menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Courgette alleen mannelijke bloemen

Ga naar meest recente reactie

stippel

Stippel

Al mijn courgettes hebben een massa bloemen, helaas allemaal zonder courgette!
We hadden omdat ze wat geleden hadden onder de warmte wat meststoffen van de aardbeien gegeven, nu met de regen van de laatste dagen staan ze mooi maar klein en vol met bloemen. Komt dit nog goed of zal ik dit jaar geen courgette hebben? We hebben een stuk of acht planten staan...
Groetjes
zaterdag 11 juni 2011 - 10:55
garfield

Garfield

De hoeveelheid stikstof laat vooral veel blad groeien. En mannelijke bloemen. Over een tijdje zal de plant veel groter zijn en ook wel vrouwelijke bloemen hebben. Bij mij zijn de eerste 2 bloemen vrouwelijk. Daar heb ik waarschijnlijk ook niets aan, omdat ik maar erg weinig courgettes zie op mijn volkstuincomplex.
zaterdag 11 juni 2011 - 15:58
printemps

Printemps

Bij mijne mini pompoen is dit ieder jaar zo
De eerste bloemen zijn mannelijk en een paar dagen/weken zie je pas de vrouwelijke
Misschien is dit steeds zo ofwel moet de plant nog wat groeien ??
Weet het niet zeker is een vaststelling van 2 jaartjes
zaterdag 11 juni 2011 - 16:46
inderal

Inderal

Ik heb ook een courgetteplant die, tot nu toe, enkel mannelijke bloemen draagt terwijl de andere planten van dezelfde soort al vruchtjes dragen....Ik geef ze nog 14 dagen tijd en als er dan nog steeds geen vrouwelijke bloemen op komen, gooi ik de plant eruit om plaats te maken voor 'andere' dingen.....
zondag 12 juni 2011 - 09:20
greener

Greener

Waar is het geduld gebleven?
Een courgette maakt net als alle andere planten uit die familie eerst mannelijke bloemen aan en dan pas vrouwelijke die de vruchten geven.
Geef het tijd, leven is lang genoeg

Sebas
dinsdag 14 juni 2011 - 10:14
Dietmar

Dietmar

Inderdaad gewoon wat geduld hebben heb ook enkele pattisons, gele & groene courgetten staan allemaal al goed aan het groeien en enkel mannelijke bloemen.
Er is echter 1 plantje dat wat waterstress heeft gehad voor dat ik hem uitplante en die draagt nu vrouwelijke vruchten. Gewoon wat geduld hebben en je zult wel courgette kunnen eten, zeker met 8 planten
woensdag 15 juni 2011 - 11:39
DannyH

DannyH

Ik heb dit jaar ook courgettes staan maar de vruchtjes worden na 5 cm geel en sterven allemaal af.
woensdag 15 juni 2011 - 12:11
inderal

Inderal

@Dietmar, wat is 'waterstress' bij een courgetteplant ? Ik leer graag bij....
woensdag 15 juni 2011 - 12:48
Dietmar

Dietmar

Vochtstress = Wanneer de plant meer water verdampt, dan dat hij beschikbaar heeft. Hij gaat dan zijn huidmondjes sluiten, waardoor hij minder water gaat verdampen. Het nadeel is dan wel dat de bladtemperatuur hoog oploopt en dat de plant dus geen water meer verdampt om zijn bladeren af te koelen waardoor deze kunnen verbranden. Dit treedt op bij langdurige droogte, waardoor de plant sneller vruchten & zaden gaat vormen ( een soort van overlevingsmechanisme).
woensdag 15 juni 2011 - 14:38
Bart1967

Bart1967

Mijn eerste moestuin dit jaar ( serre) en volgens wat ik erover lees heb ik op mijn courgettes ( nu zo'n 3 bloemen op elk) enkel vrouwelijke bloemen.......
woensdag 22 juni 2011 - 13:06
inderal

Inderal

@Bart, raar dat je courgetteplanten tot nu toe vrouwelijke bloemen dragen en geen mannelijke. Bij mijn planten zie ik altijd eerst de mannelijke verschijnen en pas nadien de vrouwelijke....
woensdag 22 juni 2011 - 14:52
Bart1967

Bart1967

vrouwelijke zijn toch die welke onder aan de bloem al een klein mini courgetje hebben hé...
woensdag 22 juni 2011 - 16:03
inderal

Inderal

@Bart, ja dat zijn de vrouwelijke bloemen. De mannelijke bloemen staan op een gewoon steeltje. Je ziet het verschil ook binnenin de bloem. Hopelijk worden je bloemen bestoven zoniet zullen je( mini) courgettes afsterven....
woensdag 22 juni 2011 - 16:53
Bart1967

Bart1967

AHAAAAA, sinds vandaag ook mannelijke bloemen , de eerste staat in bloei en heb ik heb dan maar direct geplukt om er zelf 2 -3 andere ( vrouwelijke) bloemen mee te bevruchten... Eigenlijk heel makkelijk, wist niet dat het zo makkelijk was...
Voor zij die het nog niet kennen: ( heb er ook lang moeten naar zoeken): ik plukte de mann bloem en trek er de blaadjes eerst af.....
maandag 27 juni 2011 - 14:59
inderal

Inderal

Bart, zo zie je maar dat je een beetje meer geduld moet hebben...... Ik bestuif de vrouwelijke bloemen ook vaak zelf maar gebruik daarvoor een oud verfborsteltje van toen de kinderen klein waren en ik vind dat nog makkelijker of de mannelijke bloem 'demonteren' omdat je met een borsteltje nog makkelijker het stuifmeel in de vrouwelijke bloem kan brengen.
maandag 27 juni 2011 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon