menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rucola versus Zandkool

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Ik heb rucola staan, maar die is enorm sterk van smaak. Ik dacht eerst dat het aan de ondergrond lag, dat die iets daaruit haalde om zijn smaak aan te maken.
Nu was ik eens wat aan 't zoeken om die smaak te beïnvloeden, en kom ik toch wel niet uit bij een wilde variant van rucola: Zandkool.

Wie heeft ervaring hierin? Ik heb graag rucola, maar wat ik nu heb staan is veel te sterk. Moet ik ergens op letten als ik zaad koop? Die wat ik nu heb, komen van de markt, kant en klaar opgekweekt in kleine vierkantjes...
donderdag 9 juni 2011 - 18:53
renate67

Renate67

van rucola jonge blaadjes eten van liefst jonge planten, grote oudere planten krijgen steeds sterkere smaak.
renate
donderdag 9 juni 2011 - 19:37
cetinel

Cetinel

ge hebt 2 soorten rucola,die van de markt is meestal meerjarig en blad dieper ingesneden...deze smaakt het sterkst(ben ik dol op-
je hebt ook een soort met minder diep ingesneden bladeren,deze heeft ook de onmiskenbare rucolasmaak maar iets milder(ben ik toevallig ook dolop )
van de tweede kun je zaad kopen,in mijn ondervinding moet je de tweede elk jaar opnieuw zaaien..
als ze weinig vocht hebben smaken ze nog eens sterker.
donderdag 9 juni 2011 - 20:27
pthomass

Pthomass

het zaad dat je koopt bij bijvoorbeeld de Aveve, is dat standaard de tweede soort? Of moet ik op naamgeving letten?
vrijdag 10 juni 2011 - 06:44
cetinel

Cetinel

Ik dacht dat de pittigere turkse raketsla,soms wilde rucola word genoemd.
degenen die ik tot nu toe steeds kocht in zaad waren altijd de iets bredere soort.
je moet es kijken op de verpakking naar de foto.
waarschijnlijk heb jij deze??
[afbeelding verwijderd niet-https]

degene met ronderte bredere bladeren is dus iets minder pittig...
das deze:
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 juni 2011 - 10:47
pthomass

Pthomass

gisteren naar de winkel geweest. Jouw verfijndere rucolavorm noemde in de winkel "Raketsla - wilde rucola".
Daarnaast was er nog een soort: "Raketslag - Sky Rocket"

De eerste zou een pittigere smaak hebben, de tweede een vollere smaak.

Er was zelfs een prijsverschil. De eerste was een A-prijsklasse en de tweede een C-prijsklasse.

Ik heb ze gewoon beiden gekocht. Ik ga ze samen zaaien om daarna te proeven, leek me het eenvoudigst
zaterdag 11 juni 2011 - 07:24
cetinel

Cetinel

goed idee!
zaterdag 11 juni 2011 - 11:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon