menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten buiten telen

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

De tomaten die ik buiten teel zijn van het ras 'Tolstoi' F1 hybride. Het is een ras dat behoorlijk goed buiten geteeld kan worden. Ze staan nu verpot in 9 cm pot achter het huis achter oude ramen. Daar moeten ze blijven tot na half mei. De nachtvorsten moeten verdwenen zijn voordat ik ze naar de groentetuin breng.

Waar op je op moet letten bij de buitenteelt:
1e. Altijd van onder water geven en dus nooit over het blad.
2e. Achter het huis geef ik ze al een behandeling met Plantvital om ze sterker te maken tegen schimmelziekten.
3e. De ramen steeds op luchten laten staan. Steeds meer afharden. Op het laatst met goed weer de ramen wegzetten.
4e. Op de groentetuin uitplanten bij stokken in 1 rij van 38 stuks. De wind kan er dan goed doorheen blazen.
5e. Werk nooit in de tomatenplanten als het gewas nat is (aanbinden, dieven en oogsten).
6e Voordat er vruchten aankomen een paar keer bespuiten met een fungicide (= schimmelbestrijding)
7e. Als ze beginnen te bloeien regelmatig met een stok tegen de stokken tikken om de bestuiving en daarmee vollere trossen te bevorderen.
8e Als de onderste trossen gezet zijn dan begin ik de onderste bladeren te verwijderen op besmetting vanaf de grond te voorkomen door opspattend water.
9e Alle ongezonde of aangetaste bladeren verwijderen.
10e. Halverwege de oogst pluk ik alle rijpe en beginnend rijpe tomaten eraf en geef nog een schimmelbestrijding.

Op deze manier heb ik al meerdere jaren goede oogst buiten gehaald.
Nu heb ik ook nog tomatenhoezen voor half september als het weer slechter wordt. Daar heb ik nog geen ervaring mee.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 23 april 2011 - 20:23
Knijntje

Knijntje

Goeie duidelijke tips die je daar geeft. Dank je wel!
zaterdag 23 april 2011 - 22:23
greener

Greener

Jo,

waarom een schimmelbestrijding? Waar heb jij dan last van dit je dit al preventief doet?

Sebas
zondag 24 april 2011 - 09:37
JovanDreumel

JovanDreumel

Om Phytophtora aantasting te voorkomen. Daar zijn mijn punten meestal opgericht. Ook niet in een nat gewas werken en aangestaste of beschadigde bladeren verwijderen. Phytophtora is het grote gevaar bij de buitenteelt. Dat moet preventief gebeuren en anders kun je rotte tomaten en zwarte planten verwachten.
zondag 24 april 2011 - 11:43
ws87

Ws87

Ik heb voor het eerst een tomatenplant op mijn balkon.. nu hoop ik dat hij gaat lukken. Ik heb er geen ervaring mee dus vandaar even een bericht hier.
Hoe vinden jullie hem eruit zien? (gezond?)

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 24 april 2011 - 13:09
FransNL

FransNL

Een hele mooie gezonde tomaat ws87 ! Valt niks op aan te merken. Het lijkt me geen klein ras te zijn en als dat zo is zou ik hem over een tijdje wel verplanten naar een grotere pot. Welk ras is het eigenlijk ?

@Jo
Ook ik heb nog nooit tomatenhoezen gebruikt maar mijn gevoel zegt me dat er meer nadelen dan voordelen aan kleven. Zorg je juist met zo'n hoes niet voor een te vochtig microklimaat waardoor de phytophtora extra makkelijk kan toeslaan ?
zondag 24 april 2011 - 14:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Vorig jaar hadden we na half september hier een paar dagen achter mekaar regen. Zodat de beken overstroomden. Toen kwamen de tomaten ook met de voeten in het water en werden ze ziek. Dat waren ook geen normale omstandigheden. De hoezen had ik wel, maar konden toen geen goed meer doen. Dit jaar wil ik het meet een aantal gaan proberen, maar niet voor half september. Dat microklimaat baart mij dus ook zorgen. Maar na half september wordt het buiten ook moeilijker. De grote oogst is dan toch al binnen.

Die tomaat hierboven ziet er gezond uit. Houden zo!!
zondag 24 april 2011 - 14:47
ws87

Ws87

Bedankt voor de snelle reacties! goed om te horen dat hij er goed uit ziet

Ik heb hem over het algemeen de hele dag in de zon staan, en soms even onder een tafel dat hij een klein beetje schaduw heeft.. is dit goed?

Ik geef met een hogedruk(planten)spuit meerdere malen per dag 'n beetje water.. is dit aan te raden of liever gewoon 's avonds ? en kan je de plant besproeien als de zon onder is? (over de bladeren) of heeft dit geen nut?

Even over wat voor soort het is:
Lycopersicon/lycopersicum (gele tomaat)

Bedankt alvast!
zondag 24 april 2011 - 15:14
ws87

Ws87

Als ik toch bezig ben, kan er vast nog wel een vraagje vanaf

Er is 1 tak onderaan mijn plant met 3 blaadjes:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Er zijn 2 blaadjes die mij opvallen, 1 met 'n gat erin (vanuit de winkel denk ik) en 1 met een raar plekje..
[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu vraag ik me af of het beter is deze te knippen, en zo ja.. hoe?
Er zitten echter wel 2 kleine blaadjes aan het begin van deze tak:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik wacht weer op jullie deskundige antwoorden
zondag 24 april 2011 - 15:28
ws87

Ws87

Hoi Lein,

Bedankt voor je antwoord, dus die kleine blaadjes noem je een dief?
Of de hele tak ik moet het allemaal nog even leren

Groetjes!
zondag 24 april 2011 - 16:21
cetinel

Cetinel

de "tak" waar je het over hebt is gewoon een blad,en de "frutseltjes in de bladoksel(aanzet van het blad aan de plant)zijn dus dieven..
de vlekken en gaten waar je het over hebt zijn waarschijnlijk ontstaan door verbranding: een druppel water dat op het blad blijft liggen,die werkt dan als een vergrootglas en de zon doet de rest...
tomaten geef je zoals hierboven al aangegeven best geen water op het blad..
en beetje sproeien is ook niet zo goed,beter kun je gewoon aan de voet van de plant es goed gieten...hoeft ook niet steeds elke dag,tis naargelang de omstandigheden...
zondag 24 april 2011 - 19:28
ws87

Ws87

Hoi Cetinel,

Bedankt voor je reactie! is het aan te raden om de dieven te knippen?
zondag 24 april 2011 - 20:41
cetinel

Cetinel

gewoon wegbreken met je vingers...
zondag 24 april 2011 - 21:00
greener

Greener

Hetzelfde middel als ze voor de aardappelen gebruiken, naam is mij even ontschoten...

De tomaat is idd daar gevoelig voor maar er zijn oplossingen:

-In een droge omgeving proberen op te kweken
-Zelf je favoriete ras enten op een resistente onderstam
-Je favoriet kruisen met de Galapagos tomaat (Lycoperiscon chessmanii)

Met de tweede blijf je je schimmel probleem wel houden doch slaat dan meestal aan het einde van het seizoen toe. Echt 100% resistent zijn ze ook weer niet allemaal.
Met de laatste optie die ik hierboven heb beschreven ga ik dit jaar experimenteren.
Dit originele, van oorsprong van de buitenwereld afgelosten ras, zit bomvol goede en geweldige eigenschappen!
Ze groeien tot aan het zeewater op de eilanden aldaar en blijken geweldig resistent te zijn tegen elke vorm van aantasting die we tegenwoordig kennen!
Het is niet voor niks dat veredelaars nu deze plant massaal aan het inkruisen zijn.
Wat zij kunnen, kunnen wij ook dacht ik.

Hier even wat beknopte info over de Chessmanii:

A small wild tomato native to the Galapagos Islands. Fruits are small, somewhat like the currant tomato. They ripen to a yellow-orange color and are edible, with a good, typical acid tomato flavor. The plant is of particular interest for its resistance to a number of tomato pests and has been used to cross breed with regular tomatoes to confer desired traits.

Description: A bushy annual with a standard tomato growth habit. Plants may reach 3-5ft and are most similar to certain cherry tomato varieties in growth and fruit production. The Galapagos Island tomato is distinctive and ornamental in a tomato garden, having smaller, ruffled leaves and profuse flowers. Fruits ripen quickly, in 50-60 days and seem to enjoy hot weather to set.


Growing Environment: Grow like any tomato. Water regularly. Grow in full sun. In our experience plants only set fruit when weather is warm, unlike a number of standard tomato varieties.

Propagation: By seeds. Seeds generally germinate readily, but need several weeks germination time, especially if pulp capsule remains around seed. Germinate in 75-85F, moist soil. This species seems to be slower to germinate than standard tomatoes.

Uses: The fruits are edible and have a nice flavor. They are said to be popular with Galapagos Tortoises in their native range. The plants are of interest to tomato breeders as they are used to confer a number of desirable traits into standard tomato species.

Native Range: Native to the Galapagos Islands.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Sebas
maandag 25 april 2011 - 08:47
JovanDreumel

JovanDreumel

Het midddel, dat je tegen de aardappelziekte bij aardappels gebruikt (=Phytophtora infestans) mag hier in Nederland niet in tomaten gebruikt worden. Ik gebruik daarvoor Finesse vloeibaar. Uiteraard mogen ook biologische middelen gebruikt worden, maar daar ken ik geen resultaten van.

Even een misverstand wegwerken. Degenen, die beweren, dat een druppel water op het blad werkt als een brandglas moet zijn natuurkunde kennis betreffende lenzen nog eens nakijken. Het brandpunt zal altijd onder het blad liggen en dus niks verbranden. Wat doet een druppel water op het blad? Dat droogt normaal op. Probeer het maar vandaag. Wat gebeurt er als het blad te lang nat blijft? Dan kun je last krijgen van allerlei schimmels. Ik sproei mijn tuin liever in de zon (en krijg dan geen gaatjes in de bladeren), dan 's avonds laat, want dan droogt het niet meer op en kun je schimmelvorming krijgen. Het beste is 's morgens vroeg.
maandag 25 april 2011 - 09:17
greener

Greener

Klopt inderdaad dat het in NL niet op die manier gehanteerd mag worden.
Net zoals honderden producten in Belgie wel mogen en in Nederland niet......

En verbranding door waterdruppels in de zon is de grootste brol die er bestaat.
In de natuur regent het natuurlijk ook nooit waarna de zon gaat schijnen.
Ik heb gisteren lekker in de brandende zon staan sproeien! (wel meer verdamping maar ik had geen keuze)

Jo, als je experimenten leuk vindt kan ik je toch het zelf enten of het kruisen aanraden.
Hou dit een paar jaar vol en misschien kan je hier wel de Dreumeltomaat aanbieden, resistent tegen schimmels en linkerhanden

Sebas
maandag 25 april 2011 - 09:31
greener

Greener

Zit nu al een half uur met de naam Dreumeltomaat in mijn hoofd...
Catchy naam al zeg ik het zelf, daar moet je wat mee

Sebas
maandag 25 april 2011 - 09:57
ws87

Ws87

Worden dit nou de tomaten? (kleine bloempjes)

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 25 april 2011 - 14:26
ws87

Ws87

Haha nee ik dacht meer aan appels of pruimen
Super ik kan niet wachten hahahaha! Bedankt voor de tips!
maandag 25 april 2011 - 14:31
timtamtom

Timtamtom

Nu al bloemknopjes in de tomaten!
Dat is bij mij nog niet eens in de kerstomaten
hoewel die dat altijd eerder hebben. (bij mij)
dinsdag 26 april 2011 - 08:21
FransNL

FransNL

Wanneer ze beginnen te bloeien is ook afhankelijk van wanneer je met de kweek begonnen bent Tim en dan nog welk ras het is. Dit jaar heb ik eens 7 rassen gezaaid waarvan er een al een paar open bloemetjes heeft terwijl bij sommige rassen de aanleg van bloemknopjes nog moet beginnen. En toch zijn al mijn tomaten op dezelfde dag gezaaid.
dinsdag 26 april 2011 - 10:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Gelden deze tips ook voor kerstomaatjes? Ik heb ze voor het eerst zelf gezaaid en heb inmiddels al mooie grote planten, maar nu wordt het een beetje spannend om er ook vruchtjes van te krijgen.
Ben heel benieuwd.
dinsdag 26 april 2011 - 11:21
JovanDreumel

JovanDreumel

Luchtig planten, zodat de wind er tussen door kan, zodat ze snel opdrogen na regen. Aan de voet gieten en niet aanbinden of oogsten als het gewas nat is. Dat zijn tips om ze gezond te houden. Of je preventief Phytophtora wil bestrijden ligt aan jezelf.
dinsdag 26 april 2011 - 12:39
cetinel

Cetinel

de eerste bloemekes zijn hier an het opengaan
dinsdag 26 april 2011 - 13:32
Semie

Semie

@Jo, Ik heb vaste bedden gemaakt van 3.00 x 1.20. Ik was van plan de tomaten in driehoeksverband te planten, maar dat raad jij af? Hoeveel zou jij er zetten op deze afmeting?

Yvon
dinsdag 26 april 2011 - 13:51
JovanDreumel

JovanDreumel

Kun je ze niet in een lange rij ergens langs op zetten?
Maar je moet ze dan niet dichter zetten dan 70x70 cm
dinsdag 26 april 2011 - 14:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon