menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witloof

Ga naar meest recente reactie

Eve

Eve

Als Vlaming in Engeland heb ik nu een volkstuintje, eigenlijk meer een plak kleigrond met onkruid erop, maar ik heb weinig ervaring met tuinieren (opgegroeid in een appartement).
Witloof is hier vrij ongekend, en plantjes of zaadjes zijn hier niet te vinden. We vonden er eentje in een tuincentrum en plantten het, maar het ziet er helemaal anders uit dan op de foto's op Vlaamse websites! Hele ingewikkelde gekronkelde wortel en puntige bladeren. Het zit nu in een afgedekte pot zand maar of er een witloofstronkske uitkomt valt nog af te wachten.
Kent iemand een winkel in Vlaanderen die er zou kunnen opsturen of wil iemand er wat aan me verkopen? Ik betaal uiteraard voor het verzenden.
Onze grond is zware kleigrond, jarenlang niet meer bemest maar wel vol stenen. Moeten we daar nog iets doormengen om de grond lichter of losser te maken?

Dankuwel!

Eve



vrijdag 17 november 2006 - 17:28
andre

Andre

Hallo Eve eerst en vooral hartelijk welkom.

Nu het probleem van de zaden Volgens mij stuur het vlaams zaadhuis ook zaden naar andere landen. Als je witloof teelt moet de grond niet bemest zijn, maar wel vrij zijn van harde voorwerpen dus ook stenen. Voor de rest van u zware kleigrond probeer aan compost te raken of wel zelf maken of goed verteerde stalmest. Zijn er nog vragen altijd welkom

Groetjes andre
vrijdag 17 november 2006 - 19:52
Eve

Eve

Dankuwel, Andre, ik bel ze morgenochtend direct op - ik denk dat we er in de lente gewoon eens langs gaan!
Dankuwel en een prettig weekend!

Eve

vrijdag 17 november 2006 - 21:36
andre

Andre

Eve.
van Zaterdag 10 februri tot en met zondag 18 februari 2007 zijn opendeurdagen in het vlaams zaadhuis

Groetjes en nog een mooi weekeind andre
vrijdag 17 november 2006 - 22:30
compostmeester

Compostmeester

Eve,

Bijkomstig antwoord,van de compostmeester,

Op zware leem en kleigronden is het telen van witloof niet aan te raden,de witloofwortels kunnen niet recht en diep uitgroeien,met als resultaat kromme,dunne,korte wortels als gevolg,hiervan kan je geen of nauwelijks witloof kropjes oogsten en treden er veel ziekten op. Wil je wel witloof zaaien,probeer eerst je grond te verbeteren met compost (zoals André het beschreef) en dit gedurende drie tot vijf jaar,zaai ook groen bemesters,vb.:luzerne,samen met andere klavers of grassen,dit helpt mee de bodem te verlichten en te verbeteren. De soort van witloof die ik zaai is Zoom F1;(teelten met of zonder dekgrond) of Mechels (enkel met dekgrond),
PS: Op verschillende containerparken kan je tegen betaling compost aankopen,meer info vind je op deze site terug www.vlaco.be, hierop staan ook de verschillende verdelers terug ,samen met hun adres gegevens,als je hier compost koopt heb je compost met het Vlaco label,die streng gecontroleerd is. Als je het niet mocht vinden kan jij me dit altijd vragen per mail,ik zal je vervolgens de gegevens wel doorgeven.

succes:,
De compostmeester.

www.bloggen.be/compostmeester

donderdag 18 januari 2007 - 17:51
Adrienne

Adrienne

Oeps compostmeester ik spring er nog eens met mijne neus tussen.
Ik weet wat je bedoeld en ook da je het goed bedoeld.
Wij hebben zelf ook compost van Vlaco.
Allez als we tekort hebben.
Maar .... leveren die ook in het buitenland ?
Eve woont in England hoe moet dat dan.
Gaan de kosten dan niet zwaar doorwegen ?
donderdag 18 januari 2007 - 20:37
Paulette

Paulette

Hoi Eve,

Ík heb nog wel witlofzaadjes over. Niet zelf geteeld, maar over uit een zakje. Als je geïnteresseerd bent, kan ik deze wel opsturen.

gr. Paulette.
donderdag 18 januari 2007 - 21:29
Eve

Eve

Dankuwel, allemaal!

Paulette, graag, - als ge mij uw adres laat weten via " [email protected] " dan stuur ik u eerst wat geld op voor de verzendkosten.

Eve

maandag 22 januari 2007 - 11:47
compostmeester

Compostmeester

Adrienne,

Neen !!! VLACO levert enkel en alleen maar in gans Vlaanderen,Leveringen in het Brusselse en Wallonië
voeren ze ook niet uit,laat staan naar het buitenland. De kosten voor transport alleen zouden torenhoog oplopen,en de bestemmeling zouw zich alleen maar blauw betalen. Maar wat ik mij afvraag,in Engeland,het land met zijn vele tuinen zouden ze toch ook ergens compost met een of ander keurlebel moeten verkopen,of blijven ze op dat vlak achter?Ik denk dit niet.

De compostmeester.
vrijdag 2 februari 2007 - 21:35
Adrienne

Adrienne

Hoi compostmeester,

Ik dacht het al dat Vlaco niet buiten de grenzen ging.
Nog een vraag hé Waar staat Vlaco voor ???
Vlaamse en verder ....
Of zit ik er weer helemaal naast !!!
zaterdag 10 februari 2007 - 19:50
andre

Andre

Hallo Adrienne.

Vlaco betekent: Vlaamse Compostorganisatie.

Nog een mooie zondag Andre
zondag 11 februari 2007 - 14:10
Adrienne

Adrienne

Ha Andre, merci ik vroeg me dat al lang af
Stom dat ik daar zelf niet opgekomen ben hé
vrijdag 16 februari 2007 - 09:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon