menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies gevraagd kasserre

Ga naar meest recente reactie

Calliope

Calliope

Ik overweeg om onderstaande kas aan te schaffen.

Bij de beschrijving staat: De tuinkas is gemaakt van dubbelwandige platen waardoor het klimaat in de kas gemakkelijk te regelen is. Bovendien is er zo sprake van een betere isolatie. Polycarbonaat is veiliger, bespaart tot 40% meer warmte als gewoon glas en is bovendien nagenoeg onbreekbaar


Heeft iemand ervaring met zo'n kas?

Ik zou graag advies willen of dit een goede koop is om groente voor te trekken en 's zomers tomaten in te planten.

Groenten

dinsdag 22 maart 2011 - 10:05
an

An

wat een mooie kas,daar ga je toch niet alleen tomaten in zetten,en alleen groenten in voortrekken ik zou er zeker ook groente inzetten en houden ,en ook richting herfst en winter en vroege voorjaar moet volgens mij ook kunnen,

succes er mee als je besluit om hem te nemen,
succes met je beslissing ik hoop dat je veel goede reacties er op krijgt.
gr an
dinsdag 22 maart 2011 - 10:11
Jorg

Jorg

Ik heb het niet zo op die polycarbonaat platen, dat zeg ik niet uit ervaring en ook niet als iemand met een neutrale mening (heb zelf 2 kassen met glas). Ik zie maar weinig voordelen van pc ten opzichte van glas. Oke polycarbonaat is goedkoop maar is ook onderhevig aan verouderingsverschijnselen, laat minder licht door ten opzichte van glas en krassen zijn beter zichtbaar. ACD heeft een poging gedaan om een aantal voor en nadelen van glas vs polycarbonaat op een rij te zetten: http://www.acd-kassen.nl/251-sitemap02/vergelijking-glas-folie-polycarbonaat.htm

Bovendien krijg ik al jeuk bij het lezen van de prachtige marketing beschrijvingen die altijd bij dit soort kassen staan. Daar zou je sowieso al vragen bij moeten stellen, hoezo 40% warmtebesparing...

Maar goed terug naar je oorspronkelijke vraag, ja een kas (lees een echte niet zo'n lidl ding met plastic) is een goede aankoop waar je vele jaren plezier van hebt. Als je de financiële mogelijkheid of de rust hebt om nog even te sparen voor glas dan zou ik daar voor gaan. Maar die conclusie moet je zelf maar trekken na wat speurwerk op het net (sla de commerciële niet-neutrale website's maar over en google op Engelstalige forums).
dinsdag 22 maart 2011 - 11:01
Calliope

Calliope

Bedankt voor de link! Ik heb het even gelezen.

Wat zijn de nadelen van de planten en groente die ik wil gaan kweken?
dinsdag 22 maart 2011 - 11:18
Calliope

Calliope

Ik heb het niet zo op die polycarbonaat platen, dat zeg ik niet uit ervaring en ook niet als iemand met een neutrale mening (heb zelf 2 kassen met glas). Ik zie maar weinig voordelen van pc ten opzichte van glas.


Ik zie maar weinig voordelen van glas ten opzichte van pc. Ik heb nu een kas van glas, maar ik wil groter (ong. 3x6). En zo groot van glas is erg duur. Daar komt dan nog schaduwdoek bij, wat de aankoop van zo'n kas een erg grote investering wordt.

Mijn Engels is goed, dus als je een link hebt naar een interessante discussie, dan lees ik die graag.

Ik heb de financiele mogelijkheden om een kas van glas te kopen, dus dat is niet het probleem.
dinsdag 22 maart 2011 - 11:37
Jorg

Jorg

Ik heb zelf niet gezocht naar Engelstalige discussies op het internet, dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Er zit trouwens wel wat verschil in pc platen (bijvoorbeeld helder of opaal).

Anders dan je mijn mening (gebaseerd op onderbuik gevoel) te geven kan ik niet doen omdat ik persoonlijk geen ervaring heb met de pc platen. Laat ik er nog eentje ingooien: het oog wil ook wat, tenminste als ik naar de bijgevoegde afbeelding kijk is dat half doorschijnende pc nou niet echt iets wat ik in mijn tuin zou willen, dan is helder glas toch nog wel iets mooier. Maar goed weer een mening en geen objectief onderbouwd advies, sorry

Als je iets gevonden hebt hoor ik het graag dan lees ik ook even mee

Edit: zwaar irritant zeg dat die google reclame direct tegen mijn eigen verhaal wordt geplakt zonder witruimte er tussen te laten... Blegh
dinsdag 22 maart 2011 - 12:09
Calliope

Calliope

Hij komt op een complex te staan. Vandaar dat het 'zicht' mij niet boeit. Het gaat dus echt om de functionaliteit. En ik vroeg me af of deze kas de functionaliteit in de weg staat.

Maar ik zoek ondertussen ook verder naar argumenten voor en tegen.
dinsdag 22 maart 2011 - 13:20
CorrieJ

CorrieJ

ik heb een kas met pc platen, die meot ik elk jaar eruit halen anders waaien ze met een storm eruit, is 1 keer gebeurd.
Platen zijn beschadigd. Ik ben nu aan het sparen voor een volglas kas.
De kas is 2,40 x 3,60 meter.
En in de winter bevriest alles erin, dus kan er niets in laten overwinteren.
dinsdag 22 maart 2011 - 13:44
jdcoster

Jdcoster

Volgens mij zal dat klimaat in zo'n kas niet beter te regelen zijn dan in een glazen kas. Alleen ... zal het er later beginnen in vriezen en zal ze in de voorjaar iets vroeger vorstvrij zijn.
Het verlies aan licht is t.o.v. tomaten toch wel te verwaarlozen.
Of er bij storm platen uit waaien hangt vooral van de kwaliteit van het metalen frame af. Diagonaal en kruiselings versterkingsbanden op de profielen vijzen kan daar veel aan doen. Dat is er standaard meestal niet bij.
De kas met de rug naar de meest overheersende windrichting plaatsen is ook altijd goed en goed vast schroeven op een zware sokkel of stevig verankeren in de grond.
dinsdag 22 maart 2011 - 16:39
Calliope

Calliope

@ Corrie: Bedankt voor je berichtje. Het uitvliegen van de platen, daar zal ik even goed naar kijken hoe we dat kunnen voorkomen. De eerste storm nadat mijn glazen kas is geplaatst, zijn er ook 3 ruiten gesneuveld. Daarna hebben we een constructie gemaakt, waardoor er minder kans is op uitbreken van de glasplaten. Ik denk dat het ook goed is om dat bij een pc-kas te doen.

@ jdcoster: Dank voor de tips.



woensdag 23 maart 2011 - 11:30
lam

Lam

Ik heb al meer dan 15 jaar een kas gedekt met dubbelwandige platen.
Het heeft veel voordelen, deze zijn, de verwarming kost minder in de winter dan met glas. In het najaar de kas wassen zo als ook bij een glas gedekte kas , de licht in tensiteit is goed. In de zomer geen zonremmer nodig, gewoon een lattendek, geeft koeling genoeg.
Het uit waaien is niet an de orde de platen liggen gewoon stevig in de kit.
Een ander voordel is ook, de reden van mijn aanschaf, ze kunnen niet branden.
woensdag 23 maart 2011 - 21:08
Ogee

Ogee

Ik ben heel benieuwd wat je gaat kiezen en of je meer info hebt. Ik ben zelf ook aan een keuze bezig en heb daarover een berichtje voor advies geplaatst onder Varia-Allerlei Tuin.
Ik heb schrik voor het krassen en ondoorzichtig worden van polycarbonaat. Langs de andere kant is dit minder breekbaar en goedkoper. Ik denk toch naar glas te gaan en de serre dan wat kleiner te nemen. Iemand ervaring met het zelf voorzien van een sokkel of is het echt nodig de fundering erbij te nemen?
donderdag 24 maart 2011 - 11:01
Calliope

Calliope

@ Lam: Bedankt voor je reactie. Fijn om zo'n positieve ervaring te lezen.

@ Ogee, ik neig nu meer naar een kas van polycarbonaat. Zowel een kas van glas als een kas van pc heeft een goede fundering nodig. Indien die erbij geleverd wordt, zou ik daar ook zeker gebruik van maken.

Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van de levertijd van verschillende soorten kassen. Daar hangt het ook nog mee samen. Ik heb de handleiding van de kas nodig bij het aanvragen van een bouwvergunning.
donderdag 24 maart 2011 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon