menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinpompen

Ga naar meest recente reactie

Dietmar

Dietmar

Hoi,

Vorige zomer was het in juli kurkdroog en als je dan alle planten van voldoende water moet voorzien en je pomp heeft niet genoeg debiet, dan is dat elke dag een lange bezigheid. Vorig jaar had ik er dan ook niet beter op gevonden op het plastieken zwembad te laten vol lopen en vervolgens hieruit water te scheppen. Gaat veel sneller en op einde van het seizoen heb je breder armen
Nu zou ik dit jaar een pomp willen aanschaffen die me wat meer debiet kan geven en meer druk oplevert op de tuinslang zodanig dat ik hier een paar vernevelaars in mijn groententuin kan opstellen. Weten jullie goede, niet te dure vernevelaars? fabrikanten? adressen? ervaring?



[afbeelding verwijderd niet-https]


Iemand enige ervaring met één van deze pompen?

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

donderdag 10 maart 2011 - 13:17
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

hallo,

Wij hebben een Micro drip system van gardena.

Heb je alle soorten je hebt vernevelaars in een circel in een halve circel. Je hebt drupje. enzovoort.

Dat zijn zwarte darmen. Daar je met iets (moet je best bijkopen is beter kan je ook mee vastdraaien) gatjes in prikken. Dan steek je er een staafje in (buisje) dan daar vernevelaar ofzo op.
Je meot wel alles kopen. Dus in het begin moet een filter komen die ook de verbinding maakt van de tuinslang naar die slang met verneverlaas ofzo erop.
Je kan die dingens natuurlijk ook direct op de buis plaatsen maar wij gebruiken een buisje waar je dan verneverlaar ofzo kunt opdraaien.

Is handig. Vooral in begin van sezoen als je niet veel tijd hebt. Gewoon kraan open/pomp aan en dan achteraf weer gaan uitzetten.
Je hebt ook gewone straaltjes.

Als je een serre hebt best niet in de serre gebruiken. naamelijk als je er tomaten in zet. En die dingens sproeien ook alles onder.

Ook kun je er kraantjes tussen steken. Ook splitsingen.
Maar, als je een splitsing maakt moet het water verdeelt worden. Dus gaan ze niet zo hard en ook niet zo ver sproeien.

Wij hebben alles in de Aveve gekocht en ook een deel in de Eurotuin. Waarschijnlijk ken je dat niet. Ligt in Merelbeke in Oost-Vlaanderen.

Groeten
Cedric
donderdag 10 maart 2011 - 13:30
Dietmar

Dietmar

Aveve is hier bij ons ook in de buurt ook.
Sluit je het systeem op het leidingwater(pidpa) of op water uit een geslagen put aan? Zoja, hoeveel debiet & druk geeft jouw pomp?
En hoeveel druk moet het systeem hebben?
donderdag 10 maart 2011 - 13:37
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,

het systeem hebben ze niet in alle Avev's.

Het water komt uit onze 2waterputten.

Die pomp is denk ik redelijk veel debiet. Als je weet dat de pomp in de wasplaats staat (acterzijde huis) en dat we ongeveer 20-50 meter verder ook water hebben bij de beesten en de meostuin. En helemaal vanvoor in de tuin. En ook nog eens alle toiletten (1 op de 1ste verdieping) het precies aantal debiet ken ik niet.

Als ik het niet vergeet zal ik eens kijken voor je.

donderdag 10 maart 2011 - 14:29
Lorie

Lorie

Misschien ook even op tweedehandssites rond kijken ... is maar een idee.
donderdag 10 maart 2011 - 15:07
Gehenna

Gehenna

Totaal geen idee, wij hebben een wissselpomp van DAB, zo'n geruisloze pomp. Staat vooraan in huis en de put zit onder terras, zo'n 12m van de pomp. Buitenkraan, wasmachiene en toilet (staat boven) lopen op de put, de rest is leidingwater.
Er staat een drukregelaar tussen, kan je zelf regelen indien nodig.
Geen klachten van, alleen vraag ik mij af wat zij tegen een niet geluidsgeïsoleerde pomp zeggen, want 'geruisloos' ...
donderdag 10 maart 2011 - 17:12
Dietmar

Dietmar

Onze put is 6m diep geslagen met een stalen buis door mijn nonkel. Vervolgens is er een leiding ingestoken en is het gat goed opgevuld, dus de put zou toch geen lucht mogen opzuigen en kan hij zuigdruk opbouwen. Aan de leiding staat dan een terugslagklep en de elektrische tuinpomp (800W). Deze moet je zelf wel even opgieten met water & heeft geen expansievat.

Graag zou ik wat meer debiet & druk hebben. Nu moet ik 5min wachten en dan geeft de pomp water voor nog geen 2min en dan weer 5min wachten en zo telkens weer opnieuw dan duurd het lang eer u gieter van 15L vol is. Als ik de tuinslang op een sproeier aansluit, geeft hij ook maar me schokken water af, waardoor het opsommige plaatsen weer natter is dan op andere.

Iemand het zelfde probleem voor gehad en eventueel oplossingen?

Groeten,
Dieter

donderdag 10 maart 2011 - 18:54
Slak

Slak

als je voldoende druk wilt hebben zorg dan dat je leiding naar de sproeiers zo dik mogelijk is , gebruik geen tuin slang van 15mm diameter maar meer dan 19mm . hoe dikker je buis hoe meer druk je gaat krijgen aan de andere zijde . mijn waterput is 9 meter diep , en kosten 130 euro . is de moeite niet voor het zelf te doen , en garantie als de put dicht komt binnen een jaar kreeg ik een nieuwe . als je wilt geef ik je de nummer
donderdag 10 maart 2011 - 20:33
Dietmar

Dietmar

Ik denk ook dat hij niet in een goede laag zit.
Je mag altijd de gegevens pm'n naar mij.
Van waar is de firma juist?
donderdag 10 maart 2011 - 22:36
Borsalino

Borsalino

Hier zelfde probleem gehad zoals Slak het zei.
Water kwam in schokken en traag en weinig.
3/4" darm na de pomp aangesloten en nu 1000 liter op 25 min.

Heb ergens platte darm (PVC oprolbare brandweerslang) van 1" aan een rpijs van 35€ gezien voor 50 meter.
Hier Geka koppelingen op en ik kan sproeien.

Waterpomp is op benzine, een oude sloerie.

Ik pomp wel vanuit een waterput, water staat meestal op 5 à 6 meter diepte.
vrijdag 11 maart 2011 - 07:02
Slak

Slak

ik heb je in mail de gegevens door gestuurd , ik hoop dat je er iets mee bent .
vrijdag 11 maart 2011 - 17:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon