menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stro van champignonkweek op deze site

Ga naar meest recente reactie

Debby

Debby

Hallo allemaal, een hele goede dag gewenst

Ik was aan het neuzen over zelf champignons kweken en kwam het volgende tegen:

http://www.tuinadvies.be/groente_champignons.htm
Zelf aan de slag met de gewone champignon :

Eventueel in de kelder of op een donkere plaats. In dit geval moeten we stro gebruiken vanuit de stal dat we nat gaan maken. We leggen het stro op een hoopje en bevochtigen het met regelmaat. Dan om de 5 dagen keren we de hoop om en doen dit tot het stro bruin wordt en verkruimeld is. Als er geen sterke geur meer loslaat (ammoniak geur), is de 'kompost' klaar voor gebruik. Tot slot doen we de 'kompost' in bakjes of emmers, en kijken of de temperatuur in het midden de 24 °C niet overstijgt . Nu gaan we over op het enten van het mycelium, wat trouwens te koop is in de speciaalzaak, het wordt afgeleverd in blokjes of graankorrels. Blokjes duw je zo de kompost in, en de korrels (zijnde gekookte graankorrels waarop het mycelium is gegroeid) worden uitgestrooid over de 'kompost' en daarna met een toplaagje bedekt. (5cm dikte bestaande uit 80 % turf en 20 % schuimaarde). De dekaarde wordt gebruikt om bacteriën in de grond te krijgen, die dienen als stimuli voor de aanmaak van het mycelium. Na een tweetal weken gaat de zwam uitlopen. Vanaf nu houden we alles goed vochtig en na een 4 tal weken verschijnen dan de eerste champignons. Het plukken wordt met één draaibeweging gedaan en breekt de hoed toch af verwijder dan de steel nadien. Pluk de champignon alvorens de hoed opent.

Nu heb ik een vraagje daar ik vastberaden en zelfverzekerd zelfopgevangen sporen van de champignon wil gaan uitzaaien, daar dus het mycelium uit laten groeien en uiteraard BERGEN champignons van oogsten.....

Het stro dat hierboven uit de stal gebruikt wordt, is dat voordat of nadat deze stro volgescheten is? En is dat dan door het paard (wat ik in dat geval het voor de hand liggendst vind) of van het paard en de kip?

Groetjes alvast van Debby.
vrijdag 4 februari 2011 - 22:11
Mandy

Mandy

Geen idee. Ik weet wel dat je zelf champignons kunt kweken met een kweeksetje van Mychampion of zoiets. Daar is geen bemeste!! stro voor nodig
vrijdag 4 februari 2011 - 22:29
Debby

Debby

Ja die kweeksetjes ken ik Mandy, maar die zijn in vergelijking tot de hoeveelheid geoogste kilo's champignons best duur vind ik. Deze zijn inderdaad heel goed, maar als een groot champignonliefhebber bent dan probeer je op andere ludieke wijzen ze te kweken he?

En met googlen kwam ik 'terug' op het tuinadvies.be en dat is dan nog leuker.
vrijdag 4 februari 2011 - 22:37
LauraK

LauraK

Het moet inderdaad 'gebruikt' stro zijn.
Ik weet dat bij maneges vaak het afval uit de stallen opgehaald wordt door bedrijven
die op grote schaal champignons kweken. Het is dus niet alleen maar bescheten stro,
hahaha. Gelukkig zijn paarden herbivoren, en stinkt het niet heel erg.

Groeten van Laura.
zaterdag 5 februari 2011 - 10:59
greener

Greener

Leuk topic.
De sporen laten "pakken" op het stro is zeer moeilijk.
Beter is een goedkoop setje te kopen en dit geente stro uit het pakket onder je andere aangekochte steriele strobalen te verdelen.
Zo deed ik dit een paar jaar terug met die setjes. (champignon, en twee soorten oesterzwammen)
Op deze manier kost het je maar één setje en kan je bijna een compleet bedrijf opstarten.

Sebas
zaterdag 19 februari 2011 - 10:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon