menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaailingen o.a. tomaten in zon zetten

Ga naar meest recente reactie

Knijntje

Knijntje

Hoi allemaal,

Hoe zit dat met tomaten die je gezaaid hebt voor het raam? Ik zet ze in de zon. Vanaf dat ze een week oud waren al. S' nachts haal ik ze binnen. Is dat "the right thing to do"?

Je leest namelijk wel dat zaailingen niet in de volle zon mogen. Vandaar dat ik het vraag. Ze lijken het naar hun zin te hebben.

Ik vraag me af of het echt zo is dat zaailingen niet vol in de zon mogen. Zaailingen die ik buiten in de schaduw zet gaan naar het licht strekken en worden "iellig". Dat kan overigens ook door de warmte komen hoor, dat valt niet te zeggen.

Maar wat is jullie mening over zaailingen en de mate waarin ze in de zon mogen?
vrijdag 22 april 2011 - 23:03
Knijntje

Knijntje

Mm, ik vond een recent topic waarin het antwoord al gegeven wordt. Toch vind ik het vreemd dat zaailingen slecht tegen zon zouden kunnen. Van een stek kan ik het wel begrijpen.

Zijn er mensen die ook last hebben van zaailingen die gaan strekken naar het licht wanneer ze in de schaduw staan? Zijn er mensen uberhaupt die in de volle zon zaailingen laten opkomen met succes?

alvast bedankt!
vrijdag 22 april 2011 - 23:18
renate67

Renate67

volgens mij erg afhankelijk vanaf wanneer ze de zon in gaan.
De eerder gezaaide lathyrus die eerste 3weken binnen heben gestaan hebben hier behoorlijke zonschade opgelopen en moet ik nu nog uit de zon houden om niet alle vroege blaadjes te verliezen. (die zullen er tzt als ze alsnog in zon gaan toch wel afvallen maar dan moeten ze eerst wat sterkere buitenblaadjes (in de schaduw) hebben die het over kunnen nemen.
Later gezaaide lathyrus vanaf dat ze net boven grond kwamen in zon staan en dat gaat prima en nu kiemen er zelfs in de zon.
Renate
zaterdag 23 april 2011 - 06:06
daggie01

Daggie01

hier zetten we ze ook al gelijk in de zon
en vooral als je ze in feb. maart zaaid dan is de zonkracht nog niet zo heel sterk en dan wennen ze langzaam aan de sterke zon
want buiten staan ze ook heel de dag in de volle zon
er gaat erom als ze net boven komen hoe je ze behandelt
bij opkomst krijgen ze het avondzonnetje en perdag verschuif ik ze iets meer dat ze per dag meer zon krijgen
binnen een 5 a 6 staan ze bij mij in de volle zon
ik ben niet zo flauw met mijn groeneplantjes
want overleven ze het nu niet nou dan overleven ze hier nooit de volle hete zon in de zomer
p.s. ik heb het nu over tomaten en paprika en andere groente en fruit
niet over gevoelige tuinplantjes
zaterdag 23 april 2011 - 08:21
Knijntje

Knijntje

Nu maar hopen dat het niet te koud wordt; mijn pepers heb ik inmiddels overgepot naar grotere potten die niet echt in huis passen . 'K ben benieuwd wat voor zomer we krijgen!
zaterdag 23 april 2011 - 20:09
HappyDeez

HappyDeez

Mijn zaailingen ( tomaatjes) zijn toch verbrand toen ik ze in het zonnetje zette.
Nu zet ik ze in de schaduw en komen ze rond de avond iets in de zon te staan.
zaterdag 23 april 2011 - 20:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Geleidelijk aan aan de zon laten wennen. Eerste dagen een krant tussen ramen en planten bij felle zon en anders niet. Na een week kunnen ze wel tegen de zon.
zaterdag 23 april 2011 - 20:46
Knijntje

Knijntje

Bij mij stonden ze van het een op het andere moment in de volle zon maar mijn plantjes hebben alleen nog maar kiemblaadjes. Dat is al weer iets anders als plantjes met veel blad. Ik denk; ik zeg het er even bij voor de duidelijkheid.
zaterdag 23 april 2011 - 22:19
TuinmanTom

TuinmanTom

Ik heb een keer basilicum kiemplantjes (4 blaadjes) verspeent naar een koude kast, maar deze domweg afgesloten gelaten en ze stonden in volle zon met deze temperaturen... Amper 3 uur heeft het geduurd en de plantjes waren er aan
Dat doe ik ook al niet meer
zondag 24 april 2011 - 16:15
renate67

Renate67

Hallo Tom
Er is ook bijna geen kiemplantje zo kwetsbaar als die van basilicum. Als ze eenmaal gewend zijn en wat groter houden ze wel van de zon, maar zeer gevoelig in het begin, hier ook vorig jaar deel verloren achter keukenraam waar zon op stond
Renate
zondag 24 april 2011 - 17:24
Eve

Eve

De onze staan binnen tussen de terrasdeuren en de eettafel, en gingen ook altijd 'rekken' naar de kant van de terrasdeuren en dus het licht toe. Dit jaar staan ze op dezelfde plaats maar een grote spiegel leunt tegen de tafel aan die al het licht reflecteert, met erg goed resultaat. Ze hebben al een paar dagen in de volle zon gestaan zonder verbranden, maar zijn nog erg klein.

Vorig jaar wel wat komkommerplanten gehad die verbrand waren van in directe zon te staan, maar dat waren geen zaailingen meer.


zondag 24 april 2011 - 20:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon