menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peterselie moeilijk kunnen kweken

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Dag
Na vele jaren heb ik nu meer tijd en ben dus bezig met een stukje grond
te bewerken voor een moestuintje .
Vroeger zaaide ik altijd (of plantjes kopen ) Peterselie .
Maar ik kon dat niet houden , na enkele weken waren de plantjes vergeeld .
Ieder jaar hetzelfde . Wat was de oorzaak daarvan ?
gr
Johan
vrijdag 18 maart 2011 - 21:49
Mandy

Mandy

Meestal is het laten groeien van peterselie niet zo moeilijk maar het laten kiemen is het probleem.........

Kregen ze misschien teveel water of stonden ze op de wind?????
Of een virus die door bladluizen overgebracht wordt.... heel goed kijken steeds of er bladluizen zijn......
vrijdag 18 maart 2011 - 22:31
marero

Marero

ik heb verleden zomer 2 pollen peterselie gezaaid en die deden het goed, telkens kort knippen om ervan te eten en ze bleven groeien, en vermits ze eenjarig zijn had ik ze gewoon laten staan om af te sterven in de winter, groot was dan ook mijn verbazing dat ze beiden de winter super hebben overleefd en alweer mooi groen en bossig staan, ksnap het niet maar tis mooi meegenomen, dat spaart me zaaien uit
zaterdag 19 maart 2011 - 10:24
lydia2

Lydia2

Ik had zowel platte als gekrulde peterselie gekocht als plantje en er heerlijk van gegeten en nu zijn ze beiden al aan het groeien. Had nooit gedacht dat ze de winter zouden overleven. Ze staan toch buiten in volle grond.

Lydia
zaterdag 19 maart 2011 - 12:25
marero

Marero

damn
zaterdag 19 maart 2011 - 23:31
Borsalino

Borsalino

Had vorig jaar een rijtje van 5 meter gezaaid en uitgedund op 30cm.
Na afsnijden bleef die voortgroeien.

Heb ermee lopen leuren zo een opbrengst.

Hebben die gevriesdroogd en in een zak in de diepvries gestoken, lekker makkelijk.
zondag 20 maart 2011 - 17:11
marero

Marero

ja dat doe ik ook altijd en ook met bieslook
zondag 20 maart 2011 - 20:05
Mandy

Mandy

En ik doe dat met enorme hoeveelheden koriander....... lekker
zondag 20 maart 2011 - 20:11
marero

Marero

yaaik, ik lust geen koriander
zondag 20 maart 2011 - 20:12
Mandy

Mandy

Zoooooo vreselijk heerlijk in INDIAAS ( geen Indonesisch!!) eten.....
zondag 20 maart 2011 - 20:13
Dietmar

Dietmar

De oorzaak zou kunnen zijn dat je bij het zaaien van de peterselie, de zaadjes te hard bedekt dat ze geen licht krijgen en aangezien peterselie een lichtkiemer is niet kan groeien.

Een lichtkiemer is een plant, waarvan het zaad alleen kiemt onder invloed van licht.
Lichtkiemers moeten zeer oppervlakkig gezaaid worden, omdat ze anders niet kiemen. Ook mag een eventuele zaaibak niet afgedekt worden met niet licht doorlatend materiaal. Een lichtprikkelkiemer is een plant, waarvan het zaad een lichtprikkel nodig heeft om te kiemen


Andere lichtkiemers zijn:
* Sla
* Selderij
* Bleekselderij
* Knolselderij
* Snijselderij
* Peterselie

Het kan natuurlijk ook zijn dat de peterselie niet genoeg water of bepaalde voedingstoffen kan opnemen
zondag 20 maart 2011 - 21:16
jdcoster

Jdcoster

Peterselie wordt ook vaak aangetast door de wortelvlieg. Dat kan ook nog een oorzaak zijn.
Als je de planten uit trekt en de wortels vertonen gangetjes of de punt van de wortel is aangetast, dan is het de wortelvlieg.
De peterselie sterft niet onmiddellijk af maar leidt een kwijnend bestaan met stagnerende groei en ... gele blaadjes.
Echt voorkomen kan men denk ik alleen door, net zoals met wortelen, er een afscherming met insectengaas rond aan te brengen.
donderdag 24 maart 2011 - 12:43
cetinel

Cetinel

aangezien peterselie nogal laat kiemt en ik nogal ongeduldig ben,koop ik meestal plantjes van de platte peterselie,de plantjes van vorig jaar zijn ook hier weer aan de groei,ik weet wel dat ze zaad gaan vormen,maar je kan er evengoed wel een paar keer van oogsten is mijn ondervinding,ondertussen kunnen nieuwe plantjes aan de groei...
ik zet wel steeds platte peterselie,weet niet of het verschil maakt,maar daar heb ik dus absoluut geen problemen mee...
ik heb zaad gekocht vorig jaar in turkije,en die ga ik wel zaaien in een pot of bak,kwestie van nie teveel aan onkruidbestrijding te denken,es kijken of het met zelf zaaien ook een succes word.
donderdag 24 maart 2011 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon