menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn veldje Nicola aardappels

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Hoe vinden jullie mijn veldje Nicola's eigenlijk ?

Zonder gein , hier staan mijn Nicola's. De phytophthora sloeg toe ... nog niet zo erg maar dan neem ik geen risico's meer. De knol van de Nicola is weliswaar minder vatbaar dan het loof maar als je maar lang genoeg wacht wordt ook de aardappel aangetast. In zo'n geval haal ik dan het loof weg en laat de aardappels onder de grond zitten omdat ik geen zin heb om ze allemaal te rooien waardoor ik straks met kiemremmingspoeder aan de slag moet. Ik laat ze dus in zo'n geval lekker onder de grond zitten en rooi ze naar behoefte. Ze houden zich prima op die manier en mijn ervaring is dat ze gewoon tot de winter kunnen blijven zitten zonder neiging tot kiemen . Omdat je vanwege de onder het oppervlak liggende knollen niet goed kunt schoffelen vindt je ze door onkruidgroei op een gegeven moment moeilijk terug en daarom steek ik waar ik het loof afsneed bij iedere plant een stokje o.i.d. in de grond zodat ik precies weet waar de riek de grond in moet. Dit jaar heb ik voor dat markeren de teruggesnoeide takken van de hazelaar gebruikt. Blijft natuurlijk wel het risico dat er hier straks een hazelnotenplantage ontstaat.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 28 juli 2010 - 01:38
FransNL

FransNL

De opbrengst is goed batdah maar ik heb wel een keer of drie moeten sproeien anders was het zeker tegen gevallen. Ook waren ze al aan het afrijpen dus dat viel ook weer mee.

Van de Ratte d' Ardeche heb ik vandaag om dezelfde reden ook het loof verwijderd. De opbrengst is zo te zien ook goed maar er is vrij veel doorwas en dat heb ik gelukkig in de nicola's niet .

Mijn Vitelotte Noir trotseert de phytophthora. Blijkbaar zijn ze aardig resistent hier tegen want ik zie er nog geen spoortje van. Maar goed ook want ik heb uit nieuwsgierigheid eens een plant uitgedaan en het zijn nog maar knikkers die er aan zitten. Het zijn enorme planten maar de aardappels stelt niks voor.
woensdag 28 juli 2010 - 01:59
garfield

Garfield

Ik heb ook beide aardappelen. Naar aanleiding van Frans zijn post heb ik met de knipschaar bij mijn Rattes gestaan. Ze zijn bezig met afsterven maar zien er verder nog gezond uit. De schaar maar weer ongebruikt opgeborgen. De Vitelotte die ernaast staan overwoekeren alles wat er naast staat. Zeer grote planten die nog steeds in volle bloei staan. Voor doorwas ben ik nog niet zo bang want ze hebben altijd wel water gehad tijdens de zeer droge periode. Trouwens hier heeft nog niemand last van phytophtora. Het is hier voornamelijk droog geweest. Maar nu wordt het natuurlijk opletten, ondanks dat velen de aardappelen al gestoken hebben en er maar weinig zijn die late aardappelen verbouwen.
woensdag 28 juli 2010 - 14:18
Gina

Gina

Ik heb mijn Ratte al een maand geleden gerooid.
Vond het een goede opbrengst.
Een 20 grote per plant van 3 x 8 en een groot aantal van 2 X 4 deze lagen boven bijeen en iets onder dezen nog enkele zeer gotere.
Had ik in feite nog moeten wachten of is dit een normale opbrengst geweest?
woensdag 28 juli 2010 - 17:44
FransNL

FransNL

Even terug naar mijn veldje Nicola's maar dan wel bijna een half jaar later. Het overgrote deel van de aardappels is gedurende die tijd naar behoefte uit de grond gehaald . Het restant heb ik bij het begin van de vorstperiode afgedekt met een dikke laag bladeren van de noteboom en er een dubbel dekzeil overheen gegooid. Omdat het buffervoorraadje in de kelder op raakte heb ik vandaag maar weer eens de riek in de grond gezet om wat aardappels boven te halen. Resultaat : nog steeds lekkere aardappels zonder enig uitdrogingsverschijnsel of spoor van kiemvorming. Het krimpend ondergrondse voorraadje zal naar verwachting nog wel een maand in hun strakke velletje blijven zitten zonder te willen kiemen maar tegen die tijd zal de laatste aardappel wel geoogst zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Schoongespoeld in een emmer water. Ze hebben wel een lichte oppervlakkige roestaantasting in de schil maar dat doet aan hun consumptiekwaliteit niets af.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 9 januari 2011 - 18:42
ev121a

Ev121a




Achter staan mijn aardappellen, van augustus genomen de vroege
aardapplen zijn eruit maar de laate staan er nog.
De oogst eten we nu, dat zijn de bintjes.

Groenten

zondag 9 januari 2011 - 19:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon