menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten

Ga naar meest recente reactie

marero

Marero

misschien een stomme vraag maar toch maar proberen: ik zou graag iets speciaals van tomaten zaaien en nu vroeg ik mij af, als ik naar de winkel ga en er koop, ze opeet en de zaadjes prepareer en laat drogen kan ik die dan bv een week later als ze droog zijn zaaien?? gaat daar iets fatsoenlijks van voort komen?
maandag 21 februari 2011 - 23:19
derosse

Derosse

Je kan deze zaaien maar de opbrengst zal tegenvallen. De soorten die in de winkel te vinden zijn zijn F1 hybriden. Deze hebben bepaalde eigenschappen zoals groeikracht, het dragen van vruchten, ziekteresistentie, enz... De nakomelingen zullen wel vruchten opbrengen maar het aantal zal wel tegenvallen.
dinsdag 22 februari 2011 - 08:15
cetinel

Cetinel

waarom heb je dat niet gezegd?? ik heb hier plantjes van tomaten teveel,vanalles door mekaar,maar wel goeie....had ge gelijk wat kunnen meenemen,en die paprikas zijn we ook vergeten..........
dinsdag 22 februari 2011 - 11:10
Rita1960

Rita1960

Hi, ik heb hier vorig jaar zaden gezaaid van de snoeptomaatjes van de A..i.

heeft goed uitgepakt..

dinsdag 22 februari 2011 - 19:36
marero

Marero

damn de snoeptomaatjes die was ik vergete, dat ga ik dan toch in elk geval nekeer uitproberen, we zien wel wat ervan komt
dinsdag 22 februari 2011 - 22:24
Lorie

Lorie

Ik heb daar goeie ervaringen mee!
woensdag 23 februari 2011 - 11:29
Mandy

Mandy

Ik heb dat vorig jaar ook gedaan van Red Pearl en ik had een grote opbrengst, mooie maat en goed van smaak....

Ik zou zeggen : proberen toch maar........
woensdag 23 februari 2011 - 12:19
greener

Greener

Het verhaal van derosse over F1 klopt als een bus maar er is een maar:

De eigenschappen van de F1 plant zullen in het zaad wat je oogst niet meer terugkomen.
Dat wil simpel zeggen dat als je bijv. 5 zaden laat opgroeien, alle 5 de planten net wat anders zijn. De ene heeft rodere vruchten dan de ander, de ene groeit erg hard en de andere weer niet, de ene smaakt beter dan de ander enz enz enz.
Maar het kan dus zeer goed zo zijn dat er 1 of 2 plantjes uit dit zaad net zo lekkere tomaten geeft als die je in eerste instantie hebt gekocht.
Mocht de F1 vrucht een hybride kruising zijn geweest is er zelfs mogelijkheid tot hybrid vigour wat niks anders wil zeggen dat de mogelijkheid er is dat een nakomeling plotseling veel harder gaat groeien dan de plant waar het zaad uit kwam (dus je F1). Snellere groei is vaak ook met genoeg dieven meer en vollere tomaten.

Laat je dus gewoon verrassen en dit kan zeker positief uitpakken maar dit hoeft dus niet.

Sebas
donderdag 24 februari 2011 - 10:00
ev121a

Ev121a

[url
]null hier mijn tomaten in de kas

Ik zaai mijn tomaten zelf het zijn zaden van der wal die bestel ik ieder jaar
via de volkstuin.
het zijn hybride en biologische zaden.
Ik zaai die thuis op een vensterbank boven op een slaapkamer op het zuiden.
Zaaien doe ik begin maart en verspeen ze eenmaal in een grote pot en plant
ze begin mei in de kas.
Bemest ze met salpeper een fruit bemesting en plant er kruiden en afrikanen
bij .
Geef ze in het begin goed water maar als de vruchten eraan komen niet te veel water geven in de kas.
zondag 27 februari 2011 - 18:55
marero

Marero

ok bedankt, goeie tips
zondag 27 februari 2011 - 22:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon