menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Patatten gerooid.

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

gisteren mijn nicola's vroegtijdig gerooid .
door het vochtige weer begonnen ze toch de mot in te krijgen,waardoor ik besloot om ze maar allemaal tegelijk te rooien,nu het mooi zonnig en droog is....
1 dagje laten drogen en binnen halen dacht ik.
en dan begint het gisteravond dus lekker te gieten en houd niet op tot daarnet....
mijn patatten zijn allemaal afgewassen.


ik heb ze vandaag toch maar allemaal binnengehaald en uitgespreid op een oude deken
hopelijk kan ik ze toch een beetje bewaren,ik ben van plan om ze regelmatig beetje dooreen te husselen zodat ze overal droog geraken en later in rieten manden of zo op te bergen.
is dat een goed plan of zijn er betere tips??vorig jaar niet genoeg patatten gezet om te bewaren,heb er regelmatig van gerooid en nadat alles uit de grond was een week of 5 van gegeten en toen waren ze op.
maar nu zijn het er meer dus.
ervaring heb ik bijgevolg niet wat de beste bewaarmethode is....koel donker en droog,das al wat ik weet

deze zijn nog lang niet droog

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 16 augustus 2010 - 16:28
garfield

Garfield

Zo doe ik het normaal.
Droge zonnige dag uitzoeken. Uitspitten met riek en uitleggen op grond en na een uurtje ga ik de aardappels omleggen. Zodat ook de onderkant droog wordt. Daarna de emmer in en naar huis. Met mooi weer de aardappels op de tuintafel uitleggen. Met een handstoffer maak ik ze mooi schoon en leg ze in piepschuimbakken of sinaasappelkistjes. Die stapel ik mooi buiten onder een afdak en dek ik af om ze in het donker te laten. Voor de eerste nachtvorst gaat alles vorstvrij naar binnen. In het voorjaar gaat ook nog het restje op een gegeven moment weer naar buiten.
maandag 16 augustus 2010 - 18:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Je hebt mooie aardappels. Je moet ze in ieder geval in het donker houden nu om groen worden te voorkomen. Ook zul je ze na een paar weken toch nog eens in de handen moeten nemen om te kijken of er verkeerde (rotte) tussen zitten. Dat ruik je meteen. En wel zo koel mogelijk. Voor je ze in manden of kisten doet moeten ze wel behoorlijk droog zijn. Ik bewaar ze in de garage en die houd ik vorstvrij en dan kan ik ze tot mei volgend jaar eten. Bij mij zitten ze nu nog inde grond, maar ik heb wel het lof er al afgemaaid. Het loof was niet ziek. De aardappels zijn groot genoeg. Haast om te rooien heb ik niet. Ik wacht even op droger weer.
maandag 16 augustus 2010 - 18:42
Jorg

Jorg

Centinel

Je had ook het loof af kunnen knippen om zo de verspreiding van de 'mot' (schimmel?) te voorkomen. Dan had je kunnen oogsten met meerdere dagen droog weer. Maar dat is achteraf natuurlijk. Voor de rest zijn het mooie aardappels Moestuin
maandag 16 augustus 2010 - 19:27
cetinel

Cetinel

op een paar dagen hadden ze het gelijktijdig allemaal!
ineens hadden ze het dus,en de volgende dag maar gelijk gerooid.
loof afsnijden heb ik ook aan gedacht,maar dan zit ik met het probleem dat ik niet weet waar ik met de riek moet spitten als ik ze wil rooien,heb niet genoeg stokjes om in de plek te steken....
nu zitten ze dus in de container waar ook allerlei materiaal van echtgenoot zit met de deur open...
maandag 16 augustus 2010 - 19:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Daarom het loof niet tekort afmaaien, dan weet je waar de piepers zitten.
maandag 16 augustus 2010 - 19:45
Mandy
maandag 16 augustus 2010 - 21:25
Mandy

Mandy

Dat is voor mij ook de beste oplossing: zijn de aardappels goed om te rooien dan het loof eraf en dan binnen 2 a 3 weken de piepers eruit halen op een droge dag.
Heel goed laten drogen buiten en af en toe keren. Met een zachte stoffer het eventuele zachte zand er nog even af halen en dan de kelder in en regelmatig controleren op rotte aardappelen en je kunt ze een heel jaar bewaren.

Heb zelf vorige week de allerlaatste aardappels opgemaakt..... en begin nu volop ( ik was al af en toe aan het proberen natuurlijk ) aan de nieuwe aardappelen.

De oogst is ook dit jaar weer voortreffelijk. De Pentland Javelin en de Maris Piper zelfs extra veel....... ook de Wilja's een zeer grote opbrengst.
maandag 16 augustus 2010 - 21:25
JovanDreumel
maandag 16 augustus 2010 - 21:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon