menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuweling hoopt op hulp

Ga naar meest recente reactie

paprikaatje

Paprikaatje

Hallo,

Ik ben een 'puber' van 14 en heb een redelijk stuk van onze tuin gekregen om mijn eerste groententuin aan te leggen. Ik heb ondertussen al heel wat informatie op dit forum gevonden over hoe ik er aan moet beginnen, dus dankjewel iedereen.
Aangezien mijn zakgeld dit jaar vooral zal gaan naar tuingereedschap en zaaibakjes enzo vroeg ik me af of er mensen zijn op dit forum die toevallig wat groentenzaden over hebben die ik zou mogen gebruiken. Op die manier hoop ik ervaring op te doen in verschillende soorten groenten wat mijn budget helaas niet zo goed toelaat. Ik wil echt vanalles proberen, dus ik hoop dat er wat reactie opkomt. Je zou mij er superveel plezier meedoen.
En het zou ook fijn zijn als de mensen die willen reageren wat tips geven over het zaainen van hun zaadjes.
Vele groetjes
maandag 24 januari 2011 - 18:48
molleke32

Molleke32

Alvast succes met je tuintje..
Ik heb hier enkel nog wat komkommerzaad over (die kunnen in volle grond de soort die ik heb en moeten niet onder glas)
zaai ze vanaf half april op kamertemperatuur voor, het kiemen duurt 2a 3 weken. Als de zaailingen groot genoeg zijn mogen ze na de ijsheiligen buiten (half mei) In volle zon op een beschut plaatsje. Let op dat worden redelijke planten. En hebben veel water nodig.
Als je mij een pb tje stuurt stuur ik de paar zaden die ik nog heb wel op als je wil

Groetjes Vicky
maandag 24 januari 2011 - 20:10
paprikaatje

Paprikaatje

Dat zou heel leuk zijn. Alvast bedankt!
maandag 24 januari 2011 - 20:43
rialle

Rialle

Hoi Paprikaatje, welkom op ons forum.
Wat leuk al die jeugd de laatste tijd hier.

Aan je forumnaam te zien ben je ook geïntereseerd in paprikazaden? Nou die heb ik wel voor je als je wilt.....stuur je adres maar in een pm.

Groetjes Rialle
maandag 24 januari 2011 - 21:01
paprikaatje

Paprikaatje

Wat een behulpzame forumleden! Al 2 weldoeners! SUPERBEDANKT8
maandag 24 januari 2011 - 21:14
Hilde1741

Hilde1741

Hier ook wel zin om je wat zaden te sturen. Ik pb je.
maandag 24 januari 2011 - 22:43
linkin711

Linkin711

enkel intresse in groenten??of ook kruiden?

maandag 24 januari 2011 - 23:50
cetinel

Cetinel

kzaleens tussen mijn zaden duiken en kijken wat ik heb......
pompoen in ieder geval al,en tomaat e, boontjes verder weet ik het niet van buiten....
effen gaan nazien....
dinsdag 25 januari 2011 - 07:24
an

An

als je mij een pm stuurt heb ik ook wel zaden voor je,
gr an
dinsdag 25 januari 2011 - 09:59
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hoi paprikaatje,

Als je stekbakjes wil gebruiken kun je ook eierdozen gebruiken. En als het voorjaar is vraag je iedereen in de familie en de buren naar hun potjes als ze nieuwe plantjes kopen. Die zitten vaak in traytjes van 10 stuks.
Ook de bakjes van salades en chinees kun je gebruiken om te zaaien.
En emmers kun je vaak gratis halen bij de friettent of chinees restaurant.
Deze gebruik ik voor de kleine plantjes die je moet uitzetten. Dan snijd ik er de bodem uit en zet ik de emmer er overheen, dan kunnen de konijnen en duiven ze niet opeten.
Als je wilt kan ik je wat paprika en courgette zaden opsturen.

Groetjes Bloemenkoningin
dinsdag 25 januari 2011 - 10:14
paprikaatje

Paprikaatje

Heel erg bedankt al voor de mensen die mij zaadjes zullen opsturen! Wie nog iets teveel heeft mag altijd een pb sturen. Ook fruit en kruiden zijn welkom.
Ook bedankt voor de tips iedereen.
dinsdag 25 januari 2011 - 17:22
Rita1960

Rita1960

Paprikaatje,

Allereerst welkom op dit forum

welke gereedschappen ben jij van plan aan te schaffen? of heb je reeds aangeschaft?

ik gebruik maar weinig gereedschap.. en de rest.. niet..

groetjes,

Rita
dinsdag 25 januari 2011 - 20:13
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Ik gebruik altijd een drietand, een schop, een hark, een schoffel en een riek. Een riek om alles wat op een hoop ligt op de mesthoop te gooien. Een schoffel om het onkruid los te wieden. Een drietand om de grond los te maken als het bijvoorbeeld geregent heeft. Een hark om je onkruid bij elkaar te harken en alles netjes te maken en een schop om alle planten in de grond te zetten en los te maken.
dinsdag 25 januari 2011 - 22:13
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

En ze hoeven ook niet duur te zijn. Houd Lidl en Aldi in de gaten.
dinsdag 25 januari 2011 - 22:14
paprikaatje

Paprikaatje

Ik dacht aan een spade, riek, schoffel, drietand en het kleine gereedschap (schopje, harkje). Verder nog stokken voor mijn tomatenplanten en enkele kweekkastjes voor te zaaien binnen. Wellicht ook een plantenbak om kruiden in te doen.
dinsdag 25 januari 2011 - 22:30
paprikaatje

Paprikaatje

DANK U molleke32 voor de zaadjes. Ze zaten vandaag al in de bus!
woensdag 26 januari 2011 - 15:20
Rita1960

Rita1960

Bloemenkoningin,

Jij gebruikt bijna hetzelfde gereedschap.. Ik pak echter een bladhark i.p.v. een gewone hark om de grond te egaliseren na het spitten en ook om het afval bij elkaar te rapen.

en idd de A..i en de L..l hebben vaak goede aanbiedingen voor tuingereedschap.

groetjes,

Rita

woensdag 26 januari 2011 - 16:26
molleke32

Molleke32

Graag gedaan
woensdag 26 januari 2011 - 18:03
an

An

Hoi Marianne de link die je aangeeft ,geeft bij mij aan kan de pagina niet vinden ,
ik weet niet of dat bij jou/jullie ook zo is,.
gr an
maandag 31 januari 2011 - 09:48
paprikaatje

Paprikaatje

Ik wil iedereen superhard bedanken voor de zaadjes. Vandaag waren er 3 enveloppes mee en de paprikas zijn al gezaaid in potjes. Echt vrijgevige forummers
maandag 31 januari 2011 - 20:01
vaneske

Vaneske

Hoi paprikaatje,

Ik heb nog zaden van minipompoenen en courgetten (mix van gewone, gele en witte), ik heb ook snijbiet in alle kleuren en bonen. Stuur me anders een pb en laat me weten wat je wil...

dinsdag 1 februari 2011 - 16:20
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

welkom,

ik ben ook een puber van 14 en bij mij gaat het lekker
Mijn ouders komen wel wat gereedschap voor me. En mijn moeder en ik doen de moestuin samen. Ik zaai vooral alles en plant het uit (Vind ik het leukst). in 2010 Heb ik mij vooral bezig gehouden met een 35zonnenbloemen op te kweken. Dit jaar ga ik voor de tomaten en paprika's. Ik heb zaaibakjes. 3stuks. 2 ervan heb ik gratis van een bon gekregen in de Aveve.

Als ik en tekort heb gebruik ik gewoon bakjes met een folie erover. Ook kan je de deksteltjes er gewoon opzetten en af en to verluchten natuurlijk.

Ik haal altijd zaadjes uit pompoenen gaat best goed. Gratis zaad. Dus gratis groenten. Als je buget niet veel is richt je je beter op het zaaien en nu het kopen van kleine plantjes.
Tomaten
komkommer
paprika
sla (gaat uitstekend)
spinazie
boontjes
kan je allemaal zaaien ik heb nog wel wat om op te noemen

Ik wens je veel succes met je moestuintje. Hoopelijk blijft je intresse enkele jaren.
Want veel jongen die tuinieren bestaan er niet.

Dit heeft niks te maken met een moestuin maar:
Als je bloemetjes wilt zaaien hier enkele makkelijke om te beginnen:
Zonnenbloemen
GeurErwt
Afrikaantjes
viooltjes
en nog zo wat.

Groetjes

Cedric
woensdag 2 februari 2011 - 20:05
renate67

Renate67

hallo paprikaatje
misschien heb je inmiddels genoeg zaad maar als je wilt heb ik zaadvan:

rucola
bieslook
stamslabonen (soort klimsperzieboontjes)
meloenzaad (zelf verzameld uit vrucht, van die franse met zoete oranje
binnenkant, zelf ook nog niet eerder gekweekt, maar meloenzaad
kiemt wel heel gemakkelijk)
stuur maar PM als je zaadjes wil
Renate
zaterdag 5 februari 2011 - 09:21
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,

Hoe kan je eigeljik zaad van bislook nemen?

gr
donderdag 10 februari 2011 - 15:44
Rita1960

Rita1960

bieslookbloemen in de gaten houden.. zodra de zaadjes zwart worden, bloem plukken en zaden eruit schudden.

donderdag 10 februari 2011 - 17:38
renate67

Renate67

de bloemen laten staan, aan het begin van de herfst waren die helemaal bruin droog, die er af gehaald en nog een flink gepruts om de zwarte zaadjes uit dat beige `kaf`te pulken
Echt in de gaten houden kan ik dit niet noemen.
Renate
donderdag 10 februari 2011 - 22:45
renate67

Renate67

paprikaatje
als goedkope (gratis) stekbakjes gebruik ik alle bakjes waar je groente en fruit en gebak/broodjes in koopt met doorzichtig deksel.
Dus oa champignons, tomaten, druiven, aardbeien, sommige hebben gaten andere niet (geen gaten in bodem gebruik ik voor binnen, wel gaten i bodem gebruik ik voor buiten (of bak waarin vlees verkocht wordt als lekbakje eronder voor gebruik binnen)
renate
donderdag 10 februari 2011 - 22:50
Lorie

Lorie

Goh, hoe herkenbaar, "heb je nu nog geen potjes genoeg..."?

Als mini-serretjes voor mijn slakroppen, gebruik ik de flessen van 5l water en snij de onderkant eraf.

Ik zie het een beetje als mijn visie bij het kweken, zo rendabel mogelijk, zonder dure investeringen. Zo krijgen die pet-flessen ook een tweede leven en de sla is lekker zacht hoor!
vrijdag 11 februari 2011 - 15:18
an

An

zet jij je sla plantjes dan in de volle grondt met die flessen (is ook goed voor de aan vreet(want jonge plantjes worden op die manier beschermd) er van behalve alleen als warmte bron)
gr an
vrijdag 11 februari 2011 - 15:30
Lorie

Lorie

Ja, zelden beestjes op de sla, mooi warm en de kipjes die los lopen, kunnen er niet bij.
vrijdag 11 februari 2011 - 16:07
Lorie

Lorie

Je hoeft geen gaatjes in te prikken, want er is de opening waar je ander het water uitgiet é!
vrijdag 11 februari 2011 - 16:36
Lorie
vrijdag 11 februari 2011 - 20:39
Gehenna

Gehenna

Vannacht .... shhhht ....catnap tijd ...
vrijdag 11 februari 2011 - 22:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon