menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Potgrond voor groenten OF planten

Ga naar meest recente reactie

Markie

Markie

Ik lees regelmatig bij zaaibeschrijvingen voor groenten om potgrond voor groenten te gebruiken.
De handelaars die ik ken die potgrond per M³ verkopen hebben echter maar 1 soort,
en zeggen dat die voor alles kan dienen, en er eigenlijk geen verschill is.

Hoe zit dat nu eigenlijk, waar moeten we op letten als we potgrond voor groenten nodig hebben?

Groetjes, Mark.
vrijdag 29 december 2006 - 10:12
andre

Andre

Markie

De grond voor zaaibakjes moet flink veel water kunnen vasthouden. Maar tegelijk moet hij luchtig zijn, zodat de zaadjes nog kunnen ademen. Goed verteerde compost kan, naargelang zijn samenstelling, meer vocht bevatten als je er wat tur bijvoegt.

Hier volgen enkele recepten om potgrond zelf te maken

basisrecept met compost
7 delen compost
1 deel turf ( liefst tuinturf)
2 delen scherp zand
10 g kalk per emmer.

eenvoudig recept met tuingrond

2 delen tuingrond ( in zware grond: zand toevoegen)
1 ddel turf
10 g kalk per emmer.

recept zonder turf

5 delen compost
4 delen tuingrond
2 delen scherp zand

De klaargemaakte potgrond die je koopt, bevat meestal kunstmestoffen en is dus niet aangewezen om groenten op te kweken of te zaaien

Groetjes andre
vrijdag 29 december 2006 - 19:34
Markie

Markie

Aan allen een geweldig 2007 gewenst !

Andre, met "delen", bedoel je dan volume (bv. potjes) of bedoel je gewicht?

"Scherp zand", is dat wat de bij de bouwhandel ook wel Reinzand (om beton te maken) noemen?

Groetjes,
Mark.
maandag 1 januari 2007 - 15:25
Anke

Anke

Ook voor ons interessant om volgen! Met delen bedoel je waarschijnlijk volume-verhoudingen, zoals bij beton?
Maar die kalk: wat is dat juist en waar haal je het? Is dat om de grond minder zuur te maken of juist omgekeerd?

Anke
maandag 1 januari 2007 - 16:06
andre

Andre

Eerst en vooral mijn beste wensen voor 2007

Met delen bedoel ik het aantal bijvoorbeeld 2 delen zand en een deel grond dus de volume verhouding kalk bevat magnesium en wordt ook gebruik om de Ph te verhogen is te koop in alle tuincentra's

andre
maandag 1 januari 2007 - 16:38
Anke

Anke

ok bedankt! En ook voor alle tuinfans een spetterend 2007!
Anke
maandag 1 januari 2007 - 16:41
Markie

Markie

En het scherp zand ?
maandag 1 januari 2007 - 16:41
andre

Andre

Dat is wit zand

andre
maandag 1 januari 2007 - 17:09
sylvain

Sylvain

Beste Andrehet is slecht buiten dan maar een beetje op het forum kyken en dan ziet ge altyd iets dat gekunt byleren, Andre dat witzand is dat voor het vochtig houden van de zaai grond of heeft dat een andere bedoeling groetjes dag
donderdag 18 januari 2007 - 12:41
andre

Tekst aangepast

Andre

sylvain een goede middag

Het scherpzand heeft de bedoeling om alles wat luchtiger te maken en vergemakkelijkt het verplanten en verspenen, omdat de grond dan beter uiteen valt (meestal gebruikt men hiervoor rijnzand)

groetjes andre
donderdag 18 januari 2007 - 13:29
sylvain

Sylvain

dank u Andre nu weet ik dat ik het zo ga doen is normaal dat het zo beter is groetjes en dag
donderdag 18 januari 2007 - 15:47
compostmeester

Compostmeester

Hallo,

Nog wat tips van de compostmeester,

Als jezelf potgrond wil maken kan dit inderdaad zoals dit hier schrijven,maar ik toch als compostmeester een opmerking,namelijk heb je voor goede potgrond niets anders nodig dan tuingrond en gezeefde compost nodig,toegegeven vroeger maakte ik deze potgrond,zoals het beschreven is in het eerste antwoord,nu maak ik potgrond van tuingrond en al dan niet gezeefde compost. Voor het zaaien van bloemen,en groenten,zeef ik de compost eerst,voor het vullen van bloempotten,bloembakken,ed verwijder ik de grofte en grote stukken.
Hoe ik dit mengsel maak?
Ik neem uit de tuin twee tot drie emmers (10 l)grond,vervolgens vermeng ik deze grond met een tot 1 a 1 en halve emmer compost,goed mengen en de potgrond is klaar voor gebruik.
Kostprijs:0,00€!!Alleen maar een klein beetje moeite.

De compostmeester.
vrijdag 2 februari 2007 - 21:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon