menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vorderingen Pompoen Wedstrijd Tuinadvies

Ga naar meest recente reactie

greener

Greener

Beste deelnemers,

hier kunnen jullie al jullie vorderingen kwijt!
Vertel meteen hoe je gestart bent en hoe het er nu voor staat.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat foto's altijd zeer welkom zijn

Sebas
zondag 24 april 2011 - 10:44
FransNL

FransNL

Zal ik dan maar beginnen ? 16 april ben ik gestart door twee zaden met de punt omlaag in potten van 15 cm hoog en diameter 18 cm te zetten na eerst volgens 'gebruiksaanwijzing' de zaden wat afgevijld en 4 uur in lauw water geweekt te hebben. Vijf dagen later kwam er een boven de grond maar wel met de zaaddoos nog strak rond de kiemblaadjes. Gelukkig kreeg ik na een hoop 'gesukkel' het plantje toch nog ongeschonden vrij van de doos.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nr.2 bleef weg en had toen ik hem gisteren 'opgroef' helemaal niets gedaan . Dat wordt dus niets meer . Nu maar hopen dat de derde en laatste pit die ik later gepoot heb het wel doet want ik heb een stuk tuin gereserveerd voor een pompoenkweek met twee planten .Het zou jammer zijn als het bij die ene plant zou blijven.

Die derde pit heb ik overigens volgens eigen manier in de grond gelegd zoals ik dat ook met courgette- en komkommerzaden doe. Niet verticaal maar vrijwel horizontaal onder een kleine hoek met de punt naar beneden. Naar mijn mening is dat beter omdat het stengeltje bij het naar boven groeien dan de zaaddoos met kiemblaadjes achter zich aan moet slepen zodat door de grotere weerstand het omhulsel in de grond makkelijker loslaat.

Nu maar hopen dat pit nummer drie een plantje oplevert. Deze is er in ieder geval gelukkig wel en staat overdag buiten in de zon.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 24 april 2011 - 12:19
greener

Greener

Frans,

scherpe foto's moet ik zeggen!
Voor je eigen aanpassing mbt het zaaien, daar kan ik zeer zeker mee leven en klinkt alleen maar logisch.

Naar mijn weten zijn er veeeeeeel meer deelnemers!
Kom op, post je vorderingen!

Sebas
maandag 25 april 2011 - 08:10
Victor44

Victor44

Dan volgt hier mijn foto
Ik had 3 zaadjes gezaaid,maar er is slechts één plantje opgekomen. Toch is dit genoeg,want ik zet nog andere pompoenen en courgetten.
Dus hier is mijn wedstrijdpompoen
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
maandag 25 april 2011 - 15:22
greener

Greener

Ziet er super uit!

Waar zijn de andere updates van deelnemers?
Ik heb gigantisch veel zaad verstuurd?!?

Sebas
vrijdag 29 april 2011 - 13:36
cetinel

Cetinel

zaad gekregen van jeannette...
long gourd,blijkbaar mag die ook meedoen aan de wedstrijd,hoewel dat niet mijn bedoeling was om zaad te vragen...
te vroeg gezaaid (eind februari)en plantje werd dus groter en had al bloemknopje toen ik de raad kreeg bloemknop(met vruchtbeginsel) af te nijpen en koeler te zetten zodat die niet meer zo snel zou groeien...
zo gezegd en zo gedaan en plantje begon te verpieteren en er stond enkel nog een stengelke met verdroogde blaadjes aan
terug op oorspronkelijke plaats gezet en hij begon opnieuw blad aan te maken en sinds gisteren 1 bloemeke...
geen idee wat het verder gaat geven,maar hier moet ik het mee doen dus:
[afbeelding verwijderd niet-https]
ik heb nog niet gemest,maar denk dat ik daar toch mee ga beginnen..
potteke is 15 hoog en ongeveer 12 doorsnee,plantje ongeveer 20 hoog denk ik...en een vruchtbeginsel van een paar cm lang en mm of drie dik,je ziet nu al dat het een geribbelde vrucht gaat worden..(als em uitgroeit tenminste)
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 29 april 2011 - 14:55
FransNL

FransNL

Kom op mensen ! Waar blijven al die enthousiastelingen die vorig jaar bij Sebas zaden voor de pompoenwedstrijd gevraagd en gekregen hebben ? Ook al heb je misschien geen foto's , verhalen over je opkweek zijn net zo waardevol. Bedenk dat Sebas geheel belangeloos er een hoop energie en moeite in heeft gestoken om dit mogelijk te maken . En mocht je om wat voor reden dan ook nog niet begonnen zijn , wacht dan niet langer en start nu ! Het kan nog .
dinsdag 3 mei 2011 - 23:35
greener

Greener

Lieve reacties maar ik red mij wel hoor

Zoals ik het nu zie hebben we dus nog maar een enkele deelnemer en is de winkans dus gigantisch groot hahaha.

Mijn eigen update dan maar:
Ik heb 4 zaden gezaaid doch niet van de strain die ik heb uitgedeeld. Puur en alleen omdat ik graag de resultaten van anderen wil zien en niet die van mijzelf.
Ik heb 2 pompoenen en 2 squashes gezaaid. Een squash is eigenlijk gewoon een wedstrijd pompoen maar dan in het groen. Deze doen met wedstrijden in een andere klassificatie mee. Squashes worden helaas nog niet heel groot, denk aan een kilo of 500 maximaal.

Pompoenen staan nog steeds in mijn kas en nog niet in de vollegrond. Waarom vraag je je dan af, tsja tijdgebrek.
Dit weekend wil ik ze plaatsen.
Om ze te beschermen tegen een eventuele nachtvorst gebruik ik meestal mini kasjes, maar ik vind deze vaak erg prijzig dus heb ik een idee voor dit jaar.
Ik heb voor elke pompoen 3 electriciteitsbuizen aangeschaft en die zet ik er als een wigwam overheen. Buizen vastzetten met ductape en vervolgens de iglo met huishoudfolie omwikkelen.
Of het werkt, geen idee maar als je nooit wat probeerd leer je ook nooit wat

Sebas

Alle updates van de wedstrijddeelnemers zijn MEER dan welkom hier!
zaterdag 7 mei 2011 - 11:06
FransNL

FransNL

Lieve reacties maar ik red mij wel hoor

Je doet er luchtig over Sebas maar het blijft lullig . Het lijkt achteraf meer op 'zaden scoren' wat men gedaan heeft dan mee willen doen aan een wedstrijd. Ik hoop dat er momenteel toch nog enkele deelnemers bezig zijn met hun zaden of planten maar dat ze alleen nog even moeten instappen.
zondag 8 mei 2011 - 00:06
FransNL

FransNL

Een update wat mijn pompoenplanten betreft. De derde en laatste pit heeft gelukkig voor een tweede plantje gezorgd. Na vier dagen kwam hij op 24 april boven de grond .

[afbeelding verwijderd niet-https]

De oudste plant heb ik op 5 mei in de vollegrond gezet. De eerste nacht heb ik de bijbehorende polyester afdekking over het buizenframe geplaatst en dat was hard nodig ook. De maximum-minimum thermometer die er stond gaf 's morgens als laagste temperatuur maar 3.4 graden Celsius aan.

Afgelopen dag is ook de jongste plant (hier te zien) in de vollegrond gezet. Omdat de komende nacht warm blijft gaat er geen afdekking over de frames heen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hieronder nog een overzichtje met beide planten. Er dwars tussen in staat nu nog een rij spinazie (wordt morgen geoogst) en een rij tuinbonen die naar verwachting half juni verdwenen is. Links staan twee rijen aardappels die ook eind juni weg zullen zijn. Het wat ondefinieerbare groene spul wat er voor de rest staat zijn wat spontaan uitgekomen slaplanten (afkomstig van zaad dat de composthoop heeft overleefd) en enkele door de vogels gezaaide zonnebloemen. Die laatsten mogen in principe blijven staan .

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 8 mei 2011 - 00:19
greener

Greener

Frans, geweldige update!

je pakt het zeer prof. aan waarvoor alle respect.
Aangezien je de zonnebloemen laat staan heb ik alweer een idee voor volgend jaar:
Wie kan de grootste zonnebloem telen!
Ik heb hier wedstrijd zaad liggen van strains die de lengte in gaan maar ook met strains die gigantische bloemhoofden ontwikkelen.
Misschien wel leuk voor 2012...

Even wat anders, hier heb ik het nog niet over gehad:

De Silver Bullet theorie

Er is onderzoek naar geweest naar het feit dat sommige zaailingen veel harder gaan dan anderen, dit terwijl ze uit dezelfde knop/plant/bloem komen.
De Amerikanen hebben dit de Silver Bullet theorie genoemd.

In elke pompoen (pompoenonderzoek was uiteraard weer het belangrijkste) zit een zaadje wat veel harder gaat dan de anderen. Dit kom je ook wel eens tegen bij andere planten.
Dit specifieke zaadje heeft iets wat men hybrid vigour noemt.
Deze zaailingen komen iets eerder op, groeien harder en zijn in staat om gigantische planten voort te brengen. Dit zijn dan ook de zaden die een wereldrecord met zich mee kunnen brengen.
Zo'n zaadje is geen verreiste want er zijn heel wat trage kiemers die ook als plant traag waren maar kwa vrucht groei boven alles uit kwamen en zo groot werden.

Wat ik met bovenstaande wil zeggen is dat je eens goed moet opletten als één van je planten een groeispurt krijgt terwijl de rest achterblijft. Geef de snelle jongen dan maar wat extra aandacht want dit kan een absolute winnaar zijn
!

Sebas
zondag 8 mei 2011 - 09:54
Knijntje

Knijntje

Leuk hoor deze pompoenen wedstrijd. Ik hoop dat er teninste nog iemand zijn foto's post.

Interessant verhaal over de Silver Bullet theorie Sebas. Ik vind het altijd een uitdaging om het beste zaadje eruit te kiezen. Blijft lastig, maar wel leuk.
zondag 8 mei 2011 - 11:38
spicegirl

Spicegirl

Hallo!

Sebas, jouw zaden zijn nog niet gezaaid. komende woensdag gaan ze de grond in, en dan hoop ik met een groeispurt iedereen in te halen. dus wees maar niet bang dat ik niet meedoe met de wedstrijd, ik combineer mijn strategie met jouw tips!

Ik zal hier zeker blijven posten om de vorderingen te melden.
zondag 8 mei 2011 - 19:37
Dietmar

Dietmar

Hoi,

Bij mij groeit de pompoen elke dag serieus bij
k'zal binnenkort foto's in de loop van de week hierop zetten.
Binnenkort ga ik hem verpotten naar buiten waar hij zijn vaste plek krijgt in de composthoop waar paardenmest met compost is vermengd. Maar ben bang dat ik hem ga verbranden dus ben nog van zin om er nog een luchtiger substraat bij toe te voegen.

Groeten,
Dieter
maandag 9 mei 2011 - 00:53
greener

Greener

Super om te lezen dat de concurrentie is begonnen!!!

Sebas
maandag 9 mei 2011 - 10:16
johnyvoets

Johnyvoets

Ik heb 2 van de 3 zaden gezaaid op zondag 01/05.

Gisteren 08/05 was er 1 opgekomen.

Ben ik te laat begonnen ?

Johny
maandag 9 mei 2011 - 10:54
greener

Greener

Als je de derde week van april moet zaaien ben je ietsje laat.
Dit wil nog niets zeggen, het wereldrecord van een paar jaar terug werd pas in de tweede week van mei gezaaid.
Iets eerder was wel wat beter maar het is nog niet te laat.

Sebas
maandag 9 mei 2011 - 11:49
rialle

Rialle

Ik heb ook de Long Gourd gezaaid, al was er geen wedstrijd-zaad helaas. Is er nu toch een wedstrijd wie de langste heeft?

Ik zal straks wat foto's maken want ze zijn al boven de grond.

Groetjes Rialle
maandag 9 mei 2011 - 13:15
greener

Greener

Hahaha,

ik moet zo nog naar Numansdorp om even wat boodschappen te doen

Long Gourd zaden doe ik persoonlijk altijd flink voorweken (een dag of 2 op een warme plek) want anders kan het een tweetal weken in beslag nemen als je pech hebt.
Wat warmer wegzetten dan dat je normaal met zaden zou doen en het moet allemaal goed komen.

Een Long Gourd wedstrijd kan er ook nog wel bij, we maken er gewoon een reuzengroente feestje van

Sebas
maandag 9 mei 2011 - 13:47
Dietmar

Dietmar

Zoals belooft mijn vorderingen tot nu toe:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


Hoe zit het nu juist met de ranken?
Welke rank moet je behouden en welke moet je dieven?

Groetjes,
Dieter
woensdag 11 mei 2011 - 23:45
greener

Greener

@ Dietmar:

Zet hem zo snel mogelijk in de vollegrond.
Na 4 tot 6 dagen na opkomst van het zaad zitten er al heel wat fijne wortels tegen de potrand zelfs in dat potformaat.
Hoe meer ruimte je hem geeft des te sneller is de groei en uiteraard des te sneller en groter gaat de pompoen worden.

Een pompoen is op vele manieren te "dieven".
De makkelijkste manier met een goed resultaat wat ik zelf ook altijd doe is "de kerstboom".
Je plant laat je zijn hoofrank recht groeien naar een kant toe, de stam als het ware van de kerstboom.
Alle zijranken aan de stam laat je staan alszijnde de takken van de kerstboom.
Alle zijranken die weer aan de "takken" groeien verwijder je.
Je laat de pompoen aan de stam van de kerstboom groeien.
Zie hier als voorbeeld twee planten in kerstboom patroon tegenover elkaar:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier een wat simpele tekening van een kerstboom alleen van de zijkant getekend:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is!

Sebas
donderdag 12 mei 2011 - 09:19
greener

Greener

Hier nog even een hart onder de riem:

Een pompoen is zo gemakkelijk dat hij zelfs zonder enige interventie vruchten aanmaakt.
Dit in tegenstelling tot een meloen, die veel meer warmte nodig heeft en ook meer verzorging.
Zelfs al zou men de pompoen nu laten groeien en niet meer naar omkijken zou men met het zaad wat ik geleverd heb een kleine 100 kilo kunnen behalen!!!
Hou je het kerstboom patroon aan en 1x in de week de ongewenste scheuten weghalen van de "takken", water geven en goed bemsten dan is de 250 kilo ook een peuleschil!!!

Sebas
donderdag 12 mei 2011 - 09:24
Dietmar

Dietmar

Hey Sebas,

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeit de pompoen niet aan de zijrank inplaats van de hoofdrank zoals op de figuur staat?
Zoja van welke zijrank laat je dan best een vrucht behouden?
En wanneer top je best de hoofdwortel of laat je hem best uitlopen zodoende dat er genoeg bladeren worden gevormd die dan genoeg suikers voor de vrucht produceren?

Ben vandaag nog 200L potgrond gaan halen, die komen in een plantgat rondom de stalmest vermengd met wat zand zodat de wortels niet verbranden.

Zet ij de pompoen al direkt in volle zon of stillletjes aan laten afharden en dan plaatsen?


Bedankt al voor de hulp Sebas
donderdag 12 mei 2011 - 18:10
spicegirl

Spicegirl

Nou, gisteren zijn mijn zaden de grond in gegaan. Het zal mij benieuwen hoe snel ze kiemen.

dietmar, jij hebt al een mooie plant daar!

Wel fijn om te weten dat er zonder enorme inspanning toch een mega pompoen zal verschijnen. Ook al win ik de wedstrijd niet (waar ik natuurlijk niet van uit ga ), dan zijn mijn kinderen in ieder geval onder de indruk.
donderdag 12 mei 2011 - 22:09
rialle

Rialle

Vandaag tussen de hagelbuien door 2 Long Gourds in volle grond gezet, en verdorie nog geen foto's gemaakt....

Laat ik hem het best kruipen of klimmen? Ik heb hem zo gezet dat het allebei mogelijk is.

Groetjes Rialle
zondag 15 mei 2011 - 16:32
greener

Greener

@ Dietmar: Aan de hoofdrank, niet aan een zijrank want dan komen er wat minder voedingsstoffen bij de pompoen.

Long Gourds altijd laten klimmen als je LANGE en RECHTE vruchten wilt.
Maakt dit je niet uit dan is kruipen ook een optie.

Tonkinstokken kan, alleen niet bij wedstrijd Long Gourds.
Deze kunnen tientallen kilo's zwaar worden en dat met meerdere vruchten aan een plant.

Sebas
maandag 16 mei 2011 - 12:03
Dietmar

Dietmar

[afbeelding verwijderd niet-https]

Heb em enkele dagen geleden in volle grond gezet.
@Sebas: Dan heb je toch een redelijk lange hoofdrank voor je een vrucht krijgt niet? Heb ergens gelezen dat je wel meer dan 400 bladeren moet hebben voor 1 grote pompoen te kweken wat is daar van aan sebas?

Vriendelijke groeten,
Dieter
maandag 16 mei 2011 - 23:14
greener

Greener

We houden een vrucht aan na ongeveer 2.5 tot 3 meter.
Daar hoef je zelf niets voor te doen, dat doet hij/zij zelf.
Als je weet hoe snel de plant straks groeit (soms wel 40 cm per dag!) zit je daar zo.
Hoe meer bladeren je hebt des te meer voedingsstoffen worden er aangemaakt en des te groter zal je vrucht worden.
Mijn zwager had eens een zaadje van mij gekregen dat een pompoenplantje werd op een kleine 2 vierkante meter grond.
De plant had niet meer dan 15 bladeren in totaal maar dat is dus wel een vrucht geworden van tegen de 100 kilo aan!!!!!!!
Zo zie je maar weer dat wat liefde water en mest ook een hoop doet.

Let er ook op Dieter dat je plant al wortels heeft zitten náást je compostbak, zo hard gaan die wortels namelijk.
Wateren om de hoop heen zal dus ook zeer goed helpen en de plant doen versnellen.

Tip voor iedereen:
Water ook rond de plant in een grotere straal.
50 cm tot 100 cm van de plant is dus ook geen overbodige luxe, de wortels zitten daar nu al!

Sebas
donderdag 19 mei 2011 - 10:03
spicegirl

Spicegirl

Nou, hier zitten de wortels nog niet zo ver, maar beide zaden zijn wel ontkiemd En er staat al een flinke emmer koemest te wachten voor als ze straks naar buiten gaan.
Sebas, heb je nog een tip om te bepalen welk kiempje de beste resultaten gaat geven? Zal dat de snelste zijn?
donderdag 19 mei 2011 - 21:48
FransNL

FransNL

Tip voor iedereen:
Water ook rond de plant in een grotere straal.
50 cm tot 100 cm van de plant is dus ook geen overbodige luxe, de wortels zitten daar nu al!
Een zeer bruikbare tip Sebas ! Ik had per plant een plantgat gemaakt van 1 x 1 meter en dacht dat de hoofdwortel van de pompoen daar voor de rest van het seizoen genoeg aan had. Buiten die ene vierkante meter per plant is de grond momenteel hartstikke droog en hard maar ik dacht tijd genoeg te hebben als de hoofdrank zou gaan groeien om dan daar voor uit de grond om te spitten en te bemesten. De wortels blijken nu inderdaad al die ene vierkante meter volgroeid te hebben maar konden door de droge en harde grond zo te zien niet verder. Vanmiddag dus maar wat grond omgespit zodat iedere plant nu 2 x 2 meter bewerkte en vochtige grond tot zijn beschikking heeft. Al doende (maar vooral met tips ) leert men.

Ik zal binnenkort weer eens foto's plaatsen. De planten doen het vrij goed vind ik maar nu ze vandaag na deze tip rondom wat meer losse en vochtige grond hebben gekregen kan het alleen maar beter gaan.
donderdag 19 mei 2011 - 23:09
greener

Greener

@ Spicegirl

Ik pak als ik meerdere kiemers heb van één plant altijd de sterkst ogende.
Heeft er eentje meer blad, wel blad is groter, welke plant is groener, dat zijn de dingen die voor mij de doorslag geven.

@ Frans

Pas op dat je niet te dichtbij spit want die wortels gaan echt harder dan iemand ooit voor mogelijk zou houden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bovenstaande is van een simpele kleine pompoensoort...
In 11 weken dus een wortelnetwerk dat meer dan 7.5 meter groot is.
Bedenk nu eens dat wij de ALLERgrootste pompoenen kweken die er bestaan.
Beter is dus om niet al te veel gaan spitten maar om de omliggende grond vochtig te houden. De wortels kunnen dan wel de boel penetreren zonder te hoeven spitten.

Om af te sluiten:
Er is een Long Gourd bekend waarvan de hoofdwortel 54 meter lang was!

Sebas
vrijdag 20 mei 2011 - 09:40
FransNL

FransNL

Het spitten is nu eenmaal gedaan Sebas maar ik had niet de indruk dat de planten kans hadden gezien om in die droge en harde grond te kunnen wortelen.

Nog een vraag . Van één van mijn pompoenen begint nu duidelijk de hoofdrank zich te ontwikkelen. Die groeit echter onder een hoek van ongeveer 80 graden omhoog. Ik neem aan dat ik daar vanaf moet blijven en dat straks de zwaartekracht zijn werk doet om hem naar de grond te krijgen ?
vrijdag 20 mei 2011 - 10:05
FransNL

FransNL

Even een paar foto's als update.


Beide planten 8 dagen geleden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


En de situatie zoals die vandaag is.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 29 mei 2011 - 20:57
Dietmar

Dietmar

Schoon grote groen bladere Frans
De plant ziet er heel gezond uit.
En groeit precies ook wel heel hard op 8 dagen tijd.
K'zit momenteel met een verminderde groei, ik denk dat mijn grond iets te zuur is ofzo ik weet het niet goed.
zondag 29 mei 2011 - 21:43
greener

Greener

Frans,

klasse, zo groeit een goede krachtige wedstrijdpompoen!
Je ziet dat de zwaartekracht reeds zijn werk heeft gedaan.
Mocht je ooit een rank in een hoek wilen buigen en met bijv. een kluit aarde willen vast zetten moet je dit nooit sóchtends of in de avonduren doen.
De rank moet eerst opgewarmd zijn anders is de kans vele malen groter dat deze knakt.
Midden op de dag is dus de beste tijd.

@Dietmar

Zure grond kan idd voor vertraging zorgen.
Een pompoen gedijt het best op grond tussen de 6.4 PH en 6.8 PH.

Sebas

maandag 30 mei 2011 - 09:10
kerstkind

Kerstkind

Hoi,
ik doe ook nog mee.
Al hoewel er van de drie zaden maar eentje gekiemd is, een langzame start had,
staat ie sinds de vorige week in de volle grond.
Een flink plantgat gemaakt, potgrond erin met flink wat koemest en groeien maar!!
Maar met dit warme weer zal ik erbij moeten blijven staan mét water. Want het is kurk- en kurkdroog op deze zandgrond.

Ik heb ook nog 6 andere pompoenen en 4 long gourds staan. Deze gaan als een "trein".
De foto's zullen nog volgen.
Succes aan allen die mee doen.
groetjes José
maandag 30 mei 2011 - 16:11
greener

Greener

Leuk José!

Als hij eenmaal goed is aangeslahen zal hij alles inhalen

Sebas
dinsdag 31 mei 2011 - 21:13
FransNL

FransNL

Het eerste vruchtbeginsel gespot in de kop van de hoofdrank van de oudste plant. Omdat de plant nog jong is , pas zijranken begint te vormen , en de toekomstige vrouwelijke bloem zich maar op 1.65 meter van de hoofdwortel bevindt , lijkt het me niet raadzaam om te proberen deze bevrucht te krijgen.

Sebas ?

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 1 juni 2011 - 19:02
greener

Greener

Gigantisch voeg!!!
Zegt ook uiteraard veel over de verzorging die je de plant geeft, die dus helemaal goed is.

Velen zouden de bloem "cullen" oftewel zoals je zelf aangeeft, weghalen.
Aan de andere kant heb je wel weer het feit dat hoe eerder je een bloem bevrucht, des te groter de pompoen straks is.
De wedstrijdtelers houden een langere afstand aan tussen begin van de rank en de vrucht, maar als ik heel eerlijk ben heb ik mijn grootse pompoen op een afstand van 1.97 meter gehad...

Keuzes die je zelf moet maken

Sebas
zondag 5 juni 2011 - 08:59
Dietmar

Dietmar

Pompoen begint terug beter te groeien nu dat er wat kalk op de grond is. Heb nu ook al als Frans een vruchtje op iets van een 1,5meter. Ben van plan deze te behouden, simpelweg omdat ik niet genoeg plaats heb in mijn tuin.
Hieronder ga ik binnenkort een transpallet leggen zodat hij hierop kan groeien.
Hopelijk wordt het wat

@Sebas: hoeveel water moet je ongeveer je pompoen geven per dag?
zondag 5 juni 2011 - 17:13
FransNL

FransNL

Mooi dat er bij jou ook een vruchtbeginsel in de hoofdrank zit Dietmar ! Ik heb er inmiddels voor gekozen om die eerste van mij niet te laten uitgroeien tot pompoen . Ik verwacht dat als mijn plant zich eerst nog verder ontwikkelt hij meer potentieel heeft om een 'superpompoen' te laten groeien. Of die beslissing juist is zal de tijd leren want het is nu afwachten wanneer er weer een vrouwelijke bloem in de hoofdrank ontstaat. Als dat lang zou uitblijven heb ik misgegokt maar het is 'all in the game'.
zondag 5 juni 2011 - 21:46
greener

Greener

Helemaal mee eens Frans,

dat zou ik namelijk ook hebben gedaan maar uiteindelijk weet je het nooit helaas...

@ Dietmar:

Op droge dagen een liter water per blad.
Uiteraard niet aan de voet van de plant gegeven maar rondom.
Je kunt nu ook de ranken voorzichtig gaan ingraven. Op deze manier zal er op elk punt aan de rank, ter hoogte van een blad, nieuwe wortels worden gevormd.
Hoe meer wortels, hoe meer vocht en voeding, hoe groter de vrucht.

Sebas

ps: Ik heb meer dan genoeg ervaring om te kunnen zeggen dat als men een plant heeft zo groot als Frans zo vroeg als nu dit een echte joekel gaat worden
maandag 6 juni 2011 - 11:26
Dietmar

Dietmar

Jup, Frans zit heel goed met zen plant, grote kanshebben om de wedstrijd te winnen.
Denk nu ook wel dat we veruit het beste weer van Europa hebben voor de moment. Alleen jammer dat het er zo weinig neerslag valt.
maandag 6 juni 2011 - 14:09
FransNL

FransNL

Dietmar ... er zit momenteel nog niet eens het kleinste pompoentje aan mijn plant dus je opmerkingen zijn wat voorbarig !

En verder maak ik me geen illusies want :

De plant moet wel liefst in dit tempo door willen blijven groeien.
Geen last krijgen van schimmels en/of ongedierte .
Hagelbuien zoals ze momenteel bijvoorbeeld voorspeld worden moeten de rest van het jaar een omweg rond mijn tuin maken. Ik denk dat een enkele hagelbui planten met zulke grote en zachte bladeren als een pompoen in één klap totaal kan ruineren.

En dan verwacht ik natuurlijk nog meer concurrentie die zich nu nog even op de achtergrond houdt. Het pompoenseizoen begint pas en het duurt nog maanden voordat dat door het najaar gaat eindigen. Juist daardoor heeft volgens mij nu nog iedereen met een pompoenplant , groot of nog niet zo groot , alle kansen !

Dus kom op 'collega's' , vertroetel je pompoenplanten en laat wat van je horen .
maandag 6 juni 2011 - 16:20
Dietmar

Dietmar

@ Frans: Een beetje spiculeren mag toch al e, dat maakt de spanning alleen maar groter voor de wedstrijd
dinsdag 7 juni 2011 - 18:01
spicegirl

Spicegirl

Ik durf me hier haast niet te vertonen met al die grote pompoenplanten
Ik heb beide planten uitgeplant. eentje in onze tuin bij huis en eente opo de moestuin. Beiden zijn goed aangeslagen, maar nog wel klein.... Ik zal binnenkort eens foto's plaatsen....
woensdag 8 juni 2011 - 11:58
Dietmar

Dietmar

Het is maar een spel hoor spicegirl
Ik denk wel dat iedereen al een telefoon of gsm beschikt
Al heeft Frans al goed de loef afgestoken met zijn exemplaar
Ik ben is benieuwd naar Sebas zijn vorderingen.
woensdag 8 juni 2011 - 13:03
FransNL

FransNL

Helemaal met je eens Tuinfairy ! Het is een spel en zelfs een gokspel. Als ik op safe speel zou ik nu mijn eerste vrouwelijke bloem gebruiken maar dat doe ik niet. Ik gok op een grotere kans op ontwikkeling van een superpompoen door te wachten op de volgende vrouwelijke bloem zodat de ontwikkeling van de pompoenplant zelf nu nog even voorrang krijgt boven het ontstaan van een vrucht . Goede gok ? Slechte Gok?

Hier mijn eerste vrouwelijke bloem. Ik vind hem zo mooi dat hij van mij nog even mag blijven staan voor ik hem verwijder.

[afbeelding verwijderd niet-https]

En de mannelijke bloem hieronder had de verwekker van een nieuwe pompoen kunnen zijn . Pech gehad

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 8 juni 2011 - 16:26
kerstkind

Kerstkind

Goede gok ? Slechte Gok?
Dat is nu de vraag Frans....
Je moet keuzes maken in je leven, maar het neemt niet weg dat beide bloemen,
vrouwelijk zowel mannelijk prachtig in beeld komen.

Hier gaat het allemaal nog niet zo vlug.
I.v.m. drukte afgelopen weekend nog géén kans gezien om wat foto's te maken
en te plaatsen. Maar volgen nog wel.
Veel succes hoor.....
groetjes José



woensdag 8 juni 2011 - 16:42
greener

Greener

@ Dietmar:

Ik doe niet mee met de wedstrijd die ik zelf georganiseerd heb.
Ook mijn kweekervaring zou de pet hier zeer kunnen drukken
Ik heb het zaad beschikbaar gesteld en ben de vraagbaak, de rest moeten jullie doen.

@ de rest:

Ik heb NERGENS geschreven dat als je nu een kleinere plant hebt je nergens zal komen.
Er zijn genoeg records bekend in deze wereld die aan een kleine, zieke, laat aangeslagen of zelfs opgegeven plant groeiden!

Sebas
donderdag 9 juni 2011 - 08:19
Victor44

Victor44

Hierbij zet ik ook een tweede foto van mijn wedstrijdpompoen. Die van Frans is natuurlijk weer veel verder! Er staan ook al heel wat mannelijke boemen aan,de rest zal waarschijnlijk wel volgen.
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
donderdag 9 juni 2011 - 17:10
Dietmar

Dietmar

Hieronder ziedie die van mij nog is, hij is eindelijk uit den bak gekropen nadat ik hem wa een goei dosis kalk hem gegeven

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 9 juni 2011 - 18:37
greener

Greener

Victor:

Die zit zeer zeker op schema, klasse!

Dietmar:

Waar de plant de grond raakt kun je deze bedekken met aarde/compost voor nog meer wortelvorming en dus groei!

Ga zo door mensen!

Sebas
vrijdag 10 juni 2011 - 17:07
spicegirl

Spicegirl

Nou, hier dan mijn pompoenplant, een laatbloeier

Groenten

zaterdag 11 juni 2011 - 16:03
kerstkind

Kerstkind

Beloofd is beloofd.....
hier een foto van de vordering van mijn pompoenplant

[afbeelding verwijderd niet-https]
groetjes José
zaterdag 11 juni 2011 - 17:45
FransNL

FransNL

Ik zal na bijna veertien dagen mijn planten ook weer eens laten zien . Ze doen het supergoed als ik dat zo onbescheiden zelf mag mijn eigen planten mag zeggen.

De vrouwelijke bloem blijkt bevrucht geraakt te zijn . Er zit nu een minipompoentje ter grootte van een flinke pingpongbal . Dat hij nog niet verwijderd is komt omdat het de laatste dagen nogal regenachtig was en dat lijkt me voor het goed helen van de wond minder gunstig. Morgen schijnt het een droge zonnige dag te worden en snij ik hem eraf. Op de foto hier beneden van drie dagen geleden is de bloem aan de hoofdrank goed te zien.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Inmiddels laat zich weer een nieuw vruchtbeginsel in de kop van de hoofdrank zien. Omdat de hoofdrank nu ongeveer 3.20 meter lang is mag deze tot pompoen uitgroeien mocht hij bevrucht raken. Na mijn ervaring met de eerste schat ik in dat over ongeveer een week de bloem open moet gaan. Als weeronline.nl gelijk krijgt zijn de omstandigheden voor een bevruchting door nat weer dan helaas niet zo gunstig.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Op een foto zijn afmetingen moeilijk in te schatten dus heb ik de planten na het nemen van de foto's gemeten. Het is niet exact op de cm maar wel redelijk nauwkeurig gedaan .
De grootste plant :
Totale lengte 3.60 meter. Grootste breedte 2.70 meter. lengte van de hoofdrank 3.20 meter.
De andere plant :
Totale lengte 2.95 meter. Grootste breedte 1.65 meter. lengte van de hoofdrank 2.35 meter.

Achteraf gezien heb ik de jongste plant (hier beneden) niet zo gunstig gezet vlak bij die heg en naast een bessenstruik. Ik had hem ook beter niet schuin kunnen laten groeien maar recht vooruit want de zijranken die richting bessenstruik groeien komen nu al in de knel. Ook deze plant heeft inmiddels een vruchtbeginsel in de kop van de hoofdrank zitten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hij heeft wel een betere hoofdrank dan de andere plant. De oudste plant heeft aan het begin van de hoofdrank , daar waar de wortel de grond ingaat , namelijk een vernauwing . Een soort flinke deuk zeg maar en ik vraag me af in hoeverre dat straks van invloed zal zijn bij het groeien van een pompoen. Misschien kun jij daar iets over zeggen Sebas ?

Dan nog even mijn werkwijze tot nu toe.

Ik had dit jaar ruim twintig kruiwagens eigen compost , zowel verteerd als halfverteerd. Die zijn allemaal op het stukje grond terecht gekomen dat bestemd was voor de pompoenen. Dat lijkt veel maar verdeeld over een kleine honderd vierkante meter valt dat toch nog tegen als je het gespreid ziet liggen. Daar over heb ik ruim landbouwkalk gestrooid en het geheel onder gefreesd. Omdat het stukje grond vrij lang braak bleef liggen is het ondertussen nog een keer of drie lichtelijk gefreesd om onkruidgroei tegen te gaan. Dat heeft natuurlijk wel als voordeel dat de compost in de grond extra goed door de grond verdeeld is geraakt.

Voor de oudste plant had ik een plantgat gemaakt van een vierkante meter en 30 cm diep. Dat gat opgevuld met potgrond gemengd met het bovenste laagje teeltaarde dat bij het maken van van het gat apart gehouden was . Verder nog wat gemalen gedroogde koemest toegevoegd en wat koemestkorrels van de Aldi maar ik denk dat dat achteraf gezien best wat meer had kunnen zijn. Als je zo'n veelvraat niet gewend bent ben je wat huiverachtig om veel mest te gebruiken.Het plantgat van de andere plant heb ik kleiner gehouden. Dat was lastiger te maken omdat er nog veel wortels van de pruimenboom bleken te lopen die ik twee jaar geleden gerooid heb.
Naarmate de planten groeiden en langer en breder werden heb ik rondom steeds meer grond omgespit . Over het omgespitte deel steeds koemestkorrels van de Aldi en organische mest in korrelvorm van de Action gestrooid en lichtelijk ingewerkt.

Voor de rest heb ik de planten behandeld zoals 'de meester' het aangegeven heeft . Wat aarde over de hoofdrank en zijranken gedaan waar bladeren groeien zodat nieuwe wortels die daar ontstaan makkelijker de grond in kunnen.
zaterdag 11 juni 2011 - 23:49
kerstkind

Kerstkind

Nounou Frans,
een hele studie is hieraan vooraf gegaan
Maar dat levert dan ook resultaat op, dat kun je wel zien.

Als beginneling moet ik nog wel héél veel leren.
Maar goed.....we zijn nog niet te oud hiervoor
Bedankt voor deze wijze les.
groetjes José
zondag 12 juni 2011 - 00:30
Dietmar

Dietmar

Groeit wel geweldig goed.

Ik heb is proberen te tellen op u foto's en uwe plant heeft toch zeker 10 bladen meer gemaakt op een halve maand tijd.

Uw tomaten staan ok al goe in bloei precies
zondag 12 juni 2011 - 02:06
greener

Greener

Frans,

om je wat antwoorden te geven.
Voor de planten hoef je echt niet huiverig te zijn met bemesting, ik heb eigenlijk nog nooit een plant gehad die er is aan overleden. Let wel, organische mest en geen kunstmest.
Met kunstmest heb ik al een paar ontplofte pompoenen gehad...

De deuk in de hoofdrank komt vaker voor.
Vaak komt dit door rankstress, veel groei, een draai in de rank enz.
Niets om je druk over te maken.
Ik heb momenteel één plant staan waar de rank door het midden is gespleten.
Dit kun je dan behandelen met een antischimmel middel en dan blijft de groei gewoon goed.

Leuk weetje:
Mijn allergrootste pompoen groeide aan een plant waarvan de hoofdrank geheel vernield was, nog maar 25 procent was intact en kon vocht en voeding door laten.
Soms denk ik wel eens hoe groot die had kunnen worden met een complete stengel...
Daarom is het belangrjk alle zijranken en andere plekken goed in contact met de grond te laten staan zodat op elk van deze plekken weer wortelvorming op gang komt

Iedereen: Ga zo door!

Sebas
maandag 13 juni 2011 - 12:49
FransNL

FransNL

Sebas ... een vraag.

Een bocht in de hoofdrank bij de pompoen is noodzakelijk begrijp ik om de rank bij het dikker worden van de pompoen niet af te laten scheuren. Zo'n hoofdrank is echter nogal stug en lijkt me makkelijk te kunnen breken dus vraag ik me af hoe je zo'n bocht in de hoofdrank voor en achter de pompoen krijgt zonder dat de rank breekt ? En hoe lang moet zo'n gebogen stuk voor en achter de pompoen ongeveer zijn ?
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 14 juni 2011 - 15:23
greener

Greener

Frans,

de bocht maak je al als de rank aan het groeien is, achteraf is een stuk moeilijker.
Je kunt wel na bevruchting de rank wegleiden, dat werkt meestal ook wel.

Tip: zijranken en hoofdrank in de buurt van de pompoen lichtjes optillen.
Zit deze vast geworteld aan de grond de wortels met een scherp mes doorsnijden.
Doe je dit niet en de pompoen trekt de rank omhoog tijdens zijn groei kun je gedag zeggen tegen je rank.

Sebas
donderdag 16 juni 2011 - 16:03
Dietmar

Dietmar

Pompoen begint stillekes aan heel het hofke te overwoekeren,
zal dringend de rode kolen moeten verplanten.
Wou in de week een zijrank die wa naar boven groeide wa ingraven ma die knapte spijtig genoeg af. Nu laat ik de natuur zen werk ma doen. Wa legde gelle eigenlijk onder de pompoen stro of een houten pallet ?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Veel succes iedereen.
En hopelijk doet het onweer dinsdag niet te lelijk dat er genne hagel tussen zit
zaterdag 25 juni 2011 - 00:13
greener

Greener

Geen stro en geen houten pallet.
Overal lees je dat je ze meteen op een pallet moet laten groeien voor het makkelijke vervoer.
Dit lees je op sites van mensen die nog nooit zo'n reus hebben gekweekt.
Op foto's zie je wel dat ze vervoerd worden op een pallet, dit is alleen voor het vervoer!
Op een palllet laten groeien geeft je meteen problemen, denk aan de scherpe randen van het hout, ongediertje onder de vrucht en rot.
Stro rot in vochtige omstandigheden weg en steekt de vrucht aan als deze een kapot plekje oid heeft, ook dit dus niet doen.

Wat dan wel?
Hou het simpel, gebruik metselzand/speelzand/ander zand.
Water zakt hier meteen in weg en het gewicht van de vrucht "zet" het zand in de vorm die de pompoen het meest ondersteund.

Ik ben zelf zo lui dat ik ze gewoon op de grond laat liggen zonder enige vorm van bescherming.
Ik heb nog NOOIT een vrucht hier aan verloren.

Wil je later je vrucht vervoeren dan maak je een takelsysteem.
Ik kan gelukkig altijd een vorkheftruck lenen. Ik graaf een schuine kuil naast de vrucht en ram de lepels van de vorkheftruck in de grond onder de vrucht.
Ik til hierna de vrucht heeeeel voorzichtig opmet wat grond tussen de lepels en vrucht.
Plaats hierna snel een pallet met hierop doeken ter bescherming.
Plaats de vrucht er weer op en til nu pallet+vrucht op.
Eitje!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Sebas
zaterdag 25 juni 2011 - 12:27
FransNL

FransNL

Na 15 dagen wordt het tijd voor een update. Ik begin steeds meer onder de indruk te raken van de enorme groeikracht van deze planten. De grootste plant heeft nu eindelijk een pompoentje dat mag blijven . De eerste vrucht is zoals ik al gezegd heb verwijderd omdat hij volgens mij niet ver genoeg aan de hoofdrank lag . Deze definitieve is op 20 juni bevrucht . Ik had de bloem voor hij open ging met insectengaas willen afdekken om zelf te kunnen bevruchten m.b.v. het stuifmeel van een mannelijke bloem omdat er bloeiende courgettes in de buurt staan . Ik wilde geen risico op verbastering lopen door enthousiaste bijtjes en hommels die zowel de courgette- als pompoenbloemen bezoeken. Een dag eerder dan verwacht bleek de bloem 's morgens (onbeschermd) open te staan. Hopenlijk hebben de bijen en hommels niet voor een verbastering gezorgd. Ik heb in ieder geval alsnog gauw de stampers met de meeldraden van een mannelijke bloem ingewreven.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bij de andere plant was ik wel op tijd. Toch heb ik die eerste vrucht vandaag weer verwijderd omdat een tweede veel gunstiger verderop aan de hoofdrank lag. De bevruchting van dit laatste pompoentje dateert van 22 juni. Op de foto junior pompoen samen met het vandaag verwijderde pompoentje en een tennisbal als vergelijking voor zijn grootte.

[afbeelding verwijderd niet-https]

De kans op een leuke pompoen schat ik bij de oudste plant (nou ja oud , het scheelt maar een paar dagen) hoger in omdat die veel beter ontwikkeld is. De jongste hier beneden staat dan ook een stuk ongunstiger wanwege de heg en een bessenstruik.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hij doet het dus wat beter.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nog even een plaatje vanaf de achterkant via de plek waar mijn tomaten staan.

[afbeelding verwijderd niet-https]

En dan nog eentje vanaf de voorkant gezien. Helemaal beneden , wat links van het midden , is nog net het pompoentje te zien waar ik mijn hoop op gevestigd heb.

[afbeelding verwijderd niet-https]

O ja ... de netten die over de pompoenplanten gespannen zijn dienen als bescherming tegen eventuele hagelschade. Ik heb ze er vorige week overheen gedaan toen er onweer met hagel voorspeld werd. Binnenkort wil ik ze weer verwijderen.
zondag 26 juni 2011 - 23:57
greener

Greener

Frans,

of je gaat winnen of niet, een reus gaat er zeker komen als je op deze manier doorgaat.
Hou wel rekening met het volgende:

Je hebt bladeren verwijderd in de buurt van de pompoen.
zoals ik op de foto zie, zie ik nu een holle stengel naar de hemel wijzen.
Pas hier mee op, de rank kan op deze manier gevuld worden met hemelwater.

Aan de andere kant, een jonge pompoen groeit sneller en beter in de schaduw.
In het zonnetje zal de schil sneller hard worden om zich te beschermen tegen de zon. Op deze manier is deze minder rekbaar met een kleinere pompoen als gevolg.
Een stoel boven de vrucht zal de eerste paar weken voldoen, hierna zul je een parasol oid moeten fabriceren. (Dit klinkt een hoop werk maar kan je gerust 100 kilo schelen!)

Sebas
maandag 27 juni 2011 - 19:28
FransNL

FransNL

Vandaag heb ik een laag zand onder de pompoenen aangebracht zodat ze daar tijdens hun verdere ontwikkeling op kunnen rusten. Stom genoeg heb ik daarbij met de rand van mijn spade een van de pompoentjes lichtelijk beschadigd . Zie foto. In hoeverre heeft dat invloed op zijn verdere ontwikkeling Sebas ? Er zit wel weer een nieuwe vrouwelijke bloem aan de hoofdrank , die gaat over een dag of drie open schat ik , maar dat lijkt me inmiddels toch wel wat laat om als eventuele vervanger te gaan dienen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 30 juni 2011 - 21:41
FransNL

FransNL

Naarmate de pompoen groeit wordt de scheur groter en dieper . Het lijkt me daarom niet verstandig om deze pompoen aan te houden maar te proberen een nieuwe bloem , die momenteel twee meter verder aan de hoofdrank ligt, te bevruchten. Alleen jammer dat ik inmiddels al enkele zijranken t.b.v. het 'ongeval pompoentje ' heb verwijderd en ook de wortels onder de hoofdrank ter plekke. Die zouden nu wel goed van pas komen voor een nieuwe vrucht.

Eigen schuld dikke bult maar mijn slordigheid geeft wel weer meer mogelijkheden voor de concurrentie .

Graag toch nog even je advies Sebas !

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 3 juli 2011 - 12:33
greener

Greener

@ Frans,

Het risico van het vak!
De enige goede beslissing is de pompoen verwijderen.
De jonge vrucht gaat nu pas hard groeien en zal dus verder blijven splijten.
Aan de andere kant kun je nu goed zien dat je een goede balans hebt gevonden mbt groei.
Als je plant en vrucht veel harder was gegroeid had je de dag nadat je de vrucht had geraakt een opengebarsten vrucht aangetroffen.
Dat de scheur langzaam groter aan het worden is duid op een rustige en gestage groei, een goed teken.

Verwijderen en de volgende vrucht groot brengen!
Kijk meteen even naar de "billen" aan het vruchteinde. (staat beschreven in het tips en tricks verhaal)
Kijk dan ook meteen naar de "billen" van de gebarsten vrucht.
Altijd leuk om te zien wat iets kan worden of had geworden

@ De andere deelnemers:

Updaten!!!

Sebas
maandag 4 juli 2011 - 12:28
kerstkind

Kerstkind

Bij mij gaat het niet goed komen.
De plant had zo wie zo al een moeilijke start, daarna maakte ie een rank die de verkeerde kant op groeide, richting glaskasje.
Heb toen geprobeerd deze rank in de juiste richting te delegeren maar hier is het fout gegaan.
Beetje bij beetje in de goede richting, maar toch, deze rank is afgeknapt.
Nu een volgende rank in de maak, hopelijk kan ie het nog bijspurten
De plant op zichzelf wil ook niet al te best groeien, krijgt alles wat ie nodig heeft, denk ik......
Maar krijgt wel al bloemen die ik inmiddels verwijderd heb.
Afwachten..........
groetjes José
maandag 4 juli 2011 - 16:10
spicegirl

Spicegirl

Hier is de hoofdrank van de grootste plant zo'n 2 meter lang. Er zit echter nbog weinig schot in de bloei. Nog even afwachten dus.
maandag 4 juli 2011 - 20:51
greener

Greener

Geduld, komt vanzelf goed!

Sebas
woensdag 6 juli 2011 - 20:23
RD92

RD92

Greener , hoeveel ruimte heeft een pompoen nodig om zichzelf te ontwikkelen?
ik vind de foto's echt leuk en ineens zo'n grote pompoen onverwachts, gaaf.
Bijvoorbeeld je haalt 4 stoeptegels eruit en de takken kunnen wel over de stoel kruipen of heb je echt een weilandje nodig?
woensdag 6 juli 2011 - 21:33
RD92

RD92

Haha, ben schuw, ik heb ergens in april me achter tuin op de kop gezet en een stuk bij de schuur vlak gemaakt en toen aardappels gepoot, later plastic zijl met pvc buizen gehaald en snel een kweektent gemaakt, later paprika's gezaaid daarna peper's via me buurman en later meloen, en nu het resultaat: Tot navel hoge aardappel planten na de storm die pas geleden kwam zijn de planten een beetje plat, meloenen klimmen al met nieuwe blaadjes, paprika plantjes groeien al maar nog geen vruchten, peper blaadjes laten zichzelf zien, na de winter ga ik het uitbreiden dit was nog een voor proefje nu heb ik zoveel dingen gelezen over de moestuin, krijg je zin om er verder mee te gaan ookal heb ik een kleine achtertuin

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 7 juli 2011 - 00:37
RD92

RD92

Na ja had hem niet getopt & gesnoeit maar met behulp van deze forum is het toch goed gekomen, had geen touw maar zelf eens in de schuur zitten rommelen waar ze ook op kunnen klimmen, fiets binnen band, snoer, stukje touw, de planten veranderen elke dag, ze gaan al klimmen

[afbeelding verwijderd niet-https]

In welke maand kun je pompoenen telen? anders wil ik volgendjaar wel mee doen
als ik weet hoeveel ruimte ze nodig hebben
donderdag 7 juli 2011 - 00:52
RD92

RD92

Oke , misschien leest Sebas dit morgen wel!

Wat kweek jij trouwens ? of wil je slapen.


Dit was Sebas toch? ''flauw

Groenten

donderdag 7 juli 2011 - 01:37
FransNL

FransNL

@RD92
als ik weet hoeveel ruimte ze nodig hebben

Als het kan liefst zoveel mogelijk ! Als voorbeeld de grootste van mijn twee planten . Hij is momenteel bij de basis bijna 9 meter breed en de hoofdrank heb ik al moeten laten afbuigen om hem niet in botsing te laten komen met zijn wat kleinere broer aan de overkant.

Al begin ik me inmiddels af te vragen of Sebas me niet het zaad van een of andere woekerplant in de maag heeft gesplitst i.p.v. zaad van de Atlantic Giant.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 7 juli 2011 - 01:59
RD92

RD92

Wow wat een veld met pompoen bladeren, dan kan ik het wel schudden, zoveel plek heb ik niet. heeft sebas geen kleine soort? dan win ik zowieso niet

@TuinFairy; doen ze daar zo moeilijk over ja.
donderdag 7 juli 2011 - 02:02
RD92

RD92

Oke ik geef je gelijk, als ik de pagina ververst dan duurt het ook even.
Ik heb nog wel plek tuinfairy
donderdag 7 juli 2011 - 02:19
greener

Greener

Nachtbrakers,

ik had beter ook even de computer aan kunnen zetten want die kleine van mij ging pas om 04:30 uur slapen...

@RD:

Zoals Frans eigenlijk al aangeeft en laat zien kunnen deze planten gigantische afmetingen in een zeer korte tijd bereiken.
Dit zal ook wel moeten aangezien een plantje met een paar bladeren geen pompoen zal kunnen voortbrengen van 500 kilo.
Toch haal ik weer even aan dat mijn zwager een plantje had met maar 9 bladeren en een vrucht droeg van bijna 100 kilo.

Als je mij dit najaar (november) even een mailtje stuurt kan ik je aan andere pompoenzaden helpen die op een klein oppervlak ook goed presteren.
Of je probeert gewoon een wedstrijdzaadje en ziet waar het schip strand.

@Frans:

Je grootste plant zal je zoals ik het nu zie zeer zeker belonen met een flinke vrucht. Laat anders eens even weten waar je woont, mocht ik binnenkort eens in de buurt zijn wip ik even langs en maak wat goede foto's

Dat dit verhaal langzaam laad kan ik begrijpen.
Ik heb er zelf geen last van ivm een zeer goede verbinding maar zal deze week even een nieuw draadje beginnen!

Updates zijn zoals gewoonlijk altijd welkom!

Sebas
donderdag 7 juli 2011 - 12:51
RD92

RD92

Hallo Sebas, 500 kilo pff dat is wat, ik zou je wel een mailtje sturen maar ik denk dat ik te weinig plek heb of ik moet het in me voortuin doen maar dat zal de mensen in me straat niet fijn vinden als de bladeren over de straat groeien of in hun tuin
donderdag 7 juli 2011 - 15:04
FransNL

FransNL

@Sebas

Mocht je ooit bij mij in de buurt moeten zijn (ik woon dus wel in Limburg) dan ben je natuurlijk van harte welkom om langs te komen. Wel graag even ruim van tevoren aangeven wanneer zodat ik kan zorgen dat ik thuis ben. Ik ben wel eens met mijn camper op stap maar dat is dan deze tijd van het jaar nooit langer dan een paar dagen . Mijn adres moet je al hebben (door het verzenden van de zaden) en zoniet dan hoor ik het wel. Telefoonnummer kun je ook krijgen , lijkt me wel handig als je van te voren wil waarschuwen.

En nu twee foto's van gisteren met op het eerste plaatje de oudste op 20 juni bevruchte pompoen en dan nog de op 22 juni bevruchte pompoen aan de andere plant. Toen ik vanmorgen keek waren ze duidelijk alweer groter. Werkelijk idioot hoe snel dit spul groeit.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vanwege de kras in de pompoen , later een soort scheur , had ik een nieuwe bloem aan de hoofdrank bevrucht maar die vrucht groeit bijna niet. Komt misschien omdat de beschadigde pompoen bijna alle aangevoerde voedingsstoffen voor zich blijft opeisen. Hoe dan ook , ik heb het niet geriskeerd om de beschadigde pompoen te verwijderen want straks zul je zien dat ik dan niets heb als de nieuwe daarna nog steeds niet zou willen groeien. De pompoen heeft zich overigens tot nu toe goed hersteld vind ik want de scheur is geen scheur meer en het beschadigde oppervlak wordt in verhouding steeds kleiner. Ik laat hem dus toch aan de plant zitten. Ploft hij in de toekomst toch dan ploft hij maar.

Nog een paar vragen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zoals je ziet zit er een 'lekje' (het eigenlijke gaatje is ruim een milimeter groot) aan het begin van de hoofdrank van de oudste pompoen op de plaats waar ooit een blad is afgebroken. De saplekkage bestaat sinds een paar dagen en is gelukkig maar gering en neemt tot nu toe ook niet toe . In hoeverre is dit verontrustend ?

En dan nog een probleem dat al op zeer korte termijn met de andere pompoen zou kunnen ontstaan.

[afbeelding verwijderd niet-https]

De vanaf de pompoen doorgaande hoofdrank zit onder tegen de pompoen aan met momenteel vrijwel geen speling meer. Ik had de pompoen achteraf gezien moeten corrigeren wat zijn ligging betreft maar daar is het nu te laat voor. Ik ben bang dat bij het dikker worden van de pompoen het doorgaande deel van de rank naar buiten weggedrukt wordt met gevolg dat hij t.h.v. de pompoen af kan scheuren. Misschien raadzaam om de doorgaande hoofdrank maar te amputeren om geen risico te lopen ?

In hoeverre draagt zo'n doorgaande hoofdrank nog bij aan de voeding en dus aan het groeien van de pompoen ? En hoe lang moet je die hoofdrank nog door laten groeien ? Dit laatste meer als vraag voor de andere plant waarbij ik de hoofdrank al 90 graden heb moeten laten afbuigen om hem nog groeiruimte te geven.

Graag een spoedig antwoord Sebas vooral i.v.m. de tegen de jongste pompoen liggende doorgaande hoofdrank waar ik , voor zover ik het als amateur kan zien , problemen verwacht.
zaterdag 9 juli 2011 - 16:54
RD92

RD92

Wow wat een knoeperd is die op de eerste á tweede foto nog niet uitgegroeit?
zaterdag 9 juli 2011 - 18:32
RD92

RD92

Ow, beetje zonde van de ruimte maar als je een flink lap grond heb is het geen ramp denk ik
zaterdag 9 juli 2011 - 20:18
RD92

RD92

Kan ik daar wedstrijden mee winnen
zaterdag 9 juli 2011 - 23:14
FransNL

FransNL

Kan ik daar wedstrijden mee winnen
Geen idee RD92 maar je zou een goede kanshebber zijn om een babbelwedstrijd te winnen mocht die bestaan. Fijn dat jullie interesse hebben in dit topic maar mag ik jou en Tuinfairy verzoeken om hier alleen reacties te plaatsen die rechtstreeks te maken hebben met het onderwerp van dit topic namelijk vorderingen pompoenwedstrijd tuinadvies ? Zoals het nu gaat wordt het wat dat betreft langzamerhand onoverzichtelijk en dat zal toch jullie bedoeling niet zijn.
zondag 10 juli 2011 - 00:23
RD92

RD92

Nee nee zeker niet onze bedoeling.

excuses.
zondag 10 juli 2011 - 00:36
greener

Greener

Laatse antwoord in dit topic, ik zal een tweede deel gaan openen.

@Frans:

Vraag 1 mbt de gescheurde en tweede pompoen.
Dat de tweede pompoen niet wilt groeien komt omdat alle voeding naar de eerste gaat. De plant heeft zijn voedingsstroom nu zo aangemaakt dat deze hard gaat.
Mocht je nu die eerste pompoen weghalen bestaat er een zeer grote kans dat de tweede te hard gaat groeien waardoor deze zeker zal klappen.
Niet dat je dit wilt maar mocht het zo zijn dan moet je het stengeltje waar de vrucht aan zit een kwart per dag doorsnijden/knippen.
Zo duurt het 4 dagen voordat de pompoen eraf is waar nu alle voeding heen gaat en zal het gefaseerd naar de tweede pompoen gaan. (Gewoon een weetje, mogelijk voor volgend jaar)

Vraag 2 mbt de kleine lekkage.
Dit komt erg vaak voor. Een klein gaatje door windschade, ongedierte en noem maar op.
Wat je ziet lekken is vocht+voeding die daarin is opgelost.
Zeer kleine kans dat je daar een infectie mee krijgt aangezien deze planten gigantisch groot en sterk zijn en dus veel tegenslagen kunnen verwerken.

Vraag 3 mbt de pompoen en de stengel.
De rank zit idd behoorlijk in de weg. Deze rank afknippen is not done, dit kost je heel veel kilo's.
Het wortelgestel bij het begin van de rank geeft maar een kleine 30% van de voeding, de rest komt van wortels aan de hoofdrank en zijranken.
Deze rank na de pompoen wegknippen zal je dus net moeten doen.

Met betrekking tot het toppen van de hoofdrank en de zijranken.

Zijranken: Deze topt men als er geen ruimte meer in het verlengde is.
Top hem precies op een plaats waar een blad, hechtrank, mannelijke bloem ontsprout en graaf hem in de grond in.
Op deze mnaier zal de getopte rank op die plaats weer massa's wortels maken.

Hoofdrank: Deze topt men ook na verloop van tijd in. Wanneer, tsja, daar zijn de meningen nog zeer over verdeeld.
Mijn grootste exemplaar had ik aan een plant waarbij ik de hoofdrank zelfs nooit getopt heb.
(Dit zou wel kilo's hebben gescheeld, alle voeding in de groei van nieuw blad en rank had in de pompoen kunnen zitten)
De meesten hanteren na de pompoen nog ongeveer 2 meter groei en toppen dan.
Een metertje meer kan echt geen kwaad in mijn optiek.

Gegroet,

Sebas
zondag 10 juli 2011 - 12:31
greener

Greener

Hier deel 2 en vervolg van dit lange verhaal:

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=42091

Sebas
zondag 10 juli 2011 - 12:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon