menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peultjes

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

of op zijn vlaams sluimererwten of schelperwten,hier zijn we er dol op,als ik tijd heb(moet nog het een en ander regelen vandaag) ga ik ze vandaag zetten,ze komen van de nieuwe tuin en heten:Carouby de Maussane,en ze bloeien mooi paars,ik heb ze eerder ook al gezet.
maar omdat het een klimmer is moet ik steun voorzien...heb maar besloten ze aan de draad tussen buur en mij in te zetten,dan hoef ik zelf niks te construeren(eventjes teveel pijn om daar nu mee bezig te zijn)dan kan hij langs zijn kant ook wat oogsten....
ik heb dan ook nog de sugar snaps die een plaatsje moeten krijgen...
donderdag 3 maart 2011 - 07:42
rialle

Rialle

Ga je die nu al in de volle grond zetten Fatma?

Groetjes Rialle
donderdag 3 maart 2011 - 08:23
cetinel

Cetinel

was ik wel van zin ja,is dat nog te vroeg? zaaien in maart-april staat er op het pakje,niet dat het onder glas of zo moet...
het is maart en het kriebelt,vandaar
ik heb geen plaats(meer) om ze binnen voor te zaaien dus wou ik ze al gelijk in de grond doen.
donderdag 3 maart 2011 - 08:36
rialle

Rialle

Zoveel verstand heb ik ook nog niet van bonen hoor! Waarschijnlijk weet jijzelf er meer van. Ik heb pas 1x bonen gezet en dat was 2 jaar geleden en die heb ik toen pas na half mei gezaaid. Ik weet het ook niet precies maar het lijkt mij nu nog zo vroeg. En het vriest nog elke nacht.....
Maar het kriebelt, zeker weten hier ook!

Groetjes Rialle
donderdag 3 maart 2011 - 08:49
cetinel

Cetinel

dit zijn geen bonen maar erwten,die kan je vroeger zetten....
maar mischien dek ik ze wel af met vliesdoek,ook voor die gezellige vogeltjes in de tuin die denken dat ik voer voor hen neerzet als ik iets zaai
donderdag 3 maart 2011 - 08:53
rialle

Rialle

Oh juist ja.....erwten.... Ach het is nog vroeg hè, ik was althans al om 6.45u op ha ha! Sorry.......en alweer iets geleerd.

Groetjes Rialle
donderdag 3 maart 2011 - 09:13
carsa

Carsa

Waar heb jij je sugar snaps gevonden?
Ik ben nu al een tijdje op zoek en vind ze nergens...
Ik weet dat Somers sugar snaps hebben maar ik zou niet weten waar je een uitgebreid gamma van Somer Seeds kan vinden. In een hubo in de buurt heb ik al wel eens een verwaarloosd rekje van Somers Seeds gevonden maar geen Sugar Snaps....

Online heb ik ze ook al wel gevonden maar dan alleen op nederlands sites en aangezien ik verder niet echt nog ander zaad nodig heb, moet ik bovenop de €2.5 voor het zaad nog eens minstens €4 portkosten en behandelingskosten betalen en ik ben niet zo'n held in online dingen kopen...

vrijdag 4 maart 2011 - 08:31
cetinel

Cetinel

ik heb ze in de aveve hier gevonden,na op verschillende plaatsten gezocht te hebben,ik had ook geen sin om een bestelling te doen en veel verzendkosten te betalen als ik enkel sugar snaps moest hebben,ze zaten niet bij de bonen en erwten maar bij het plantgoed voor uien hier in de aveve,daardoor had ik ze eerder waarschijnlijk over het hoofd gezien,is er geen aveve bij jullie in de buurt?mischien es naar vragen?
vrijdag 4 maart 2011 - 09:04
carsa

Carsa

Ja, er is een aveve bij ons in de buurt. Ik ben daar al eens gaan zoeken en alle pakjes van bonen en erwten afgegaan... geen sugar snaps!
Zat het dan in een ander soort verpakking, als het bij de ajuinen lag?
Bij de Aveve bij ons in de buurt hingen alle zaadjes in pakjes bij elkaar in 1 gang, iets verder lagen de patatjes en waarschijnlijk ook wel de ajuinen dan... en misschien sugar snaps!

Misschien moet ik daar dan toch nog maar eens terug naar toe gaan en er aan de kassa naar vragen... Of misschien kan ik nog eens naar een andere Aveve in de buurt

Alvast bedankt!
vrijdag 4 maart 2011 - 09:24
cetinel

Cetinel

ik heb geen idee waarom het daar lag,toch es naar vragen dan he.
vrijdag 4 maart 2011 - 09:29
carsa

Carsa

Ik ben net naar een Aveve en een doe het zelf waar ze Somers zaden hebben gegaan...

In de Aveve: "Sugar Snaps? Nog nooit van gehoord."
In de doe het zelf:"Wij hebben een vast gamma en kunnen niets bestellen"
... Jammer
vrijdag 4 maart 2011 - 10:37
cetinel

Cetinel

wat vreemd,je zou toch denken dat ze hetzelfde aanbod hebben doorheen het land?
vrijdag 4 maart 2011 - 11:31
cetinel

Cetinel

ik heb de zakjes nog es even bekeken,het zit in een pakje van de aveve zelf,geen somers of elite zaden of zo dus..
verder staat er niet sugar snaps op maar"peulerwten-pois mangetouts" onderaan het pakje staat elite.
het gaat wel degelijk om dezelfde erwten als de sugar snaps want er staateulerwten hebben een dikke vlezige wand en malse zoete erwten,ze worden enerzijds op hun geheel gegeten,anderzijds kan men uitsluitend de zoete erwten gebruiken...
het is het ras "delikett"

beetje uitleg over het ras,het gaat dus wel om type sugar snaps....
http://tuinzaden.eu/peulen/919319-peulen-delikett-.html
vrijdag 4 maart 2011 - 11:55
carsa

Carsa

Vreemd dat de verkoper in de Aveve dan ook niet delikett aanbeveelde, ik heb nochthans gezegd dat het suikererwten zijn! Hij raadde me 'Kalife' aan omdat dat de zoetste erwten waren die hij had, maar dat zijn doperwten!

Ik was vooral op zoek naar de sugar snap omdat die hoog groeit maar aangezien de sugar snap onvindbaar is ben ik blij als ik morgen misschien ergens delikett vind!

Dus bij delikett kan je de peul en de erwt eten als ze als iets ouder zijn? (in tegenstelling tot sluimerwten die je vroeg moet plukken, voordat de erwten ontwikkeld zijn) En ze zijn ook rauw lekker?
In verband met de gewashoogte van delikett vind ik wel een paar tegenstrijdige beweringen.
bij het vlaams zaadhuis vind ik een hoogte van 100-120cm:
http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=616&cat=165&group=5&productnaam=ERWTEN_PEULERWTEN_DELIKETT_75_g
Ook vt heeft delikett suikererwten maar zij geven een gewashoogte van 65cm aan:
http://www.zadengids.be/index.php?menu=224

Hoe hoog zijn jou peultjes? Of heb je ze vroeger nog niet gezaaid? (kwestie van een aangepaste draad te voorzien waar ze op kunnen klimmen)

Super hard bedankt iedereen!!
En sorry, Cetinel, dat ik je topic effe ge-hijackt heb. Veel succes met je peultjes!
vrijdag 4 maart 2011 - 18:45
cetinel

Cetinel

delikett heb ik eerder nog niet gezet,maar lage sugar snaps wel en dei hadden zogezegd geen klimnet nodig,ze groeiden inderdaad niet heel hoog maar was een warboel...
dus ga ik hier wel gaas tegen zetten,kunnen ze klimmen als ze willen
de paarsbloeiende peultjes ,die heb ik vroeger wel gezet en die werden wel flink hoog...
ik denk dat we bij delikett op een goeie meter mogen rekenen...
overigens heb ik ze nog niet kunnen zaaien:ik heb een zestal cierkante meters geprepareerd en daar een halve kilo plantui op gezet.en dat was het dan,meer kreeg ik vandaag echt niet gedaan....met een beetje geluk morgen de peultjes zetten.
vrijdag 4 maart 2011 - 20:09
cetinel

Cetinel

en vandaag staan de peulerwten delikett in de aveve wél bij de bonen en erwten en niet meer bij de plantajuinen
zaterdag 5 maart 2011 - 15:19
cetinel

Cetinel

mét vertraging(met dank aan gewrichten en speciale zoon )
vandaag gezaaid: peultjes en sugar snaps : in de tuin
prei:buiten in een grote pot afgedekt met plastiek en vliesdoek
buiten in piepschuimen bak eikeblad en ijsbergsla
binnen in bak: regenboogsnijbiet.
alle beetjes helpen,nog 1 pakje sugar snaps te gaan,maar daarvan moet de grond nog voorbereid.
donderdag 10 maart 2011 - 18:08
cetinel

Cetinel

de rest van de sugar snaps zit ook weer in de grond,morgen regen,daarna weer mooi weer voorspeld,kan dus niet beter zijn!
zaterdag 12 maart 2011 - 17:25
Claudia69

Claudia69

Ik vond dit jaar ook nergens Sugar Snaps: niet bij Aveve, niet in de tuincentra in de buurt, ook niet waar ze Somers verkopen. Misschien waren ze daar uitgeput. Maar mijn moeder heeft er gevonden (van Somers) in de Carrefour in haar buurt.
maandag 21 maart 2011 - 14:21
daggie01

Daggie01

als ik denk dat het net te koud is buiten om de peutjes os erwtjes te zaaien
zet ik plastic flessen eroverheen
heel makkelijk
snij de bodem eraf en zet ze over de zaden
op wat warmere dagen draai ik de dop eraf en savonds draai ik ze er weer op
werkt echt heel goed
en hier in italie hebben we allen flessen zonder statiegeld
dus altijd flessen in overvloed
dinsdag 22 maart 2011 - 17:51
cetinel

Cetinel

zouden de peultjes na 2 weken nog niet opgekomen moeten zijn,of ben ik weer te ongeduldig??
vrijdag 25 maart 2011 - 08:57
cetinel
vrijdag 25 maart 2011 - 09:31
cetinel

Cetinel

der zit schot in de zaak!! heb vandaag beetje aarde weggekrabd,en daar zaten ze!,nog een paar dagen en ze komen boven denk ik(ik ben niet ongeduldig hoor! )
zondag 27 maart 2011 - 15:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon