menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stinkertjes

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

stinkertjes, tagetes, afrikaantjes, .... ik weet niet welke naam ze nog allemaal dragen.

Maar sommige mensen zetten ze in de groententuin tussen bepaalde groenten.
Waarom? Wat is hun invloed en tussen welke groenten zet je ze?
zondag 15 mei 2011 - 14:45
Mandy

Mandy

Bij de aardappelen bv tegen bodemaaltjes
zondag 15 mei 2011 - 14:47
Mandy

Mandy

Dus bij bollen en knollen en wortelgewassen en vruchtgewassen......help goed
zondag 15 mei 2011 - 14:50
groengroentje

Groengroentje

helpen ze ook tegen ritnaalden???
zondag 15 mei 2011 - 14:56
Mandy

Mandy


yes
zondag 15 mei 2011 - 15:12
groengroentje

Groengroentje

ge zijt ne schat!!! dat is echt superinfo
Dat is dan dé oplossing voor mijn grote probleem met mijn kolen.

dank u dank u

Nog 1 vraagje: In welke hoeveelheid zet je deze in de moestuin???
zondag 15 mei 2011 - 15:16
groengroentje

Groengroentje

bedoel eigenlijk: hoe ver zet je de stinkertjes van elkaar voor succes te hebben.

Denk dat er vrij veel van die beestjes in mijn moestuin zitten, want er zit in de grond ook wel wat dood organisch materiaal en heb gelezen dat ze dat ook graag lusten.

zondag 15 mei 2011 - 15:38
Mandy

Mandy

Je moet er wel behoorlijk veel van neerzetten anders werkt het niet-- het gaat tenslotte om de ( vieze ) geur die ze afscheiden.....

Maar tegetes is natuurlijk heel erg gemakkelijk om even te zaaien.... Een paar bakken vol zetten , vochtig houden en dan snel uitplanten....... succes ermee
zondag 15 mei 2011 - 16:40
cetinel

Cetinel

nou,heb niet de ervaring dat ritnaalden wegblijven erdoor.......
ik had vorig jaar ook een heleboel stinkertjes overal(en danbedoel ik niet hier en daar een plantje,maar echt hele rijen ervan en perkjes mee omzoomd)mijn sla werd lekker opgevret en bij elk plantje aan de wortel zaten er wel een paar....
ritnaalden komen blijkbaar vooral voor op braakliggend terrein dat ontgind word,en dat was bij ons het geval
voor ritnaalden kun je doorgesneden aardappelen ingraven op plaatsen waar ze zitten,na een paar dagen controleren,vaak zitten ze dan in de aardappel..ik gebruikte daarna de "verdubbel" methode van 1 maakte ik er 2.....en regelmatig herhalen,ik ptrok de ritnaalden uit de aardappel en plop,daarna de leeggemaakte patat terugsteken en dan kan die nog eens dienst doen,anders heb je heel wat aardappelen nodig als het er veel zijn...
tagetes gebruik ik vooral bij ajuin en zo...
zondag 15 mei 2011 - 23:37
depauws

Depauws

Stinkertjes werken tegen bodemaaltljes omdat ze de aaltjes tot leven wekken en aantrekken maar geen voedselbron voor de aaltjes zijn. De aaltjes sterven af.
Dit in tegenstelling tot de gewone planten (sla, kool?) die wel een voedselbron voor aaltjes zijn en dus aangetast geraken.
Ik denk niet dat Tagetes werkt tegen ritmaalden.
Groeten
Silvain
maandag 16 mei 2011 - 12:23
Mandy

Mandy

Ook tegen ritnaalden hoor, zoek ook maar eens op google....... ik heb er wel baat bij..... werkt perfect.......
maandag 16 mei 2011 - 13:03
groengroentje

Groengroentje

ik ga het allesinds eens een kans geven.
Zullen zien.

steek 7-tal kolen in de grond en zal al blij zijn als er al 3 blijven staan.
Uiteindelijk is het voor mij niet zo echt voor de opbrengst. Wou dit jaar wat extra voor de vlinders ook doen. En de wortel een kool is een waardeplant die ik best in mijn tuin kan zetten, dus ...

Maar zo te zien is het niet allemaal zo makkelijk als gedacht. Komt nog veel bij kijken.
maandag 16 mei 2011 - 13:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon