menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uw indrukken over groentenseizoen 2010

Ga naar meest recente reactie

sakura

Sakura

Nu het groentenseizoen 2010 over zijn hoogtepunt heen is is het misschien goed even een voorlopige balans op te maken. Wat liep goed en wat niet en waarom ?

Bij mij gaat 2010 alvast de boeken in als een slecht jaar en dit vooral door de ongunstige weersomstandigheden : een te lang koud voorjaar en een schrijnend gebrek aan regen tot in de zomer

Verscheidene buitenteelten zijn dan ook volledig of gedeeltelijk mislukt. Zelfs in de serre liet het mindere weer zijn sporen na en was de algemene kwaliteit beduidend minder dan andere jaren.

Persoonlijke conclusie : als 2011 een herhaling wordt van 2010 stop ik er gewoon mee

Ik ben alvast benieuwd naar de indrukken van de andere forumleden.
zaterdag 13 november 2010 - 10:12
Sarah

Sarah

Hoi Sakura,

Bij mij was 2010 ook en minder jaar. Ik heb geen serre of kas dus was het niet al te best. Maar stoppen doe ik niet hoor no way!!!!
Het is veel te leuk om te doen.

gr Sarah
zaterdag 13 november 2010 - 11:04
lentemode

Lentemode

Hallo Sakura,

En hier in de Antwerpse Kempen was het een goed gelukt moestuinjaar, ondanks die uitermate droge start...
Dit was ook het eerste jaar dat ik regelmatig boontjes in potjes voorzaaide, hier op dit leuke tuinforum aanbevolen. En ook het eerste jaar dat er zoveel worteltjes en preien een gaasdoek over zich heen kregen !
En 't werkt echt !
De steunende ronde metalen bogen zijn geplooid, en wachten nu in de berging op het nieuwe seizoen in 2011.
Wel had ik vorige winter een serieus gevecht moeten leveren om de pepinoscheuten de winter door te krijgen. Uiteindelijk had ik een schitterend bed in de tuin aangelegd, zelfs onder het goedkeurend oog van de meester... Maar vruchten ??? Geen enkele dus ...
En ja, die komen er dus ook niet meer in !

Groetjes,
Mia
zaterdag 13 november 2010 - 12:22
Peppody

Peppody

hier ook niet zo goed gegaan, maar dat ligt ook aan de grond hier denk ik. Van de tomaten wel een goede oogst gehad, een paar pompoenen, maar helaas niet de 'soeppompoenen' die planten zijn kapot gegaan en ook de courgettes hebben veel minder oogst gegeven dan anders.

Stoppen zou ik niet doen hoor, hier geven we de moed ook niet op, ik ga volgende week mest kruien van de overburen naar hier en wie weet lukt het volgend jaar dan beter!

Wat een ontzettend leuke avatar heb je trouwens Sakura, wat is dat voor helm die de poes op het hoofd heeft?
zaterdag 13 november 2010 - 13:06
annis

Annis

Batdah hoe waren de paprika's

Annis
zaterdag 13 november 2010 - 15:06
sakura

Sakura

In afwachting van het antwoord van Batdah : mijn paprika's zijn volledig mislukt . Na het verspenen in verse teelaarde van DCM wilden ze totaal niet meer groeien. Idem dito met mijn aubergines.
zaterdag 13 november 2010 - 15:50
Peppody

Peppody

de paprika's hebben het hier ook goed gedaan, stonden wel in een plastic tuinkasje bij de tomaten in, maar niet in speciale aarde o.i.d.
zaterdag 13 november 2010 - 16:02
Mandy

Mandy

Hier in het Belgische Brabant, een paar grote stappen van de Nederlandse grens verwijderd was het absoluut geen slecht jaar. Ik moet wel zeggen dat alles een beetje later was en dat ik nog doodmoe ben van al dat water sjouwen tijdens die heerlijke hitte maar verder........prima......

aardbeien: goed ( nadat ik dit jaar nieuwe plantjes heb gekocht)
courgettes: te veel ... te veel....
komkommers: te veel... te veel.... kwam geen einde aan...
sla: genoeg
aardappelen: heel erg veel.......uit de tuin en uit het bos.....
uien: allemaal en lekker groot
knoflook: genoeg
tomaten in potten: oneindig veel-
in volle grond: sommige slecht- sommige goed
paprika: in potten: 12 paprika's per plant gemiddeld....de laatste heb ik laten hangen.....
koreander: uitstekend
mint: uitstekend
pastinaken: zitten nog in de grond- zien er goed uit
spinazie: lekker in de schaduw gezet: genoeg
lentils: genoeg
bruine bonen: uitstekend
borlottibonen: uitstekend
sperciebonen: te veel
runnerbeans: pronkbonen: veel te veel...veel te veel...
Zal wel het een en ander nog zijn vergeten maar ik ben erg tevreden

De mest met vlas voor volgend seizoen is al uitgespreid en ligt nu lekker onder plastiek te wachten tot de lente eindelijk komt..... en dan gaan we weer...... :
zaterdag 13 november 2010 - 17:27
sakura

Sakura

Oprechte deelneming Batdah... Gedeelde smart is halve smart, niet ? De zaden voor 2011 zijn al besteld, maar als het nogmaals zo'n slappe bedoening wordt geef ik er de brui aan. Mijn grootste succes in 201O : spinazie (in de serre en buiten in volle grond) + bloemkolen (behalve Belot die maar in geen vruchten lijkt te zullen geven) + broccoli + boontjes (heel veel). Voor de rest niet veel soeps.
zaterdag 13 november 2010 - 17:29
Mandy

Mandy

Ik zou graag een extra 100 2 hebben voor de groententuin..Batdah..... kom echt veel plaats te kort..... wil nog zoveel meer gaan zetten.... maar helaas......
zaterdag 13 november 2010 - 17:43
Mandy

Mandy

Maar spinazie is ook wel het makkelijkste van het makkelijkste......
in de schaduw van andere groenten zetten en goed water geven......

hoe denk je dat je volgend jaar de "pronkbonen" gaat doen????
zaterdag 13 november 2010 - 18:40
Mandy

Mandy

En Sakura........ als het dit jaar niet zo lekker ging probeer je het volgend jaar weer????? Het is natuurlijk ontzttend jammer van al je werk enzo maar in de groententuin rommelen is zooooooooooooooo heerlijk.....
zaterdag 13 november 2010 - 18:42
Mandy

Mandy

Nou, ook veel succes voor volgend seizoen maar......

[maar als je pas in 2012 gaat nadenken over bv de stokbonen, ben je dan niet eigenlijk al te laat???? Of gooi jij de bonen zomaar in de grond... zonder voorwerking.... ]
zaterdag 13 november 2010 - 19:17
Rita1960

Rita1960

groenteseizoen hier:

maar even de lijst van Mandy aangehouden en bijgewerkt

aardbeien: zeer matig, zo'n 40 % opbrengst t.o.v. 2009
courgettes: te veel ...maar de geiten vinden ze ook erg lekker
komkommers: mooie opbrengst voor het eerste jaar. met 3 planten te veel voor eigen gebruik.
sla: meer dan genoeg
aardappelen: goede opbrengst van de Gala's
uien: redelijke opbrengst
sjalotten: redelijk (hebben van de droogte te lijden gehad..)
knoflook: puinhoop, door de lange winter en te nat gestaan
tomaten in potten: veel en erg lekker van smaak sommige soorten deden het daarintegen niet goed en gaan hier uit het assortiment
tomaten in volle grond: - pas in 2011 dankzij zaden van Verbena
paprika in potten: 6 paprika's per plant gemiddeld (maar redelijke grote vruchten)
pastinaken: te droog geweest, slechte opkomst, moet ze nog uithalen
rode bieten: goede opbrengst, volgend jaar toch iets meer uitdunnen
zomerwortels: goed
winterwortels; erg goed ( staat nog een gedeelte van)
pastinaak: zeer matig..slechte opkomst vermoedelijk door ietwat oud zaad)
venkel: goed
sperciebonen prelude) erg goede opbrengst
andere stambonen: goed. (argus, purple queen, boter boontjes)
peulen: ondanks 3 x herzaaien toch nog redelijk
spitskool: slecht (slakken)
koolrabi: wit en paars: goed
koolraap: redelijk
rucula: 1e zaaisel goed, 2e minder
boerenkool: goed ( itt vorig jaar toen koolvlieg erin gehad)
zomerframbozen: matig..
herfstframbozen : erg goed
braamboos: slecht
rozenbottels: goed
tuinbonen: goede opbrengst (wel tijdens de droogte bewaterd)
rabarber: erg goede opbrengst met dikke en lange stelen
rode bessen/kruisbessen en zwartebessen: erg goed
peterselie (vanzelf opgekomen) dikke bossen en te veel om te drogen
nieuw zeelandse spinazie: zeer goede opbrengst.
wintertijm: goed..

Ook zal wel het een en ander nog zijn vergeten maar ik ook ben erg tevreden
Diepvries zit weer vol...

groetjes,

Rita

Oh ja, en als het een keer tegenzit, niet direct de moed verliezen hoor... de aanhouder wint.. dussssss.. doorgaan.......
zaterdag 13 november 2010 - 19:32
Mandy

Mandy

Dat lijstje ziet er ook helemaal niet slecht uit......
O ja , nu ik dit zie weet ik ook wat ik nog allemaal vergeten was.........



Knoflook..... dat zal goed groeien..... zit al 3 weken in de grond en met nu al 30 uur forse REGEN achter elkaar...... vrees het ergste......

ook al is het hier zandgrond....... het is BAR en BOOS..... arme mensen die KLEIgrond hebben.....
zaterdag 13 november 2010 - 19:37
Mandy

Mandy

Ik wist wel dat je GEK was op duiven
zaterdag 13 november 2010 - 19:45
Rita1960
zaterdag 13 november 2010 - 20:17
Mandy

Mandy

echt een dierenliefhebber
zaterdag 13 november 2010 - 21:11
JovanDreumel

JovanDreumel

Je mag de groentetuin van dit jaar 2010 niet vergelijken met 2009.
2009 was een topjaar en dat haal je nooit meer. 2010 was een matig jaar. Gemiddel zit je daar tussen in. Maar wat wil je? Een langdurig te koud voorjaar. Daarna droogte en teveel hitte. Toen kwam daar bij ons de buitensporige regen van augustus en daar heeft men nu last van in het zuiden.

Aarbeien gaven wat minder en de oogst was ook sneller afgelopen. Aardappels ook wat minder, maar waren niet ziek geworden en dus ook geen rotte. De prei is dunner gebleven.
Boontjes was aardig goed, maar een paar zaaisels mislukten door de nattigheid. In oktober en zelfs 1x in november nog wat boontjes kunnen eten. Maar de allerlaatste is niks geworden, maar dat was ook een gok. Paprika was goed en er hangen er nu ook nog een paar aan, dieik morgen ga halen. Boerenkool is goed. Koolrabi heel goed. Ik had al de dubbele portie gezet van vorig jaar en nog hebben de kinderen niet genoeg. Mijn vrouw heeft nog een zere duim van het schillen.
Tomatenopbrengst goed en pas in de laatste week kwam de ziekte er in.
Ook bij mij werkt het anti-insectengaas goed. Alleen een konijn had er een gat in gemaakt en probeerde daar een nest te maken, terwijl er plek genoeg is op deze wereld. Nu waren er toch een paar koolwitjes onder gekomen en dat uit zich dan in rupsen in de broccoli

Nu heb ik al meer dan 40 jaar een groentetuin en niet alleen voor de groenten, die je nergens zo lekker kunt kopen. Ook voor de broodnodige beweging. Mijn leuze is dan ook: "tuinieren is goed voor ale spieren". Je spaart er ook nog eens een sportschool mee uit. Dat soort dingen vergeten we wel eens.
Kinderen en kleinkinderen weten er ook nog eens van te genieten. Dus....... Van ophouden is geen sprake!!
zondag 14 november 2010 - 16:57
FransNL

FransNL

Weersomstandigheden varieren nu eenmaal .Het ene jaar lukt dit weer beter en het andere jaar weer dat . Zo bekeken was 2010 voor mij eigenlijk geen jaar dat er echt uitsprong in het rijtje op twee groentes na.

Allereerst de tomaten . De trosvorming was minder goed , minder vol , dan andere jaren en ook was het aandeel gebarsten tomaten veel groter . De uiteindelijke hoeveelheid was wel goed maar de kwaliteit duidelijk minder .Ondanks de nattigheid sloeg de phytophtora niet veel eerder toe dan voorgaande jaren .

De sjalotten kan ik achteraf wel als een mislukking beschouwen. Het leek eerst een prima oogst te zijn . Alle rot beestjes die dat konden verzieken heb ik succesvol m.b.v. insectengaas weg kunnen houden. Ondanks dat ik de sjalotten goed had laten nadrogen kwam er uitval vanwege schimmel . Ik schat dat ik inmiddels ruim de helft van mijn sjalotten weg heb kunnen gooien en ik vrees dat het nog steeds niet gedaan is.
maandag 15 november 2010 - 19:01
sakura

Sakura

FransNL, is het echt nodig om sjalotten en uien onder insectengaas te telen ? Is het strooien tegen bodeminsekten vlak voor het planten of zaaien niet voldoende om de maden van de uienvlieg weg te houden ? Ik ben ook gebruiker van insektengaas voor diverse teelten, maar het spul is redeljk duur en door al die witte gaastunnels lijkt de groententuin 's zomers stilaan een tentenkamp van de VN.
dinsdag 16 november 2010 - 09:33
FransNL

FransNL

Het gaat bij mij niet zo zeer om de uienvlieg ofwel preivlieg Sakura maar om de preimineervlieg. Dit beestje is relatief nieuw in onze omgeving en daardoor komt de plaag nog niet overal voor. Ik heb er echter al enkele jaren veel last van . In tegenstelling tot de uienvlieg overleeft deze vlieg niet als pop in de grond maar als larve en later als pop in aangetaste planten. Ook uien , sjalotten en bieslook tast hij aan. Met een grondbehandeling hou je deze vlieg dus niet tegen.Dat is de reden dat ik insectengaas gebruik .Tegen de mineervlieg is het effectief mits je zeer fijnmazig gaas gebruikt want dit vliegje is erg klein .

Insektengaas is inderdaad duur zoals je zegt maar er is een prima alternatief. Naast het 'echte' gaas dat ik al had ben ik 100% polyester gordijn (vitrage) van Ikea type Lill gaan gebruiken. Spotgoedkoop want het kost , ook bij de belgische Ikea's , maar 3,99 euro voor een verpakking waarin twee gordijnen zitten van elk 2.8 x 3 meter . Mijn ervaring is inmiddels dat ze twee jaar prima meegaan maar daarna neemt de stevigheid af waardoor ze kunnen scheuren . Maar zelfs dan zijn ze in gebruik veel goedkoper dan het dure 'echte' gaas dat enkele jaren langer meegaat.

Hier de link naar het Ikea 'gaas'.

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/10070262

Ik heb begin vorig jaar een topic geopend over mijn gebruik van insectengaas en het preimineervliegje. Misschien interessant om daar ook eens naar te kijken.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=24811

dinsdag 16 november 2010 - 11:10
bisschop

Bisschop

Bij mij was 2010 een seizoen om vlug te vergeten Dit niet alleen door het weer maar ook deels door mijn operatie op 31 maart. Ben bijna gans het seizoen uitgeschakelt geweest om in de tuin te werken jammer
2011 hopelijk veel beter
zondag 21 november 2010 - 18:38
sakura

Sakura

Ja bisschop, fysieke gezondheid hebben we niet altijd in de hand. Alvast veel beterschap. Met een beetje goed weer wordt 2011 beslist een beter tuinseizoen. Veel moed !
maandag 22 november 2010 - 07:41
bisschop

Bisschop

Dank jewel maar volgend jaar starten wij terug met goede moed hoor
maandag 22 november 2010 - 09:23
Mandy

Mandy

Iedereen die dit jaar geen goede oogst had/ ofwel wat problemen had in de groententuin....... toch plannen maken voor volgend seizoen en in de lente weer vol goede moed gaan beginnen.... SUCCES allemaal...
maandag 22 november 2010 - 09:41
FransNL

FransNL

Het moet inderdaad wel wat opleveren Mandy want anders gaat de lol er af . Maar stel eens dat er helemaal geen problemen zouden zijn in je tuin. Alleen een beetje zaaien ... schoffelen ... en gewoon afwachten tot alles volgroeid is . Daarna de mooiste groente en het beste fruit van je landje afhalen. Zou dat leuk zijn ? Voor mij in ieder geval niet en ik denk dat het meeste plezier in mijn hobby zou verdwijnen . Ik zou me arbeider gaan voelen in mijn eigen probleemloze 'groentefabriekje' .
maandag 22 november 2010 - 11:09
Rita1960

Rita1960

Dat heb je goed verwoord Frans. Het spannende van moes-tuinieren zit hem in de opbrengst die ieder jaar weer anders is. Meer, minder, groter, kleiner en noem maar op...

maandag 22 november 2010 - 17:50
Mandy

Mandy

Natuurlijk Frans, moet het wat opleveren, maar het is gelukkig nooit zo, dat er helemaal niets lukt..
Het ene jaar heb je meer tomaten en het andere jaar gaat de courgette als een trein..... Dat is juist het leuke ervan.....

Daarom gewoon elk jaar weer met frisse moed beginnen. lekker buiten zijn, en de uitdaging aangaan.....

Soms geeft het ook vele verrassingen.....
maandag 22 november 2010 - 19:52
bisschop

Bisschop

Wij zullen zeker met goede moet beginnen wat minder was vergeten wij maar nu de groene kolen aan het koken zijn mmm de geur alleen al en uit eigen tuin
dinsdag 23 november 2010 - 13:31
ev121a

Ev121a

[Alles bij elkaar was dit jaar niet zo slecht .
In de kas : de komkommers hebben we er veel afgehaald , maar de tomaten
deden het niet goed,de pepers en paprika was een goede oogst.
Het voorjaar in de kas was ook goed.
Sla, raapstelen, spinazie, een goede oogst van de uien en wortellen.die ik altijd
in de tunnel plant en zaai.
Ook doe ik daar in allas voorzaaien voor het voorjaar buiten uit te plant.


Buiten hebben de voorjaars kolen het goed gedaan.de zomer kolen niet
behalve de rode kolen die zijn goed gelukt
Dit jaar vielen de aardappelen tegen door de droogte klein en minder opbrengst.
De snijbonen en peulen gaven een goede oogst ,de bonen niet maar de boterboontjes wel ,
Witlof hebben we in nov eruit gehaald en in de kas ingekuilden de winterwortellen
ook in de kas ingekuild.
De sla was ook minder dit jaar, door de droogte.


Hier een foto van de kas


Groenten

maandag 29 november 2010 - 15:53
Mandy

Mandy

He... als ik al die lekkere sla zo zie staan in je kas verlang ik NOG MEER naar de lente ...........
maandag 29 november 2010 - 16:03
lentemode

Lentemode

Hehe, ik vind mijn draai ook niet meer zo goed in de keuken ...
Mijn kruidenmandje of temske (kennen jullie dat rare woord voor een vergiet ?) blijft ongebruikt in zijn berging staan.
Gedaan met efkes de hof in op zoek naar kervel, bieslook, basilicum, munt, lenteuitjes, lavas, etc.
Op dit moment een sneeuwdekentje hier in de Antwerpse Kempen.

Groetjes,
Mia
maandag 29 november 2010 - 20:43
Mandy

Mandy

Mint en koriander heb ik nog volop staan en gebruik ik dan ook nog maar verder is het een lege boel in de groententuin....... en nu bijna al het blad van de bomen....... en sinds vanavond een laagje sneeuw om het helemaal levensloos te maken....... brbrbr..... wat een uitzicht........


dinsdag 30 november 2010 - 00:24
Mandy

Mandy

Ben bezig om een stuk vol met ellendige klimopstruiken weg te halen. Dikke stronken wegzagen en dan vervolgens uitspitten....... lekker warm klusje in de kou......maar ik heb wat extra ruimte nodig voor de groententuin... Kreeg vanavond 13 extra zakjes groentenzaad.... dus ja......
dinsdag 30 november 2010 - 01:18
baloe

Baloe

Mijn 2010:
Erwten: OK, eerste seizoen
peultjes: heel goed
sla: OK
brocoli: daar hebben de slakken veel plezier aan gehad
Bonen: een koude slag gehad, en dus kwasi geen opbrengst
Tomaten: mooie oogst, ware het niet dat mijn buurman de patattenziekte had
Courgetten: heel gevarieerd in droog seizoen niets, nadien konden wij niet meer volgen
Prei: goed
Spinazie: lukte niet goed, weet ook niet wat ermee was
Chinese kool: eerste keer, mislukt
Peterselie: Goed
Dragon: goed
Salie: goed
Rode bes: uitstekend
Witte bes: goed
Stekelbes (rood en wit): heel goed
Okkernoot: heel goed
rabarber: goed
Basilicum: goed
Heb er ook niet altijd genoeg tijd kunnen insteken, maar we genieten nog van de vruchten dus das OK
dinsdag 30 november 2010 - 12:41
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hier bij ons was het ook een zeer goede oogst
Alles lukte goed.
ik heb denk ik 3ker spinazie gezaaid dus we hebben een lekekr voorraadje.
Volgend jaar gaan we voor 4keer Omdat we dit jaar 6pompoenplantjes hadden gaa nwe er in 2011 maar 2planten.

gr
donderdag 2 december 2010 - 19:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon