menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kweekgras

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

Ik heb een nieuwe volkstuin en daarop wil ik 13 vaste bedden maken van 3.00 x 1.20 m. Ik wil deze afbakenen met tegels van 0.30 x 0.30. Op deze manier kan ik aan wisselteelt doen en moet ik het onkruid in de bedden onder controle kunnen houden (ook mulchen met stro o.i.d.).

De vorige "eigenaar" van het stukje grond teelde alleen fruit. Ik heb nu nog 30 m2 frambozen, braambozen over de hele breedte van het veld, bramen, één pruimenboom en 2 kersenbomen. De rest van de fruitbomen zijn verwijderd. Daardoor zitten er grote holtes in de grond waar de wortels hebben gezeten. Ik was van plan om de grond te bewerken met een freesmachine, daardoor min of meer te egaliseren en dan de stoeptegels te leggen. Nu weet ik dat er kweekgras in de grond zit. Is het nodig deze zo veel mogelijk te verwijderen met een spitvork, of zou dat frezen voldoende zijn? Eventueel andere tips zijn natuurlijk welkom.

Yvon

Groenten

donderdag 24 maart 2011 - 18:25
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Als je kweekgras gaat freezen, maak je eigenlijk allemaal stekken. Het is dus beter om zoveel mogelijk te verwijderen.
donderdag 24 maart 2011 - 18:34
Rita1960

Rita1960

Martje heeft gelijk.. best is het zoveel mogelijk de wortels te verwijderen..

en ja.. 't is lastig.. maar als de grond eenmaal goed los is wordt het steeds makkelijker om kweekgras te verwijderen..

( ben ze vandaag ook weer tegengekomen die kluwen aan wortels )

groetjes,

Rita
donderdag 24 maart 2011 - 18:54
Semie

Semie

Ik had al begrepen dat het een drama is om van die rommel af te komen, dus ik vroeg me af, omdat ik tenslotte bijna het hele perceel ga bestraten, of het dan niet voldoende is om te frezen en die bedden te maken. Wat dan ìn die bedden aan onkruid op komt zetten kan ik daarna wel weghalen. Maar misschien is dat naïef gedacht. Ik heb een foto gemaakt van de indeling die ik op papier heb gezet, kijken of deze duidelijk over komt. Dan kun je zien wat ik bedoel.

Groenten

donderdag 24 maart 2011 - 19:38
lam

Lam

Kweekgras is een lastig onkruid in de tuin, zeker een moestuin.
Frezen is het zelfde als stekken, deze opmerking is al gemaakt, het verdubbelt het aantal planten.
Ik weet niet of je al aan een chemisch middel hebt gedacht. Het lijkt mij de oplossing.
Een jaar iets minder produktie is een beter oplossing. Maar de kweek is wel weg.
Misschien overleven enkel stukjes wortel, maar die zijn dan goed handmatig aan te pakken.
Het te gebruiken middel is dan ROUND UP of een ander middel wat glyfosaat bevat.
Andere middelelen met glyfosaat zijn meestal goedkoper.
Ik wens je sterkte met het kweek probleem, denk wel dat je niet de enige bent.
donderdag 24 maart 2011 - 20:18
Semie

Semie

Iam,

Ik kwam deze informatie tegen over round up en wil het dus liever niet gebruiken.

http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.65.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=119110


donderdag 24 maart 2011 - 20:31
lam

Lam

Ik kan hem niet openen , maar ken waarschijnlijk de inhoud wel.
Heb zelf aan diverse onderzoeken mee gewerkt , in het gebruik van Round Up.
Verrassende resultaten, kan ik wel stellen. Ampa blijft er altijd achter, maar breekt wel af.
Wij ondekte dat de omgeving , makkelijker er over denkt, dan U. In het gebruik van glyfosaat.
De gemeenten zijn blij dat er nu richtlijnen zijn in het gebruik van Roun UP , dus de omgeveing gebruikt het wel.
donderdag 24 maart 2011 - 20:44
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Veel mensen die hun eigen groenten en fruit telen doen dat juist omdat het gezond en lekkerder is. Juist in een groetentuin zou ik een middel als roud-up niet gebruiken.
donderdag 24 maart 2011 - 21:08
Rita1960

Rita1960

Round-up ... niet zo "onschadelijk" als de producent laat blijken
of te wel rotzooi voor het milieu.
liever met de hand verwijderen.. en zoals als eerder gezegd.. als de grond "los"is kun je ze beter verwijderen..



donderdag 24 maart 2011 - 21:25
Mandy

Mandy

Ben het er helemaal mee eens... geen round up of dergelijk spul gebruiken.... en zeker toch niet in de groententuin.... Vers en gezond eten of gif eten?

Heel gewoon stuk voor stuk met de hand schoonmaken en dan een bak erop zetten en na een tijd heb je een geweldige schone tuin waar het makkelijk en gezond is om op te telen....... ( en je WEET dat je gezond bezig bent- en het milieu niet aan het vervuilen bent..... dat gebeurt al veel te veel)
vrijdag 25 maart 2011 - 08:39
Semie

Semie

Ik heb mazzel!!!
Was vandaag bezig om handmatig het kweekgras te verwijderen en realiseerde me, dat het eigenlijk onbegonnen werk was, zoveel en zo hoog staat het er. Toen kwam de opzichter van het complex naar mij toe en vertelde veel respect te hebben voor mijn poging om het weg te halen, maar dat het niet te doen is. Hij bood mij dan ook een nieuwe tuin aan, op een nieuw aan te leggen stuk grond. Die grond wordt nog ingedeeld, geploegd en bemest, dus ik kom dan in een gespreid bedje. krijg 150 m2, oplevering half april. Dus nog vroeg genoeg in het seizoen om alles te doen wat ik nog wil.
Mijn dag kan in ieder geval niet meer stuk!!


Yvon
maandag 28 maart 2011 - 14:34
Rita1960

Rita1960

dat scheelt je een hoop werk.. gefeliciteerd...

groetjes,
Rita
maandag 28 maart 2011 - 18:30
Mandy

Mandy

Uit de kunst.......... harstikke goed......

Je kunt natuurlijk alvast een heleboel in potjes gaan zetten..... zoals boontjes, snijboontjes etc.... en dan meteen uitplanten.......
maandag 28 maart 2011 - 19:14
Semie

Semie

Ik heb vanmiddag gauw tuinboontjes in potjes gezaaid, volgens mij kan dat nog net op de valreep. Ik had eigenlijk gedacht dat ik een heleboel groenten niet zou kunnen zetten dit jaar, omdat ik maar een klein stukje van de tuin op tijd "zaai en plantklaar" zou krijgen.

Bedankt voor het meeleven!
maandag 28 maart 2011 - 19:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon