menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buitentomaten

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

De eerste tomaten geoogst. Nu eerst eens even een foto maken voordat ze op zijn. Ze zijn weer heel lekker. Het is jammer, maar enkele vruchten hebben toch iets schade op opgelopen door wat hagel. Gelukkig kwamen er nog veel vruchten daarna en die zien er mooi uit.
Op de voorgrond nog bonen met een net erover. Dat is tijdelijk, omdat de konijnen ze direct na het uitplanten wel lusten en enkele weken daarna niet meer.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 13 augustus 2010 - 17:27
Victor44

Victor44

Mooie tomaten Jo! Daar jij ze zo aanraadde heb ik me dit jaar ook zaden besteld van de Tolstoi,wel ik moet zeggen dat deze tomaat voor een buitentomaat zeer erg meevalt. We hebben zeker al een 14 dagen een zeer goede oogst van mooie rode egale tomaten. Ze hebben de enorme regenbuien van meer dan 30l/m2 van de afgelopen week doorstaan zonder dat er één gebarsten is.Daarentegen had ik als probatie nog een andere soort gezet,maar daar rest er niet één van zonder barst.
Dus je kan wel raden volgend jaar komen er terug Tolstoi tomaten in openlucht .
Bedankt voor de goede raad
Grtjs
Victor
vrijdag 13 augustus 2010 - 19:00
verbena46

Verbena46

Jo, wat een prachtige rij tomaten !
Ook hier volop buitentomaten maar de struiktomaat doet het extra goed dit jaar.
Wegen van de 400-500 gr. Gister een geplukt en woog zelfs 516 gr.

gr. verbena

Groenten

vrijdag 13 augustus 2010 - 22:05
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat zijn flinke knapen of meiden. Zijn ze allemaal mooi gaaf?
vrijdag 13 augustus 2010 - 22:07
bisschop

Bisschop

Dank je wel om dit te tonen en mijn man beweren dat buitentomaten niet gaan.
Is dit tolstoi?
vrijdag 13 augustus 2010 - 22:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Dit is inderdaad Tolstoi F1.
Dit jaar is het eigenlijk vanzelf gegaan, omdat het geen Phytophtora (aardappelziekte ook bij tomaat) jaar is. Veel droog weer, maar vooral geen regen in de nachten en geen natte, warme nachten gehad.
Maar in andere jaren lukt het ook wel. Bekijk op mijn blog bij 20 maart maar hoe ik het doe:

http://www.jovandreumel.info

Die punten volg ik ook bij ongunstige omstandigheden stipt op.
vrijdag 13 augustus 2010 - 22:24
bisschop

Bisschop

Jo,
Hartelijk dank voor je blog heb gekeken en kan zo stap voor stap alles volgen.
zal regelmatig gaan kijken en ben zeer tevreden van al je uitleg na 3 maal boontjes gezaaid te hebben heb ik jouw plan gevolgd en in potjes voorgezaaid ze staan er nu goed bij.
Hartelijk dank
zaterdag 14 augustus 2010 - 10:16
an

An

Jo kan je eigelijk nog boontjes zaaien?
gr an
zaterdag 14 augustus 2010 - 11:47
JovanDreumel

JovanDreumel

@an

Met Kerstmis nog wel hahah.
Maar nu serieus. Mijn laatste bonen heb ik vorige week zaterdag gezaaid. Ik had nog wat zaad over. Die zijn oogstbaar 60 dagen na het zaaien. Duas begin oktober. Dan kan het 's nachts al vriezen. Dat is een gok. Ik denk dat het in oktober nog niet zal vriezen en dan nog tot eind oktober kan oogsten.
Als je vandaag nog zaait in potjes dan zijn ze oogstbaar half oktober afhankelijk van het weer.
Dus het is gokken.
zaterdag 14 augustus 2010 - 11:55
martinev

Martinev

@ jo, zeer mooie tomatenplanten met een grote opbrengst..... Ik was al blij dat mijn planten goed 'droegen' maar als ik die van jou bekijk.....Ik weet wel niet welke soort ik staan heb want ik kreeg het zaad van een buurvrouw van mijn moeder. In elk geval zijn het ook zeer grote tomaten, eerder vleestomaten maar met een zeer onregelmatige vorm en hier en daar 'uitsteeksels'.
zaterdag 14 augustus 2010 - 13:21
verbena46

Verbena46

Is "tolstoi" een gewone ronde tafeltomaat? Deze soort heet hier "pantano"
De struiktomaat is van naam"Salomone" en wordt zo'n 60-70 cm. hoog en bij het planten zetten we direkt een (bamboe)stok er bij met een inkeping bovenaan. Zodra er lange zijtakken groeien bind ik toch de plant iets vast
(touwtje onder zijtakken langs en vast maken aan bovenend v.d stok) want met die dikke vruchten is er kans dat de takken breken en ze blijven mooi van de grond af en minder kans op schimmelziektes.
Ben nu aan het conserveren van tomaten nl de "nerina" soort.




zaterdag 14 augustus 2010 - 17:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja hetnis een gewone ronde tafel tomaat. Het is een F1 hybride. Mooi vast en goed om op het brood te eten en in te vriezen voor de soep. Hij groeit bij mij aan stokken, die 1,80 m lang zijn. Je moet ze wel aan binden, want er komt een behoorlijk gewicht aan te hangen. Ik heb ze 5x aangebonden met het bindmateriaal van de Action. Dat is een draad met een soort rubber er om. Dat zakt niet gemakkelijk naar beneden. Hetnis goedkoop en je kunt het meerdere keren gebruiken.

De "Nerina" tomaten staan niet in die rij maar dragen bij mij ook goed vruchten. Geproefd hebben we ze nog niet omdat ze niet rijp zijn. Maar het model ziet er goed uit.
zaterdag 14 augustus 2010 - 19:26
Methos

Methos

Phytophtora is gearriveerd. Het kon niet uitblijven met dit weer.
zondag 15 augustus 2010 - 20:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij droog weer snel aangetaste delen eraf halen, als dat nog kan
zondag 15 augustus 2010 - 20:46
Methos

Methos

Was twee dagen weggeweest. Toen ik vertrok was er helemaal niets te zien, nu waren de planten als redelijk zwaar aangetast, bladeren en stengels. Heb alles gerooid. Paar kg tomaatjes die klaar stonden om rood te worden ... Maar ik hoop zo te voorkomen dat het overwaait naar een rij tomaten die iets verder staat. Die hebben ook nog eens een lading CuOH gekregen.
zondag 15 augustus 2010 - 20:53
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan zal het wel goed gaan. Veiligheidstermijn in de gaten houden
zondag 15 augustus 2010 - 21:05
Methos

Methos

Ik hoop dat het er vannacht al weer niet afregent ... het is weer goed bezig. En als er nog wat blauw aanhangt bij het plukken worden ze gewassen.
zondag 15 augustus 2010 - 23:42
JovanDreumel

JovanDreumel

Daarom vooral ook de onderkant van de bladeren meenemen. Helaas hebben wij daarvoor geen koperhoudende middelen meer ter beschikking.
maandag 16 augustus 2010 - 09:41
martinev

Martinev

Ik hoop dat de buitentomaten niet teveel te lijden hebben van de hevige regen. Ik ben daarnet nog eens 'op inspectie' geweest en ik heb de indruk dat er meerdere zullen barsten.....
maandag 16 augustus 2010 - 12:29
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat kun je voorkomen door regelmatig te gieten bij droog weer. Anders krij je op dat moment groeistilstand en als het gaat regenen beginnen ze weer te groeien en dan barsten ze.
maandag 16 augustus 2010 - 12:44
martinev

Martinev

Jo, ik heb ze nochtans om de twee dagen water gegeven gedurende die droge periode. Kan het zijn door de slag van de regen dat het vel barst ?
maandag 16 augustus 2010 - 17:31
JovanDreumel

JovanDreumel

Meestal is er groeistilstand geweest. Regelmatig een beetje water nooit veel ineens.
maandag 16 augustus 2010 - 17:41
Jorg

Jorg

Je tomaten staan er goed bij Jo. Eet smakelijk.
maandag 16 augustus 2010 - 19:23
JovanDreumel

JovanDreumel

Puree die gaat de diepvries in voor heerlijke tomatensoep
Chutney in de nieuwe variëteit
Soep van verse tomaten
Kinderen en kleinkinderen eten mee
Vers gesneden op het brood
Bakken in de pan samen met eitjes en uitjes

We staan open voor meer ideeën

dinsdag 17 augustus 2010 - 23:01
verbena46

Verbena46

Schil de tomaten,snij ze in tamelijk dunne ronde schijven, ietsje zout er over en een beetje olijfolie met wat basilicum blaadjes.
Mozzarellakaas er bij . Overheerlijk!
gr.Verbena
woensdag 18 augustus 2010 - 21:46
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik doe dunne schijfjes op het brood en dan honing erop. Men verklaart me voor g....., maar het is gewoon lekker en gezond.
woensdag 18 augustus 2010 - 22:18
Jorg

Jorg

Dat heb ik inderdaad nog niet eerder gehoord Jo, is dat niet zonde van de smaak van de aan de plant gerijpte tomaat? Moestuin
woensdag 18 augustus 2010 - 22:55
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik eet ze ook zo van de struik, maar op het brood vind ik het lekker met honing.
woensdag 18 augustus 2010 - 23:06
JovanDreumel

JovanDreumel

Is gebeurd.
donderdag 19 augustus 2010 - 08:30
wouda

Wouda

Voor alle tomatenliefhebbers,

Neem ca; 6 tomaten en 4 gekookte eieren en een ui, slasaus of mayo! Alles fijn snijden en afmaken met kerrypoeder en peper en zout.
Lekker op brood.

Snij wat tomaten in plakken en doe er door; fétakaas, veel zwarte peper, de olie van de fétablokjes, basilicumblaadjes, knoflook geperst en wat zout!
Ja die knoflool haha.......mijn man riep in z'n slaap vannacht; tjonge jonge....... ha!

Hij vind het dus niet lekker vanwege de knoflook! Maar het is het proberen waard........wel oppassen, de kans van verslaving aan dit gerecht is groot.

Gr W
vrijdag 20 augustus 2010 - 20:35
FransNL

FransNL

Mooie tomaten Jo ! Een wat late reactie van mij maar dat komt omdat ik een poosje weg ben geweest voor een korte vakantie.

Tot nu toe zwoer ik altijd bij mijn eigen tomaten . Die deden het ook altijd prima en hadden goede eigenschappen. Het enige nadeel was wel dat rijpe tomaten altijd nogal gevoelig waren voor barsten na regen maar zoiets kun je voorkomen door ze bij dreigende regen op tijd van de struiken te halen. Wat er dit jaar aan de hand is kan ik niet goed verklaren. Ook veel (te veel) gedeeltelijk rijpe vruchten barsten en dat heb ik in zo'n extreme vorm nog nooit meegemaakt. Deze klacht hoor ik ook van familie en kennissen die al jaren tomatenplanten van me krijgen en ze inmiddels wel kennen.

Dat is voor mij de reden om volgend jaar naast mijn eigen tomaten ook die Tolstoi eens te gaan proberen. Heb jij een goed adres waar het zaadgoed besteld kan worden ?
dinsdag 24 augustus 2010 - 23:01
JovanDreumel

JovanDreumel

@Frans

Door de extreme weersomstandigheden van dit jaar zijn de vruchten wat minder mooi. Gebarsten tomaten heb ik niet, maar een enkeling heeft toch wel ringen en vlekjes. De vlekjes zijn van een hagelbuitje met grote stenen. 4 toppen was ik daardoor kwijt en inslagen op de nog groene vruchten. Dat zijn nu de vlekjes. De ringen komen door de droogte en hitte , terwijl ik toch op droge dagen telkens water gegeven heb. En daarna de enorme regen. Gelukkig valt het bij mij allemaal wel mee.

Ik heb je een pb gestuurd, maar ben er niet zeker van dat dat ook verstuurd werd. Is het overgekomen?
woensdag 25 augustus 2010 - 09:46
FransNL

FransNL

Pb's versturen via dit forum is vaak een gok heb ook ik al gemerkt. Doet hij het of doet hij het niet ?
Deze keer deed hij het . Bedankt voor je pb Jo .

Ik kom nog even op die barsten terug. Bij de nog niet rijpe tomaten zijn dat bij mij gelukkig voor het overgrote deel geen open barsten maar ook van die lelijke ringen. Ze zorgen in ieder geval voor kwaliteitsverlies en na het afrijpen is de tomaat veel minder houdbaar omdat er al gauw schimmels ontstaan in die ringen. Het moet wel met de weersomstandigheden te maken hebben maar waarom het verschijnsel dit jaar zo extreem is kan ik niet verklaren.

Daarnaast zijn de trossen dit jaar minder vol en gelijkmatig dan andere jaren. De opbrengst is wel goed maar ik kan nu al zeggen dat het geen mooi tomatenjaar is.
woensdag 25 augustus 2010 - 11:23
JovanDreumel

JovanDreumel

Die ringen, dat zijn groeischeuren. Eerst stilstand door droogte en dan regen en weer opnieuw groei. Hoe extremer het weer des te erger de scheuren. En daar hebben we dit jaar mee te maken. Gelukkig is het niet een echt phytophtora jaar. Dat valt tot nog toe mee. Maar na morgen dan weet ik het zo net nog niet. Als het vanavond begint te regen en morgen de hele dag, dan blijft het blad te lang nat. Ik raad dan ook aan vandaag veel blad verwijderen. Ik heb er bijna geen blad meer aanzitten.

Bij mij zitten de trossen goed vol. Dat heeft te maken met de bevruchting. Bij heet weer vliegen insecten ook slecht. Tijdens de bloei tik ik met een stokje tegen de stokken van de planten om het stuifmeel los te maken. Het beste gaat dat tussen 10 en 12 uur.
woensdag 25 augustus 2010 - 12:03
Victor44

Victor44

Bij mij zijn de planten uit de Frans Nl -zaden ook goed gegroeid,maar bij de eerste regen reeds bijna alle tomaten gescheurd. Daarentegen heeft de Tolstoi het zeer lang uitgehouden,al begint er thans ook hier en daar een ring te komen. Ik kocht de zaden van de Tolstoi bij 'Pum's zaden'. Ze waren schappelijk van prijs 2,22€,ik weet niet of ze bij andere zadenhandelaars goedkoper zijn,maar je vind ze niet zo gemakkelijk,het zijn trouwens F1 planten waardoor ze waarschijnlijk meer bestand zijn tegen uitwendige factoren.
Hierbij gevoegd de foto van de tomatenplanten naar Frans genoemd.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik heb nog wel wat kunnen oogsten,zie bijgevoegde foto,enals volgende foto de Tolstoi tomaten
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 25 augustus 2010 - 19:25
Borsalino

Borsalino

Die ringbarsten heb ik enkel bij de Black Ethiopian, ze staan wel in de serre.
En krijgen dus zelfde hoeveelheid water als de andere tomaten.
Zal dus ergens wel met de soort te maken hebben.
Mijn reuze Russian Romasaptomaten, die scheuren dan weer allemaal in de lengte
woensdag 25 augustus 2010 - 19:54
Victor44

Victor44

Dat ringbarsten heb ik in de tunnelserre ook alleen bij een paar - van de 35 soorten,maar deze 2 tomatensoorten stonden uitgeplant in volle grond zonder bescherming,dus blootgesteld aan felle regenvlagen van de laatste paar weken.
Maar zoals Frans zegt de planten van hem zijn van een oude soort die zijn vader vroeger plantte,en zal dus wel geen F1 soort zijn zoals de Tolstoi,dus is het wel te verstaan dat ze misschien zo sterk niet zijn. Qua opbrengst moesten ze niet onderdoen voor andere soorten,maar ja..die regen hé!
grtjs
woensdag 25 augustus 2010 - 21:26
an

An

ik heb voor mijn doen een goede opbrengst met mooie trossen,
alleen na een zware regen val scheuren enkele open tot nu toe 6 stuks [afbeelding verwijderd niet-https]
zo zien mijn gescheurde tomaten er uit (had er maar enkele)
[afbeelding verwijderd niet-https]
en zo zien ze er goed uit dit is 1 van mijn oogsten,
gr an
maandag 30 augustus 2010 - 11:44
Hilde1741

Hilde1741

En wat doen jullie dan met die gescheurde tomaten ? Gebruiken jullie ze alsnog ? Of toch maar weg ?
woensdag 1 september 2010 - 15:11
zourky

Zourky

De gescheurde tomaten worden ook rijp,de barsten af snijden en ze koken tot compote door de pasvit draaien in doosjes doen en dan de diepvries in.Tomaten die mooi zijn gaan zo de vriezer in zoals pingpong ballen in een grote plastiek zak,eens er uit even onder warm water en de pel gaat er zo af ,nog enkel te gebruiken voor soep en saus
groetjes Richard
donderdag 2 september 2010 - 20:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Wat afwijkende tomaten met vlekjes of scheurtjes gaan als puree de diepvries in en worden later gebruikt voor de soep.
donderdag 2 september 2010 - 21:16
Hilde1741

Hilde1741

Gelukkig maar, dan heb ik het goed gedaan Vond het zonde om ze weg te gooien.
vrijdag 3 september 2010 - 00:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon