menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre

Gorre

Gorre

Hallo iedereen , lukt het een beetje in de moestuin

Ik heb al super veel courgetten , paprika"s en pepers , , de eerste tomaten hebben we met veel smaak naar binnen gewerkt , de pompoenen zijn zo groot als een bowlingbal

Dus redelijk groot succes alleen minder geluk met de komkommers en meloenen

Had zo een plastic serre gekocht en de planten deden het supergoed met al veel vruchten , echter de storm 2 weken geleden heeft de serre weg geblazen en alle planten zijn stuk

Ik ben nu van plan een glazen serre te kopen maar heb hier enkele vragen over

De meeste serre hebben een goothoogte ronde de 1.30m en hokhoogte van 2.2m

Nu welke groenten zet je allemaal in zo'n serre want tomaten en meloenen worden toch snel 2 meter hoog dus kan je ze enkel tegen het gangpad planten en geraak je niet meer aan de ruimte er achter ? En wat zetten jullie nog in de serre ?

Bedankt
Sven
woensdag 4 augustus 2010 - 11:10
Jorg

Jorg

Ik heb twee kassen staan. Een bij mijn woning met een goothoogte van 1.81 en nokhoogte van 2.50. En een kleinere kas op het volkstuin met een goothoogte 1.28 en nokhoogte 1.98.

In de kleinere kas heb ik in de zomer alleen struiktomaten staan, worden niet te hoog (komen dus niet tot de nok) en redelijk breed waardoor alle ruimte benut is. Als je stamtomaten zet aan het gangpad kan je bijvoorbeeld de meloen daarachter over de grond laten kruipen, of je kunt daar de volgende groenten kwijt:
- sla
- struiktomaten (niet te breed laten worden dan)
- komkommer (die groeide twee jaar terug bij mij tegen het schaduwdoek omhoog, wel in een hoek zodat niet te veel licht werd ontnomen).
- paprika en pepers
-

Het is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je budget maar ik zou toch voor een wat hogere goothoogte gaan dan 1.30.

Moestuin
woensdag 4 augustus 2010 - 14:52
pplakke

Pplakke

mijn sere komt hiervan http://www.alu-hobbyserresstappaerts.be/ .
die zijn goed omdat het over afgebroken tuinbouw serres gaat.
goede service daar

ik heb nog niet veel ervaring maar mijn wortels zijn gelukt in de serre.
verder andijvi sla en bloemkool en tomaten.
vroeg in het jaar kan je er ook aardappelen doen denk ik.
woensdag 4 augustus 2010 - 20:39
Gorre

Gorre

Voor een serre van 10m² met 4 dakramen en dubbele schuifdeur komt het al op 1200€ , met gehard glas , met gewoon glas 1000€

Veel meer wil ik toch niet uitgeven , het blijft een hobby hé

Ik dacht aan 1 zijde de tomaten tegen het gangpad te planten zodat ik er goed bijkan om gemakkelijk te dieven , achteraan in een hoekje inderdaad komkommer planten en meloenen , goed idee eigenlijk om ze over de grond te laten kruipen

Kan je ze dan leiden zodat ze groeien waar ik wil en niet kriskras door de serre

Aan de andere kant zou ik geen tomaten zetten maar sla , pepers , paprika , andijvie en wat kruiden

Bedankt voor de info
Sven
donderdag 5 augustus 2010 - 11:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon