menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bovenkant van tomaten vallen slap

miake

Miake

Door het warme weer heeft er altijd een licht zeil boven de serre gehangen waar de tomaten staan. Nu het weer wat wisselvalliger wordt hebben we het zeil verwijderd om de zon door te laten. Bij sommige planten hangt het bovenste deel er slap bij. Gaan de tomaten er wel wennen of moet het zeil er terug op ?
zaterdag 18 juni 2011 - 16:58
Gehenna

Gehenna

Idd, het bovenste groeideel hangt wat slapjes.
Ik maak er mij niet echt zorgen over want voor de rest groeien ze goed. Ik heb de grootste bladeren ingekort en de grootste onderste bladeren verwijderd. De potten staan op amper 30cm van elkaar maar ik heb een serieus plaatsgebrek. Er staan 2 planten op het bovenste plantenrek en die top ik op een 60cm.
Er staan ook 3 pepers bovenin maar die duwen stilaan het dak omhoog. Er zal nog een tomaat moeten naar buiten verhuizen denk ik.
De achterste planten geef ik water via een stuk plastiek buis en trechter want ik kan niet meer aan de pot met mijn gieter zonder de andere planten te beschadigen.
Daarnet gaan piepen en er zijn al 2 planten voorzien van mini tomaatjes.
Verder ga ik om de dag met mijn 'tomatenbevruchtingspenseel' in elk bloemeke roefelen. De achterste planten worden vanaf nu geschud want ik kan er toch ni goed aan. Er zitten ook (eum ... hoe noemt dat nu weer? ) kleine wespen in de serre bladluizen op te vreten. Sluipwespen, dat is't!
En nog wat andere insecten.
De deur is dag en nacht open, opgerold of niet, afhankelijk van het weer. (het is zo'n plastiekserre)

Ik hoop dat ze gezond blijven en er lekkere tomaten zullen volgen.
zaterdag 18 juni 2011 - 21:41
Gehenna

Gehenna

Ik heb nog nooit zo'n schoon grote planten gehad en ze worden nog groter.
Heb eens gegoegeld voor die tomatentoppen maar ik heb niks gevonden. Nada. Ofwel valt heel de plant slap ofwel krullen de bladeren maar niks over slapvallende toppen.
Misschien ligt het aan de warmte en nu zo koud?

Parodias ik had een gelige tomaat, net die in de grootste pot. Ik weet intussen waarom (denk ik) De kluit zat vol oorwormen, een hele nest volwassen en kleine bleke oorwormen.
Heb ze doodgetrapt want heel de tuin zit toch vol.
zondag 19 juni 2011 - 10:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon