menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vorstdreiging

Ga naar meest recente reactie

garfield

Garfield

Het gaat volgende week in oost Nederland wat kouder worden. Het zou dinsdag of woensdag nacht kunnen gaan vriezen. Het zou een fikse schade kunnen zijn. Alle aardappelen staan al boven, maar die kunnen nog enige kou verdragen. Mijn boontjes en courgettes kunnen natuurlijk niets hebben. De tomaten kunnen nog naar binnen. Wat doen jullie er aan, om de plantjes te beschermen?
zaterdag 30 april 2011 - 12:06
Claudia69

Claudia69

Hier zijn ze nog mobiel, de courgettes en de pompoenen. Heb nog getwijfeld om er al enkele te planten, maar op de site van de bodemkundige dienst werd maandag al nachtvorst voorspeld voor volgende week.
Hoe werkt zo'n vliesdoek eigenlijk? Houdt dat dan zoveel koude weg?
zaterdag 30 april 2011 - 19:54
Rita1960

Rita1960

emmers, bloempotten erover.
aardappelen aanaarden..
courgettes/patissons en komkommers staan hier nog onderdak..
tomaten in de plastic kas met straks een wollen deken erover.
brugjes, fuchsia's bij elkaar groeperen en plastic erover heen .
artic king sla blijft ook zonder bescherming net zoals de snij- pluksla..
aardbeien blijven staan/hangen zonder wat dan ook.

groetjes,

Rita
zaterdag 30 april 2011 - 20:47
garfield

Garfield

De vroege aardappelen zou ik al kunnen aanaarden. De truc met de emmers vol water ertussen zetten, lijkt me eerlijk gezegd niks. Daar is mijn aardappelveldje te groot voor. Vliesdoek kan ik denk ik niet zo snel ergens kopen. Misschien bij de Welkoop. Zou gewoon plastic ook helpen?
De courgettes en 1 patison krijgen een bloempot over zich heen. Voor 4 stuks kan dat geen probleem zijn.
Boontjes ook plastic of bloempotten eroverheen. Eventueel plastic potjes. Wat ik met de stoksnijbonen moet doen is nog een vraag. Die staan zo leuk om de stok heen.
Sla, bieten, wortelen, uien etc kunnen volgens mij allemaal tegen een nachtvorstje.
Ik vraag me alleen nog af of mijn dalia's er tegen kunnen en de gladiolen.
zaterdag 30 april 2011 - 21:26
Rita1960

Rita1960

Garfield,

geen truc met emmers met water... emmers of bloempotten gewoon omgekeerd op de planten zetten.
plastic werkt ook voor de aardappelen, bij de dhz zaken te krijg in 0,06 mm sterk/dik.
en dat geldt ook voor de boontje's/ stokbonen . al wordt het bij de laatsten wat moeilijker om ze in een keer af te dekken..

dahlia's en gladiolen, vooral de 1en wel afdekken met zo'n pot of plastic..

ben ik even blij dat ik pas gisteren m'n dahlia's het gepoot.. die staan er nog in geen 3 weken boven..

zaterdag 30 april 2011 - 23:01
marero

Marero

en de erwtjes en peultjes hebben die bescherming nodig?
zaterdag 30 april 2011 - 23:23
Rita1960

Rita1960

nee, die kunnen tegen een nachtvorstje

zaterdag 30 april 2011 - 23:39
pplakke

Pplakke

hier in de regio mechelen gaat het net boven 2 graden blijven.
waar ik me wel zorgen om maak is de droogte.
dat beetje regen deze week stelde niets voor en is alweer opgedroogd.
en volgende week weer geen regen met enkel een vat van 1000 liter is dat onmogelijk.
normaal diend dat enkel voor in de serre maar ik moet buiten ook gieten.
het vat is bijna leeg.
zondag 1 mei 2011 - 06:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Hier zal het een paar graden boven nul blijven deze hele week. We blijven het in de gaten houden. Maar niet te vroeg beginnen is ook een goede oplossing. Alleen het warme weer van de laatste weken heeft toch wel een aantal gewassen vervroegd de grond uitgedreven.
zondag 1 mei 2011 - 11:30
garfield

Garfield

Jo, ook voor jouw woonplaats geeft buienrader voor dinsdag +1 graad aan. Dat gemeten op 1,50 meter vanaf de grond. Zodat aan de grond best vorst kan ontstaan. Dus zeker ook in de gaten houden.
De voorspellingen waren dusdanig dat ik eigenlijk geen vorst meer verwachte. Dus ik ben driftig aan het poten en zaaien geweest. En met dit mooie weer stonden de boontjes er binnen een week op.
zondag 1 mei 2011 - 13:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik let op wheatherpro en die geeft als laagste temperatuur een paar nachten van 2* graden voor komende week. We houden het in de gaten. Je kunt nog wel vorst houden tot 17 mei. In de jaren ' 70 vroren bij mij op 6 juni de aardappels nog af. Maar met dat soort jaren kun je geen rekening houden. Dan heb je gewoon pech. Nu zouden bij mij de aardappels weer gevaar lopen, omdat die te vroeg zijn opgekomen door de warmte. De rest kan nog naar binnen dat staat in grote bakken achter het huis.
zondag 1 mei 2011 - 13:43
garfield

Garfield

Wat een tegenstrijdige weersvoorspellingen voor vannacht. RTL wil al -3 hebben. Buienradar geen vorst op de normale meethoogte. Natuurlijk heb ik alle boontjes en courgettes afgedekt en alles wat nog in de pot zit staat binnen. Maar ik maak mij wel zorgen om de aardappelen. Daar staan wel wat emmers water tussen, maar zoveel emmers en gieters heb ik niet. Dus maar even afwachten. Een geruststelling: dit is de laatste nachtvorst dus morgen of overmorgen gaat alles in de tuin
woensdag 4 mei 2011 - 20:26
Rita1960

Rita1960

oef en hier zijn in de nacht van maandag op dinsdag de aardappelen gedeeltelijk afgevroren ( ondanks dat ze aangeaard waren )- zo'n 10 stuks die al goed boven de grond stonden.
nu ja, die komen wel weer terug maar met een beetje achterstand.

De kuip- tomaten- en paprikaplanten worden hier nog steeds ondergedekt door middel van wollen dekens of parasols.. en die hebben hier genoeg aan, zelfs de fuchsia's geen schade..

en nu maar hopen dat de nachttemp. omhoog gaat..

woensdag 4 mei 2011 - 20:53
garfield

Garfield

Ja oef. Hier heb ik nog geen schade de afgelopen nachten, maar vandaag geteld: er zijn nog 5 aardappelen niet boven. De andere (ongeveer) 200 wel. En 6 emmers water zal wel niet zo veel helpen als het echt gaat vriezen.
woensdag 4 mei 2011 - 21:10
vincent

Vincent

hier in belgie gaat het gelukkig niet vriezen
woensdag 4 mei 2011 - 21:27
Rita1960

Rita1960

vliesdoek of plastic erover heen leggen Garfield.. zal allicht helpen.

woensdag 4 mei 2011 - 21:35
garfield

Garfield

Zoveel plastic heb ik niet eens. Ik neem de buitenthermometer vanavond wel mee. Kan ik het in de gaten houden of het in de buurt van 6 uur gaat vriezen. Een aardappel moet 2,5 graad kunnen hebben. Een betrouwbare voorspelling zou beter zijn. Al twee nachten voor niets bezig geweest, omdat het toch hier net niet ging vriezen, terwijl dat ook hier voorspeld werd.
woensdag 4 mei 2011 - 22:13
pplakke

Pplakke

niet vriezen in belgie klopt niet helemaal vincent .
op de hoge venen heeft het nog min vier geweest.
maar in vlaanderen is een veel warmer klimaat.
het groeiseizoen zou trouwens een maand later starten in de hoge venen tegenover vlaanderen.
donderdag 5 mei 2011 - 16:58
detuinkabouter

Detuinkabouter

Ik vrees dat ik het zitten heb. Verdorie, ik moet meer dit forum lezen zeker?
Nochtans woon ik in België.
Hierbij een foto van 1 van mijn aardappelplanten:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Is dit vorstschade? Ja zeker?
En kan de plant daar nog weer doorgroeien? (zeg aub van wel... )
donderdag 5 mei 2011 - 21:10
Rita1960

Rita1960

ja, tuinkabouter, da's vorstschade en je bent er nog goed bij langs gekomen..

die van mij helemaal zwart.. ( althans een stuk of 10)

en ja, die komen wel weer terug maar hebben een achterstand(je)

groetjes,
Rita
donderdag 5 mei 2011 - 21:19
garfield

Garfield

Afgelopen nacht heeft het bij ons ook licht gevroren. De aardappelen hebben geen schade. Enkele boontjes die onder het plastic zaten hebben wel lichte schade. Ik denk dat ze dat wel te boven komen. Zeker met het mooie weer wat we dit weekend krijgen. En geen vorst meer. Ik heb vandaag alles buiten gezet.
donderdag 5 mei 2011 - 23:36
Limoncello

Limoncello

Ik heb schade op 1 rij aan 3x aubergines, 5x tomaten, 2x paprika's, 1x peper, 1x physalis en 2x courgetten.
Op alles behalve de aubergines stonden er al bloemen op zeg pfff
Heb trouwens gisteren rond 19u nog 20 aardbeiplantjes gezet (10x Elianny en 10x Vima Zanta)

Foto

Hopelijk komen ze erdoor...
vrijdag 6 mei 2011 - 07:23
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij mij zijn een paar aardappel planten die wat vorstschade opgelopen hebben, die komen er wel bovenop. Dat viel me niet tegen.
De andere planten, zoals tomaten en paprika's heb ik in bakken achter het huis achter glas staan, maar die hebben we even binnen gezet een paar nachten. Gewoon geen risico lopen. Als we gewoon voorjaarsweer hadden gehad, dan waren de meeste aardappels nog nauwelijks boven de grond geweest. Maar zelfs van de eerste 14, die ik 26 maart gepoot heb zijn er maar 3 die schade hebben. Het ergste lijkt nu even achter de rug, maar ik plant de tomaten toch zeker niet voor 15 mei uit en dan houd ik de weerberichten nog voor de dan komende dagen in de gaten.

Op de foto de planten in de keuken 's nachts.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 6 mei 2011 - 08:14
Limoncello

Limoncello

Jo, 's nachts is er wel nog veel licht bij u
Nu serieus, heel mooie collectie tomaten en paprika's

Het weer op de bodemkundige dienst staat dat de minima temps na dit weekend weer omlaag gaan. Ik hoop dat die trend niet zal verdergaan want mijn tomaten moeten eerst wat bijkomen

vrijdag 6 mei 2011 - 08:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon