menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Als je citroenkomkommers hun gang laat gaan

FransNL

FransNL

Ik heb dit jaar uit nieuwsgierigheid eens citroenkomkommers gezaaid en daar vier planten van aangehouden. Achteraf bleek ik toch nog teveel planten te hebben want ik moest regelmatig te dik geworden komkommers afplukken en weggooien. Pluk je die niet af dan gaat dat , net zoals bijvoorbeeld bij courgettes het geval is , ten nadele van het vormen van nieuwe vruchten. Ik heb op een gegeven moment twee planten maar hun gang laten gaan met dit resultaat. De buren hebben al gevraagd welk soort meloenen ik aan het kweken ben.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Voor geinteresseerden in citroenkomkommers nog even iets over mijn ervaring er mee. De smaak vind ik aardig overeenkomen met de meeste 'gewone' komkommers dus daar hoef je het niet voor te doen. Een nadeel vind ik dat er veel zaad in zit dat zich al in een vroeg stadium begint te ontwikkelen . Ik had al besloten om ze volgend jaar niet meer te gaan kweken maar ik heb me later bedacht. Ze blijken het namelijk uitstekend langs een tomatenspiraal te doen wat bij mijn andere komkommers niet zo best lukte .Belangrijker is nog dat het heel lang gezonde planten blijven want nu pas komen de eerste verschijnselen van meeldauw en daar had ik bij andere komkommers al veel eerder last van. Het nadeel van dat vele zaad valt achteraf ook nog wel mee . Ik schil de komkommers eerst heel dun en snij er dan rondom in dunne plakjes het vruchtvlees af tot ik zaden tegen kom die al te ver ontwikkeld zijn. Het 'klokhuis' gaat met de schillen naar de composthoop.



zaterdag 7 augustus 2010 - 16:04
FransNL

FransNL

Alleen zijn ze in het rijpe stadium waarin de komkommers op de foto verkeren niet meer geschikt voor gevoelige kindermaagjes. ( Voor volwassen magen overigens ook niet )

Wel leuk om te zien .
woensdag 11 augustus 2010 - 00:32
Hilde1741

Hilde1741

Ik had dit jaar ook citroenkomkommer geplant, maar wou -gezien de geplande verhuis eind juli- niet teveel houden van wat ik allemaal had gezaaid. De citroenkomkommer ging dus naar een collega. Die heeft er een mooie oogst van, en ik heb geproefd...maar uitzonderlijk citroenerig vond ik ze toch niet smaken hoor. Eerder een rond komkommertje met vrij veel pitjes en niet bijzonder van smaak. Wél leuk om te zien en ideaal qua maat als je graag sla meeneemt naar het werk.
donderdag 26 augustus 2010 - 10:48
bisschop

Bisschop

ziet er iets vrolijk uit om op te vullen
zou het volgend jaar eens willen proberen.
mvg
marleen
dinsdag 14 september 2010 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon