menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De eerste courgettes

Ga naar meest recente reactie

bakbeest

Bakbeest

Komen er nu aan.Ik heb er nu 6 geteld

Groenten

zondag 5 juni 2011 - 18:06
Mandy

Mandy

Mooi..... ik begin net met mijn eerste bloemen.......
zondag 5 juni 2011 - 19:53
Rita1960

Rita1960

heel goed.. hier moeten de eerste bloemen nog verschijnen

Welke soorten heb je staan?
hier staan de gold rush F1, ducato F1, witte courgette (NN), black beauty, Corintho, en de patisson Early white..

zondag 5 juni 2011 - 20:19
bakbeest

Bakbeest

Geen idee,was een zakje van de al**,staat op verte de milan
zondag 5 juni 2011 - 20:41
Rita1960

Rita1960

Hi even gegoogled.. Verte de Milan= black beauty (zo te zien)

lekkere en hier ongecompliceerde courgette...
zeer geschikt om in plakjes te snijden en te vullen met geitenkaas of gedroogde tomaten en dan op de bbq te roosteren...

zondag 5 juni 2011 - 20:48
bakbeest

Bakbeest

Wij eten vaak courgettes,dus elke is welkom,ook erg lekker:courgette halveren,vruchtvlees eruit en in stukjes snijden.Even in de koekepan met tonijn op olie,een uitje en tomatenpuree.Dan terugdoen in de halve courgettes,en even in de oven,lekker met rijst.
zondag 5 juni 2011 - 21:21
Matabish

Matabish

Wij hebben daarnet onze eerste courgettekes gegeten.
Gevuld met bereidt gehakt en overstrooid met kaas...LEKKER!!!
Black Beauty, Gold Rush F1 en Bianco Di Trieste.
zondag 5 juni 2011 - 21:28
Claudia69

Claudia69

Hmm... die plakjes courgette met geitenkaas op de bbq klinken wel lekker. Hoe maak je die precies?
maandag 6 juni 2011 - 21:17
Rita1960

Rita1960

courgettes even afwassen.. zand eraf dus..kontjes eraf snijden..
paar plakjes eraf snijden met een kaasschaaf...
totdat je redelijk brede plakken hebt...

dan stukje geitenkaas in de plak rollen en op een spies rijgen (zo'n 3 stuks)
of met een vulling van gedroogde tomaatjes...

even op de bbq.. en eten maar..

heerlijk eten.



maandag 6 juni 2011 - 21:29
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Lekker hoor al die eet ideeën van de courgettes. Ik heb twee planten en daar komen genoeg courgettes aan. Ik heb gele, dat kleurt leuk in de wokpan.
J
maandag 6 juni 2011 - 23:38
renate67

Renate67

Hallo Rita
klinkt herlijk courgette met geitenkaas maar wat voor geitenkaas gebruik je daarvoor: zachte, harde, of zachte met witte korst??
Renate
woensdag 8 juni 2011 - 11:32
Rita1960

Rita1960

de zachte met korst die te snijden is...
t.k. bij de Al**

woensdag 8 juni 2011 - 12:17
renate67

Renate67

dank voor het antwoord
Renate
woensdag 8 juni 2011 - 14:04
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Kijk, dit zijn ze (in wording) maar duidelijk geel. (En ze zijn erg dorstig.)

Groenten

woensdag 8 juni 2011 - 22:13
Mandy

Mandy

Wat staat dat mooi: die gele vruchten naast dat helgroene blad.....
niet te groot laten worden..... dan zijn ze het lekkerst.....mmmmmmmm...
woensdag 8 juni 2011 - 22:46
annemiek123

Annemiek123

Net ook een heerlijke courgettesoep gemaakt, met ui, knoflook, kerrie en kruidenkaas.
Wat me opvalt is dat sommige cougettes zacht van binnen worden, dan geel en verschrompelen.....geef ik dan teveel water??? ze staan in potten.
zaterdag 11 juni 2011 - 15:27
printemps

Printemps

@ annemiek

Ik denk dat er geen bestuiving geweest is bij uw courgetten
Zie je soms bijen in de bloemen ?? of was het regenweer ?? anders moet je het zelf doen met een penseel,van de mannelijke en de vrouwelijke bloemen
zaterdag 11 juni 2011 - 15:48
annemiek123

Annemiek123

ja er vliegen wel wat hommels hier, en ze groeien ook wel uit tot cougettes, maar dan gaan ze rotten....ze zijn dan toch alwel 20cm
zaterdag 11 juni 2011 - 18:48
Mandy

Mandy

Vreemd... teveel water.... ze kunnen heel wat hebben.... dus teveel.....

Is de drainage wel goed?
zaterdag 11 juni 2011 - 20:18
Rita1960

Rita1960

ik denk eerder aan geen bevruchting..volgens mij gebeurt de bevruchting in de ochtend. en als het slecht weer is, regen, te harde wind is vliegen de hommels e.d niet en dan krijg je geen.. courgettes...



over het hoofd gelezen..

ze groeien uit tot 20 cm en dan..

beginnen ze te rotten aan het achtereind???

dan ligt het toch aan het weer ben ik bang..



zaterdag 11 juni 2011 - 21:53
Mandy

Mandy

Dat dacht ik ook.... 20 cm lang... en dan wegrotten.....

drainageproblemen? anders zakt het overtollige water direct weg zou er geen probleem zijn....
zaterdag 11 juni 2011 - 21:58
annemiek123

Annemiek123

zitten flinke gaten in de emmers, dus lijkt me in orde. Mest ook regelmatig. Moet wel zeggen dat ik vorig jaar een speciaal potteeld ras had, heb ik van de week weer gezaaid, maar die nu staan is de black beauty, en die zal niet geschikt zijn voor in pot, alhoewel ik al een aantal mooie courgettes eraf heb gehaald.

Groenten

zaterdag 11 juni 2011 - 22:11
Claudia69

Claudia69

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Black Beauty's in volle grond en denk dat dit vooral aan het regenweer van de afgelopen dagen ligt - staan ze ineens vol met de eerste vrouwelijke bloemen, raken die maar half bevrucht...

Ik zet dat ras al een paar jaar en bij slecht weer zijn ze daar blijkbaar gevoelig voor. Ook voor wegrottende punten bij regenweer als de bloemen de grond raken (lossen blijkbaar niet snel, vewelken, gaan rotten en zetten dat verder op de vrucht). Voor de rest prima courgette, maar misschien zijn er rassen die beter vrucht zetten bij regenweer?
zaterdag 11 juni 2011 - 22:41
inderal

Inderal

Ik heb ook de 'black beauty' staan en er hangen al meerdere bevruchte courgettes op. De langste is momenteel toch al een 15 tal cm dus bijna oogstklaar. Ik heb dit jaar voor het eerst gele courgettes gezet maar die planten blijven in groei precies 'achter' tov de black beauty's : bladeren zijn kleiner, fijner en plant in zijn geheel ziet er minder lomp uit maar die gele vruchtjes zien er, tussen al het andere groen, wel heel leuk uit. Ik heb ook courgetteplanten staan van zaad van vorig jaar en ik vermoed dat er een kruisbestuiving heeft plaatsgevonden aangezien de plant eerder de groeiwijze heeft van een pompoen dus een kruipende plant. De vruchtjes die eraan hangen zijn lichtgroen...
zondag 12 juni 2011 - 09:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon