menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paprika

Ga naar meest recente reactie

Tjoolaere

Tjoolaere

Dit is een Hongaars ras, zeer grote opbrengst. Bijzonder aangename zoete smaak, niet te vergelijken met de groene, rode of gele soorten.
Afbeelding van plant in de serre en van het pakje zaden.

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]



vrijdag 10 september 2010 - 11:16
rialle

Rialle

Die zien er prima uit Tjoolaere. Lekker!
Heb je zin om te ruilen? Ik ben een ontzettende paprikafanaat aan het worden en heb al vele soorten en kleuren maar deze nog niet!
Ik kan ruilen met rode, gele, oranje, bruine, zwarte, kleine, grote, geblokt of puntpaprika's. Waar gaat je interesse naar uit? Maar ik loop te hard van stapel. Misschien wil je wel helemaal niet ruilen!

In ieder geval gaat dat een mooie oogst worden!

Groetjes Rialle
vrijdag 10 september 2010 - 13:08
Adrienne

Adrienne

Waaauw super !!!
vrijdag 10 september 2010 - 15:33
Mandy

Mandy

Wat een mooie kleur hebben die paprika's en als ze dan ook nog lekker smaken is het helemaal gaaf natuurlijk.....

Ik heb dit jaar voor het eerst mijn paprika's buiten gezet in potten en gemiddeld hangen er 12 paprika's aan....... ben er zeer tevreden mee

vrijdag 10 september 2010 - 19:36
Calliope

Calliope

Lijkt op een Hongaarse soort die ik heb staan, de Antohi. Er zitten geen zaden in de paprika's. Heb jij dat ook?
vrijdag 10 september 2010 - 21:11
Matabish

Matabish

Ze zijn heel mooi en ze zien er echt wel heel smakelijk uit!
zaterdag 11 september 2010 - 00:26
Tjoolaere

Tjoolaere

@ Galliope,

Er zitten wel héél veel zaden in.
zaterdag 11 september 2010 - 11:26
bisschop

Bisschop

dan maar lekker smullen en zaden drogen
veel succes
marleen
dinsdag 14 september 2010 - 15:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Deze zouden uit Bulgarije komen. Het zijn puntige zoete paprika's/
De paprika's beginnen mooi te rijpen. Het mooie weer helpt een handje. Dit zijn mooie, lekkere zoete paprika die ook wat hoger in de struiken hangen en dan kan de zon er beter bij. Er hangen ook nog wel groene aan de struik. Dus ik heb nog wel meer zonnig weer nodig. Maar als er een beetje rode kleur te zien is, terwijl ze aan de struik hangen, dan neem ik ze mee en leg ze in het donker in de kelder en dan worden ze mooi rood. Deze zijn dus buiten gegroeid.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 23 september 2010 - 17:53
Matabish

Matabish

Rijpen die ook in een koele kelder?
Ik heb er nl. nog heel veel die nog moeten rijpen.

Groetjes,
Matabish.
donderdag 23 september 2010 - 18:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij mij is het een kelderkast. Ze moeten wel eerst iets kleur hebben
donderdag 23 september 2010 - 18:32
Matabish

Matabish

OK! Dan kan ik ze toch beter in de keuken bij de appelen en bananen laten liggen!
'k Hoop toch dat we nog een mooie 'Indian Summer' krijgen, dat ze aan de plant kunnen rijpen want ze zijn idd. zàlig lekker!
Mijn kleindochtertje eet ze zó uit het vuistje!!
donderdag 23 september 2010 - 18:58
bisschop

Bisschop

jongens wat hebbben jullie mooie paprikas
dit jaar niet gelukt bij mij
mijn echtgenoot niet goed verzorgd en ik geopereerd en niet kunnen.
wist niet dat dat paprikas weren zo op een punt zeer mooi jo.
marleen
donderdag 23 september 2010 - 19:44
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo Tjoolaere en Rialle,

Kan ik met jullie ruilen voor paprika zaden?

Groetjes Bloemenkoningin
donderdag 7 oktober 2010 - 22:12
rialle

Rialle

@Jo, die puntpaprika's zien er prima uit, ze blinken zo mooi het lijkt wel of je ze met boenwas gepoetst hebt!

@Bloemenkoningin, ik wil wel met je ruilen hoor. Heb je interesse in een bepaalde kleur?

Groetjes Rialle
vrijdag 8 oktober 2010 - 08:29
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo Rialle,

De gele puntpaprika wil ik graag hebben. Welke zijn goed om in de pasta te stoppen?
Ik heb zelf middelgrote oranje en kleine snack paprika oranje en oranje rood.
De laatste zijn erg klein. En ik heb nu grote bruine paprika. Wil je ruilen met gewone bloemen?

Groetjes Bloemenkoningin
vrijdag 8 oktober 2010 - 13:57
an

An

Hoi Jo,
ik heb tot nu toe 1 rode paprika kunnen oogsten ,1 is nu aan het verkleuren en de rest is nog groen
dat heb ik ook met mijn decora paprika (ook allemaal groen)
mijn vraag is moet ik ze nog laten hangen of ........?
heb geen kelder kast of zo.
wat kan ik het beste doen om ze te laten rijpen en kunnen ze er al af?
groetjes an
dinsdag 12 oktober 2010 - 11:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Deze week zouden ze nog even kunnen hangen er komt nog wat zon en als ze wat kleur beginnen te krijgen, dan kunnen ze naar binnen. Als ze maar op een plaats liggen waar ze niet teveel uitdrogen, dan worden ze daar wel rood.
dinsdag 12 oktober 2010 - 12:41
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Die mooie rode puntige paprika's zijn welke soort?
dinsdag 12 oktober 2010 - 13:02
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo Jo,

Heb je zaden van die Bulgaarse rode paprika?

groetjes Bloemenkoningin
dinsdag 12 oktober 2010 - 13:19
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja hoor.
dinsdag 12 oktober 2010 - 13:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Het ras ken ik niet. Het zijn zoete paprika uit Bulgarije heeft men mij verteld.
dinsdag 12 oktober 2010 - 13:51
JovanDreumel

JovanDreumel

Nu heb ik er ook een paar planten bij met gele vruchten
dinsdag 12 oktober 2010 - 17:32
rialle

Rialle

Hoi Bloemenkoningin,

Ik heb geen gele puntpaprika's maar wel rode punt en oranje puntcocktailpaprika's, en de gewone grote gele paprika.
Ik hoor het wel....

Groetjes Rialle
dinsdag 12 oktober 2010 - 22:08
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hoi Rialle,

Zou ik zaden van de gewone grote gele paprika kunnen krijgen?
De mijne hebben vorige jaar gekruist met de bruine en nu heb ik grote bruine paprika i.p.v. gele. Wil je ruilen voor iets anders of zal je een envelop sturen?

Groetjes Bloemenkoningin
dinsdag 12 oktober 2010 - 22:47
rialle

Rialle

Ja hoor bloemenkoningin, dat kan.
En sorry voor mijn late reactie, was de topic even uit het oog verloren. En je pb zal ik straks ook (verlaat) beantwoorden.

groetjes Rialle
vrijdag 22 oktober 2010 - 14:36
Tjoolaere

Tjoolaere

Ik heb meerdere tuinliefhebbers met heel veel plezier wat zaden kunnen bezorgen.
Helaas moet ik melden dat mijn voorraad uitgeput is.
Aan allen, volgend seizoen veel succes.

Groenten

zaterdag 23 oktober 2010 - 11:44
Tjoolaere

Tjoolaere

Verleden jaar enkele tuinliefhebbers wat zaden van deze paprika opgestuurd.
H o p e l i j k hebben jullie meer geluk dan mezelf, want slechts een paar zaadjes hebben gekiemd en zijn nog afgestorven ook.
Sorry, sorry als het bij jullie ook zo mocht zijn.
Oorzaak : potgrond ?
Heb geen tweede zaai van paprika kunnen doen in andere grond, want zaadjes waren allemaal op.
dinsdag 17 mei 2011 - 12:27
rialle

Rialle

De paprikazaden zijnj ook hier niet uitgekomen.....jammer....
Maar de Hongaarse tomatenzaden die je meegestuurd had doen het wel en ik heb één plant in de kas staan en de andere onder het tomatenrek. Ze doen het geweldig.

Groetjes Rialle
dinsdag 17 mei 2011 - 14:23
Tarragon

Tarragon

Ik vermoed sterk dat het daaraan ligt dat de crème witte paprika's in principe nog niet rijp zijn.

Op de site van Diana's mooie moestuin kan je het volgende lezen:

In het onrijpe stadium is de paprika ook eetbaar, ze is dan minder zoet en eerder kruidig met een klein bittertje. Onrijp is ze altijd: groen (rijpe groene paprika's bestaan niet!!) of paars, chocoladebruin of cremewit

Je kunt dus ook geen zaden van groene paprika's kopen (hoewel ik ze op internet toch vaak tegen kom niet rijpe zaden zijn niet kiemkrachtig, en zaden die wel kiemkrachtig zijn zullen dus uiteindelijk altijd na het groene onrijpe stadium naar een andere kleur afrijpen.

De "truuk" zou dan ook zijn: als je een crème witte paprika hebt, laat een aantal vruchten staan totdat ze de kleur krijgen die erop duidt dat ze rijp zijn (geen idee welke kleur dat dan zou moeten worden, geef ik toe). Als je paprika dan rijp is, kan je het zaad winnen en dat zou dan wel kiemkracht moeten hebben.

Inderdaad heb ik zelf dit seizoen diverse zaadjes geplant. Zaden van rode paprika's kiemden over het algemeen wel. Zaadjes van witte en groene paprika zijn helemaal niet uitgekomen.
Ik lees op andere sites dat het wel voorkomt, maar dat de kans erg klein is.

Volgens diverse sites is het natuurlijk ook niet enkel een kwestie van goed zaad te hebben, gewonnen uit rijpe paprika's, maar ook een kwestie van optimale omstandigheden voor het kiemen, waarbij dan hoofdzakelijk de temperatuur bedoeld wordt.

Al doende leert men. Volgend seizoen beter
woensdag 18 mei 2011 - 10:41
Tjoolaere

Tjoolaere

@ Tarragon,
Dank voor uw reactie.
Dat zal ongetwijfeld de oorzaak zijn. Ik heb inderdaad van de mooiste paprika's de zaadjes behouden en de paprika zal niet "rijp" geweest zijn. Ik heb mij laten beïnvloeden door de afbeelding op het pakje.
Ben nochtans niet aan mijn proefstuk; tuinier al wel vijftig jaar.
Zal aan mijn Hongaarse buur vragen om eens nieuwe zaadjes mee te brengen.
woensdag 18 mei 2011 - 12:14
Tarragon

Tarragon

Huh?
Was ik dan weg?
woensdag 18 mei 2011 - 19:56
Tarragon

Tarragon

Huh? "Geen mailtjes meer van antwoorden"?
*verward*

Nu volg ik helemaal niet meer.
woensdag 18 mei 2011 - 21:48
Mandy

Mandy

Nu niemand meer mailtjes krijgt van beantwoorde topics is het vaak heel moeilijk om te reageren en als je reageert zijn er vaak al heel veel antwoorden voor die van jou gekomen en we zagen we een poosje niet op het forum dus werd er gedacht dat het daarom was...... duidelijk?????

maar je bent er toch of weer.....
woensdag 18 mei 2011 - 23:52
Mandy

Mandy

Dat is dan meteen wel een moeilijke vraag: welke kleur moet mijn cremekleurige paprika hebben voordat ie echt rijp is en het zaad kiemkrachtig zal zijn........

Gewoon er een paar maar laten hangen.........totdat ie gaat verschrompelen?????
woensdag 18 mei 2011 - 23:55
Tarragon

Tarragon

Nu heb ik hem gesnapt, Mandy, dank je wel

Wat de vraag over de kleur betreft, de Engelse Wiki schrijft dat ze rood worden, maar ze schrijven ook dat een Hongaarse witte paprika een gele kleur heeft.
Ik kan het ook eens vragen aan enkele Hongaarse kennissen van mij. Die moeten dat weten.
donderdag 19 mei 2011 - 09:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon