menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog even oogsten voor een vorstperiode

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Vandaag 25 november nog mooi wat groenten opgehaald van de tuin voor de eerste vorstperiode komt. Zoals je ziet kunnen we nog een keer verse sla eten en roodlof. Ook boerenkool, prei, winterwortelen en broccoli komen nog op het menu. Ook kinderen en kleinkinderen genieten ervan.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 25 november 2010 - 13:27
Jeannette1

Jeannette1

Hai Jo,

Heerlijk om dit te zien, geniet er fijn van, het ziet er voorteffelijk uit en zal zeker goed smaken!

Mag ik een klein beetje jaloers zijn op jouw geweldige groentes?

Hopelijk krijgen wij het volgend seizoen een beter tuinjaar, dat geldt ook voor alle forummers/sters die een slecht seizoen hebben gehad.

Geniet van hetgeen je ziet.

Groetjes, Jeannette

donderdag 25 november 2010 - 13:48
annis

Annis

Dat zijn nog aardig wat maaltjes. Gisteren was ik bij een kwekerij en die hadden nog heel veel kiwi's hangen deze gingen er ook nog gauw af voor de vorst. Zou jammer zijn als alles bevriest dan kun je het weggooien.

Annis
donderdag 25 november 2010 - 15:29
JovanDreumel

JovanDreumel

Er zitten nog behoorlijk wat wortels in de grond. Daar heb ik blad en compost opgebracht. Dan blijven ze wel goed.
Prei bevriest niet zo gauw, maar het is mogelijk, dat je moet wachten als de grond bevroren is.
Boven de boerenkool zit nog anti-insectengaas, maar dat helpt ook tegen de duiven die er graag op gaan zitten als er sneeuw komt.
donderdag 25 november 2010 - 17:19
Rita1960

Rita1960

oef Jo,
heb jij last van houtduiven in de boerenkool??
Heb ik nog niet gehad in de afgelopen jaren.. misschien dat het komt omdat hier de akkers nog niet verder bewerkt zijn en er nog voldoende koren te vinden is voor de houtduiven...
maar ik zal er rekening mee houden

en nu ja, als de sneeuw lager blijft liggen dan 2 dagen moet ik de boerenkool toch oogsten.. anders wordt het een rotzooi...

groetjes,
Rita

donderdag 25 november 2010 - 19:38
FransNL

FransNL

Ik heb gisteren mijn wortelen en knolselderij uit de grond gehaald en ingekuild. Ook de dahlia's zijn uitgegraven en de knollen overwinteren nu in dozen in de kelder. Er staan nu alleen nog witlof , spruiten , prei en aardappelen in de vollegrond. De aardappelen , waarvan het loof al een paar maanden geleden verwijderd is , zitten sinds gisteren wel onder een dikke laag bladeren want een klein beetje vorst in de grond is al fataal voor ze. Het zijn er ook niet zoveel meer want anders kun je zoiets niet doen. Nog ongeveer 20 struiken en naar behoefte doe ik zo'n struik uit.
donderdag 25 november 2010 - 19:41
JovanDreumel

JovanDreumel

De aardappelen staan mooi droog en koel in de garage.

@ Rita. De duiven besmeuren en vreten alleen aan de boerenkool, zodra er sneeuw ligt. Dan valt er voor die beesten niet veel anders te eten natuurlijk. Maar het anti-insectengaas voldeed vorig jaar heel goed ook tegen de duiven. Ze gaan dan liever eten bij iemand die er niks over heeft. De beesten moeten ook de winter doorkomen toch.
donderdag 25 november 2010 - 19:48
Rita1960

Rita1960

Ja Jo,

maar dat kunnen ze ook als er maar tenminste een paar goede eikenbomen staan waar ook de eikels blijven liggen.. en er niet al te veel opruimwoede is..

groetjes,
Rita



en BTW: moie opbrengst nog..
donderdag 25 november 2010 - 20:26
leeuwtje

Leeuwtje

Dat ziet er lekker uit zeg!
vrijdag 26 november 2010 - 00:11
Matabish

Matabish

Ja zeg...héérlijk, ik krijg er serieus honger van!!
vrijdag 26 november 2010 - 01:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon