menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe best de bodem van mijn moestuin verbeteren

jozefleon

Jozefleon

Ik heb mijn moestuin uitgebreid om dit jaar meer groenten te hebben. Mijn terrein was 12 jaar geleden een (graas)weide en is vroeger ook akkerland geweest. De bodem is heel klei-achtig en wordt keihard in de zomer.
Ik vermoed dat ik er best compost (vlaco) doorheen meng. Of doe ik er mischien beter aan een dikke laag compost er bovenop te leggen en daarin te telen ?
Of geleidelijk aan meer compost toe te voegen en telkens te mengen ?

PS Een paar jaar geleden heb ik een ander stuk proberen te verbeteren door Rijnzand toe te voegen. Dit is matig gelukt, maar ik aarzel dit stuk verder te gebruiken voor volgende reden : Ik had Rijnzand gekocht in plastiezakken (ong 40 kg) en heb er later op gedacht dat de rivieren (Rijn, Schelde enz..) vroeger toch zeer vervuild waren met zware metalen en zo ... Voor de bouw zal dit wel geen probleem zijn. Doch mag ik eten van groenten die hierop gekweekt zijn ? Momenteel staat de bieslook reeds tenvolle opgeschoten, ik watertand, maar aarzel om er van te eten ....
Waarschijnlijk ben ik te paranoia ... maar ik ben in juli, succesvol, geopereerd van darmkanker en wantrouw sedertdien zowat alles.
Heeft dit geacht Forum een opinie daarover ?
De Gamma zegt : geen probleem en ik lees ook overal op het net over verbeteren van moestuinen met Rijnzand.

Hartelijk dank op voorhand voorelke gefundeerde reactie en groeten

Groenten

zondag 6 maart 2011 - 12:18
ev121a

Ev121a


Het beste is de grond goed omspitten en compost toevoegen dat de grond
een losse structuur krijgt en championne mest gaat ook heel goed.
Wij hebben een zandgrond daar loopt het water doorheen en blijf je water geven
maar kleigrond houdt het water goed vast, daarom is het de bedoeling dat je
grond goed los maakt naar een regenbui.

Dat zand kan geen kwaad als je de groenten goed wast voor je ze eet.

Veel sucses met tuinieren
maandag 7 maart 2011 - 16:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon