 204 cm
Over de breedte 210 cm
Omtrek 318 cm

T.b.v. de tabel is dat 732 cm en zou mijn pompoen momenteel ongeveer 230 kg moeten wegen. Een toename van 53 kg in zes dagen tijd ofwel bijna 9 kg per dag.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het valt op dat de pompoen van kleur verandert. Was hij zes dagen geleden nog helemaal geel , nu is de kleur meer oranje. Een eerste teken dat hij begint af te rijpen ?

zaterdag 6 augustus 2011 - 17:27
greener

Greener

@Frans,

Heb jij je pompoen beschermd tegen de zon?
Het betreft nl. idd afrijping en dan kan de huid van de vrucht amper meer rekken en in formaat toenemen.
De vruchten die ik heb liggen zijn nog allemaal cremegeel door hun parasol.
Zonde want op deze manier mis jij nog 6 weken groei.
45 dagen X 9 kilo = 405 kilo ....................................................................
(Gelukkig is de vrucht nog niet geheel afgerijpt en zit de groeikracht er nog goed in dus ik loop je een beetje te pesten, groeien zal die nog wel )

@Itseflits,

De vucht zal alleen gaan rotten bij een beschadiging.
Deze planten zijn zo sterk en groeikrachtig dat dit zeer zelden plaats heeft.

Sebas
maandag 8 augustus 2011 - 12:44
FransNL

FransNL

@Sebas

Zo ziet hij er momenteel uit en dat lijkt me genoeg als bescherming tegen de zon . Als hij zo eigenwijs wil zijn om vroeg af te rijpen , dan doet hij dat maar.

Toen ik in april begon hoopte ik om voor zo'n eerste keer een pompoen te kunnen kweken van ongeveer 250 kg . Ondanks het huidige slechte weer moet het mogelijk zijn om die grens deze week te doorbreken. Ik ben dus eigenlijk al helemaal tevreden.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 8 augustus 2011 - 14:28
greener

Greener

Het exemplaar van Frans is idd afschrikwekkend

Ik heb het vermoeden dat dat doek te veel licht doorlaat danwel er te dicht op zit waardoor het toch een stuk warmer is dan als je op een afstand schaduw maakt.
Die 250 kilo zul je wel doorbreken hoor!

En aan de andere kant, ik ken niemand die voor de eerste keer zo'n pompoen heeft weten te laten groeien.

Sebas
maandag 8 augustus 2011 - 14:52
Dietmar

Dietmar

Doen ook nog altijd mee.
Maar dat zal eerder voor de troostprijs zijn

Hieronder ziet u mijn blonde Leffe pompoen

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hij wordt elke dag toch dikker en dikker vooral als de zon schijnt
Maar die laat zich niet veel meer zien de laatste dagen jammer genoeg.

[afbeelding verwijderd niet-https]

@Sebas: Is de pompoen ook geschikt voor consumtie of beter niet omdat het zaad genetisch gemanipuleerd is ?


Vriendelijke groeten,

Dieter
maandag 8 augustus 2011 - 20:21
FransNL

FransNL

Pompoen met blonde Leffe . Dat moet een smakelijke combinatie zijn Dietmar.

Als ik even voor mijn beurt mag spreken , zaad van de Atlantic Giant is voor zover ik weet niet genetisch gemanipuleerd maar de eigenschap om tot enorme vruchten uit te groeien is in de laatste decennia alleen door natuurlijke selectie tot stand gekomen.
maandag 8 augustus 2011 - 20:34
greener

Greener

Frans heeft het helemaal correct.
Hoe durf je genetische manipulatie erbij te betrekken haha.
Puur natuur en gericht kruisen.

Eetbaar ijn ze zeer zeker, maar ik ken maar weinig kwekers die ze ook daadwerkelijk in de pan doen.
Laat het ons weten zou ik zeggen.

Sebas
maandag 8 augustus 2011 - 21:54
FransNL

FransNL

Vandaag weer eens opnieuw gemeten en het streefgewicht van 250 kg blijkt ruim gepasseerd te zijn. Met een 'tabelwaarde' van 764 cm moet mijn pompoen nu ruim 260 kg wegen. Een gewichtstoename over de laatse 5 dagen van 6 kg per dag dus het groeitempo neemt wel duidelijk af.

Sinds kort heb ik ook een pompoenbewaker in dienst. Bij gebrek aan een pitbull heb ik voor die taak maar de King Charles Cavalier van mijn schoonzus aangesteld.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

En dan nog even voorstellen aan junior. De bloem waaruit Junior ontstond is 15 dagen geleden bevrucht aan een zijrank van de andere plant nadat diens pompoen door schimmel verloren was gegaan. Hij is erg laat en ligt dus ook nog eens ongunstig aan een zijrank waarvan de meeste tertiaire ranken , die nu wel van pas zouden kunnen komen , al weggehaald waren. Ik ben toch benieuwd wat zoiets nog wil worden de komende tijd.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 11 augustus 2011 - 22:20
greener

Greener

Geweldige foto's!

Sebas
zaterdag 13 augustus 2011 - 18:22
Lorre

Lorre

Mooi werk, Frans! Je hebt nog even te gaan eer je het wereldrecord kan breken .

1810.5 pound of 823 kg is het nieuwe wereldrecord, verbeterd door de Amerikaan Chris Stevens. Dit is 41 kilogram beter dan het vorig wereldrecord van 2009!
dinsdag 16 augustus 2011 - 04:03
Dietmar

Dietmar

Mooie foto's Frans!

Misschien dat er wel een belgisch record in de maak is.
Het weer is terug aan het beteren dus wie weet

@Sebas: zal er ééns enkele liters pompoenensoep van maken


Groeten,
Dieter
dinsdag 16 augustus 2011 - 13:31
bfunfun

Bfunfun

Belgisch record staat op 660 kg van Jos Ghaye uit 2009
dus nog even te gaan


woensdag 17 augustus 2011 - 22:44
greener

Greener

Inderdaad,

is een aardig gewicht!
Nederlands record staat op 586 kilo op naam van Bart Jan van Raalte.

Sebas
donderdag 18 augustus 2011 - 08:42
FransNL

FransNL

Na 7 dagen weer eens gemeten.

Omtrek 364 cm
Over de lengte 215 cm
Over de breedte 221 cm

Totaal 800 cm en dat zou volgens de tabel neerkomen op 298,9 kg. De meting was vanmorgen vroeg dus ik neem aan dat hij op dit moment de 300 kg wel bereikt heeft . 300 kilo klinkt nu eenmaal een stuk mooier.

Het groeitempo neemt dus af en de kleur is weer dieper oranje geworden. Het afrijpen zal dus wel de hoofdreden zijn voor zijn tragere groei want de plant zelf ziet er voor het overgrote deel nog mooi en gezond uit . Het littekenweefsel zal ook wel een rol spelen of gespeeld hebben want je ziet dat de vrucht op die plaatsen belemmert wordt in zijn groei . Het gaat niet alleen om dat litteken aan de voorzijde , maar vooral door littekenweefsel boven op. Dat laatste is ontstaan omdat ik toen hij nog klein was eens met een natte lap wat door regen opgespat zand van zijn bolletje heb geveegd. Op dat moment was er nog niets te zien maar de door het afvegen van het zand ontstane minuscule krassen moeten later uitgegroeid zijn tot het littekenweefsel dat op de volgende foto goed te zien is. Zo zie je maar wat voor stomme beginnersfouten je kunt maken .

[afbeelding verwijderd niet-https]

Maar al met al ... er ligt momenteel toch een behoorlijke 'bom' in mijn tuin vind ik.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 18 augustus 2011 - 23:14
greener

Greener

Nou Frans dan heb ik goed nieuws!

Littekenweefsel geeft meer gewicht dan een gave huid.
Er zijn enkele "strains" in de wedstrijdwereld in omloop waarbij de pompoen op latere leeftijd zelf een soort netvorming aanmaakt op de schil.
Dit geeft een wat zwaardere uitslag dan een gaaf huidige.
Je kunt het dus ook zo zien, je bent gewoon je beginnersstatus in één kweek ontgroeit


Ook een erg leuke foto die je gemaakt hebt.
Dat zullen aardig wat praatjes in je dorp/stad gaan worden

Sebas
ps: leuke tip, mail je plaatselijke krant eens, dit vinden ze super leuk om te plaatsen vooral als straks de periode komt waar bijna geen nieuws is!
vrijdag 19 augustus 2011 - 09:36
FransNL

FransNL

Vanmiddag weer de wekelijkse meting uitgevoerd. Omtrek 380 cm , over de lengte gemeten 229 cm , over de breedte 234 cm. Totaal t.b.v. tabel 843 cm.

En toen liet de tabel me in de steek want de kolom die de gewichten behorende bij de waarden tussen 810 en 880 cm moet aangeven ontbreekt . Misschien wil bfunfun dit nog even met de edit functie aanpassen of wil jij een nieuwe tabel plaatsen Sebas ?

Het gewicht is momenteel dus niet met de tabel te bepalen maar ik verwacht dat het ergens bij de 340 kg zal liggen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hij wordt nooit de zwaarste pompoen van Nederland maar waarschijnlijk wel de lelijkste .

[afbeelding verwijderd niet-https]

Op de laatste foto van de lelijkerd is rechts nog een klein stukje van 'junior' te zien . Die doet het boven verwachting zeer goed aan de zijrank van de andere plant waar aan hij in een laat stadium ontstond.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Junior is vandaag voor het eerst gemeten. Omtrek 179 cm , over de lengte 127 cm , over de breedte 133 cm. T.b.v. de tabel zijn dat 439 cm's zodat hij ruim 54 kg zou moeten wegen.
donderdag 25 augustus 2011 - 18:00
bfunfun

Bfunfun

idd vergeten hier het ontbrekende lijstje

813 cm 313,4kg
815 cm 316,1kg
818 cm 318,9kg
820 cm 322,8kg
823 cm 324,8kg
826 cm 327,9kg
828 cm 330,7kg
833 cm 337,0kg
836 cm 339,7kg
838 cm 342,9kg
841 cm 346,1kg
843 cm 349,2kg
846 cm 352,4kg
848 cm 355,1kg
851 cm 358,3kg
853 cm 361,5kg
856 cm 364,7kg
859 cm 367,8kg
861 cm 371,5kg
864 cm 374,6kg
866 cm 377,8kg
869 cm 381,0kg
871 cm 384,2kg
874 cm 387,8kg
876 cm 391,0kg
879 cm 394,6kg
881 cm 397,8kg
884 cm 401.0kg

de mijne is ge split aan de steel zoals je op de foto kan zien
die was zo ronde de 135 kg

Groenten

donderdag 25 augustus 2011 - 21:44
greener

Greener

Het gaat allemaal lekker!

Bfun, jammer dat je een split hebt

Sebas
vrijdag 26 augustus 2011 - 09:44
FransNL

FransNL

De resultaten van de wekelijkse metingen.

De jongste pompoen:
Omtrek 220 cm , over de breedte 153 cm , over de lengte 148 cm , totaal 521 cm.

Volgens de tabel zou hij nu ruim 87 kilo moeten wegen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

De oudste pompoen:
Omtrek 390 cm , over de breedte 239 cm , over de lengte 232 cm , toaal 861 cm.

Volgens de tabel zou hij nu ongeveer 371 kilo moeten zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Onderscheid moet er zijn. Bij de oudste past nu meer een flesje wijn dan een blikje Heineken dacht ik.




donderdag 1 september 2011 - 16:34
greener

Greener

Geweldige foto's
Hij kleurt nu mooi!

Sebas
donderdag 1 september 2011 - 17:28
Victor44

Victor44

Proficiat Frans,zover raak ik zeker niet,totaal kom ik aan 473,dit geeft 65 a 66kg

Groenten

donderdag 1 september 2011 - 18:29
Victor44

Victor44

Hier heeft meeldauw toegeslagen, en een zware storm twee weken geleden waardoor alle bladeren zwaar werden toegetakeld door wind,hagel en striemende regen. Maar daar is niets aan te doen hé! De fruitkwekers hebben ergere problemen!

Groenten

donderdag 1 september 2011 - 18:46
spicegirl

Spicegirl

Hier is tijdens mijn vakantie de pompoen gaan kleuren, dus de groei is eraf. Ik zal na het weekend erheen gaan om foto's te maken en definitief te meten, maar het is wel zeker dat hij niet zo zwaar is als die van Frans!
donderdag 1 september 2011 - 23:06
kerstkind

Kerstkind

Winnen zit er voor mij niet meer in
Maar ik vind het toch leuk om mee te doen.
Hier een up-date van mijn kleintje:
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

De afmetingen zijn 102-94-92.
Het gewicht zo tussen de 15-20 kg?????
groetjes José
zaterdag 3 september 2011 - 20:20
FransNL

FransNL


Voor de wekelijkse metingen was het gisteren te druilerig weer dus heb ik vandaag maar gemeten. De jongste pompoen doet het goed en zeker als je ziet dat de weersomstandigheden de afgelopen week niet zo best waren.Vandaag gemeten : omtrek 257 cm , over de breedte 179 cm , over de lengte 167 cm , totaal 603 cm. Dat betekent dat hij nu ongeveer 131 kg zou moeten wegen. Een toename sinds 8 dagen geleden van 44 kilo ofwel 5,5 kilo per dag.

[afbeelding verwijderd niet-https]

De oudste pompoen doet het nu een stuk langzamer aan . Waarschijnlijk is hij al te ver afgerijpt. Vandaag gemeten : omtrek 402 cm , over de breedte 241 cm , over de lengte 234 cm , totaal 877 cm. Volgens de tabel zou hij nu in de buurt van de 392 kilo moeten zitten. Een toename sinds 8 dagen geleden van 21 kilo ofwel nog maar een 2,5 kilo per dag. De 8 kilo die ik er graag bij zou willen hebben tot een geschatte 400 kilo zal hij nog wel halen verwacht ik en van zo'n resultaat had ik toen ik begon alleen maar durven dromen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik voel er steeds meer voor om met de grootste pompoen naar de officiele nederlandse pompoenwegingen te gaan op 1 oktober . Waar is dat ergens Sebas ?. Ik zit echter met een paar problemen zoals de pompoen op een pallet zien te krijgen om hem uit mijn tuin te halen . Mijn tuin is bijvoorbeeld niet toegankelijk voor wat zwaarder materieel zoals een heftruck. Toch ben ik al een beetje met het probleem bezig want ik kan ergens een handbediende palletwagen lenen. Die moet bruikbaar zijn als ik tijdelijk de ondergrond verstevig. Maar dan nog , hoe krijg ik de pompoen eerst op zo'n pallet ? Is hij eenmaal uit mijn tuin dan kan ik eventueel beschikken over apparatuur (ik weet de naam niet , ook een soort palletwagen die hem in de hoogte kan tillen ) om hem aan de straat op bijvoorbeeld een aanhangwagentje te plaatsen.

En dan komt nog het vervoersprobleem. Ik heb geen auto met trekhaak en ook geen aanghangwagentje. Niet geschoten is altijd mis dus waag ik nu een poging. Als ik kans zie dat ding uit mijn tuin te halen is er dan misschien iemand , in bezit van auto met aanhangwagentje (of een pickup) , die het misschien leuk vindt om met mij naar die jaarlijkse pompoenweging toe te gaan ? Brandstofkosten en consumpties worden uiteraard vergoed . Ter info , de oppervlakte die de pompoen vraagt op een aanhangertje is ongeveer 1,3 bij 1,4 meter. Dat is namelijk iets meer dan de grootste lengte en breedte van het ding.
vrijdag 9 september 2011 - 22:00
Borsalino

Borsalino

Beroepsmatig moet ik soms ook zware spullen op sokkels plaatsen, soms 800 kg.

Heb hiervoor in staal een verrijdbare U koker gemaakt en vanboven hangt zo een kettinglier waarmee ze motoren of dergelijke mee optakelen van 1.5 ton.

Als je nu met stevige balken een stellage maakt rond je pompoen kan je deze optakelen met genoeg zware takelbanden en palletje eronder schuiven, dus stellage aan 1 kant breed genoeg voor de pallet.
zaterdag 10 september 2011 - 07:07
greener

Greener

Zoals Borsalino al aangeeft een wigwam maken en een kettinglier gebruiken.
Een spanband onder de pompoen in een rondje vastmaken en andere spanbanden die deze O vasthouden weer aan de ketting vastmaken.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu kun je hem op een pallet leggen (pellet beschermen met doeken!!!) of op een plastic zeil leggen. Zeil kun je dan met 100 man voorzichtig uit je tuin schuiven

Ik snap je probleem en heb er helaas ook mee te maken gehad.
Ik kan mij nog herinneren dat ik in de schemering de dag voor een weging met een vorkheftruck door de blubber aan het crossen was.
Lepels onder de pompoen de grond ingeduwd en voorzichtig de lucht in geholpen.
Pellet eronder met doeken en weer laten zakken.
Toen de pompoen met pellet en al op de vokheftruck stond wilde de truck niet meer van zijn plek komen door de blubber.
Uurtje later met wat hulp gelukkig op een tandemasser kunnen laden.

Voordeel van een NL weging is is dat als je eenmaal aangekomen bent alles en iedereen zijn best gaat doen om jouw pompoen uit te laden en veilig ergens te plaatsen. Dit terwijl jij rustig een gratis bakje koffie kan doen en kan genieten van tientallen monden die open staan en persfotograven

Sebas
zaterdag 10 september 2011 - 10:46
greener

Greener

Tijdens het bekijken van al mijn spelfouten hierboven (Dyslexie, het is geen excuus...) kreeg ik een ingeving.
Er zijn ook wat Belgische kwekers die naar de NL weging gaan, mogelijk dat ze bij je in de buurt langskomen om naar de weging te gaan.
Met wat geluk hebben ze ruimte op de aanhanger.

Ik ga eens even bellen en mailen.

Sebas
zaterdag 10 september 2011 - 10:53
bfunfun

Bfunfun

ik denk dat de Belgische kwekers op 1 oktober naar de keuring gaan hier in belgie in Duisburg (Tervuren) toch alle bekende Belgische pompoen kwekers zoals elk jaar

zaterdag 10 september 2011 - 15:28
greener

Greener

Klopt als een bus maar diegene die aangesloten zijn bij de EGVGA nemen die in NL ook altijd mee

Sebas
zondag 11 september 2011 - 15:51
bfunfun

Bfunfun

waar is die ergens in nl en om hoe laat begint de weging
zondag 11 september 2011 - 18:57
spicegirl

Spicegirl

Nou, ik heb de pompoen gemeten en kom op een gewicht van 48 kilo. Een ukkie dus vergeleken met die van Frans

Het valt mij eerlijk gezegd een beetje tegen. Sebas heeft in het begin een keer gezegd: als je er verder niets aan doet haal je al met gemak 100 kilo.... Nou ben ikl heel druk geweest met mest en water......

Nou ja, het is wel leuk om mee bezig te zijn
dinsdag 13 september 2011 - 21:24
kerstkind

Kerstkind

12 dagen verder en de afmetingen zijn:
115 - 100 -105
Dan zou die nu ongeveer 23-24 kg moeten wegen.
groetjes José
donderdag 15 september 2011 - 16:46
greener

Greener

Ik denk dat je gewoon héél erg veel pech hebt gehad.
De allereerste pompoen die ik ooit zette was van zaad van de Intratuin en kwam uit op 98 kilo.
Met wedstrijdzaad was de eerste keer tegen de 400 kilo aan.
Ik denk dat het gedeelte "geluk" dit jaar erg tegen zat.
Wat tevens ook van groot belang is geweest is het weer waar we helaas nog geen invloed op hebben.
Ik kan jullie vertellen dat alle Europese kwekers een dramatisch jaar achter de rug hebben door het weer.
Ik durf dan ook te stellen dat Frans in de top 10 van Nederland zit en mogelijk zelfs in de top 15 van Europa met zijn pompoen wat een behoorlijke prestatie is voor iemand zijn eerste run.

@ Frans:

ik heb een bericht gekregen van Brad Wursten (Grote naam binnen de kwekers)
Hij geeft aan dat Harry Poels erg dicht bij je woont maar hij als enige altijd naar Duisburg gaat. (hoe raar kan het lopen...)
Brad wist mij ook te vertellen dat hij zelf geen eigen transport heeft.
Is Duisburg misschien een uitkomst voor je?
kan je dan de mail van Harry geven en mogelijk dat jullie samen kunnen gaan?
vrijdag 16 september 2011 - 09:21
kerstkind

Kerstkind

Ik denk dat je gewoon héél erg veel pech hebt gehad.
Ik denk dat het gedeelte "geluk" dit jaar erg tegen zat.

Sebas,
ik vind het jammer dat ik zo'n slechte start heb gehad, maar ik ga toch
kijken en ervaren hoever ik het schop.
Ik vind het nog steeds leuk om mee te doen, ondanks dat ik zeker géén
kanshebber ben.
@Alle anderen, vóóral Frans en Victor.....succes !!!!
groetjes José
vrijdag 16 september 2011 - 10:37
Victor44

Victor44

José,
Bedankt alvast,maar ook voor ons is dit waarschijnlijk stop gezet,vermits hij nog steeds hetzelfde gewicht behoudt. Maar hij is aangetast geworden door meeldauw,nadat het hier zo zwaar gestormd had.De bladeren zijn bijna allemaal weg,alleen de ranken en de pompoen zijn nog in goede staat,maar verdikken doet hij blijkbaar niet meer.Dus zal het bij een schatting van een 65 kg blijven denk ik,ik laat de anderen de kans om dit te overschrijden,en ik twijfel niet dat dit zo ook zal zijn.Deze van Frans zal wel niemand kunnen overtreffen ,hij is zo wie zo de beste,en ik gun het hem van harte,hij heeft er genoeg tijd en energie ingestoken
grtjs
vrijdag 16 september 2011 - 18:35
kerstkind

Kerstkind

Deze van Frans zal wel niemand kunnen overtreffen ,hij is zo wie zo de beste,en ik gun het hem van harte,hij heeft er genoeg tijd en energie ingestoken

Oke Victor, ik ben het met je eens. Het zou fantastisch zijn als iemand die voor de eerste keer mee doet, ook meteen de winnaar zou worden
Ere wie ere toekomt.

Maar jij was toch ook al heel aardig op weg hoor
Ik ga kijken hoever die hier komt, hij is nóg mooi geel, dus er kunnen nog een paar kilootjes bijkomen
Evengoed leuk om mee te doen.
groetjes en een fijn weekend,
José
vrijdag 16 september 2011 - 21:41
greener

Greener

Victor,

je hoeft niet teleurgesteld zijn als je nu meeldauw en nog maar weinig blad hebt.
Het is eerder regel dan uitzondering zo laat op het jaar en al helemaal met het weer deze zomer.

Toch is 65 kilo een mooi gewicht, ook die leg je niet zomaar bij de voordeur

Sebas
zaterdag 17 september 2011 - 09:51
FransNL

FransNL

@Sebas
De problemen om mijn pompoen uit de tuin te krijgen blijken groter dan verwacht. Het ziet er naar uit dat ik hem toch maar laat liggen . Als ik volgend jaar nog zoiets doe dan laat ik hem vanaf het begin op een pallet groeien. Dan is dat eerste probleem alvast opgelost.

Na acht dagen heb ik vandaag beide pompoenen weer gemeten. De oudste pompoen houdt het nu wel zo'n beetje voor gezien denk ik. Zijn omtrek was vandaag 404 cm , over de breedte 242 cm , over de lengte 236 cm , totaal 882 cm waardoor zijn geschatte gewicht neerkomt op ongeveer 399 kilo . Het zijn dus maar 8 kilo die hij er in de afgelopen 8 dagen bij elkaar gesprokkeld heeft maar iedere kilo is meegenomen.

Hij wordt inmiddels wel 'wereldberoemd' bij mij in de straat . De kleinzoons van een buurman kwamen hem vanmiddag even bewonderen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Junior pompoen hier beneden , pas vrij laat ontstaan op 27 juli , groeit nog dapper door maar zijn tempo neemt wat af . Hij gaat nu ook al lichtoranje kleuren als teken dat hij begint af te rijpen. De natuur laat zich niet voor de gek houden als de tijd gekomen is. Toch heeft hij het nog gepresteerd om in de afgelopen acht dagen 34 kilo zwaarder te worden. Momenteel is het geschatte gewicht volgens de metingen 165 kilo. De omtrek is 280 cm , over de breedte gemeten 194 cm , over de lengte 178 cm. Met een beetje redelijk weer moeten er , ondanks dat het seizoen op zijn einde loopt , nog wel wat kilo's bij te halen zijn denk ik.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 17 september 2011 - 20:57
greener

Greener

Frans,

Wederom erg leuke foto's!
Volgend jaar beter (mocht je het weer willen proberen)
Ik wacht nog een paar weekjes en dan is de wedstrijd officieel afgelopen.
Ik vraag me af wie de grootste heeft van de deelnemers...

Sebas
zondag 18 september 2011 - 09:18
kerstkind

Kerstkind

Ik vraag me af wie de grootste heeft van de deelnemers...

Dit lijkt mij vrij duidelijk
Alleen vraag ik me af Sebas, er zijn er toch véél meer die jij zaden heb verschaft?
Houden die zich afzijdig? Of komen die dadelijk met een "verrassingsaanval"
groetjes en een fijne zondag,
José
zondag 18 september 2011 - 11:24
greener

Greener

Ik denk dat ze zich afzijdig hebben gehouden of zelfs de zaden nooit hebben geplant.
Ik ben binnenkort weer van plan verschillende soorten gratis zaad ter beschikking te stellen maar zal dit alleen nog doen aan mensen die hier vaker online zijn en ik onderhand wel ken. (helaas...)

Sebas
zondag 18 september 2011 - 12:07
spicegirl

Spicegirl

Nou, hier dan een redelijke foto van mijn eindresultaat. Zoals gezegd, ongeveer 48 kilo.

Ik heb helaas geen betere foto, lig zelf op bed met een hernia, dus iemand anders heeft hem voor me gemaakt:

Groenten

zondag 18 september 2011 - 12:16
Victor44
zondag 18 september 2011 - 14:17
Victor44

Victor44

Heb reeds een tijdje problemen om tekst en foto's te zetten,wil niet meer lukken.
Spijtig!
zondag 18 september 2011 - 14:37
bfunfun

Bfunfun

weet er iemand een goede methode om pitten te drogen
ik heb namelijk de mijne uit de gebarsten pompoen gehaald en wil ze laten drogen maar na een paar dagen gaan sommige al rotten
ik leg ze op een hand doek op de vensterbank maar dit lukt blijkbaar niet zo goed
iemand een beter idee

zondag 18 september 2011 - 22:31
FransNL

FransNL

Probeer eens de methode die ik voor het drogen van tomatenzaden gebruik. Spoel de te drogen zaden (pitten) goed af onder een waterkraan. Meng na uitlekken de te drogen zaden met een ruime hoeveelheid droog fijnkorrelig zand (zilverzand bijvoorbeeld al is ook ander fijnkorrelig zand goed bruikbaar).Een paar dagen het geheel op een luchtige plaats laten drogen en dan via een zeef , een huishoudzeef bijvoorbeeld, het zand verwijderen. Je houdt dan mooie droge zaden over die geschikt zijn om te bewaren.
zondag 18 september 2011 - 22:48
greener

Greener

Ik heb meerdere manieren met verschillende voor en nadelen.

Manier 1: Gewoon wassen en laten drogen op een krant.
Voordeel: Erg snel Nadeel: Zaden niet super schoon

Manier 2: Vieze zaden in een bak doen gemengd met wat water. Dit boven een warmtebron zetten zoals een cv, aquarium lichtkap enz. en elke dag even doorroeren of schudden. Door dit fermentatieproces zal een lichte rotting optreden wat alle zaden brandschoon maakt. Even zeven en uitspreiden op een krant en laten drogen.
Voordeel brandschone zaden ideaal om te versturen Nadeel: duurt langer

Ik hanteer voor elk soort zaad de tweede manier.

Sebas
maandag 19 september 2011 - 09:25
kerstkind

Kerstkind

Vorig jaar gekozen voor manier nr. 2
En dit werkte bij de long gourds prima hoor!!!
maandag 19 september 2011 - 16:42
Victor44

Victor44

Nogmaals probatie om een foto van mijn wedstrijdpompoen te zetten,ik heb ter vergelijking een Uchiki Kuri boven op gelegd
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groenten

maandag 19 september 2011 - 18:14
valeriecaboor

Valeriecaboor

Ik heb niet meegedaan met de wedstrijd, maar wil toch eens laten weten dat ik een pompoen van 61kg gekweekt heb. (met atlantic giant zaad uit het tuincentrum)
Het is niet veel, maar toch ben ik blij met het resultaat, het blijft een passie en volgend jaar ga ik terug voor wat kilotjes meer.
maandag 19 september 2011 - 22:39
Dietmar

Dietmar

Hoi iedereen,

Heb de topic nog dikwijls gelezen en heb van mijn pompoen nog foto's getrokken.
Maar nog niet de tijd gehad om ze online te zetten. Maar met men 28kg zal ik de wedstrijd zeker niet meer winnen
Wel heb ik nog een pompoen die volledig groen ziet, waar ik in de loop van de week nog wel een foto van zal posten.

Ik vond het alvast een heel leuke actie en feliciteer alvast de winnaar!
Ook Sebas bedankt om 2 zaadjes op te sturen
maandag 19 september 2011 - 23:39
FransNL

FransNL

Het is afgelopen met het dikker worden van de oudste pompoen. Belangrijkste oorzaak zal wel zijn dat de vrucht nu geheel afgerijpt is maar de plant raakt ook steeds meer in een slechtere conditie. De meeldauw begint zijn tol te eisen en dat is vooral goed te zien aan het middendeel van de plant waar veel bladeren slecht of al weg zijn . Verder ontdekte ik vandaag dat de hoofdrank op de plaats waar hij uit de grond komt aan het rotten is. Ook bij de aanzet van de eerste vier zijranken zijn al rottingsverschijnselen te zien.

De andere plant is in een betere conditie al zit er op de oudste bladeren al redelijk veel meeldauw. Ook is er een aantasting van het mozaiekvirus in de bladeren van de ranken die het laatst gevormd zijn . Last schijnt hij er nauwelijks van te hebben want de vrucht groeit nog goed door. Dat zal ook veel te maken hebben met het uitstekende nazomerweer van de laatste week denk ik. Vandaag gemeten : omtrek 300 cm , over de breedte 203 cm , over de lengte 181 cm , totaal 684 cm. Geschat gewicht volgens de tabel is nu ongeveer 189 kilo. Dat is een toename van 24 kilo over de laatste acht dagen. Met het huidige zeer mooie weer dat nog even aanhoudt en de nog redelijke conditie van de plant hoop ik dat hij kans ziet nog even door te gaan.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 25 september 2011 - 21:14
Dietmar

Dietmar

Prachtige pompoenen Frans,

Je kunt misschien je pompoenen laten wegen op de pompoendag in Kasterlee.
Echt een aanrader

http://www.wattedoen.be/pompoendag-289147.shtml

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pompoendag


In de bijlage zie je nog een pompoen van mij.
Deze ziet nog volledig groen en wilt maar niet kleuren

Groenten

maandag 26 september 2011 - 00:21
FransNL

FransNL

Ik had de grootste pompoen graag willen laten wegen Dieter maar ik loop tegen teveel problemen aan. Dat begint al met hem op een pallet zien te krijgen en daarna moet hij ook nog eens mijn tuin uit die niet toegankelijk is voor zwaarder materieel. Verder zit ik dan ook nog met een vervoersprobleem. Ik heb er dus maar vanaf gezien.

Die groene pompoen die je laat zien is dat er een uit zaad dat Sebas als Atlantic Giant geleverd heeft ? Als dat zo is dan zou ik maar eens een garantieclaim bij hem indienen voor nieuw zaad . Of misschien heb je wel een uniek exemplaar .. een groene Atlantic Giant.

Pompoendagen en pompoenwegingen lijken me interessant. Ik wil er eens met mijn camper heen maar wil er dan wel een nacht blijven . Ik denk er daarom over om naar Duisburg te gaan omdat ik via internet vond dat er in het naburige Tervuren op de Markt een gedoogplaats voor het overnachten van campers schijnt te zijn . Of dat nog steeds zo is weet ik niet omdat het oude info is . Als iemand hier recente info over heeft dan hoor ik dat graag !
maandag 26 september 2011 - 01:15
greener

Greener

Zet maar een smiley bij je groene Atlantic Giant maar ik lach het laatste.
Die bestaan wel degelijk
Alleen dat zaad heb ik niet verstrekt en ten tijde van bestuiving van de zaadleverancier had ik er ook niet één staan dus...
(tevens met de hand bestoven en beschermd, kruisbestuiving lijkt mij 100% uitgesloten)

Sebas
ps: binnenkort maar eens buigen over wie de winnaar is dit jaar
maandag 26 september 2011 - 19:32
bfunfun

Bfunfun

The top 957lbs,
rechts 681 lbs
links 500 lbs

dit waren de enige 3 deelnemers in Nederland aan de pompoenweging

hier een foto

Groenten

maandag 3 oktober 2011 - 19:47
bfunfun

Bfunfun

hier in belgie waren er ongeveer 70 deelnemers
jos ghaye won met een pompoen van 711kg
hier ook een filmpje van de weging van deze pompoen
http://www.youtube.com/watch?v=Ot8aAtxBolU

op de foto zie je naast de pompoen ook de squash van 534 kg liggen ook van jos ghaye
hier een filmpje van de weging van de squash
http://www.youtube.com/watch?v=Apol6qr3wcc

Groenten

maandag 3 oktober 2011 - 19:52
johnyvoets

Johnyvoets

Van de zaden die Sebas mij gestuurd heeft heb ik 2 pompoenen uitgeplant.

1. ziet nog volledig groen en kleurt niet, bladeren zijn afgestrorven; eindgewicht zal zo rond de 50 kg bedragen.

2. oranje gele pompoen, bladeren zijn nog groen en blijft nog groeien. Zal op dit ogenblik ook rond de 50 kg wegen.



Johny.
dinsdag 4 oktober 2011 - 08:31
kerstkind

Kerstkind

In de mijne zit nog maar weinig beweging.
En strand bij ca. 30 kg......jammer. Toch blij dat ik heb meegedaan
en interessant was het zeker.
groetjes José
dinsdag 4 oktober 2011 - 14:28
FransNL

FransNL

Geen foto van de grootste pompoen deze keer omdat hij zijn definitieve eindstand bereikt heeft . Ik heb later nog een rotte plek ontdekt aan de hoofdrank vlakbij de pompoen dus dat heeft ongetwijfeld ook bijgedragen aan het vrijwel abrupt stoppen van de op het laatst nog maar lichte groei.

Ik ben een aantal dagen weggeweest en zodoende heb ik zojuist pas weer de jongste pompoen kunnen meten.Door het zomerweer van de laatste dagen heeft hij sinds de laatste meting nog leuk wat kunnen doen. De huidige metingen zijn:
Omtrek 309cm , over de breedte 211cm , over de lengte 190cm , totaal 710cm. Volgens de tabel is dat ongeveer 211 kilo en dat is toch weer 22 kilo meer dan de laatste keer nu 9 dagen geleden. Voor ik een paar dagen met mijn camper op stap ging had ik hem nog even 'verwend' door nog eens 800 liter water onder de plant te laten weglopen want de grond begon al weer redelijk droog te worden.

Het weer schijnt vanaf vandaag beduidend slechter te worden dus ik verwacht dat de verdere gewichtstoename van de jongste nu wel op een heel laag pitje zal komen te staan. En natuurlijk is ook het groeiseizoen voor pompoenen zowat voorbij .

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 4 oktober 2011 - 17:20
FransNL

FransNL

Ik zei al dat ik een aantal dagen op stap ben geweest en ik heb o.a. de pompoenwegingen in Duisburg meegemaakt. Ik had de foto's van de wegingen van de twee monsters van Jos Ghaye hier neer willen zetten maar ik zie dat bfunfun me het gras voor de voeten heeft weggemaaid met zijn mooie filmpjes . Daarom een paar andere foto's van de 'happening' in Duisburg .

[afbeelding verwijderd niet-https]
De pompoen van Jos Ghaye is uitgeladen en wordt naar binnen gebracht

[afbeelding verwijderd niet-https]
Even later is zijn squash aan de beurt

[afbeelding verwijderd niet-https]
De hoek waar de 'dikke jongens' lagen. Op dat moment vond ik het toch wel jammer dat mijn eigen pompoen er niet tussen lag.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Het is bijna tijd voor het wegen van de squash en de pompoen van Jos .

[afbeelding verwijderd niet-https]
Het bord met de top tien zoals het er uit zag voor als laatste de pompoen van Jos werd gewogen. Hij zou met een verpletterende 711 kilo de eerste plaats gaan innemen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Duimen op !

[afbeelding verwijderd niet-https]
Het zit er weer op voor dit jaar.
dinsdag 4 oktober 2011 - 17:26
kerstkind

Kerstkind

Frans,
ik ga je toch feliciteren met je mega-pompoen.
Waarschijnlijk ben jij de winnaar van de forummers waaraan Sebas
zaden heeft verstrekt.
PROFICIAT
groetjes José
dinsdag 4 oktober 2011 - 19:06
Dietmar

Dietmar

Mijn oud-leerkracht is 6de geworden
dinsdag 4 oktober 2011 - 21:44
FransNL

FransNL

Was dat bij de wegingen in Duisburg Dieter ?
dinsdag 4 oktober 2011 - 22:04
Dietmar

Dietmar

Paul Boonen afkomstig uit Kasterlee
Was ooit Belgisch kampioen.
Zit in een vereniging van de pompoenpapvreters ofzoiets.
Zij proberen de zwaarste pompoen te kweken omdat ze van Kastel het pompoendorp willen maken
woensdag 5 oktober 2011 - 15:17
renate67

Renate67

Ik heb het hele seizoen met plezier meegelezen, ik heb eigenlijk geen plek genoeg om zelfs maar een gewone pompoen te laten groeien. Ik vind dit allemaal zo leuk dat ik stiekem toch toch zit na te denken over een oplossing voor een plaatsje voor gewone pompoen.
Renate
vrijdag 7 oktober 2011 - 00:54
greener

Greener

Leuke foto's en nog leuker om te lezen dat je geweest bent naar de weging.
Zoals ik je al zei, je baalt echt als je je eigen pompoen dan niet meeneemt als je bij een weging aanwezig bent.
Mocht je zo goed genoten hebben en volgend jaar weer een poging wagen dan zou ik toch echt vooruit denken om hem/haar naar een weging te krijgen.

Ik sluit bij deze de pompoenwedstrijd 2011!!!

We hadden een klein team opgezet om als jury te dienen maar dat blijkt niet nodig denk ik zo...
Ik benoem daarom Frans als grote winnaar uit van de wedstrijd!
Ik ga Kurt contacten voor de prijs.

Groetjes,

Sebas
zondag 9 oktober 2011 - 19:47
spicegirl

Spicegirl

Frans, van harte gefeliciteerd
zondag 9 oktober 2011 - 22:27
Victor44

Victor44

Ook van ons een welgemeend proficiat Frans,en doe zo voort!!!
maandag 10 oktober 2011 - 16:16
Rita1960

Rita1960

Gefeliciteerd Frans met het mooie en vooral grote resultaat

en volgend jaar op naar de wegingen.......


groetjes,

Rita
maandag 10 oktober 2011 - 23:02
FransNL

FransNL

Ik sluit bij deze de pompoenwedstrijd 2011!!!
Het is leuk dat ik op de eerste plaats geeindigd ben maar echt veel belangrijker was het plezier dat ik er aan beleefd heb en de ervaring die ik met deze planten heb opgedaan. Misschien dat door dit topic meer mensen enthousiast geworden zijn en ook eens de Atlantic Giant willen gaan kweken.

Niet alleen is de wedstrijd voorbij , het seizoen duidelijk ook. De plantenresten van de grootste pompoen heb ik al een paar dagen geleden opgeruimd . De andere plant laat ik nog even staan tot de pompoen afgerijpt is of tot het op andere wijze , door nachtvorst bijvoorbeeld, eindigt. Ik heb de jongste pompoen vanmiddag nog eens gemeten , de afgelopen 7 dagen heeft hij er nog 6 kilo bij kunnen sprokkelen.

Nog even een paar foto's , het zullen wel de laatste zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 11 oktober 2011 - 19:56
Jeannette1

Jeannette1

Hai Frans,

Mede namens Ger wil ik je van harte feliciteren met je 1e prijs!

Helaas heb ik door de afschuwelijke manier waarop Sebas mij behandeld heeft niet mee kunnen doen met de wedstrijd en evenmin mocht ik zoals beloofd was als jurylid meedoen.
Het waarom is tot op de dag van vandaag nog niet duidelijk, want ik heb nooit meer 1 woord van Sebas mogen ontvangen!

Één ding is voor mij zeker, voor mijzelf kan ik met mijn hoofd omhoog blijven lopen!!!

Iedereen die volgend jaar meedoet, wil ik vanaf deze plaats van harte veel suc6 toewensen.

Jeannette
zondag 16 oktober 2011 - 00:27
greener

Greener

Jeannette volgens mij mis ik iets?
Ik stuur je meteen een pm want ik heb geen enkel idee waar je het over hebt...

Sebas
zondag 16 oktober 2011 - 12:18
kerstkind

Kerstkind

Sebas zegt:
Ik benoem daarom Frans als grote winnaar uit van de wedstrijd!
Ik ga Kurt contacten voor de prijs.
@Frans,
mijn felicitaties heb je al
Heb je de prijs ook al in ontvangst mogen nemen????
Hoeveel liter pompoensoep heb je gewonnen?
groetjes José
zondag 16 oktober 2011 - 12:46
FransNL

FransNL

Heb je de prijs ook al in ontvangst mogen nemen????
Hoeveel liter pompoensoep heb je gewonnen?
Ik heb vandaag de prijs ontvangen. Het is een Siemens Gigaset E490-telefoon plus nog wat kleinere dingetjes. Toevallig heb ik al een Siemens Gigaset systeem zodat ik de nieuwe mooi kon aanmelden op het bestaande systeem. Omdat de nieuwe handset , in tegenstelling tot mijn andere , stof-, schok- en spatwaterbestendig is gaat die in het vervolg mee bij het werken in de tuin. Komt goed van pas dus.

Ik wil Kurt nog bedanken voor het beschikbaar stellen van de prijs en ook Sebas natuurlijk bedankt als initiator van de wedstrijd en voor alle moeite en energie (en zaden) die hij daar in gestoken heeft.



dinsdag 18 oktober 2011 - 22:10
kerstkind

Kerstkind

Hee Frans,
nog veel plezier met je prijs
En met het opruimen van die "reuzen"
welterusten!!!
woensdag 19 oktober 2011 - 00:13
greener

Greener

Frans,

Uiteraard graag gedaan en gefeliciteerd en veel plezier met je prijs!
Nogmaals mijn petje af voor je resultaat.
Ik ken niemand binnen het wedstrijdwereldje waarvan de eerste wedstrijd pompoen zó groot is geworden.
Als je bedenkt dat de top van de wereld bijna allemaal is begonnen met een eerste pompoen van rond de 100 kilo dan kan ik je alleen maar adviseren om komend jaar weer verder te gaan.
Als je zo door gaat ben je in 2013 wereldrecord houder

Sebas
donderdag 20 oktober 2011 - 09:19
FransNL

FransNL

De wedstrijd is nu wel voorbij maar ik wil toch nog even het einde van de pompoen laten zien waaraan ik zo'n plezier heb beleefd. Eergisteren heb ik hem 'onthoofd' en leeggemaakt waarna het neefje van een buurvrouw nog wat lol had toen hij in de pompoen kon gaan zitten. De uitgeholde pompoen blijft nog even liggen maar schimmels en verrotting zullen nu wel snel toeslaan zodat hij over een paar dagen afgevoerd moet worden naar de composthoop. Ik heb dit jaar in ieder geval een leuke nieuwe hobby ontdekt ... het kweken van reuzenpompoenen .

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Gelijk maar even een vraag aan Sebas. Komt er volgend jaar weer een pompoen wedstrijd of misschien een wedstrijd met andere planten zoals bijvoorbeeld zonnebloemen omdat je dat idee ooit eens geopperd hebt ?
vrijdag 2 december 2011 - 21:49
greener

Greener

Frans, geweldige foto's weer!

de bedoeling is om komnd jaar idd weer een wedstrijd te houden.
Ik zat zelf te denken aan tomaat of zonnebloem.
(Probleem met tomaat is het zaad, prijzig voor meerdere personen)
Zonnebloemzaden kan ik wel voor een redelijke prijs aan komen.
Ik g er nog eens over na denken iig

Sebas
zondag 4 december 2011 - 09:03
Victor44

Victor44

Tomatenzaden prijzig?... Je hoeft helemaal geen F1's te kopen om dikke tomaten te verkrijgen,de heirlooms zijn absoluut niet duur te noemen.
grtjs
Victor
zondag 4 december 2011 - 15:11
greener

Greener

Nee Victor,

Ik heb het hier over wedstrijdzaden.
Zaden die je niet in een winkel of een webshop kunt kopen voor een prikkie...

Sebas
zondag 4 december 2011 - 15:50
Victor44

Victor44

Zijn daar dan speciale verkooppunten van? Ik kocht mijn zaden reeds in verschillende landen,en kweekte vruchten van meer dan 1kg,maar ik wist niet dat dit bestond.
grtjs
zondag 4 december 2011 - 19:59
greener

Greener

Om te beginnen:

Elk vleesras kan zonder al te veel moeite boven een kilo komen.
Genoeg methodes voor maar de bekendste is wel één of maar een paar vruchten laten volgroeien.

Wedstrijdrassen geven op bovenstaande methode bijv. al een vrucht van 1500 gram of meer.
Vaak zijn dit kruisingen van Amerikaanse strains die al tientallen jaren op gewicht worden gekweekt.
Deze zaden zijn te vinden op fora voor reuzengroenten.
Een paar zaden is geen probleem, voor een goep deze zaden te regelen is dus al een stuk moeilijker.

Sebas
Ps: Er bestaan zelfs boeken over het kweken van reuzentomaten, heb er toevallig nu weer eentje op het nachtkasje liggen
zondag 4 december 2011 - 21:24
Vennet

Vennet

Hier al mensen aan het voorbereiden voor het nieuwe pompoenseizoen? Ik kijk er alvast naar uit!

Hierbij wil ik ook eens laten weten dat ik met enkele vrienden besloten heb om dit jaar een GPC-weging ( URL GEBLOKKEERD /) te organiseren te Sleidinge (BE). Iedereen die dus een wereldwijd erkend gewicht van zijn/haar pompoen wil hebben, is dus méér dan welkom! Dit is de eerste GPC-weging in België/Nederland dat zal doorgaan op 29 september 2012. Meer info volgt nog...

Ik heb ook nog een voorraad promozaden liggen met goede genetische kruisingen (906Watkinson, 536.8Wagler, 738.5Wagler, 706Schieder, 727.5Horde) die ik gratis ter beschikking stel voor geïnteresseerden! Laat maar iets weten...

Succes!
donderdag 22 maart 2012 - 20:16
dendrodan

Dendrodan

Zonnebloemen zie ik wel zitten. Maar ga je voor de hoogste of voor de grootste bloem.
In 2009 had ik er 1 van 4 m hoog en een andere zonnebloem van een bloem met 45cm diameter maar deze was dan maar 2m70 hoog.

Pompoenen had ik spijtig genoeg gn zaad van jou maar had er gewoon 2 pompoentjes uit zaad van ongeveer 5kg. Na 3 jaar is het toch gelukt om 2 pompoentjes te bekomen.

Dit jaar wil ik eens van die kalabas zaaien zodat de kids deze kunnen gebruiken om trolletjes te maken samen met de mama
zaterdag 24 maart 2012 - 12:37
bfunfun

Bfunfun

al iemand reuzepompoenen gezaaid dit jaar?
ik ga begingen op het einde van deze week
dinsdag 10 april 2012 - 19:06
Vennet

Vennet

Ik start ook dit weekend denk ik... niet echt het gehoopte weer, maarja.
Welk zaad gebruik je bfun?
dinsdag 10 april 2012 - 19:10
bfunfun

Bfunfun

ik twijfel nog tussen stelts 1662,5 of 1663 zoellner of de1674 mash
het zal 1 van de 3 zijn (ik heb maar plaats voor 1tje te plaatsen)
vorig jaar de stelts 1662.5 gezet maar op ong 180 kg gebarsten
ik hoop dit jaar beter
dinsdag 10 april 2012 - 20:15
Vennet

Vennet

1674 komt hier wss ook in de grond...
Ik heb plek voor 3 pompoenen, maar 1 ervan krijgt de meeste aandacht (en een serre)

Mijn line-up (wijzigt wel nog af en toe ):
1605Sweet in de serre (back up: 1494Bordsen)
1674Marsh
1693Bordsen
934Schieder
985Werner

Waarvan ik bij de laatste 4, 2 planten over hou (de 2 sterkste)
dinsdag 10 april 2012 - 20:31
bfunfun

Bfunfun

ziet er goed uit
voor een serre da zie ik nog niet zitten ik heb wel al een druppel systeem
als ik de 300 haal zou ik al heel blij zijn
dinsdag 10 april 2012 - 20:45
FransNL

FransNL

al iemand reuzepompoenen gezaaid dit jaar?
Ik ben ook van plan komende week te beginnen. Ik ga gewoon een paar pitten afkomstig van mijn vorig jaar zelf gekweekte pompoenen gebruiken. Die hebben het prima gedaan dus waarom zou ik daar niet mee verder gaan ?

Wel zet ik dit jaar maar één plant . Waarschijnlijk wordt dat een nakomeling van de kleinste pompoen . Die woog uiteindelijk weliswaar 'maar' tegen de 250kg , de andere pompoen was geschat ongeveer 400kg , maar hij bleek wel een dikkere wand te hebben en zo'n wand maakt uiteindelijk de kilo's. Omdat de kleine pas eind juli bevrucht werd aan een zijrank nadat de eerste pompoen aan de hoofdrank van de plant verloren ging , en toch nog dit gewicht bereikte , zou het wel eens kunnen dat hij betere genetische eigenschappen doorgeeft dan de pitten van de 400kg pompoen. Of redeneer ik misschien te simpel ?
zondag 15 april 2012 - 18:01
garfield

Garfield

Dit is geheel afhankelijk van hoe de bloem vorig jaar bevrucht is. Is dat toevallig met het stuifmeel van buurmans normale pompoen, heb je heel veel pech, want dat zal niet een reuzenpompoen opleveren. Alleen als je zelf bevrucht hebt en voor en na bevruchting er een zakje over hebt gedaan zou ik jou zelf gewonnen zaad gebruiken.

NB. beter is het om een nieuw topic te starten.
zondag 15 april 2012 - 19:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon