menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witloof

Ga naar meest recente reactie

goofy

Goofy

Hallo beste tuinliefhebbers,
Ik heb vandaag voor de eerste maal witloofwortels in mijn serre ingeplant,
wortels die ik heb gekregen van de boer... deze hebben alreeds de eerste maal wiloof voort gebracht.
Nu mijn vraag aan u, om de hoeveel tijd moet ik deze watergeven?

groetjes van een experimenterend tuinman
zondag 31 oktober 2010 - 22:25
goofy

Goofy

dat is het probleem ik heb niet veel plaats om witloof te zaaien om zo aan wortelen te komen... tenzij je dit ook in emmers kan kweken om dan zo in het najaar in de serre in te planten
zondag 31 oktober 2010 - 22:40
an

An

Hoi Badah,hoe kweek jij die wortels dan .?
gr, an
maandag 1 november 2010 - 08:42
zourky

Zourky

deze hebben alreeds de eerste maal wiloof voort gebracht

Als ik het goed begrijp heeft er al eens witloof op de wortels gestaan
Kan dat een tweede maal ?
maandag 1 november 2010 - 10:39
andre

Andre

Neen dat lukt niet meer, kunnen alleen nog gebruik worden voor voeder van paarden en konijnen.

Grt andre
maandag 1 november 2010 - 10:53
goofy

Goofy

wel bij die boer zeiden ze dat het wel zou lukken, maar dat het niet al te groot zou worden???
maandag 8 november 2010 - 22:28
zourky

Zourky

Ja als men bv. een boompje heeft en men snijd het tegen de grond af dan zal het misschien ergens terug onderaan uitschieten,maar het echte boompje is weg,neem nu een groen kool men breekt de kool af maar laat de wortel in de grond staan dan zal er ook wel ergens een klein scheutje ontstaan maar zal geen groen kool meer worden.En dat zal met witloof ook zo zijn.
groetjes Richard
dinsdag 9 november 2010 - 06:19
FransNL

FransNL



Bij het gereedmaken van de witlofwortels wordt het loof op enkele cm's boven de wortel afgesneden. Het hart van de plant blijft dus behouden en daar vandaan groeit de krop witlof waar het uiteindelijk om gaat. De krop wordt bij het oogsten afgesneden of met de hand afgebroken zodat het oorspronkelijke 'hart' van de plant niet meer bestaat. In het meest gunstige geval zullen er als je die wortel daarna nog eens wilt gebruiken aan de bovenkant nog wat losse zijscheutjes ontstaan maar de opbrengst daar van valt zwaar tegen. Zoals al eerder opgemerkt , eigenlijk alleen nog bruikbaar als veevoer . Ze worden ook wel als grondstof voor het maken van bitterstoffen in de industrie gebruikt.
dinsdag 9 november 2010 - 18:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon