menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Quizvraag - Welke onkruiden zijn dit

Ga naar meest recente reactie

Tarragon

Tarragon

Ik probeer erachter te komen wat de samenstelling is van de bodem van mijn koertje. In plaats van zo een dure kit te kopen, moet het volgens mij mogelijk zijn om het te weten te komen aan de hand van het onkruid dat er groeit.

Brandnetel daarmee heb ik geen probleem. Dat herkent iedereen wel denk ik
Brandnetel zou duiden op rijke maar zure grond.

Dan is er een tweede onkruid, en daarvan toon ik een foto.
Ik DENK dat het reigersbek ik, maar zeker ben ik niet.
Wat bodemsamenstelling betreft, zou het echter wel kunnen kloppen. Ook een plant die zure grond graag heeft, volgens mijn opzoekingen.

Groenten

zaterdag 19 maart 2011 - 12:20
Tarragon

Tarragon

En hier is een foto van nog een ander onkruid dat het goed vindt in mijn koertje. Totaal geen idee wat dit kan zijn.

Het onkruid dat ik bedoel is het kleine plantje in het midden boven.
De andere plant (met het lila bloempje) mag natuurlijk ook geïdentificeer worden

Kan er iemand één of meerdere herkennen?

Dikke kus voor de winnaar (als lief het niet ziet)

Groenten

zaterdag 19 maart 2011 - 12:23
Slak

Slak

toch gekke mensen die antwerpenaren , ze willen eerst weten welk onkruid er groeit voor ze het weg gaan doen ... roundup is altijd plezant om te gebruiken , beetje op de blaren en weg onkruid . tijd voor de moestuin !!!
zaterdag 19 maart 2011 - 12:47
Tarragon

Tarragon

Als ik geen geld wil uitgeven aan een kit om de bodemsamenstelling te kennen, dan zal ik ook geen geld uitgeven aan een bus Roundup, zeker?

Okee, toegegeven, als het onkruid nuttig blijkt en niet in de weg staat van de planten die ik zelf daar wil zetten, of hun groei niet hindert, mag het blijven
zaterdag 19 maart 2011 - 13:22
annis

Annis

Foto 1 is Robertskruid ( Geranium robertianum) een uit de ooievaarsbekfamilie.

Foto 2 Maagdenpalm, vergeet-mij-nietjes? en Robertskruid.

Annis
zaterdag 19 maart 2011 - 14:21
Tarragon

Tarragon

Haaaaaa ja! Natuurlijk!
Dat ene, dat zijn inderdaad vergeet-mij-nietjes, want die komen elk jaar weer door.
Daar had ik helemaal niet aan gedacht.
En wat lees ik... die doen het goed op kalkarme grond.

Ooievaarsbek, reigersbek, ik vermoed dat het verschil klein is.
Sowieso, ze prefereren allebei zure grond.

En op dat plekje komen ook elk jaar meiklokjes boven en soms pluk ik een paar bloemen, en combineer ze dan samen met de vergeet-mij-nietjes.

En wat lees ik als ik meiklokjes opzoek?
Zuurminnend.

Dus weet ik nu wel met een goeie 99,9% zekerheid dat de bodem van mijn koertje zuur is en dat daar niets moet zetten dat liever een kalkrijke grond heeft, tenzij ik zelf wat kalk onder de grond doe.

De helft van de grond in mijn koer wordt gebruikt voor bloemen en ander decoratief moois. De andere helft dient voor groentekes en misschien een mini-fruitboompje.
Dan gaat er nog een goed gedeelte in potten. Nu weet ik wat ik waar kan zetten.

En ja, tenslotte dat andere met die lila bloempjes, is inderdaad wel maagdenpalm.

Wel bedankt!
*dikke kussen* (beloofd is beloofd)
zaterdag 19 maart 2011 - 16:27
Rita1960

Rita1960

en "lief" mag dit best zien op het forum

't forum geeft wel de antwoorden..

groetjes,

Rita
zaterdag 19 maart 2011 - 20:12
Mandy

Mandy

En groot gelijk om geen roundup te gebruiken..... Het is helemaal niet plezant om dat gif in je (groenten) tuin te spuiten...... minstens 30% blijft erna achter.......
zaterdag 19 maart 2011 - 21:00
Slak

Slak

ook als je het maar met kleine beetjes gebruikt op de blaren alleen ?
zaterdag 19 maart 2011 - 21:09
renate67

Renate67

het gaat ook de grond in naar de wortels anders zou het niet werken en die sterven daar dan af toch?
Renate
zaterdag 19 maart 2011 - 21:21
Mandy

Mandy

Het is echt niet zo onschuldig als er gezegd wordt.... er is al vaker op dit forum over gesproken......
zaterdag 19 maart 2011 - 21:34
Mandy

Mandy

Gewoon lekker met de hand wieden.......
zaterdag 19 maart 2011 - 21:35
Tarragon

Tarragon

Daar waar de bloemen komen, mag het onkruid blijven staan.

Daar waar de groentjes geplant worden, is het al verdwenen.

MET de hand
Maar heb er wel een dag of twee later nog stijve spieren van gehad.
Nu ja, dat is ook niets bijzonders natuurlijk.

De raad om Roundup te gebruiken heb ik wel gekregen om een heel hardnekkige Campsis radicans uit te roeien. En dat wordt dan niet als onkruid beschouwd.
Het rotding werd enkele jaren geleden door mijn buurman geplant, maar enkele jaren later ook weer verwijderd.
Alleen heeft hij de wortel niet verwijderd, met als resultaat dat de campsis nu overal bij zijn buren komt woekeren.

Wat ik met de campsis aanvang, weet ik nog niet; maar hij was er 1 1/2 jaar geleden mee bezig mijn dak kapot te maken. Straffe gast dus. Ik heb nu een gloednieuw dak en het spreekt vanzelf dat ik wil dat het op zijn plaats blijft.
zaterdag 19 maart 2011 - 23:16
renate67

Renate67

Campsis radicans blijft hier ook maar weer steeds terugkomen ook totaal elders in de tuin, wat een woekeraar (ook als plant al)
Renate
zondag 20 maart 2011 - 00:09
Slak

Slak

ik doe het niet graag maar zal hier toch iedereen gelijk moeten geven , ban round-up , en meer handwerk in de hof . zo zie je maar weer , je leert hier elke dag bij als leek . merci
zondag 20 maart 2011 - 08:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon