menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuin een ramp...

Ga naar meest recente reactie

hancart

Hancart

Hey,

Ik weet niet hoe jullie moestuin het doet maar de mijne met de droogte is een echte ramp. De grond is steenhard geworden met de droogte en ik heb niet de indruk dat mijn plantjes groeien, ze blijven dezelfde grote zelfs al verrotten ze niet...

De stengels van mijn pompoen is behoorlijk geel geworden, maar daar komen er bloemen op? Maar de gele stengel betekend dat iets slecht?

Wat kan ik doen om de grond minder hard te maken of maakt dat geen verschil uit?

Bedankt
zaterdag 21 mei 2011 - 20:23
greener

Greener

Ik zou eens beginnen met wat water te geven.
Ik rij nu af en toe met wat water gevulde jerrycans naar de moestuin.
Jerrycans kan je overal wel voor een klein prijsje kopen.
Alleen wateren wat het echt nodig heeft.
Alle tuinders om mij heen die elke dag hebben gewaterd tot het water op was hebben nu een probleem dat de planten te lui zijn. Om de boel te redden moeten ze nu dus blijven wateren.
Ik kweek alles hard op en na verplanting water ik nog maar maximaal 2x.

Een gele stengel van een pompoen kan op gebrek wijzen zowel naar water als naar voeding.
Begin maar eerst met water want zonder water zal er ook geen voeding worden opgenomen

Verder doet een foto wonderen.
Groetjes,

Sebas
zaterdag 21 mei 2011 - 22:30
Claudia69

Claudia69

Ik zal ook niet snel gaan sproeien, maar dit jaar heb ik het wel een paar keer langdurig gedaan, want de droogte maakte een serieuze zandbak van onze moestuin (hier geen harde grond, maar zand). De boer achter onze tuin heeft het nog nooit zo erg gezien sinds '70 en vreest voor zijn gewassen...
zondag 22 mei 2011 - 13:00
hancart

Hancart

Wel dat is net het probleem ik heb al verschillende keren water gegeven... morgen neem ik enkele foto's.
bedankt alvast..
zondag 22 mei 2011 - 21:02
greener

Greener

In het najaar compost door de toplaag heen werken en in het voorjaar koemestkorrel.
Beiden zijn goede grondverbeteraars waardoor in de warme zonnige dagen de grond losser blijft en de wortels makkelijker water en voeding kunnen opnemen.
Dan zal het in 2012 een stuk beter gaan!

Sebas
zondag 22 mei 2011 - 21:06
Marlijs

Marlijs

Wij hebben in het begin van de lente zeer veel compost +konijnenmest - koeimest in de grond verwerkt, want ook wij hebben last, onze grond is behoorlijk zanderig. maar zelfs onze composthoop is uitgedroogd! dus nu geven we die zelfs af en toe water. en geloof me, onze tuin af en toe water geven is een ferm werk met enkel een gieter en een oude waterpomp!
zondag 22 mei 2011 - 22:20
Borsalino

Borsalino

Er is watergeven en watergeven.
Als ik hier op de tuinen zie ik hoe sommigen water geven en dan achteraf verwondert zijn dat het kapotgaat.
Of het niet snappen hoe het komt dat hun planten nauwelijks groeien of de oogst mislukt.
Heb hier iemand gezien met 2 x 1,5 literflessen gevuld van thuis uit meegenomen, daar bedruppelt hij 100m2 mee
Een andere giet ten einde raad verdunde koemest aan zijn kurkdroge aardbeiplanten, kunt het plaatje al raden zeker.

Er zijn hier tuinen die meer op een woestijn lijken, de Sahara lijkt er niets bij.

Met een simpele vochtigheidsmeter kan je zien of het nog vochtig is rond de wortelzone, kost iets van 4.95€.

En met die kennis op zak geef ik water met de broes.
maandag 23 mei 2011 - 06:42
Marlijs

Marlijs

haha met enkele druppeltjes zullen die plantjes idd niet ver raken!!

wij zijn hier gewoon selectief. de meeste vaste planten, en onze "bloemenweide" die houden zichzelf wel in stand. Maar mijn tomaatjes, en andere groentjes en kruiden krijgen wel water, net als de planten die mijn vriend pas dit jaar heeft geplant (siergember,...)

dat is interessant, zo'n vochtmeter!!

een broes, is dat een gieter of een sproeier?

Groetjes!
maandag 23 mei 2011 - 11:12
greener

Greener

Wat een verschrikking lijkt me dat.
Een handje kippenvoer terug strooien als dank

Sebas
maandag 23 mei 2011 - 14:11
Marlijs

Marlijs

Ik had het ook al eens onder een andere topic gezet maar als je afwil van onkruid kan je beroep doen op brandnetels!
je kan er een gier van maken:
brandnetels in een emmer water laten staan, af en toe goed roeren erin, en goed laten gisten, een paar dagen.

dan kan je die op je onkruid gieten (liefst nog eens in volle zon), en die zal verbranden!
Als je de gier aanlengt met water, dan kan je het gebruiken als meststof, of als bestrijding van bladluizen.

dinsdag 24 mei 2011 - 08:50
Marlijs

Marlijs

dat is waar

dinsdag 24 mei 2011 - 13:32
Semie

Semie

Misschien is dit een goede tip: bestrijden van onkruid d.m.v. karton

http://wroeten.nl/moestuin/ontginnen-zonder-spitten/ Het schijnt heel goed te werken, dus waarom zou je het niet proberen?

gr. Yvon
dinsdag 24 mei 2011 - 14:06
inderal

Inderal

Onze moestuin staat ook kurkdroog ondanks dat we ongeveer 3 keer per week goed water geven. De courgette en pompoenplanten staan er mooi bij maar de tomatenplanten lijden enorm onder de hitte en ik heb er al meerdere moeten vervangen omdat de planten gewoon verschroeid waren. Normaal gezien hebben we elk jaar een heel grote aardbeienoogst maar ik vrees ervoor dat het dit jaar ook niet het geval zal zijn aangezien een deel van de planten al volledig verdroogd ligt..... Vanaf 11 u liggen moestuin en gazon volledig in de zon tot zonsondergang dus het gazon ziet er meer uit als gedroogd stro met hier en daar plekken waar het gras wellicht dood is. Nochtans heb ik het gras de laatste 2 maanden maar ene keer of 3 afgereden en dan nog op de langste stand.






dinsdag 24 mei 2011 - 15:31
vincent

Vincent

ik sproei in in m'n moestuin elke dag zo'n anderhalfuur andrers ook een groot probleem
dinsdag 24 mei 2011 - 21:14
hancart

Hancart

Eindelijk begint alles te groeien ouf bedankt voor jullie posts
woensdag 1 juni 2011 - 21:37
Claudia69

Claudia69

Hier ook veel plantjes die hun tweede adem vinden. De warmoes is eindelijk in gang geschoten, de bonen krijgen weer kleur (voor zover ze niet stukgepikt zijn door de duiven), de eerste courgettes komen eraan en de sugarsnaps zijn volop in bloei geschoten. Yes!!
woensdag 1 juni 2011 - 23:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon