menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help tomaten ziek of niet

Ga naar meest recente reactie

Bart1967

Bart1967

Heb zo'n 18 planten staan in serre. Bij een 2-3 tal planten ( toeval of niet, 1 van de 3 was een plant die "omgeknakt" was wegens een dag te laat aanbinden...foei!) staan er plotsklaps bladeren op ( eerder onderaan) die geel-groen gevlekt zijn. De gele vlekjes kopen dooreen en zijn klein. De bladeren voelen aan als plastiek en breken ook vlug af wanneer je ze ombuigt.
Heb eens in de encyclopedie zitten kijken en lijkt sterk op Fulvia fulvans, maar ... kan het ook nog iets anders zijn. Wat doen bladeren eigenlijk als je te weinig water geeft? Of te veel/ te weinig meststof? Heb verleden week en de week ervoor bijgemest met vloeibare org meststof ( aveve) ( 3 volle doppen op gieter 12 liter)
Gisterenavond heb ik zo snel mogelijk van mijn hart een steen gemaakt en 2 planten verwijderd om de rest eventueel niet aan te tasten, nog voor ik eraan dacht een foto te maken. Hebben jullie tips alvorens de toestand escaleert en ik alsnog een foto moet plaatsen

Bij deze nog een vraagje over serre-komkommer. Sommpigen snoeien, anderen niet. Maar hoeveel takken laat je naar boven groeien. Tot nu groeit de centrale naar boven langs stok aangebonden, maar de 2-3 andere zijtakken beginnen ook lang te worden....
vrijdag 24 juni 2011 - 14:41
derosse

Derosse

Zal waarschijnlijk idd 1 of andere schimmelziekte zijn. Zorg voor een goede luchtcirculatie, de planten niet te kort op elkaar zetten en vermijd water op de bladeren. Een behandeling met "Bordeauxse pap" is aangewezen.

Persoonlijk behoud ik maar 1 stevige tak van de komkommer, die leid ik naar boven. Eventueel kan ja aan het uiteinde 2 zijtakken laten groeien.
vrijdag 24 juni 2011 - 14:58
guy_fruit

Guy_fruit

Tomatenbladeren ( eerder onderaan) die geel-groen gevlekt zijn. De gele vlekjes lopen dooreen en zijn klein
Bart,
Mogelijk is het enkel wat magnesiumgebrek. Daarvoor hoef je de planten niet te verwijderen!
Een foto van het probleem zal voor meer duidelijkheid zorgen!
De bladeren onder de vruchten van de laagste tros mag je nu geleidelijk aan verwijderen.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/06/bladverkleuringen-bij-tomatenplanten.html
Guy
vrijdag 24 juni 2011 - 18:17
Bart1967

Bart1967

Ja inderdaad Guy, dat is het precies !!! Bedankt voor de info. Heb gisteren nog vloeibare mest bijgegeven en vandaag lijken ze nog ok. Mijn eerste jaar tuinier en de schrik slaat me ( te vlug ) om het hart blijkbaar. Ben nu wel niet meer op mijn gemak. 1 aubergineplant met gaten in de bladeren: ik vond een groene rups, kleine bruine korreltjes ook, ik veronderstel dat dat uitwerpselen zijn van de rups ((nacht)vlinder).
Nogal wat bladeren van de courgettes beginnen nu een wit-grijsachtige schijn te krijgen. Is dat normaal of voorteken van onheil?
Btw, de avatar is het boek dat ik heb; voortreffelijk geschreven!
vrijdag 24 juni 2011 - 22:56
guy_fruit

Guy_fruit

Bart,
Bedankt voor het complimentje.

Probeer de inhoud van de berichten te laten overeenkomen met de titel.
Maak een nieuwe "topic" aan met uw vraag over courgette.
(De wit-grijze schijn bij courgettebladeren is normaal).

Mvg,
Guy
zaterdag 25 juni 2011 - 12:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon