menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine butternut pompoen

Liselore

Liselore

Hallo,

Ik heb een 15-tal langwerpige rozige butternut pompoenen aan de struik liggen (1 zaadje geplant in het voorjaar), zouden veel smakelijker zijn dan de grooooote pompoenen. Ik heb al een 4-tal pompoenen afgesneden in verschillende stadia van kleuring. De eerste (een paar weken geleden) had nog een lichte zweem van groen en ik heb niet de indruk dat die meer oranje aan het worden is. Het zijn wel pompoenen die niet fel kleuren denk ik zo. Mijn vraag is dus ook : wordt een pompoen nog rijper nadat hij geplukt is (zoals tomaten) of mag je hem pas oogsten wanneer hij volledig rijp is (ik veronderstel : wanneer de bladeren droog worden). Kunnen ze niet rotten als ze zo blijven in de vochtigheid liggen? De bladeren zijn momenteel nog super weelderig.
Ik heb ook iets pompoenachtigs dat bolrond is, blinkend fel-donkeroranje en maxim. een 15-tal cm in doorsnede. Zaadjes gekregen als zijnde "kleine pompoen". Zijn dat eetbare dingen of is dat "sierfruit". En waarom is "sierfruit" niet eetbaar ? Teveel zaadjes erin ?

Bedankt en groetjes !

donderdag 16 september 2010 - 14:19
Jeannette1

Jeannette1

Hai Liselore,

Zou je misschien wat foto's kunnen plaatsen, zo is het allemaal moeilijk te zien of uit te leggen.

Foto's van vrucht plus blad A.U.B.

Groetjes, Jeannette
donderdag 16 september 2010 - 15:19
printemps

Printemps

Sierfruit zijn ook een soort pompoen maar ze zijn dan zonder of weinig smaak
Meestal noemen we die dan kallabassen
Volgens mij rijpen ze niet na
Als het loof nog goed is kan je ze nog laten hangen,wel oogsten voor de vorst,anders bewaren ze niet
Tegen het rotten in de tuin moet je er een stuk piepschuim onder leggen,lekker droog en warm

Die kleine van 15cm is misschien uchiki kuri

mvg
donderdag 16 september 2010 - 16:32
greener

Greener

Printemps slaat de spijker op de kop.
Het narijpen is nihil, kalebassen zijn eetbaar maar lekker is een twee en inderdaad oogsten voor de vorst.

Ik hanteer altijd de steelmethode: Kijk naar het steeltje van de pompoen, gaat deze veranderen van kleur, textuur of anders dan is de pompoen/kalebas rijp.
Meestal verkurkt de steel langzaam en dat is een goede indicatie.

Rotten kan zeer veel oorzaken hebben en is niet altijd een vocht probleem.
Het kan ook worden veroorzaakt dsoor een slechte bestuiving en dat de plant na een tijdje denkt van toch maar niet. (dit is onderzocht en kan zelfs maanden na de bestuiving nog plaatsvinden!)

Ik ben zelf geen voorstander van dingen onder een pompoen of kalebas leggen. Een paar handen scherp zand weer wel, hier zakt regen namelijk zeer snel in weg en op andere materialen blijft het altijd lang vochtig.
Kijk maar in de natuur, daar legt ook niemand een plaatje of iets dergelijks onder een vrucht

Sebas
zaterdag 18 september 2010 - 12:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon