menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Puntpaprikas doen het prima

Ga naar meest recente reactie

Matabish

Matabish

Hallo FransNL,

kijk eens hoe mooi de puntpaprika's al geworden zijn!
En dat allemaal uit een zaadje...
Ik veronderstel dat ik toch moet wachten tot ze rood zijn om ze te eten?
Ze zien er zò smakelijk uit dat ik honger krijg als ik ze zie!

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Gelukkige groetjes,
Matabish.
vrijdag 23 juli 2010 - 20:59
cetinel

Cetinel

groen kun je ze ook eten,maar ze zijn lekkerder rijp.
bij mij beginnen de mini paprikas ook al hun best te doen
de peperkes daar heb ik gisteren al 1 van geproefd
onder het gedacht dat die nog te jong was om pikant te zijn in 1 hap naar binnen ....keb het geweten!! die was heet!!!(en ik ben wat gewend,speel met gemak rijpe pili pilikes naar binnen)


smakelijk!

vrijdag 23 juli 2010 - 22:18
Matabish

Matabish

[afbeelding verwijderd niet-https] dàt doe je géén tweede keer!

Mijn Spaanse pepertjes zijn ook al mooi en goed bedeeld, maar ik wacht toch dat ze rood zijn om ze te plukken.
Maar wat ik wilde vragen...als je de paprika's of pepers lang genoeg laat hangen, worden ze dan ook geel?
Of is dat een andere soort?
vrijdag 23 juli 2010 - 22:38
cetinel

Cetinel

hangt inderdaad van de soort af,wat voor zaden had je??ik denk dat de puntpaprikas die jij hebt de rode zulen zijn,de gele paprikas hiervan zijn veel korter en anders van vorm,geen puntpaprika dus.
enne,dat doe ik dus wél een tweede keer maar behoedzamer .
ik ben namelijk nogal een beetje verslaafd aan hete peperkes,kan niet wachten tot ik ze weer kan drogen,vers eten,sambal en andere sauzen van maken opleggen in het zuur etc....
zoals mijn vriendin vorige week opmerkte: je kan nooit teveel peperkes in je hof hebben
vrijdag 23 juli 2010 - 22:43
rialle

Rialle

Nou Matabish, dat ziet er prima uit hoor! Inderdaad om in te bijten.......wat is het moeilijk om te wachten hè?!

Heerlijk hè Cetinel, al die pepertjes. Ik ben ook zo'n hete donder en gebruik nu nog altijd de gedroogde en de ingevroren pepers van vorig jaar.
Dit jaar heb ik weer wat nieuwe soorten erbij dus dat wordt weer genieten binnenkort.

Groetjes Rialle
zaterdag 24 juli 2010 - 09:39
FransNL

FransNL

Ik veronderstel dat ik toch moet wachten tot ze rood zijn om ze te eten?
Ze zien er zó smakelijk uit dat ik honger krijg als ik ze zie!

Deze moet je beslist laten afrijpen Matabish anders doe je jezelf tekort ! Ze zijn heerlijk zoet als ze volledig rood zijn afgerijpt. Nog even geduld dus
zaterdag 24 juli 2010 - 10:45
Matabish

Matabish

Vandaag m'n allereerste paprika-velouté gemaakt en lèkker zeg, hmmmmmmm!!!!

FransNL,

ik wacht op de rode om ze als groente te eten maar ze worden zò vreselijk groot dat ik er toch maar
drie groene van gebruikt heb voor een soepje. Overheerlijk met een beetje 0% room!
Als ze willen blozen zal ik, als eerste lekkernij, varkensblokjes in zoetzure saus maken.
Nu maar hopen dat er wat zon doorkomt binnen een paar dagen want voorlopig regent het al twee dagen pijpestelen hier.

Verlekkerde groetjes,
Matabish.
maandag 16 augustus 2010 - 19:04
Hilde1741

Hilde1741

Ik heb intussen ook uite de kluiten gewassen puntpaprika's aan de planten hangen, maar ze worden maar niet rood, op één kleintje na.
Wat to do ? Gaan die nog rood worden met het weer dat voorspeld wordt of kan ik ze maar beter oogsten ?
zaterdag 28 augustus 2010 - 21:40
Matabish

Matabish

Sedert een paar dagen beginnen ze zwarte streepjes te krijgen!
Dat wil dus zeggen dat ze beginnen te kleuren, ik wacht nog een tijdje af, zolang ze er goed uitzien.
Ondertussen kan ik nog altijd eens een paar groene gebruiken.
Moesten ze toch echt niet rijpen dan gaan ze zó de freezer in! Ook lekker!
zaterdag 28 augustus 2010 - 22:21
Hilde1741

Hilde1741

Met de temperatuur die tot 10 graden is gezakt vanavond heb ik de planten binnen gezet, aan grote vensters. Ik ben benieuwd of ik ze zo alsnog kan laten afrijpen!
zondag 29 augustus 2010 - 22:27
FransNL

FransNL

Niet te zeer verwennen die paprika's Hilde. Dat gesleep is met de huidige temperaturen niet nodig .

En Matabish ... die van jou gaan echt nog wel 'blozen' maar niet als je steeds de grootste groene exemplaren er af haalt zoals je nu doet . De plant die je hier op de foto ziet is van dezelfde serie zaad als wat jij gebruikt hebt. Hij staat als uitzondering bij mij niet in de vollegrond maar in een pot op mijn oprit en doet daar een beetje dienst als 'sierplant'. Hij staat er wel supergunstig moet ik zeggen ... pal op het zuiden en met zijn rug tegen een muur . Omdat hij daar alleen maar hoeft te pronken heb ik er ook nog geen vruchten van geoogst. Dat doe ik van deze plant pas als ze overrijp dreigen te raken en omdat ze dan zo ver afgerijpt zijn zijn het ideale vruchten om er het nieuwe zaad voor het volgend jaar van over te houden.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 30 augustus 2010 - 02:08
Matabish

Matabish

WOW!!! FransNL, die zijn prachtig gekleurd zeg!
Ik heb van de mijn nog maar twee paprika's afgehaald hoor, juist om een lekker paprika-fluweelsoepje te maken.
Ik heb ook zoveel vruchten op m'n vijf planten hangen, alleen zijn die nog steeds grasgroen?
Maar ik ben [afbeelding verwijderd niet-https] en luister naar de goede raad van mensen zoals jij die het echt wel beter weten dan ik!!!
Ik pluk dus niet meer voor ze rijp zijn want ik zou ze toch echt wel eens op volle smaak willen proeven!
maandag 30 augustus 2010 - 02:20
Hilde1741

Hilde1741

I^k pluk ze ook niet ... ik wil ze ook heerlijk rood zien worden, en hopelijk ook echt op hun best gaan proeven...ik vrees alleen dat ik vol ongeduld zit !
maandag 30 augustus 2010 - 04:42
cetinel

Cetinel

bij mij beginnen ze (allee een paar)eindelijk kleur te bekennen!
vrijdag 3 september 2010 - 12:37
Matabish

Matabish

[afbeelding verwijderd niet-https] hier ook, zo'n beetje allemaal tegelijk!
Mmmmhhhh!!!varkensblokjes in zoetzuur...gegrild...fluweelsoepjes...gevuld in de oven... laat maar komen!!!
en de rest in de freezer voor een jaar lang genot!
M'n spaanse pepertjes doen het ook prima, daar pluk ik dagelijks een stuk of 5/6 rijpe af! Gaan ook in de freezer.
'k Heb daar 2 plantjes van en natuurlijk allebei gele en 'k had zo graag een gele en een rode gehad!
vrijdag 3 september 2010 - 15:08
Hilde1741

Hilde1741

Weten jullie nog dat ik mijn planten schromelijk vertroetelde door ze binnen te nemen bij dat slechte weer ? Wel, nu staan ze elke namiddag dus in de volle zon achter glas en rara ... ze worden stuk voor stuk vuurrood ! Volgend jaar wil ik echt een serreke !
zaterdag 4 september 2010 - 05:10
Matabish

Matabish

Hallo FransNL,

ik heb net héérlijk gegeten met gegrilde en gepelde vuurrode puntpaprika's!
Zó lekker zoet, zacht, smakelijk en bijna geen typische paprika smaak!
Zo zal ik ze vast vaker eten en dan al de andere receptjes die ik al in m'n hoofd heb!
Momenteel wordt de ene na de andere mooi rood. 'k Zal er dus veel moeten invriezen.
Bedankt dat je mij die lekkere soort leerde kennen!!!!
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hartelijke groetjes,
Matabish.
maandag 13 september 2010 - 18:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon