menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hakken of schoffelen

Ga naar meest recente reactie

Borsalino

Borsalino

Bij ons op de groentetuinen, is er de heilge wet dat er enkel gehakt wordt om onkruid weg te krijgen.
Discussies die nergens naar lei(ij)den met de ouwe rotten in het vak.
Was daarmee uren en uren bezig.
Heb me nu een schoffel aangeschaft weliswaar maar eentje van Wolf.
Maar dit werkt stukken beter en sneller.
Heb vanmiddag al mijn grond, toch een goeie 400m² geschoffeld.
Waar ik anders enkele middagen zoet mee was.
Geen planten beschadigd tegen met de hak.

Weet dat er "echte" schoffels van De Wit bestaan, werken deze nog beter-sneller?
woensdag 25 augustus 2010 - 19:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb ook zo'n schoffel van Wolf, daar kun je zowel mee vooruit als achteruit. Daar kun je snel mee werken en je kunt ook zien waar de zijkant van de schoffel is. ik heb hier zandgrond. Ook heb ik een gewone smeedijzeren schoffel, die gebruik ik als er veel hoog onkruid is.
Maar op een kleigrond met kluiten dan werkt een hak beter.
Maar hier op het complex gebruikte men een kleine drietand om onkruid te verwijderen en dat gaat slecht. Het lijkt wel handig, maar het onkruid groeit gemakkelijk weer aan. Een persoon wil dat niet geloven. Laat hem rustig verder ploeteren.
Er zijn er ook bij die zweren bij wieden. Ook op plekken waar gemakkelijk geschoffeld kan worden. Die laat je ook rustig hun gang gaan. Het ruimt in ieder geval het onkruid goed op. En de uren hoeven niet betaald te worden.
woensdag 25 augustus 2010 - 19:15
cetinel

Cetinel

wat is het verschil tussen een hak en een schoffe
l(een beschaamde nitwit)
woensdag 25 augustus 2010 - 19:17
JovanDreumel
woensdag 25 augustus 2010 - 19:34
Borsalino

Borsalino

Is die smeedijzeren dan scherper Jo?
Omdat je daar hoger onkruid mee te lijf gaat.
Als ik het goed begrijp gebruik je die van Wolf het meest.
Scheelt me dan de aankoop van zo een smeedijzeren.
woensdag 25 augustus 2010 - 19:50
JovanDreumel

JovanDreumel

De wolf heeft een beugel en die blijft eerder haken in het onkruid. Een smeedijzeren schoffel blijft langer scherp. Met een vijl houd ik ze goed scherp.
woensdag 25 augustus 2010 - 19:51
Borsalino

Borsalino

Dus de Wolf die vijl je niet bij, was ergens beginnen te twijfelen om deze aan te scherpen.

We hebben het toch over dezelfde Wolf-Garten, zo eentje die je op een steel klikt?
De multi-star® schoffel GS-M 16
woensdag 25 augustus 2010 - 19:55
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je de schoffel koopt is hij behoorlijk dik. Dus 1x goed scherp gemaakt met de vijl. Maar intussen is het hele blad al zo dun, dat het scherp genoeg is.
woensdag 25 augustus 2010 - 21:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon