menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chilipepers

Zeppo

Zeppo

In februari heb ik een tiental zaadjes van chilipepers gezaaid. De 3 sterkste plantjes heb ik samen verpot in een bloempot van 20cm doorsnede en in onze glasserre geplaatst. Nu las ik op internet dat een chilipeperplant een vaste plant zou zijn.
Nu vraag ik me af als ik die plant buiten zou kunnen uitplanten in volle grond en als die onze winters zou gedijen of niet.

Zijn er forumleden die zo'n plant al geruime tijd buiten in volle grond hebben staan? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Overleeft die goed? Is die teer aan ziektes? Moet die gesnoeid worden?

Kortom, veel vragen!

Alvast bedankt voor de reacties
zondag 22 mei 2011 - 13:38
rialle

Rialle

Naar mijn weten zijn chilipepers en andere pepers absoluut niet winterhard, dus in de volle grond is geen aanrader!
Ik kweek nu voor het 5e jaar allerlei pepersoorten maar zaai ze ieder jaar in febr. uit het zaad van het jaar daarvoor (of eerder).
Je kunt peperplanten wel overhouden maar dan vorstvrij, in een veranda of verwarmde kas. Ikzelf heb dit nog nooit geprobeerd.
Dus in principe is het idd een vaste plant maar kan helaas niet tegen vorst. De landen waar die soorten vandaan komen zijn ook allemaal warme landen....

Ik vind een pot van 20 cm wel wat klein voor 3 planten. Ik heb ze enkel staan in potten van 20 cm en dat is zelfs uiteindelijk aan de kleine kant..... Ik heb er ook in volle grond in de kas en dat worden heuse struiken, al naar gelang het soort.

Groetjes Rialle
zondag 22 mei 2011 - 16:06
greener

Greener

Als je hem kunt overhouden dan is het toch wel een vaste plant Lein?
Dat ze het hier niet redden is een ander verhaal

Mijn aparte pepers die moeilijk te zaaien zijn hou ik gewoon binnen over bij een raam.
Ik heb zelfs een 3 jaar oude plant staan

Sebas
zondag 22 mei 2011 - 21:27
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Ik denk dat deze wel een vaste plant (meerjarig) is maar geen winterharde plant. Heb vorige winter enkele chili's binnengezet in pot (stonden buiten in volle grond). Zelfs binnen kwamen er nieuwe chili's aan. Wel helpen met de bestuiving.

Helaas bij het buiten zetten van de plant iets mis gelopen. Bladeren werden geel/groen en stengels begonnen te verdrogen. Kreeg nog wel scheutjes onderaan maar ben opnieuw begonnen. Heb het zaad van deze chili gedroogd en ga het volgend jaar terug proberen. Heb nu habanero's en jalapeno's gezet. Staan sinds vorig weekend buiten en vertonen al kleine vruchtjes. Toch blijven de plantjes aan de kleine kant.
maandag 23 mei 2011 - 07:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon