menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ritssluiting serre

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Ik heb zo'n plastieken serre. Heel interessant om vroeg groeten te telen, maar ze hebben een zwak punt: de ritssluitingen van de deur. Vorig jaar was al een rits kapot en ik heb dat opgelost door die kant van de deur dicht te naaien met visdraad. Maar nu is de andere rits kapot.
Iemand enig idee hoe ik dit het beste oplos?
maandag 30 mei 2011 - 04:40
LauraK

LauraK

Misschien iets bedenken met klittenband, dat aan beide zijden aan die kapotte
rits vastgemaakt wordt? Over de gehele lengte, of mogelijk alleen deels?

Groeten van Laura.
maandag 30 mei 2011 - 07:17
Borsalino

Borsalino

Over welke serre gaat het, hoe oud is ze, en welk grote?

Bij mijn ACD tunnelserre zijn de ritssluitingen nog oke, er waren andere zwakke delen, maar dat is mooi opgelost door de fabrikant.
maandag 30 mei 2011 - 07:28
lo

Lo

Zo'n serre doorstaat de sterkste stormen hoor. Als ze maar goed verankerd is. Morgen geef ik wat tips. Dat van die klittenband is eigenlijk een goed idee! Badankt!
maandag 30 mei 2011 - 21:28
lo

Lo

Op de 4 hoeken van de serre een paal slaan, 1,40 m of zo boven de grond uit en zo dicht mogelijk tegen de hoek. Maak elke serrehoek daaraan vast. Laat maar stormen!
dinsdag 31 mei 2011 - 11:37
lo

Lo

Vergeet niet de kanten onderaan te verzwaren. Op de flappen betoncementsteen, snelbouw, enz. leggen. Komt nooit meer los. Je kunt de flappen ook naar binnen plooien, er een plank onder steken en vastnagelen d.m.v. pannelat...
dinsdag 31 mei 2011 - 11:40
Borsalino

Borsalino

Heb er ook zo eentje gehad, na eerste seizoen al een boel open gaatjes tussen het groene weefsel.
Jaar erop een zeef aan gaatjes.
Op de tuinen hier liggen er hopen van dergelijke 1 jaars-serretjes.
dinsdag 31 mei 2011 - 15:40
lo

Lo

Ik laat die tijdens de winter staan omdat ik te lui ben (of geen goesting heb) om alles af te breken (en terug op te bouwen). Je kunt er overigens lege bloempotten en zo in kwijt. Om te vermijden dat er regen op staat heb ik een draad gespannen onder het dek en die dient dan als nok. Ook heb ik draden over de serre heen gespannen en die god verankerd. Als je de boel goed verankert doorstaat ze de najaarsstormen met glorie.
dinsdag 31 mei 2011 - 20:14
lo

Lo

Overigens ben ik er wel tevreden van. Het is een manier om snel en goedkoop een serre te hebben. Geen bouwaanvragen en zo. En voor het geld moet je het niet laten wat de groene serres betreft. Veel goedkoper dan veel andere gelijkaardige modellen. Mijn eerste serre gaat al 3 jaar mee en ik heb er nu nog eentje bij aangeschaft.
dinsdag 31 mei 2011 - 20:17
Borsalino

Borsalino

Parodias, wat het gekost heeft zo een serretje kan je in feite niet veel verwachten, ook ik moest lachen met de verankeringsbeugels, veels te kort.

Heb me dan een tunnelserre gekocht bij zelfde fabrikant van 650€, vroeg nog dat deze toch van betere kwalitiet was dan de folie van dat goedkoop ding.

Gaat jaren mee zei de verkoper, na amper 2 seizoenen en in de winter droog opgeborgen onstonden er overal scheuren.
Eerst geen garantie na over en weer gemail, was een instapmodel en was normaal, na dit hier op het forum gezet te hebben een mail gehad van als ik me niet vergis de directeur, ineens kreeg ik spontaan een nieuwe folie en voor en achterwand.

Hier bij ons op de tuin is er 1 iemand die een nieuwe folie gekregen heeft voor zo een klein serretje, al de anderen vingen bot, ze liggen overal rond te slingeren, de buizen , de folie is allang op het stort gesmeten, gewoon gaatjes tussen de groene netstructuur.
Vind het dan ook raar dat het bij Lo al 3 jaar zelfs in de winter buiten staat.

Bij mij was er niks aan de rits, was enige wat nog perfect was.

Schijnt precies verschillende kwaliteiten folie gebruikt te zijn.

De verankeringsbeugels van mijn serretunnel waren ook iets te kort.
dinsdag 31 mei 2011 - 21:20
Borsalino

Borsalino

Met die gedachte van er nieuwe serreplastiek voor te gebruiken heb ik toen zelf een serre ineengeprutst met hout.
Had voor minder dan de helft van de prijs een serre maar dan nog 60% meer oppervlakte.

Zit nu nog te broeden om een grote tunnelserre te maken met pvc buis, die snel kan opgezet worden en afgebroken en uiteraard stevig verakerd staat en een eventuele storm aankan.
Dit om bv over vroege groenten te zetten en als het weder beter is deze te verzetten voor andere groenten-fruit.
woensdag 1 juni 2011 - 06:51
lo

Lo

En ik ben er zeker van dat ze de volgende winter ook zal overleven. Het komt er op aan alles goed te verankeren zodat ze niet wappert in de wind. Bijv. bijkomende kabels over de serre heen spannen, stevige palen op de vier hoeken en de serre eraan vastbinden met een metaaldraad die je dicht langs de buizen door het doek haalt (de bevestigingsringetjes scheuren snel los nl.), regelmatig het water dat erop blijft staan wegdoen, de zij-, achter- en voorkant verzwaren... Mijn serres staan op een kader van geïmpregneerde planken zodat de onderste buizen zo min mogelijk met de aarde in contact komen.

Je moet gezien de prijs natuurlijk geen wonderen verwachten. Maar een aluminium serre met echt glas kost vele keren meer dan zo'n plastieken en hoe snel breek je al eens een ruit? Bovendien kun je de serre elk jaar verplaatsen om bodemmoeheid te vermijden of gewoon als je de tuin wilt spitten. En als zo'n serre een jaar of 5 meegaat heb je de kosten dubbel en dik terugverdiend.
woensdag 1 juni 2011 - 12:26
lo

Lo

Ik steek de metaaldraad inderdaad door het doek, maar zo dat er geen scheuren kunnen ontstaan, nl. juist langs de buis en dan alles goed aantrekken tegen de paal op de hoek. Op die manier kan de buis zelfs niet bougeren (ze is tegen de paal gebonden) en krijg je geen scheuren.
woensdag 1 juni 2011 - 20:41
Wingman

Wingman

een jaar geleden kocht ik zo'n serre van TIGERTENTS. Stevig frame, voor montage zelf alle buizen omwikkeld met UV-bestendig plaband, daarna de verbindingen ook nog eens met plastiek plakband. De flaps onder de buizen door naar binnen, met tuinschopje de aarde weg gehaald zodat de serre 20 cm in de grond zakte, en dan de aarde over de onderste buizen en de flappen: zo kan stormwind er niet meer onder. Dan heb ik nog eens 6 grondpennen voor tuinpaaltjes geklopt: 4 in de hoeken en weerszijden diagonaal tegenover elkaar daar waar de sterkste wind vandaan kan komen. In de grondpennen een stukje paal met daaraan een zware gegalvaniseerde oogschroef die ik wat open getrokken heb, en een kikker (zoals op bootjes om een touw op vast te leggen - kan je ook maken met 2 tegenover elkaar geplaatste haakschroeven, zoals ik deed). In de HUBO kunststof touw gekocht dat pas breekt bij 750 kg, vast geknoopt aan de horizontale buis op +/- 90 cm boven de grond, door het oog, weer omhoog over de buis, weer naar beneden en daar vast gelegd aan het paaltje: nu moet stormwind al een kracht ontwikkelen van 3 keer 700 kg !!!, in dat geval komen de grondpennen mee uit de grond !!!
Ik ben dus tot hier toe zeer tevreden, ALLEEN: net NU, net VOOR de WINTER heeft één van de ritsen het begeven: ze wil niet meer dicht blijven !!
Wat ik ook zoek, de site van TIGERTENTS waar ik de serre bestelde, is NIET meer te vinden !! Ook niet als je tigertents.eu intoets: je krijgt dan een pagina waar je moet klikken op "ga naar de website", maar dan krijg je een foutmelding. Probleem is natuurlijk dat je niet kan "stikken" aan de serre zonder de bache er volledig af te halen. Of heeft iemand een idee??

Groenten

dinsdag 18 oktober 2016 - 13:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon